AMD bekräftar: Ryzen 9000X3D-flaggskeppen släpps den 12 mars

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar: Ryzen 9000X3D-flaggskeppen släpps den 12 mars

Ryzen 9 9950X3D kan kosta runt 8 700 kronor medan 9900X3D väntas kosta runt 7 500.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finfint. Äntligen dags för uppgradering

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det lockar rejält med en 9950X3D för min del. Men kan bli en rätt dyr uppgradering med CPU, MOBO, 96/128 GB RAM, AIO-kylare (360/420 rad). Kanske en ny PSU 1000/1200 watt också, just för att framtidssäkra lite och få ATX 3.1...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Blir ett garanterat köp!! Let’s go!

Visa signatur

CPU>> 9950X3D
Moderboard>> MSI MPG X870E Carbon WiFi
MINNE>> 64GB 6000Mhz CL 30.
NÄT>> NZXT C1200W 3.1
Hårddisk>> 4 Gb NVME Samsung

Permalänk
Medlem

Vad roligt med positiva medlemmar i tråden. Själv känner jag bara ångest av att behöva hänga på låset även den här gången.

Permalänk
Medlem

Detta är ju definitivt processorer som kan hålla sig konkurrenskraftiga i flera flera år på absoluta toppnivån. Grattis till er som ska köpa!

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer 9950X3D !!

Permalänk
Medlem

gött blir ett köp så snabbt som möjligt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det lockar rejält med en 9950X3D för min del. Men kan bli en rätt dyr uppgradering med CPU, MOBO, 96/128 GB RAM, AIO-kylare (360/420 rad). Kanske en ny PSU 1000/1200 watt också, just för att framtidssäkra lite och få ATX 3.1...

Med alla problem återigen med Nvidias 5000 serie kommer säkert ATX 3.2 senare i år Köpte ett atx 3.0 för mitt 4080 för att "säkra mig" och det höll ju länge :/

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shinjed:

Med alla problem återigen med Nvidias 5000 serie kommer säkert ATX 3.2 senare i år Köpte ett atx 3.0 för mitt 4080 för att "säkra mig" och det höll ju länge :/

Problemen går inte riktigt att fixa (på rimligt vis) i nätaggen dock, det är grafikkorten som behöver ändra sin design.
Men visst skulle det kunna stå i standarden att grafikkort måste kunna balansera strömmen, eller kunna mäta + bryta när det blir fel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har de gjort så de är sån extra cache på hela cpun denna gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Trodde de skulle komma ut Januari, eller tidig Februari senast. Undrar varför de inte gjort så. Samma med 9600 icke-x

Skrivet av Rasmus117:

Nej, likadant som 7950x3d

Permalänk
Kontot avslutas

Hoppas AMD släpper 9600X3D och 9700X3D.

Permalänk
Medlem

En miss att bilden till artikeln är AM4-plattformen, eller har Sweclockers nån förhandsinformation om att det släpps ytterligare en X3D till AM4?

Permalänk
Medlem

Om man verkligen enbart spelar på datorn, ingen streaming eller andra saker, finns det en poäng att köpa en X3D med mer än 8 kärnor?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Om man verkligen enbart spelar på datorn, ingen streaming eller andra saker, finns det en poäng att köpa en X3D med mer än 8 kärnor?

Tveksamt.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Problemen går inte riktigt att fixa (på rimligt vis) i nätaggen dock, det är grafikkorten som behöver ändra sin design.
Men visst skulle det kunna stå i standarden att grafikkort måste kunna balansera strömmen, eller kunna mäta + bryta när det blir fel.

Klart det gör, dom kan utan problem sätta in samma typ av övervakning/korrigering i psun, antingen i form av att den bara stänger av eller att man får ett sätt att koppla psun till datorn via intern usb kontakt och sen göra övervakningen via drivrutiner

Alternativ två är inte så troligt direkt men att dom även sätter in ett balanseringsskydd som stänger av psun vid för hög ström på en ledare som en del av atx standarden är utan tvekan fullt gångbart lär inte va allt för dyrt häller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir nog en 9900X3D under Black Friday tillsammans med andra prylar. Ska bli sjukt kul att få lämna sin trogna 8700k.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa en AMD Ryzen 9 9950X3D.

