Skrivet av High1ander:
Min poäng var att man försöker lägga ansvaret på att sakerna ska funka på "staten", ungefär som "om ni inte köper upp oss eller hittar en bra ägare då är det NI som är dåliga och elaka som ser till att dessa 1700 jobb som jag lyckats spara försvinner".
Det är inte bara frågan om att spara några jobb. Går detta helt syd, då kommer vi att ha förlorat en stor del av den gröna omställningen.
Det är lite bära eller brista nu!
Man kan inte sticka under stolen, även om man vill. Att omställning till grön energi är här för att stanna, samt att det mycket troligt blir nästa marknad att antingen tjäna på eller betala till.
Är frågan vad vi vill, tjäna eller betala...
Skrivet av High1ander:
Pessimismen är att man som kund till Northvolt eller potentiell köpare/investerare (eller kanske garant som Staten) måste reda ut just dom sakerna jag lista för att ens kunna göra något med Northvolt. Om man då som kund inte känner sig säker så går man ju direkt till andra tillverkare. Man skulle endast stanna hos Northvolt om priset och produktionen är så pass stor och viktig att man inte kan lösa det på annat vis.
Kanske man skall vända på tanken.
Vilka tillverkare kan man gå till? Dom flesta finns i Kina, vill man sitta i knäet där, binda sig?
Skrivet av High1ander:
Marknaden finns, men det innebär ju fortfarande inte att Northvolt kan leverara till priset och volymen som marknaden förväntar sig.
Volymen kommer säkert att vara mindre initialt, vilket är helt naturligt. ingen produktion kör på 100% från dag ett. Inte ens ett konkursbo med ny ägare.
Då det är ett konkursbo som investerare (eller någon annan) då kommer att köpa så finns det ett bredare ekonomiska utrymmet för ett rimligt pris, då även initialt.
Ett konkursbo går aldrig till sitt fulla värde.
Skrivet av High1ander:
Jag har inte koll på Northvolts produktioner eller varför de t.ex. behövde bygga så enormt stort fort. Om det t.ex. är "economy of scale" och de helt enkelt kan få det billigare på jättestor fabrik, eller volymen krävde stor fabrik eller de skulle kosta lika mycket per batteri om fabriken var en femtedel så stor, men att man då får en femtedel i produktion. Dvs. var deras planer bara görbart i luftslotts-miljö, eller kan man klara av det i ett litet skjul-miljö? För att ta en fotbolls analogi, för att spela en match 11-mannamatch måste man ha minst 7 spelare på planen, mindre än så är automatisk förlust. Kan Northvolt spela med 7 spelare eller kommer de förlora mot varenda lag dom möter, eller måste de ha 11 spelare, eller 11 spelare plus avbytare? Innebär 7 spelare bara att de får tekniskt sett ställa upp i alla matcher men de också kommer plocka 0 poäng på hela säsongen bli degraderade?
Personligen så ser jag Northvolts expansion som ett av dom större misstagen, man brukar kalla en del av det som hände "Växtverk". Något som drabbar i princip alla företag som växer så snabbt att man tappar en del överblick, när organisationen inte hinner med att anpassa sig, hålla en kontroll.
Att Northvolt växte så snabbt har av vad jag har snappat upp en del med viljan att få investerare, samtidigt har investerare en del motkrav, speciellt om investeraren har en politisk aspekt och/eller geografiska ägarkrav, då blir kravet att en del av produktionen geografiskt skall placeras i deras närområde. Antingen för blidkande av väljare eller helt enkelt att huvudinvesteraren vurmar för sin födelsebyggt eller liknande.
Valet blir då att tacka nej till investeringen, eller säga ja och uppfylla kravet, alternativt ta chansen och bara säga att det inte är aktuellt nu, kanske i framtiden.
Misstänker att det blev en ond spiral, att dom så gärna ville, att dom tackade "ja", varvid dom var gång började med planer att bygga, varvid mer investeringar behövdes...
