Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Riktigt najs att se FSR4 leverera bra uppskalning. Aningen bättre bild än den gamla CNN modellen men samtidigt sämre prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=nzomNQaPFSk

Sjukt bra och intressant vilket även lovar gott för framtidens konsoler! Att FSR4 är en banger, nu var det bara ett spel som jämfördes men är resultatet lika med andra titlar, så smakar det mumma mer än kardemumma!

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen vart Sweclockers har fått "Pris vid publicering: 7 990 kronor inklusive moms för referensmodellen" ifrån för 9070 XT.

Både Elgigantens opps priser som visar en helt annan bild och webhallens opps som visade samma som elgiganten visar en helt annan verklighet.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av MinscS2:

Först "Sweclockers är Nvidia shills" och nu detta.
Hur ska ni ha det egentligen?

Permalänk
Medlem

Kul att 9070 XT lever upp till AMD's siffror, det ska bli spännande med priserna nu när dollarn är i fritt fall.
Just nu 10Kr och 25 öre, så MSRP bör ju då vara 7675Kr, vilket är lägre än 5070's 7759Kr. Även för 7990kr är det en "no-brainer" att lägga några futtiga hundralappar extra.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

"OC" är inte MSRP kort. Däremot är de lika dåliga, och bara en ursäkt att sätta högre pris. Förvänta inte msrp kort i lager, är det 100x fler än 5070 så är det 100x0=0, i bästa fall 10x fler än 5070ti så typ 10x100=1000st. Näh, tror inte ens så "många".

Prime OC är "MSRP" modell och har varit för alla 5000 serie kort.
MEd MSI Ventus 3x etc

Dvs de kort som är billigast i lanseringen så det är de närmaste "MSRP" kort som finns helt enkelt.
Några billigare kort finns inte.

Founders finns inte på de flesta modeller, och inte heller på några AMD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul att 9070 XT lever upp till AMD's siffror, det ska bli spännande med priserna nu när dollarn är i fritt fall.
Just nu 10Kr och 25 öre, så MSRP bör ju då vara 7675Kr, vilket är lägre än 5070's 7759Kr. Även för 7990kr är det en "no-brainer" att lägga några futtiga hundralappar extra.

Elgiganten och Webhallen råkade publicera priser. Som var 9690:- för 9070 XT. Asus Prime vilket är lägsta prissatta korten.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av MinscS2:

Måste bara säga att jag genuint uppskattar att ni ibland biter tillbaks i kommentarerna och visar lite attityd.

Gör er mer relaterbara och "förmänskligar" redaktionen lite.

Mamma hade rullat i sin grav, men hon hade ändå gett mig en kram efter en lång dag på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så lika snabbt som ett 4080 i rasta och lika snabbt som ett 5070 i raytracing . Låter som jag kommer uppgradera .Förutsatt att priserna hamnar där dom borde .

Funderar på det samma. Synd de överklockade är såpass hungriga bara, är man safe med 750w agg tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi vet inte om de kostar 8000 kronor eller inte då det inte är MSRP-modeller vi har testat. Vi har inte fått några prisuppgifter av någon inför testet.

Inte för att vara sådan, men exakt samma sak kan sägas om samtliga Nvidia-chip också som släppts senaste veckorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack Trump för att du gör ditt bästa för att fixa den hemska växelkursen

Det enda bra han någonsin har gjort.

f.ö. dök det upp priser på overclockers.uk, verkar ha funnits modeller för så lite som 629 pund inkl moms. Storbritannien har 20% moms, så förmodligen rör det sig om ~8500kr i Sverige. Dock är overclockers.uk kända för att mer betalt än de flesta återförsäljarna, så 8000kr kanske är vad man borde räkna med i Sverige.

Permalänk
Viking
Skrivet av Felixark:

Mitt 6900XT ligger på ca 300fps i 1440p max grafik i CS:2 så 9070XT bör ju ligga en bra bit över behöver du verkligen mer prestanda en så är det mer relevant hur det prestera i andra spel där det mer märkbar skillnad?

Spelar mest CS2, så tråkigt att köpa nytt om man knappt märker skillnad mot för mitt 3080.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Prime OC är "MSRP" modell och har varit för alla 5000 serie kort.

Hmm ja du har rätt, jag har blandat ihop med alla andra "oc" modeller (inte minst av Asus, som med Tuf/Strix). Prime verkar endast ha med "OC", inget 'icke-oc'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

5070 Ti-prestanda till 5070 Ti-pris, knappast pris/prestanda-räddaren folk hoppades på.

Jag ser inga 5070 Ti under 11990.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så lika snabbt som ett 4080 i rasta och lika snabbt som ett 5070 i raytracing . Låter som jag kommer uppgradera .Förutsatt att priserna hamnar där dom borde .

Beror på spel. Knappt 4070ti raster och 4070s raytracing enligt andra benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Tack Trump för att du gör ditt bästa för att fixa den hemska växelkursen

Det enda bra han någonsin har gjort.

f.ö. dök det upp priser på overclockers.uk, verkar ha funnits modeller för så lite som 629 pund inkl moms. Storbritannien har 20% moms, så förmodligen rör det sig om ~8500kr i Sverige. Dock är overclockers.uk kända för att mer betalt än de flesta återförsäljarna, så 8000kr kanske är vad man borde räkna med i Sverige.

8000kr för 9070 XT låter mer som en dröm

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Inte för att vara sådan, men exakt samma sak kan sägas om samtliga Nvidia-chip också som släppts senaste veckorna

Delvis håller jag med dig. Skillnaden är att då har ett pris i alla fall kommunicerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag ser inga 5070 Ti under 11990.