Det är lika bra att köpa något som kommer hålla ett BRA tag. Innan det är dags för nästa vända...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Blir nog en 9900X3D under Black Friday tillsammans med andra prylar. Ska bli sjukt kul att få lämna sin trogna 8700k.

9800x3d lär vara bättre generellt för spel som 7800x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag övergav min 7700k för en 7600x, jag...jag tror att det är skillnad? Spelar bara i hög upplösning dessutom, så vettetusan om jag märkt något egentligen. Men säkert lättare att märka skillnad om man inte uppgraderar både cpu och gpu på samma gång. Eller såklart håller koll på om man flaskar eller använder just cpu tunga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Beror på spel såklart. 90% nej, 5% ytterst liten vinst, 5% bra vinst (vissa simulationsspel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag övergav min 7700k för en 7600x, jag...jag tror att det är skillnad? Spelar bara i hög upplösning dessutom, så vettetusan om jag märkt något egentligen. Men säkert lättare att märka skillnad om man inte uppgraderar både cpu och gpu på samma gång. Eller såklart håller koll på om man flaskar eller använder just cpu tunga grejer.

Vad har du för gpu?

Själv märkte jag sjukt stor skillnad när jag bytte från 5600x till 9800X3D i de mer cpu krävande spelen kör i 1440p och i dom spelen fps inte gick uppe så mycket i så har 1% lows förbättrats en del som gör så spelen flytter på bra mycket bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänker du skaffa dig en 9950X3D eller 9900X3D?

Nej.

Vet inte ens om jag hade märkt skillnad mellan en 9800X3D och en 9950X3D.

Det är väl om AMD hade följt efter Intel.
Intel har ju gått mer mot att ta bort Hyper Threading (Intels version av SMT = Simultaneous MultiThreading)
Så går mot att 1 kärna = 1 tråd igen.

Jag kan tänka mig att det kanske hade gjort större skillnad då.
Om AMDs framtida 8 kärniga processorer bara kunnat köra 8 trådar (8C/8T) istället för som dagens modeller där varje kärna kan köra två trådar, så man får totalt 16 trådar (8C/16T).

Känns som att 16 trådar, eller ens 12 trådar, som dagens 8C/16T och 6C/12T räcker ganska långt.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om båda CCD:erna var en CCD och alla cores hade x3d minne. Men 9950x3d känns mer som den hör hemma i en workstation man kan spela på om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad har du för gpu?

Själv märkte jag sjukt stor skillnad när jag bytte från 5600x till 9800X3D i de mer cpu krävande spelen kör i 1440p och i dom spelen fps inte gick uppe så mycket i så har 1% lows förbättrats en del som gör så spelen flytter på bra mycket bättre.

7900XTX, så det är ju inte jättekonstigt att det smäller till och man inte ser någon större skillnad när man går från 7700k+1080 till "processor"+7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Skrivet av Kaztrofy:

Tveksamt.

Fast jag ser det som att när man köper något slitstarkt (t.e.x. kläder, fjällräven eller Naturkompaniet där folk oftast säger att: "Den här kängan har jag haft i 10 år nu") om man har pengarna att lägga ut då vet man att om man inte skulle ha samma pengar att lägga ut här man åtminstone en dator 💻 som pallar trycket för några år framåt.

Så helt tveksamt tycker jag inte att det är...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

9800x3d lär vara bättre generellt för spel som 7800x3d.

Även fast jag spelar på min PC så gör jag även produktiva saker som kräver en del kräm och jag får mycket nytta av fler kärnor / trådar, annars hade jag antagligen satsat på en beg 7800x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fast jag ser det som att när man köper något slitstarkt (t.e.x. kläder, fjällräven eller Naturkompaniet där folk oftast säger att: "Den här kängan har jag haft i 10 år nu") om man har pengarna att lägga ut då vet man att om man inte skulle ha samma pengar att lägga ut här man åtminstone en dator 💻 som pallar trycket för några år framåt.

Så helt tveksamt tycker jag inte att det är...

9950X3d är inte bättre kvalitet än 9800x3d, det är en ihopslagning av 9800x3d och 9950x. Vet inte om den kommer hålla längre, och om den är värd dom extra pengarna om du inte använder mer än 8 cores. Klart det finns spel som använder sig av mer än 8 cores nu och om det blir mer av det innan det är dags för nästa uppgradering kan det ju vara värt det.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor