Nvidia Geforce RTX 5070 – kioskvältarens återkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ja va fan, jag hade hoppats på att uppgradera. Framför allt för RT, men det är ju noll progress med RT-prestanda. Fattar inte varför Nivisia ens i producerade RT när de gör så små löjliga prestadahopp mellan generationerna. Enda viable är 4090/5090 men det är fasen inte många som kan motivera den utgiften.

Ja, så länge det inte sker någon drastisk förbättring av RT-prestandan i mellan- och budgetsegmenten kommer det aldrig slå igenom på bred front (spel som Indiana Jones kräver RT, men det används extremt sparsamt som standard). RT har nu funnits i grafikkort sedan 2018, d.v.s. i 7 år men man måste fortfarande köpa ett extremt dyrt kort för att kunna dra verklig nytta av funktionen.
Jämför med t.ex. 32-bitars färg, Hardware T&L, Pixel/Vertex Shaders, Unified Shaders o.s.v. som snabbt gick från att vara en exklusiv funktion på de dyraste korten till att vara användbart i alla segment.

Även kvalitén på RT är fortfarande extremt tveksam med väldigt mycket brus, bildinstabilitet o.s.v. även med lager på lager av AI som ska "fixa" grafiken i efterhand. Spel som KCD2 visar att man kan göra väldigt snygga spel som inte kräver uppskalning från 720p på ett 15 000 kronors grafikkort för att uppnå 30 FPS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"4090 performance" - jensen haung

Under tiden i verkliga världen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

"Kommer", jag föredrar leva i nuet när det gäller hårdvara.

Du föredrar mao att tänka kortsiktigt när du handlar hårdvara? Ok...

Men förr eller senare är framtiden här oavsett och RDR2 är inte vackrast längre.
(håller förövrigt med dig, imponeras MKT mer av RDR2 än Cyberpunk, trots den senares rendrringstekniska övertag - men det visar bara att det krävs mer än teknik för att ögonen ska jubla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du föredrar mao att tänka kortsiktigt när du handlar hårdvara? Ok...

Men förr eller senare är framtiden här oavsett och RDR2 är inte vackrast längre.
(håller förövrigt med dig, imponeras MKT mer av RDR2 än Cyberpunk, trots den senares rendrringstekniska övertag - men det visar bara att det krävs mer än teknik för att ögonen ska jubla)

Säg det till de som köpte RTX 2080 och tänkte "långsiktigt". De njöt säkert av Cyperpunk i 4k med Rt
Tror inte ens 4080 klarar av det i hög fps. Användaren Papsin förklarar det mycket bättre än mig i sin inlägg.

Man ska aldrig tänka långsiktigt med datorköp, du blir bara av med en massa pengar. Köp för här och nu. Är man datanörd så uppgraderar man ändå om två-tre år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Säg det till de som köpte RTX 2080 och tänkte "långsiktigt". De njöt säkert av Cyperpunk i 4k med Rt
Tror inte ens 4080 klarar av det i hög fps. Användaren Papsin förklarar det mycket bättre än mig i sin inlägg.

Man ska aldrig tänka långsiktigt med datorköp, du blir bara av med en massa pengar. Köp för här och nu. Är man datanörd så uppgraderar man ändå om två-tre år.

Att tänka hur det är om tre år är väl halvt långsiktigt inom hårdvara?
2080 var ju nästan 5 år gammalt när RT Overdrive kom till Cyberpunk. Tror inte någon menar att ett kort som 5070/5070 Ti bör kunna spela de absolut tyngsta spelen om 5 år, det är inte realistiskt. Men det ska väl fasen klara av de som släpptes slutet av förra året.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Härligt med insinuationer! Nu är det dags att höja nivån på diskussionen en smula.

Det låter som att du missförstår med flit, men om så inte är fallet - låt mig förtydliga. Alla grafikkort som testas jämförs mot redan existerande data. Om man vill få in fler jämförelsekort måste vi skapa den datan. Därför ser du RTX 4060 Ti i en RTX 5090-recension, även fast de inte är direkt jämförbara produkter. Besvarar det din frågeställning?

Ni har recenserat RTX 4070 Super för ett år sen och haft den med i tester och spelindex fram till december. Den bara ryckte bort från tester och spelindex nu i januari när 50xx serien kommer ut. Jag är säkert inte ensam att tycka att det var konstigt att den försvann nu och att det hade varit relevant om den hade fått fortsätta vara med i test.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 5 7600- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Ni har recenserat RTX 4070 Super för ett år sen och haft den med i tester och spelindex fram till december. Den bara ryckte bort från tester och spelindex nu i januari när 50xx serien kommer ut. Jag är säkert inte ensam att tycka att det var konstigt att den försvann nu och att det hade varit relevant om den hade fått fortsätta vara med i test.

Det är för att de har ny testrigg (den gamla var baserat på Core 12000-seriens CPU bland annat), så de gamla resultaten är ogiltiga och dussintals grafikkort måste omtestas i ett dussin spel och tre upplösningar. Totalt många hundra konfigurationer att testa på två personer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att nackdelarna (listan) i recensionen borde ta upp att grafikkortet bara har 12 GB VRAM eftersom det redan idag är en begränsande faktor i vissa spel (särskilt med ray-tracing i högre upplösningar). Att det nämns under sida två känns inte riktigt tillräckligt pga. just hur absurt det är att ett grafikkort för över 7000 kronor har en så onödig begränsande faktor, men som kommer göra att grafikkortet åldras sämre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Inte ruskigt svårt blocket och tradera is your friend och de kommer massvis med kort framöver..kinesiskt nyår ställde till det men nu pumpar dom.

?

Du missade nog att frågan var varför Sweclockers inte hade något tredjepartskort att recensera igår. Vad som händer idag och framöver var inte vad som diskuterades.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

?

Du missade nog att frågan var varför Sweclockers inte hade något tredjepartskort att recensera igår. Vad som händer idag och framöver var inte vad som diskuterades.

Ok

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vissa väljer sin tid med lite omsorg och går direkt till sammanfattningen där pris står med men ingen anledning till uteblivet betyg. Så bespara mig dina kommentarer tack!

Det var lite av poängen med mitt inlägg, att vara saklig samtidigt som jag använde ditt eget tonfall. Det är inget fel i att gå direkt på sammanfattningen, men innan man kastar ur sig spydiga kommentarer så kunde man ju ta den där extra minuten och se ifall ens arga frågeställningar redan fått ett svar.
På så sätt kunde du ju hörsammat din egen uppmaning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det var lite av poängen med mitt inlägg, att vara saklig samtidigt som jag använde ditt eget tonfall. Det är inget fel i att gå direkt på sammanfattningen, men innan man kastar ur sig spydiga kommentarer så kunde man ju ta den där extra minuten och se ifall ens arga frågeställningar redan fått ett svar.
På så sätt kunde du ju hörsammat din egen uppmaning.

Om du kom ut lite så kanske du haft chansen att lära dig vad sarkasm är.
Men eftersom du inte är i närheten av att förstå meningen med mitt första inlägg så lämnar jag det här.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

De har nämnt att varje kort tar 3 dagar att göra tester för. Pga nya riggen så släpar vissa kort innan de kommer med i listan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Om du kom ut lite så kanske du haft chansen att lära dig vad sarkasm är.
Men eftersom du inte är i närheten av att förstå meningen med mitt första inlägg så lämnar jag det här.

Ok

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

proshop

Permalänk
Medlem

Ni säger att jämföra 5070 mot 4070 super inte är rättvist och att 4070 super ska jämföras med framtida 5070 super.

Om de kallades 4070, 5070 och 6070 istället skulle det fortfarande vara orättvist att jämföra 6070 med 5070?

Bara för de kallar dem super så är det inte helt fristående kort. 4070 super är kortet innan 5070 och bör jämföras med 5070. Snarare än att räkna super kort som något helt annat universum som bara får jämföras med super kort. Att jämföra med både 4070 och 4070 super är såklart bäst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

sjukt att vi fått ett "3080" typ 3 år senare för ca samma peng.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

sjukt att vi fått ett "3080" typ 3 år senare för ca samma peng.

3080 släpptes September 2020, så det är värre än så... Men ja, typ 15-20% högre prestanda så långt senare känns inte direkt imponerande för det priset tyvärr.
Är väldigt nöjd med att jag haft i princip den prestandan i 4.5 år nu, för samma kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

3080 släpptes September 2020, så det är värre än så... Men ja, typ 15-20% högre prestanda så långt senare känns inte direkt imponerande för det priset tyvärr.
Är väldigt nöjd med att jag haft i princip den prestandan i 4.5 år nu, för samma kostnad.

tiden, kan den inte stanna upp å ändå så forsätter tekniken framåt...

Minns när nvidia släppte korten å sen sade tillverkarna att efter en månad så skulle de höja priset till nästan 10k, sen efter det blev det ännu svårare att hitta gpuer för bra priser, polaren köpte en HP omen dator för att få tag på ett 3080 å jag köpte ett 3080ti för 15k, så halva priset för detta mot det jag gav för snarlik prestanda. fast lycka till att hitta 5070 för 7xxx kr

kollade typ på swec prestanda index å jag hatar att göra så eg, men de e ju så nära när man förenklar så.

Själv hatar jag prata procentuella skillnader då det blir så abstrakt, så mycket lättare att använda fps för att få en mer objektiv prestanda-skillnad tycker jag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Du och ditt 3080 inte dags för ett 5070;) ?

Visa signatur

Question everything!