Permalänk
Medlem

Efter ett jäkla fram och tillbaka från Instabox håll idag (ena stunden kommer det fram idag, andra stunden inte) kom mitt 9070 XT Red Devil äntligen fram och sitter nu i datorn! Slås först av hur otroligt jäkla tyst det är. Låter knappt nånting haha! Ska bli riktigt kul att se hur det presterar jämfört med mitt RTX 3080

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag har en fråga om ni kan hjälpa mig med den.

Jag har tuff 5080 oc och 9070 xt reaper en av dom ska bort.
8000kr vs 16900kr.
Jag kan inte riktigt rättfärdiga den dyrare summan.
Hur är 9070 xt i 4k eftersom jag har en 4k skärm.

Jag spelar mest Cod, rainbow 6 seige lite sånt.... Inget värsta värsta krävande än så länge iaf..

Om detta är dina primära typer av spel så är det lite lustigt att CoD verkar gilla AMD kort och har gjort det en längre tid.. RB6S har redan så hör FPS att det blir oavgjort... såå kanske bättre att lägga 8900 kr på en ny fin skärm eller nya frästa hörlurar? + ett 9070 för samma pengar som ett 5080???

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Om detta är dina primära typer av spel så är det lite lustigt att CoD verkar gilla AMD kort och har gjort det en längre tid.. RB6S har redan så hör FPS att det blir oavgjort... såå kanske bättre att lägga 8900 kr på en ny fin skärm eller nya frästa hörlurar? + ett 9070 för samma pengar som ett 5080???

Jag kör inte mycket äventyr o sådär kör mest fps spel med vänner. Jag har samsung gs80d 32 tum 4 k oled 240hz och steelseries nova pro wireless. Jag har allt top top haha plus 2 grafikkort hemma 9070xt samt 5080 tuff oc en dka bort. Vetifan egentligen de handlar ej om pengarna. Men tänker ska man inte ha 9070xt tills nästa gen gpu lr ska man nöja sig med en 5080 16gb som känns lite sådär mehh..

Permalänk
Medlem

Hämtade mitt 9070 XT Reaper idag.

Litet kort! Inga som helst bekymmer att få pats i ett Ghost S1. Men jag ska nog montera om det igen. Har inte använt den lilla skruven som man fäster "mellan benen" på PCI-plåten. Ska se ifall det minska resonansen jag har i chassit ibland. Fick spänna den övre skruven lite hårdare, då kortet tiltade nån grad som gjorde att det låg dikt an sidopanelens ena hörn och spred lite oväsen.

Har spelat olika spel ikväll för att testa.
Men adrenaline rapporterar ett snitt på 59.någonting i de flesta spelen. Delta Force, Insurgency: Sandstrom, Diablo IV. Trots att jag tittade på fps-mästaren i hörnet och såg mycket högre siffror när jag spelade.

Diablo IV dock var mest tungkört av det jag spelade. Såg 45-50 fps ofta. På Ultra med mellan Ray tracing igång. Tyckte det var skumt.

Sandstorm visar också låg fps. Men in game så märkte jag inte av något lagg alls (kände det i D4) och mätaren sa 260-280 de gånger jag tittade upp.

Deltaforce blir jag inte klok på. Ville spela Black Hawk down, men grafiken blir inte bättre med höga inställningar. Jag valde Extreme men det är sjukt gryningt och smetigt. Ser ingen skillnad mot när jag spelade med mitt RX 5700. Är det ett estetiskt val utvecklarna har gjort i Black Hawk down?

Andra iaktagelser under kvällen. Min processor (5600x) går vaaaarm! 75 grader i genomsnitt på 100% användning. Den får helt klar jobba mest.
Såg även 101 grader i hotspot på grafikkortet, vilket spel minns jag inte. De andra tempsen var okej. Senaste sessionen nu var en timme Warzone där den toppade på 81 grader i hotspot. Men det var väldigt låg GPU användning i det spelet. i snitt höga 50-talet procent.
Ska tilläggas att jag drog ner effektbudgeten till 90% efter jag såg att det låg över hundra i hotspot.

HWinfo rapporterar en GPU-clock på 3295,6 MHz!? Jag trodde att boosten skulle ligga på 2970 på Reaperkorten? Eller det senare ska vara ett medelvärde och att den kan springa över den gränsen ibland? Det är ju maxvärdet HWinfo visar, det har kanske så snabbt varit i en millisekund innan det kommit ned igen?

Får prova mer helt enkelt. Nu testade jag bara så många olika spel jag kunde. Det jag just nu är mest bekymrad över är CPUn och dess belastning och värme. Eventuellt så har min undervolt där blivit återställd när jag installerade om drivrutinerna?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Hämtade mitt 9070 XT Reaper idag.

Litet kort! Inga som helst bekymmer att få pats i ett Ghost S1. Men jag ska nog montera om det igen. Har inte använt den lilla skruven som man fäster "mellan benen" på PCI-plåten. Ska se ifall det minska resonansen jag har i chassit ibland. Fick spänna den övre skruven lite hårdare, då kortet tiltade nån grad som gjorde att det låg dikt an sidopanelens ena hörn och spred lite oväsen.

Har spelat olika spel ikväll för att testa.
Men adrenaline rapporterar ett snitt på 59.någonting i de flesta spelen. Delta Force, Insurgency: Sandstrom, Diablo IV. Trots att jag tittade på fps-mästaren i hörnet och såg mycket högre siffror när jag spelade.

Diablo IV dock var mest tungkört av det jag spelade. Såg 45-50 fps ofta. På Ultra med mellan Ray tracing igång. Tyckte det var skumt.

Sandstorm visar också låg fps. Men in game så märkte jag inte av något lagg alls (kände det i D4) och mätaren sa 260-280 de gånger jag tittade upp.

Deltaforce blir jag inte klok på. Ville spela Black Hawk down, men grafiken blir inte bättre med höga inställningar. Jag valde Extreme men det är sjukt gryningt och smetigt. Ser ingen skillnad mot när jag spelade med mitt RX 5700. Är det ett estetiskt val utvecklarna har gjort i Black Hawk down?

Andra iaktagelser under kvällen. Min processor (5600x) går vaaaarm! 75 grader i genomsnitt på 100% användning. Den får helt klar jobba mest.
Såg även 101 grader i hotspot på grafikkortet, vilket spel minns jag inte. De andra tempsen var okej. Senaste sessionen nu var en timme Warzone där den toppade på 81 grader i hotspot. Men det var väldigt låg GPU användning i det spelet. i snitt höga 50-talet procent.
Ska tilläggas att jag drog ner effektbudgeten till 90% efter jag såg att det låg över hundra i hotspot.

HWinfo rapporterar en GPU-clock på 3295,6 MHz!? Jag trodde att boosten skulle ligga på 2970 på Reaperkorten? Eller det senare ska vara ett medelvärde och att den kan springa över den gränsen ibland? Det är ju maxvärdet HWinfo visar, det har kanske så snabbt varit i en millisekund innan det kommit ned igen?

Får prova mer helt enkelt. Nu testade jag bara så många olika spel jag kunde. Det jag just nu är mest bekymrad över är CPUn och dess belastning och värme. Eventuellt så har min undervolt där blivit återställd när jag installerade om drivrutinerna?

Jag har en 5700x som verkar vara lite av en flaskhals också. I spel där grafikkortet används mindre så har jag lite svårt att få till en stabil underklocking. Jag trodde jag hittade en bra setup med -70mV, 2700mhz max och -15% strömstyrkegräns men nja, i Indiana Jones funkade detta klockrent men i pubg så sa det stopp efter 30-40 min.

Ska dubbelkolla om min undervoltning också gett upp. Funderar på om SAM/Resizable BAR kan påverka det här på något sätt? Aldrig haft Resizable BAR igång innan med Nvidia gpu å AMD cpu men tänkte att jag skulle prova nu när båda är AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte jag kan dela lite preliminära testresultat från morgonens bravader.
Kortet jag använder är ett PowerColor RX 9070 XT Reaper.

Unigine Super Position:

Detta är baslinjen, stock:
<Uppladdad bildlänk>

Detta är med 92% effektbudget och -60mV:
<Uppladdad bildlänk>

Detta är med 85% effektbudget och -100mV:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Time Spy Extreme:

Baslinje, stock:
<Uppladdad bildlänk>

Med 85% effektbudget och -100mV:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Jag har inte kört genomgående stabilitetstester, men dessa testslingor har fungerat flera vändor utan varken krascher eller artefakter. Temperaturen med 85% effektbudget och -100mV har pendlat mellan 58-62C, medan effektuttaget har gått från 307W ned till maximalt 262W enligt Adrenalines egna mätverktyg (GPU BRD PWR). Åtminstone mitt exemplar verkar svara väldigt bra på undervoltning och strypning, och jag vet inte om jag kommer försöka trycka gränserna lägre än såhär om det visar sig stabilt även i spel

Uppdatering 1:
Jag har nu kört flera vändor i Battlefield 2042: det finns inga indikationer på att ovannämnda inställningar skulle orsaka några problem i denna titel. Kortet går riktigt svalt och fläktarna hörs knappt. Ska kika närmare på prestandamätningar vid senare tillfälle, men den upplevda prestandan är stabil — inga konstiga droppar i bilduppdateringsfrekvensen, artefakter, krascher eller ojämna hackigheter.

Provade att använda dina inställningar på mitt Red Devil och är hittills positivt överraskad! Har bara hunnit köra den inbyggda benchmarken i Black Myth: Wukong hittills, men strömförbrukningen sjönk från ca 340W till att pendla omkring 260-280. Temperaturen sjönk dessutom från 60 till 50-52 grader. Tittade inte supernoga på FPS nu, men såg ingen skillnad från tidigare. Så man får tacka för experimenterandet och att du delade med dig!

Dela gärna med dig om du hittar nåt nytt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag har en 5700x som verkar vara lite av en flaskhals också. I spel där grafikkortet används mindre så har jag lite svårt att få till en stabil underklocking. Jag trodde jag hittade en bra setup med -70mV, 2700mhz max och -15% strömstyrkegräns men nja, i Indiana Jones funkade detta klockrent men i pubg så sa det stopp efter 30-40 min.

Ska dubbelkolla om min undervoltning också gett upp. Funderar på om SAM/Resizable BAR kan påverka det här på något sätt? Aldrig haft Resizable BAR igång innan med Nvidia gpu å AMD cpu men tänkte att jag skulle prova nu när båda är AMD.

Vilken upplösning? Jag väntar på mitt kort och jag har en 5600x cpu. Kommer spela i 1440p. Tänkte ifall jag behöver oroa mig något o njag behöver uppgradera mer av datorn. Haha.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Min processor (5600x) går vaaaarm! 75 grader i genomsnitt på 100% användning.

Då har du ju 20grader tillgodo!
Dvs en 5600x börjar ju inte dra ned hastighet/ström förrens 95grader (som dom flesta om inte alla nyare cpu'er).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Vilken upplösning? Jag väntar på mitt kort och jag har en 5600x cpu. Kommer spela i 1440p. Tänkte ifall jag behöver oroa mig något o njag behöver uppgradera mer av datorn. Haha.

Antar att frågan var ställd till mig (som också har en 5600x). Jag spelar i 1440p.
Men får tillägga att det är ett extremt litet chassi jag har. Och kylaren är ju så stor som får plats. En NH-L12 med endast 70mm fläkten som ska kyla allt.

Skrivet av grizzly666:

Dvs en 5600x börjar ju inte dra ned hastighet/ström förrens 95grader (som dom flesta om inte alla nyare cpu'er).

Så är det kanske. Men det hade varit trevligt att få ner värmen så att fläkten går ner i varv. Tror nog undervolten i Ryzen Master blivit nollställd.
Lite komiskt är det att se differensen i temperatur mellan grafikkort och processer med tanke på att det bara är knappa två cm mellan chippen. 58 grader i grafikkortskammaren och 75-78 på cpu-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Antar att frågan var ställd till mig (som också har en 5600x). Jag spelar i 1440p.
Men får tillägga att det är ett extremt litet chassi jag har. Och kylaren är ju så stor som får plats. En NH-L12 med endast 70mm fläkten som ska kyla allt.

Så är det kanske. Men det hade varit trevligt att få ner värmen så att fläkten går ner i varv. Tror nog undervolten i Ryzen Master blivit nollställd.
Lite komiskt är det att se differensen i temperatur mellan grafikkort och processer med tanke på att det bara är knappa två cm mellan chippen. 58 grader i grafikkortskammaren och 75-78 på cpu-sidan.

okey. Intresserad om det var 1080. Då jag själv kör en 5600x och väntar på att få mitt 9070 XT. Hoppas 5600X är allt för mycket av en flaskhals i 1440p, går från ett GTX 1070, med nya 9070XT

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av syNden:

Jag spelar också i 1440p. Ska titta på underklockningen senare idag. Det var nog två år sedan jag pillade på det sist så blir å kolla lite videos innan jag hoppar in i biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Sitter idag med RTX 3080, kikat lite på Nexus Gamers benchmark på olika spel. Hoppas det blir en schysst uppgradering.

Gjorde samma uppgradering, snabba test utan ngt som helst tweakande av GPUn visar 30-39% högre FPS i de 3 3Dmark test samt MH Wilds-bench jag kört, så imho väldigt trevlig uppgradering!

Sitter och pular lite med Steel Nomad-test och jämför med andra med samma 14600k(kf) som mig, börjar närma mig men när jag kikade på några Time Spy låg mitt kort BRUTALT långt efter pga låg boost clock i testerna innan jag tweakade voltage. Det som dock stör mig lite är att 3Dmark oavsett test inte verkar kunna pressa gpun tillräckligt hårt för att nå max boost? Och eftersom vi inte kan lägga in OC-kurvor på AMD kort likt man kan på Nvidiakort i Afterburner och därmed tvinga upp grund clocken kommer jag inte på något annat sätt att få till det?
Stresstestar jag kortet i Adrenaline når jag ju boost clocks på 3300+ (enl gpuz och adrenaline), men inte alls samma i 3dmark som sagt.

Just nu får jag bäst resultat i Steel Nomad på -105mV, powerlimit +10%, minnestimings fast och på runt 2700mhz. Återkommer när jag testat mer. Vore intressant vad andra når i GPU score och clocks i Nomad! Jag förstår ju att mitt Reaper inte är ngt direkt monster, och det går svalt som tusan trots låga rpm får jag ändå säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag har en fråga om ni kan hjälpa mig med den.

Jag har tuff 5080 oc och 9070 xt reaper en av dom ska bort.
8000kr vs 16900kr.
Jag kan inte riktigt rättfärdiga den dyrare summan.
Hur är 9070 xt i 4k eftersom jag har en 4k skärm.

Jag spelar mest Cod, rainbow 6 seige lite sånt.... Inget värsta värsta krävande än så länge iaf..

Om du kör de spelen kör på 9070 xt så länge du är nöjd med modellen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Testade köra i Adrenaline med mitt 9070 xt Pulse. på +60 -100 mV, fast timings och -10% strömförbrukning. Fungerade bra i cod men sen när jag testade att köra adrenaline stresstestet stod det att den klockade upp Gpu frekvensen 3430 nånting som max. Är inte det lite väl högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fel, zen3 börjar throttla boost-frekvensen kring 75 grader

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastis:

Testade köra i Adrenaline med mitt 9070 xt Pulse. på +60 -100 mV, fast timings och -10% strömförbrukning. Fungerade bra i cod men sen när jag testade att köra adrenaline stresstestet stod det att den klockade upp Gpu frekvensen 3430 nånting som max. Är inte det lite väl högt?

Får också sinnessjuk maxclock (~3350 på mitt reaper) via Adrenaline (rapporterat via GPUz) så jag bara antar att det stresstestet är optimerat deluxe för att kunna kräma på? Märkligt högt dock.

Och jag håller på att bli skogstokig här. Kan någon eller några fler köra vanliga Time Spy i 3DMark och posta resultat?
Steel Nomad och Time Spy Extreme har jag lyckas "normalisera" mina resultat i, GPU score blir fullt rimlig vs. andra med liknande system osv. Men i vanliga Time Spy ballar mitt kort ur totalt på average clocks på samma inställningar, se här:

https://www.3dmark.com/compare/spy/53951727/spy/53909441#

Min maxclock är ju helt okej, men average helt åt skogen. Man skulle kunna ana throttle, men scoren på average är likadan oavsett inställningar, dessutom är maxtempen på GPU runt 70ish grader med 100% fläkt under testet så kan inte tänka mig det ändå. Har dock inte testat att köra testet med underklockad gpufrekvens för att jämföra...

Edit: Brainfart. Glömde bort att jag satt global FPS limiter på 119 vilket påverkade standard Time Spy men inte Extreme osv. då är allt i sin ordning att mitt Reaper presterar ~10% sämre än de bästa korten i 3DMark!

Permalänk
Medlem

Har testat mig fram lite grann nu och verkar ha hittat en bra och stabil nivå för mitt kort.*

Voltage offset: -100mV
Power Limit: -10%
Memory clock: Inställd på 2700 MHz, ligger stadigt på 2686 enligt Adrenalin och GPU-Z med Fast Timing.
Temp: Har inte sett den gå över 53 grader ännu.
Clock speed ligger omkring 3100 MHz i spel, men når uppemot 3400 MHz i Adrenalins stress test.

*Adrenalin Stress Test, Black Myth: Wukong benchmark och diverse 3DMark benchmarks går utmärkt, men just Steel Nomad Stress test verkar lite grinigt så det återstår att se om inställningarna håller i längre spelsessioner. Håller jag Voltage Offset omkring -80mV verkar det gå bättre, men omkring -100mV verkar inte just det testet tycka om.

Har inte jättemycket erfarenhet av den här typen av tester så om någon vet huruvida detta är en indikation på att just mitt kort inte verkar palla så mycket undervoltning tar jag tacksamt emot hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era Asus Prime 9070XT är ni nöjda är kylaren bra och tyst något coilwhine?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Har tidigare bara gått från NVIDIA-kort till NVIDIA-kort och aldrig bekymrat mig över att rensa bort gamla drivrutiner (de har ju använt samma drivrutin). Tänkte på det nu innan jag installerar 9070 XT, är det starkt rekommenderat att köra Display Driver Uninstaller i felsäkert läge innan man installerar AMD-drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Har tidigare bara gått från NVIDIA-kort till NVIDIA-kort och aldrig bekymrat mig över att rensa bort gamla drivrutiner (de har ju använt samma drivrutin). Tänkte på det nu innan jag installerar 9070 XT, är det starkt rekommenderat att köra Display Driver Uninstaller i felsäkert läge innan man installerar AMD-drivrutinerna?

Ja annars kommer ligga rester kvar av Nvidia drivrutiner som kan ställa till en hel del problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ackwell:

Du behöver inte köra i felsäkert läge, även om det såklart är rekommendationen. Mer troligen än inte kommer det räcka med att köra i vanligt inloggat läge, sedan väljer du bara "shutdown"-alternativet — har personligen aldrig kört i felsäkert läge och det har fungerar fint alla dessa år utan bekymmer D.v.s. kör DDU som vanligt i Windows, där låter du programmet rensa och stänga av datorn, sedan gör du bytet av grafikkort och installerar de nya drivarna efter det.

Det går rent tekniskt att köra både Nvidia och AMD samtidigt i ett system om man så vill det. Så några mindre restfiler (om det skulle bli några) är det minsta av problem och lär inte påverka något i huvud taget i slutändan. Skulle du börja uppleva problem är det inte mer än att köra DDU i felsäkert läge vid det laget.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Ni som har fått era Asus Prime 9070XT är ni nöjda är kylaren bra och tyst något coilwhine?

Har ett Prime 9070 XT som använts i några dagar nu och det har verkligen 0 coilwhine. Även vid överclockning under stresstest. Vet inte om jag bara hade tur eller om de generellt har låg coilwhine.
Kylaren är väl inte helt anpassad för överclockning där den drar 350w, då landar temperaturen på 90C för både memory och hotspot. Verkar dock vara helt normala temperaturer vad jag kan se online.
Vid underclocking får jag nästan samma prestanda och temperatur runt ~60C och fläktarna går tyst.

Visa signatur

Intel 12700 |ROG Ryujin II 360 | Asus ROG Strix X660-F | Asus RX 9070 XT Prime OC | 32GB Kingston Fury Beast 6000MHz | 1TB Samsung 980 Pro | Asus ROG Thor 1000w Platinum | Corsair 4000D | Aorus FI32U

Permalänk
Medlem

Fick mina kort idag och har monterat in det kortet jag vill behålla och bara hunnit med att snabb testa några spel för att se om det verkar funkar.. och ja jävlar vad det verka flyta på.. de här jämna flytet i FPS som vissa pratar om märker jag verkligen av. Glatt överraskad.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Du gör självklart som du vill, men att sälja ditt Powercolor 9070 XT Reaper för 9700 kr när du betalt 7990 kr svider i mångas ögon. Att du inte säljer det här på forumet säger mig att du vet med dig att du skulle få kommentarer som denna.

https://i.imgur.com/qGFF9a4.png

Jag döljer inget därav mitt sweclockers namn på annonsen. Jag vet inte än vilket kort jag vill behålla skulle jag få sålt på 9070 xt så behåller jag 5080n det blir rimligt pris. Man försöker överleva och njuta av sin hobby utan att lägga sin lgh i pant.

If you cant beat them join them!

Jag behöver inte förklara mig för någon här men gör det endå av respekt för forumet.

Alla har ett val inget är under tvång!

Ta hand om er!

Permalänk
Medlem

Vilka program kör ni för att stresstesta undervoltning av era kort och CPU:er?
Finns ju inbyggt i Adrenaline. Har kört några vändor genom Cyberpunks inbyggda benchmark, den är väl tillräckligt krävande tänker jag?
Något mer ni rekommenderar? Gratis programvara såklart, alternativt med testperiod. Finns det någon lista över spel som har benchmarks så jag kan se ifall jag har några fler i biblioteket. Har ett Metro-spel vet jag. Men det har nog några år på nacken och är kanske inte krävande nog?

Permalänk
Medlem

Bara en liten FYI.
Skulle skippa och röra minnen och frekvens på core och bara köra undervolt och höja powertarget.

Derbauer 9070XT guide

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 9070 idag. Körde lite farming sim 25 på och det fungerade bra.
Blev asus prime oc för 7390kr.
Får nog testa det rejält till helgen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Bara en liten FYI.
Skulle skippa och röra minnen och frekvens på core och bara köra undervolt och höja powertarget.

Derbauer 9070XT guide

Även Daniel Owen nämnde detta i en video nyss. Han är ingen överklockare som så, bara testade lite via Radeon Software, men han sa också att det blev ostabilt så fort han rörde minnen (även att bara testa snabba timings).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Precis testat mitt nya Asus 9070XT Prime OC.
Presterar riktigt bra i 3dmark men raytracing verkar funka riktigt dåligt i spelet jag spelar mest, battlefield v..

Effekterna i vatten och på vapen ser helknas ut och prestandan ligger en bit sämre än 4080 super...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk

Fick hem mitt 9070XT Prime från Komplett idag. Nu skiter vi i 5080-planerna!

Första gången jag bygger nytt från grunden. Datorn fungerar! Men, om man vill testa hur bra den fungerar hur går man på bästa sätt till väga då? Några speciella benchmarks eller program?
Man är ju givetvis nojjig att man gjort bort sig nån stans i processen B-)