Kan inte komma åt vissa hemsidor med routern (TUF-AX3000 V2) inkopplad

Permalänk
Medlem

Kan inte komma åt vissa hemsidor med routern (TUF-AX3000 V2) inkopplad

Tjena!

Har stött på ett litet problem och förhoppningsvis finns det någon kunnig som kan lyckas lösa detta för mig!

Min router har fungerat felfritt sedan jag köpte den. Har spelat Monster Hunter Wilds felfritt online sedan det släpptes för 1½ vecka sedan, men i lördags började det strula. Fick ett felmeddelande och kunde inte gå online, efter lite felsökande visade det sig att även deras support hemsida (https://www.monsterhunter.com/support/wilds) samt Asus support hemsida för routern (https://www.asus.com/supportonly/tuf-ax3000%20v2/helpdesk_dow...) ger mig följande 403 meddelande:

"Request blocked. We can't connect to the server for this app or website at this time. There might be too much traffic or a configuration error. Try again later, or contact the app or website owner.

If you provide content to customers through CloudFront, you can find steps to troubleshoot and help prevent this error by reviewing the CloudFront documentation."

Kör jag sladden in i väggen direkt så fungerar det felfritt. Gjorde en factory reset i söndags och det löste problemet tills det uppstod igen för 30 min sedan. Hade gått online i spelet utan problem, stängde ner det, öppnade det igen efter en halvtimma och fick nu felmeddelandet igen och hemsidorna fungerar inte heller.

Så min fråga är i fall någon kan ha en ide vad för inställning det kan vara på routern som strular till det? Har automatisk IP från leverantören, har testat olika DNS servrar. Har ingen VPN eller speciellt inkopplat i routern. Har testat att stänga av routerns brandvägg men ingen skillnad där heller.

Permalänk
Skrivet av Kapaya:

Tjena!

Har stött på ett litet problem och förhoppningsvis finns det någon kunnig som kan lyckas lösa detta för mig!

Min router har fungerat felfritt sedan jag köpte den. Har spelat Monster Hunter Wilds felfritt online sedan det släpptes för 1½ vecka sedan, men i lördags började det strula. Fick ett felmeddelande och kunde inte gå online, efter lite felsökande visade det sig att även deras support hemsida (https://www.monsterhunter.com/support/wilds) samt Asus support hemsida för routern (https://www.asus.com/supportonly/tuf-ax3000%20v2/helpdesk_dow...) ger mig följande 403 meddelande:

"Request blocked. We can't connect to the server for this app or website at this time. There might be too much traffic or a configuration error. Try again later, or contact the app or website owner.

If you provide content to customers through CloudFront, you can find steps to troubleshoot and help prevent this error by reviewing the CloudFront documentation."

Kör jag sladden in i väggen direkt så fungerar det felfritt. Gjorde en factory reset i söndags och det löste problemet tills det uppstod igen för 30 min sedan. Hade gått online i spelet utan problem, stängde ner det, öppnade det igen efter en halvtimma och fick nu felmeddelandet igen och hemsidorna fungerar inte heller.

Så min fråga är i fall någon kan ha en ide vad för inställning det kan vara på routern som strular till det? Har automatisk IP från leverantören, har testat olika DNS servrar. Har ingen VPN eller speciellt inkopplat i routern. Har testat att stänga av routerns brandvägg men ingen skillnad där heller.

Har du senaste firmware?
Merlin forken gnuton stöder din route
https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng

Testa byt till vpn och se om det hjälper, kan vara cgnat kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Kapaya:

Tjena!

https://www.asuswrt-merlin.net/

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du senaste firmware?
Merlin forken gnuton stöder din route
https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng

Testa byt till vpn och se om det hjälper, kan vara cgnat kanske?

Borde kanske nämnt att senaste versionen är installerat. Ska titta på gnuton, har ingen VPN så vill se om jag kan lösa problemet utan det, har funkat felfritt tills i helgen.

Permalänk
Medlem

Merlin var tyvärr inte trollkarlen jag behövde

Permalänk

Jag hade problem nyligen med vissa hemsidor, och det var för att ipv6 var aktiverat. Stängde av det och fungerar normalt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag hade problem nyligen med vissa hemsidor, och det var för att ipv6 var aktiverat. Stängde av det och fungerar normalt nu.

Det är inaktiverat på routern.

Edit: Testade med en VPN och då fungerar det, så fort jag stänger av den så slutar det fungera igen.

Kanske någon inställning som bör ändras?

Permalänk
Skrivet av Kapaya:

Edit: Testade med en VPN och då fungerar det, så fort jag stänger av den så slutar det fungera igen.

https://puu.sh/KpJoI/8b3473997d.png

Hm, testa annan DNS server kanske.

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att du ansluter via olika ip beroende på om du går via routern eller direkt (eller vpn) och att ditt ip via routern blivit blockerat.
Du kan ju kolla om routern och direkt ger dig samma publika ip eller inte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Då var något felkonfigurerat. Det är inte normalt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Kapaya:

https://puu.sh/KpJoI/8b3473997d.png

Vilken dns server kör du?
För om det fungerar med Vpn så är det inte fel på routern utan IP adressen

Edit
Om jag jämför mot min router så är 4de uppifrån på Nej. Du har ja.
Jag har cloud flare dns, 1.1.1.1.

Sen om du scrollar ned så har jag aggressive mode på dhcp query

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken dns server kör du?
För om det fungerar med Vpn så är det inte fel på routern utan IP adressen

Edit
Om jag jämför mot min router så är 4de uppifrån på Nej. Du har ja.
Jag har cloud flare dns, 1.1.1.1.

Sen om du scrollar ned så har jag aggressive mode på dhcp query

Har samma när det kommer till queryn. Idag har det löst sig igen, sidorna funkar utan problem. Skulle problemet uppstå ska jag testa att stänga av upnp och se om det löser det. Annars låter det som IP adressen, får testa vad mrqaffe skrev i så fall.

Kör Bahnhofs DNS, men även när jag ändrar den så löser det inte problemet, har testat med cloudflares och googles.

Permalänk
Skrivet av Kapaya:

Har samma när det kommer till queryn. Idag har det löst sig igen, sidorna funkar utan problem. Skulle problemet uppstå ska jag testa att stänga av upnp och se om det löser det. Annars låter det som IP adressen, får testa vad mrqaffe skrev i så fall.

Kör Bahnhofs DNS, men även när jag ändrar den så löser det inte problemet, har testat med cloudflares och googles.

Hmm sjukt undrar om du fick ett nytt ip? Testa att be om fast publikt ip om det skulle krångla igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En uppdatering till de som är intresserade!

Kontaktade Bahnhof då problemet uppstod igen, fick ett standard "bla bla bla inte våran router" och 0 teknisk hjälp, även när jag frågade henne om hon kan ha NÅGON ide vad problemet kan bero på. Kontaktade Asus och fick en skön kille som förstod problemet på 10 sekunder, visade säg att jag hade fått en låneadress som håller i 6h och blockerad av flera sidor/banker, en så kallad segenat CGNAT IP adress om jag förstod honom rätt (100.xxx på routern när whatsmyipadress visade 94.xxx) och blev ombedd att be Bahnhof att ändra detta till en publik IP adress. Ringe in igen och bad de att ändra detta och har nu löst sig.

Får se om detta håller nu men sorligt att kontakta en kundtjänst och att de inte har någon tekniskt kunnig nog att be mig att kolla upp detta direkt, tog verkligen Asus 10 sekunder att förstå och lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapaya:

En uppdatering till de som är intresserade!

Kontaktade Bahnhof då problemet uppstod igen, fick ett standard "bla bla bla inte våran router" och 0 teknisk hjälp, även när jag frågade henne om hon kan ha NÅGON ide vad problemet kan bero på. Kontaktade Asus och fick en skön kille som förstod problemet på 10 sekunder, visade säg att jag hade fått en låneadress som håller i 6h och blockerad av flera sidor/banker, en så kallad segenat IP adress om jag förstod honom rätt (100.xxx på routern när whatsmyipadress visade 94.xxx) och blev ombedd att be Bahnhof att ändra detta till en publik IP adress. Ringe in igen och bad de att ändra detta och har nu löst sig.

Får se om detta håller nu men sorligt att kontakta en kundtjänst och att de inte har någon tekniskt kunnig nog att be mig att kolla upp detta direkt, tog verkligen Asus 10 sekunder att förstå och lösa problemet.

Skönt att det löste sig. CGNAT heter det 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Skönt att det löste sig. CGNAT heter det 🙂

Hahaha tack för korregeringen! Försökte googla om det men hittade inget resultat för min stavning.