Det blev helt enkelt för stort, växte något enormt, man chansade, med förhoppningen att man snart skulle ha en bra produktion någonstans. Att man skulle finna/få kapital som täcktes genom produktion.
Ekonomer tänker inte ibland som vanliga människor, dom ser siffror och möjligheter, inte den skrala verkligheten.
Uppriktigt är det skillnaden mellan att göra snabba pengar, eller att sakta bygga upp sin buffert.
Märk att jag aldrig har och aldrig kommer att försvara dumheterna som skett!
Det betyder inte att man helt skall dödförklara något som kommer efter...
En annan dumhet var att bygga en fabrik som behövde produkter ifrån övriga för att överhuvud kunna leverera en produkt, det visar på att planerna verkligen var i ofas. Man ger sig inte på nästa fas som är beroende av en tidigare fas utan att veta att den första är fungerande.
Summa summa, NEJ! Batteritillverkning behöver inte så stora fabriker, och absolut inte så många, det räcker med en.
Däremot ett utrymme för produktion där viss tillverkning behöver golvytan. Något som Northvolt One mer än väl har.
Skrivet av High1ander:
Poängen är att det är eventuellt helt irrelevant om de har fungerande batterier ute om det kostar för mycket att producera dom. På samma sätt som det är helt irrelevant om jag har en guldgruva och det kostar mig 1 miljon per kilo att gräva fram och guldpriset bara är en halv miljon per kilo. Att jag då säger "men vi hittar ju guld och gräver fram massor" spelar inte stor roll. Om de däremot nu är tvärtom att de säljer guld för en miljon kilo och kostar en halv miljon att gräva fram så är det klart jävligt ekonomiskt korkat att stänga gruvan. Men hittills har jag inte hört eller läst en enda artikel om hur kostanden kontra priset är på Northvolt.
Det var Northvolt före konkursen! Om inte kostnaden att producera batterier varit högre än förtjänsten, då hade det inte blivit någon konkurs...
Växtverk, som Northvolt verkligen led av, ger även andra symptomer.
Har man tappat kontrollen, vilket sker i olika omfattning när ett företag råkar ut för växtverk, då finns det alltid individer som håller på sitt, pinkar revir. Dom personerna har en egenskap att framhålla sin egna förträfflighet, samtidigt som dom in absurdum kan verka för att skydda sin förträfflighet. finns det oreda i en organisation då är dom svåra att identifiera, åtgärda.
Har sett alldeles för många av den sorten i mitt liv.Tyvärr...
Rabaldret om att inte manualer skulle varit levererade med maskiner är ett exempel som nog kan peka på dessa individer i chefsposition. Fördelen nu är att dom gått vidare, dom brukar lämna skutan i tid för att klara sitt.
Helt andra förutsättningar finns nu för den/dom som kanske tar över och driver produktion vidare, då förhoppningsvis i mindre omfattning initialt.
Dom behöver även se över och styra upp ledning samt struktur, vilket egentligen blir naturligt då organisationen nu kommer att vara mindre. Så egentligen inget som ens borde behöva påpekas.
Blir lite av en naturlig rensning och uppföljning.
En liten del av orsaken att jag nu hoppas och vill se positivt på fortsättningen efter konkurs
Vi behöver satsa på gröna produkter för att kunna tjäna på framtidens "gröna" i alla aspekter, om det är energi eller produkter är av mindre betydelse, bara vi ser till att vara med på tåget...
Missar vi målet, halkar efter, då är trappan desto brantare att bestiga framöver, vi har nu halkat, måste resa oss och fortsätta.
Det handlar egentligen om din, min och alla andras ekonomi och välbefinnande här i Sverige, antingen så har vi kastat bort pengarna, förlorat dom. Eller så gör vi något och får något tillbaka, vänder på misslyckandet, vänder det till något positivt, något vi kan tjäna på. Oavsett om där finns en krösus i toppen så spiller det över till oss andra, även om vi ogillar krösus...