Finns inga i lager så nej helt rätt.
"MSRP" modellerna som Prime OC, Ventus 3x ligger alla under 11000kr dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Elgiganten och Webhallen råkade publicera priser. Som var 9690:- för 9070 XT. Asus Prime vilket är lägsta prissatta korten.

Nu är dessa två företag med i princip noll trovärdighet. Webhallen failar gång på gång och elgiganten är kända scalpers.
Men, detta hemlighetsmakeriet med priserna pekar dock på att priserna inte blir i närheten av vad folk hoppas på.

Enda anledningen de kommer sälja är att det inte finns några nvidiakort att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag undrar verkligen vart Sweclockers har fått "Pris vid publicering: 7 990 kronor inklusive moms för referensmodellen" ifrån för 9070 XT.

Både Elgigantens opps priser som visar en helt annan bild och webhallens opps som visade samma som elgiganten visar en helt annan verklighet.

Jag undrar också hur red devil kan kosta 8000kr? Känns mer rimligt med 9500-9800?

Jag tänkte satsa på red devil imorgon, känns som ett bra kort med hög klock på 3060mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

8000kr för 9070 XT låter mer som en dröm
<Uppladdad bildlänk>

Elgiganten plockade ned dem och sa att prissättningen var inkorrekt.

Jag gissar att priserna hade satts i systemet för det tidigare förutspådda MSRP på $699. Du får komma ihåg att återförsäljarna har haft korten sen december och AMD verkar ha ställt in CES just för att Nvidia satte lägre pris än de hade räknat med. Elgiganten satte förmodligen priserna i Januari eller Februari baserat på deras egna inköpspriser, men AMD erbjuder efter prissänkningen retroaktiva rabatter till återförsäljare som ser ut att landa på $100.

Uttryckt annorlunda subventionerar AMD priserna på de kort som köpts in innan de sänkte MSRP till $599.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Nu är dessa två företag med i princip noll trovärdighet. Webhallen failar gång på gång och elgiganten är kända scalpers.
Men, detta hemlighetsmakeriet med priserna pekar dock på att priserna inte blir i närheten av vad folk hoppas på.

Enda anledningen de kommer sälja är att det inte finns några nvidiakort att köpa.

Jag håller med. Det kommer säljas lite kort nu helt enkelt för det inte finns några Nvidia kort.
Men om priserna stämmer (vilket allt tyder på) så är det 1000kr skillnad mot 5070 ti alldeles för lite.

Men vem vet, kanske AMD kör en AMD och sänker sina priser när Nvidias saldo situation stabiliserats. Det vore inte första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Jag gissar att priserna hade satts i systemet för det tidigare förutspådda MSRP på $699. Du får komma ihåg att återförsäljarna har haft korten sen december och AMD verkar ha ställt in CES just för att Nvidia satte lägre pris än de hade räknat med. Elgiganten satte förmodligen priserna i Januari eller Februari baserat på deras egna inköpspriser, men AMD erbjuder efter prissänkningen retroaktiva rabatter till återförsäljare som ser ut att landa på $100.

Uttryckt annorlunda subventionerar AMD priserna på de kort som köpts in innan de sänkte MSRP till $599.

Ja jag hoppas ju så är fallet. Då jag själv funderade på 9070 XT. Men att betala mer än typ 8500kr är way för högt imo.
Får hoppas både elgiganten och webhallen visade fel priser med deras opps publicering. Även om jag inte har allt för hög tillit till det.

Blir spännande imorgon. Se om man blir positivt överraskad eller fortsatt besviken.

Permalänk
Skrivet av ena931:

Det är ju hoppet som återstår. Jag har en budget på 14k för grafikkort så det borde räcka men är alltid kul och spara in så att man också kan köpa ett intel580kort för att endast ställas i hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Jag som precis köpt ny PC förutom GPU... Gick på ett 850w, är de kört nu om jag vill ha detta? :((

Nej, har svårt att tro att det skulle vara ett problem med 850W (iaf något med okej kvalitet), men det beror förstås på vad det är för prylar i övrigt, osv.

Kortet drog 325W vid last i testet, så visst, det ska tas hänsyn till andra situationer än exakt det som testats osv, men det känns som att du lär ha en del att ta av upp till 850W också.

Brukar ju vara rejäla säkerhetsmarginaler i grafikkortstillverkarnas rekommendationer.

Om du är mästerklockaren i stövlar ska du förstås ta det i beaktan; det kan ju faktiskt rubba alla förutsättningar...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hoppades verkligen AMD skulle bli perfekt. Men att inte ens inkludera ett pris är varningsklockor för mig och dålig stil. Tråkigt att de inte kan höja nivån från nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Det är ju hoppet som återstår. Jag har en budget på 14k för grafikkort så det borde räcka men är alltid kul och spara in så att man också kan köpa ett intel580kort för att endast ställas i hyllan.

Såg en redditpost som snackade om tyska priser. Fanns modeller för 689 EUR inkl 19% moms. Återigen blir det ~8000 SEK.

Permalänk
Medlem

Lite besviken att den är så strömtörstig och att priset inte är satt, det säljs ju imorn för bövelen!!!

Men visst prestandan va bra, typ 4080 beroende på spel. Blir inget köp på releasedagen, ska vänta o se hur priset blir på alla kort samt kolla in tester på fler modeller.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Nivity:

Halloj! De riktpriserna har kommunicerats till oss direkt från AMD.

Permalänk
Medlem

Har AMD sagt något om när 25.3.1 släpps skarpt btw eller antar vi att det är imorgon?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Spelar mest CS2, så tråkigt att köpa nytt om man knappt märker skillnad mot för mitt 3080.

Tror helt ärligt du inte kommer märka någon skillnad i så hög fps och så ser jag inte poängen för dig uppgradera från 3080 om till mesta dels köra CS:2 krävs ju inte något bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO