Varför "tävlar" folk om att ge lösningen på Microsoft.com?

Permalänk
Medlem

Varför "tävlar" folk om att ge lösningen på Microsoft.com?

Har precis bytt till windows 11, och har där av haft några grejer som jag fått googla på, för att få saker att fungera som jag vill.
Men något jag märkt är att vid i princip varje fråga som jag fått fram en tråd till, så är det som att folk "tävlar" om att få ge rätt svar till den som ställt frågan.
Varför?
Dom flesta svaren har någon slags copy paste i början om hur "dom är den mest tekniska personen du någonsin stött på" och sen ett svar som relativt ofta inte riktigt läst frågan korrekt utan är en annan copy paste.
Eller så är det korrekt svar. Men varför tävlar flera stycken på varje tråd om att hjälpa personen som ställt frågan?
Ser mycket märkligt ut jämfört med andra forum där det kan vara att ett svar får gilla markeringar eller ev "gör som XXXXX skrev så löser det sig"
Medans på Microsoft.com så skriver dom samma svar igen mer eller mindre.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Marknadsföring av sig själva. Ofta egna konsulter. Eller känner några som gör så för att synas.
Vet att förr hade MS massa skumma poängsystem internt också.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Finns det något som säger att man måste ha ett visst antal Solves för att få MVP-status hos Microsoft, kanske?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Moderator
Medlem

Ja, jag kanske haft väldig otur, eller sett efter väldigt specifika saker, men allt som oftast när jag hamnar på någon av dylika trådarna så har de fasen ingen koll alls utan svarar bara massa generisk level 1-dynga oavsett påstådd erfarenhet och titel. D:

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja, jag kanske haft väldig otur, eller sett efter väldigt specifika saker, men allt som oftast när jag hamnar på någon av dylika trådarna så har de fasen ingen koll alls utan svarar bara massa generisk level 1-dynga oavsett påstådd erfarenhet och titel. D:

Eller markerat som löst och det inlägget är borta Markerat som löst men "lösningen" fungerar för ingen är ganska vanligt med...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Finns det något som säger att man måste ha ett visst antal Solves för att få MVP-status hos Microsoft, kanske?

Att det skulle finnas någon sådan tanke kan väl inte helt uteslutas, men känns ju inte som att MVP-folket hamnat där genom att copy/pastea samma hög med halvsvar om och om igen på Microsoft-forumet. Om detta är målet så har de här personerna blivit lurade att hålla på till ingen direkt nytta, är min känsla.

Nej, jag vill tro att det snarare är något slags självmarknadsföring...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Independent advisors får betalt för t ex inlägg som markeras som svar.
https://answers.microsoft.com/en-us/feedback/forum/all/what-a...
Med tanke på att det verkar vara många från södra/östra Asien så är det knappast några stora belopp. En del är riktigt bra och försöker verkligen lösa knepiga problem medan andra förstås inte är lika kunniga.

Det är ett sätt för Microsoft att se till att "alla" frågor får någon sorts respons utan att det kostar dem så mycket som anställd personal gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Med tanke på att det verkar vara många från södra/östra Asien så är det knappast några stora belopp. En del är riktigt bra och försöker verkligen lösa knepiga problem medan andra förstås inte är lika kunniga.

Det är ett sätt för Microsoft att se till att "alla" frågor får någon sorts respons utan att det kostar dem så mycket som anställd personal gör.

Aha! Ja, i så fall är det väl rimligt att de vill hålla på...

Men känns inte direkt som att det fungerar som tänkt

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Deras själv promotion i början är verkligen extrem ibland.
Kan vara 5-6 rader om hur dom är så galet bra på windows frågor, och sen är svaret:
"Restart your computer." (typ)

Skrivet av Daemon:

Jag håller med, en del svar ser ju verkligen ut som en saxad copy paste eller AI.

Skrivet av CeciliaB:

Ahh det förklarar ju saken lite.
För vissa trådar så kan det verkligen vara som att 4-5st "slåss" om att få svara. Men dom har alla samma svar i slutändan.
Ser hel snett ut, och inte som typ något annat forum funkar.

Dock inte en helt dum lösning, för vissa frågot blir ju obskyra när det kommer till regedit frågor osv.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE