Fick du tag på ett 9070 (XT)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av shelter:

Har funderat och tror jag vill ha ett 9070 faktiskt, till ett vettigt pris, men poppar nånstans dom upp är dom slut lika snabbt som man hinner trycka på refresh, suck...

Svårt att få tag på en till ett MSRP pris om du inte är snabb, annars får du nöja dig med att dem kostar runt 8 laxar för de stora märken. Efterfrågan är för stort och utbudet är alldeles för litet, vänta inte för länge..

Permalänk
Skrivet av Bullbagaren:

Fick bekräftat av NetonNet att de ej har något datum för när de kommer få in 9070 xts så antar att de sålt fler än deras saldo. Så många (mig inkluderat) som köpt därifrån lär behöva vänta ett tag.

NetonNet verkar ha skickat kortet idag så bra nyhetet för alla som lyckats köpa därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Svårt att få tag på en till ett MSRP pris om du inte är snabb, annars får du nöja dig med att dem kostar runt 8 laxar för de stora märken. Efterfrågan är för stort och utbudet är alldeles för litet, vänta inte för länge..

Mjo.. 9000 papp är det lägsta jag sett som varit tillgängligt, känns väl sådär motiverande när man har ett RTX 4070 redan som rullar på ganska bra.
såg ett för 8000 men det försvann ju direkt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av shelter:

Mjo.. 9000 papp är det lägsta jag sett som varit tillgängligt, känns väl sådär motiverande när man har ett RTX 4070 redan som rullar på ganska bra.
såg ett för 8000 men det försvann ju direkt.

Du får vara ännu snabbare!

Non XT = Max 8K och då för de stora märken.
XT = Max 9,5K som ovanstående.

Detta bara om du verkligen MÅSTE och är i stort behov av GPU, annars vänta och håll ut!

Permalänk
Medlem

@IsKaffe Jo du har rätt. Det är ju inte så man sitter på ett kort som är 3 generationer gammalt.

Snart pajar väl tvättmaskinen eller nåt sånt skit så då måste man lägga pengar på det.
(som kontrast, tvättmaskinen är snart 20 år gammal tror jag )

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

F..n saknar en pci express 8 kontakt. mitt gamla antec hade bara 2 8 kontakter + 2 sexor
Blir å vänta på nya bygget blir klart innan test av mitt asus 9070xt prime oc

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

F..n saknar en pci express 8 kontakt. mitt gamla antec hade bara 2 8 kontakter + 2 sexor
Blir å vänta på nya bygget blir klart innan test av mitt asus 9070xt prime oc

Finns kort med 2x8 pcie anslutningar också, såg det när jag började googla runt lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Finns kort med 2x8 pcie anslutningar också, såg det när jag började googla runt lite.

Japp men va jävla brottom när jag handla. Fick det för 7990 och jag ska bygga ny dator så jag måste ialafall köpa ny nätdel.
Ville bara prova lite

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullbagaren:

NetonNet verkar ha skickat kortet idag så bra nyhetet för alla som lyckats köpa därifrån

Mitt från NetOnNet blev också skickat idag🥳👍

De tog dock 500Kr över MSRP(8500Kr) för kortet, men det är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Japp men va jävla brottom när jag handla. Fick det för 7990 och jag ska bygga ny dator så jag måste ialafall köpa ny nätdel.
Ville bara prova lite

Vet inte hur det är med 9070XT med min 6900XT som också har 3x pcie kontakter fungera med endast 2 ansluta också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Fick båda min 9070XT idag. Har precis bytt och satt idag testade lite snabbt köra cyberpunk för att se om jag tappat eller fått bättre prestanda.... vet inte om det bliv mycket mer FPS men jävlar vilket flyt...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hann du köpa?

ja 4st..men alla är sålda

Permalänk
Kontot avslutas

Dem som hann med att köpa Steel Legend 9070 XT från ProShop för 9K idag var helt acceptabel med tanke på dagens pris.. 👍

Blev en PURE efterallt för min del idag från Webbis, lite dyrare än ovanstående men orkar inte med väntande/velande mer. Behovet är stort och torkan har varit sedan december.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Dem som hann med att köpa Steel Legend 9070 XT från ProShop för 9K idag var helt acceptabel med tanke på dagens pris.. 👍

Blev en PURE efterallt för min del idag från Webbis, lite dyrare än ovanstående men orkar inte med väntande/velande mer. Behovet är stort och torkan har varit sedan december.. 😂

Jag hade hunnit men sket i det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Fick båda min 9070XT idag. Har precis bytt och satt idag testade lite snabbt köra cyberpunk för att se om jag tappat eller fått bättre prestanda.... vet inte om det bliv mycket mer FPS men jävlar vilket flyt...

Såg du detta tips från Lussarn i andra 9070 tråden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Såg du detta tips från Lussarn i andra 9070 tråden:

https://youtu.be/cz2kCCIdLws?si=JTjdUf7Z-9iNiWhr

Nix det har jag missat. tack för tipset ska kika igenom det.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

@Sifear

Jag känner ochså av bra mycket bättre flyt än med mitt 7900xtx.
Har inte hunnit jämföra fps mellan de än.

Jag tog ett 9070xt Nitro+ och slapp coilwhine som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Sifear

Bättre flyt hur? Märkligt att sidogradera från 7900 XTX till ett lite sämre 9700XT…

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Bättre flyt hur? Märkligt att sidogradera från 7900 XTX till ett lite sämre 9700XT…

Om man kör mycket 4K måste väl ett 9070XT vara bättre med tanke på hur mycket bättre FSR4 är jämfört med FSR3?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobbeH94:

@TobbeH94

Som tidigare skrev är 9070xt mycket bättre samt lägre frame time än 7900xtx så flytet känns mycket bättre.
Och bättre kommer det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man kör mycket 4K måste väl ett 9070XT vara bättre med tanke på hur mycket bättre FSR4 är jämfört med FSR3?

Men samtidigt är väl FSR 4 mer krävande än FSR 3 och därmed ger sämre frame rate?
Jag menar Jay2Cents pratade ju också om att korten gav väldigt "stabil framtime" osv, men det känns överlag som folk är lite väl placebobenägna? Jag själv märker faktiskt ingen större skillnad i MH Wilds som är den enda titel jag lirar. Körde innan moddat med DLSS 4 + Frame gen på mitt 3080 och jag upplever identisk prestanda med 9070 XT, dock kan jag då köra på lite Ray tracing vilket faktiskt gör mer för känslan än jag kunnat ana och ändå hålla stabila 120FPS. Förstår inte alls hur folk kan märka "stor skillnad" mot sina XTX.

Daniel Owen är ju tex inne på att OM du får tag på 9070 XT till billigare eller samma peng så hade han kört på det, men att skillnaden annars inte är särskilt påtaglig: https://www.youtube.com/watch?v=kG6vYnr2Iwk
Fördelarna är ju upscalern och RT prestanda, men rasterize är ju XTX fortf bättre i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Men samtidigt är väl FSR 4 mer krävande än FSR 3 och därmed ger sämre frame rate?
Jag menar Jay2Cents pratade ju också om att korten gav väldigt "stabil framtime" osv, men det känns överlag som folk är lite väl placebobenägna? Jag själv märker faktiskt ingen större skillnad i MH Wilds som är den enda titel jag lirar. Körde innan moddat med DLSS 4 + Frame gen på mitt 3080 och jag upplever identisk prestanda med 9070 XT, dock kan jag då köra på lite Ray tracing vilket faktiskt gör mer för känslan än jag kunnat ana och ändå hålla stabila 120FPS. Förstår inte alls hur folk kan märka "stor skillnad" mot sina XTX.

Daniel Owen är ju tex inne på att OM du får tag på 9070 XT till billigare eller samma peng så hade han kört på det, men att skillnaden annars inte är särskilt påtaglig: https://www.youtube.com/watch?v=kG6vYnr2Iwk
Fördelarna är ju upscalern och RT prestanda, men rasterize är ju XTX fortf bättre i.

Det stämmer dock så ser FSR3 så pass dåligt ut att det knappt är värt att använda och man får fortfarande bra mycket mycket mer FPS med FSR4 på t.ex balanced än vad man skulle ha fått på native med 7900XTX.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det stämmer dock så ser FSR3 så pass dåligt ut att det knappt är värt att använda och man får fortfarande bra mycket mycket mer FPS med FSR4 på t.ex balanced än vad man skulle ha fått på native med 7900XTX.

Förvisso sant, om fsr3 är så värdelöst är det ju en sak. Har aldrig rört atikort under alla mina år innan 9070 xt, men trodde nog inte fsr3 var helt oanvändbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Förvisso sant, om fsr3 är så värdelöst är det ju en sak. Har aldrig rört atikort under alla mina år innan 9070 xt, men trodde nog inte fsr3 var helt oanvändbart!

FSR 3 ser helt hemskt ut. Det är groteskt. Allt blir luddigt och hela skärmen typ flimrar när det är komplicerad geometri som gräs eller hår eller löv på skärmen. FSR3 skiter på sig totalt om det är någon form av mesh/semitransparent grej på skärmen som staket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tror det har att göra men frametimes men har inte undersökt detta något närmare och kommer nog inte göra det. Ingen lust att swoppa tillbaka 7900XTX utan lägger ut det till försäljning strax istället.

JayzTwosCents gick igenom det lite i sin recention:

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

Tror det har att göra men frametimes men har inte undersökt detta något närmare och kommer nog inte göra det. Ingen lust att swoppa tillbaka 7900XTX utan lägger ut det till försäljning strax istället.

<Uppladdad bildlänk>

@Sifear

Ja lägre frametimes är riktigt trevligt för flytet 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Sifear

Jag har också inte någon coilwhine, i alla fall inte som jag märk av och testade även att installera AC Valhalla som har ökänd coilwhine i menyn när FPS rusar iväg. Inget.

Ändra i from av ljud som jag stör mig på är fläktarna stäng av på GPUn blir något swush ljus precis innan de stänger av sig så jag låter de stå på men med längsta fläkt kurvan. så GPUn är på 32 grader idle/desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Fick tag i ett powercolor 9070 xt reaper men blir retur, alla 3 fläktarna har något konstigt knarrljud som fler på reddit verkar ha, stör mig på det då mitt FormD T1 inte är så ljudisolerande så den får åka tillbaka tyvärr. Annars fungerade det riktigt bra.

Låter precis såhär.

Satte i mitt Reaper igår. Har inte dessa problemen med mitt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>

Finns det någon jämförelse med t.ex 5070Ti eller äldre AMD kort såsom 6800/6900XT?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Inet har flera PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper i lager nu... dock inte till MSRP.

Visa signatur