Nu är GIMP 3.0 här – efter 21 år

Permalänk
Medlem

Kul detta. Har kört Ps sedan hedenhös och skulle gå över till gratisprogram för något år sedan och gav Gimp en ärlig chans. Men det funkade, blev knäpp på att det var bökigt när man var van vid Ps. Undrar just hur det skulle kännas idag.
Jag kan tycka att med nyare Ps så är flytet ett steg bak mot hur det var förr. Det finns så mycket mer verktyg idag så verktygspanelen är inte överblickbar på samma sätt. Visst, snabbkommandona är ju alltid samma men vissa saker som man använder sällan får man ibland leta länge efter nu så vem vet. Kanske ger Gimp ett försök till nu. Det här med icke deskruktiv redigering är ju fantastiskt bra, det är en efterlängtad finess.

ps. Ang LibreOffice. Det kör jag sedan många år, är ju väldigt bra. Bara vissa saker man stör sig på men det är hanterbart.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gimp och LibreOffice är två användargränssnitt jag drömt mardrömmar om, hoppas de lyckats få till en förbättring.

Förstår vad du menar.

Att köra GIMP i MacOS (laddade nyss ned 3.0 och testade) är som att ha hamnat i ett helt annat operativsystem. Det mesta känns helt off. Men – om man inte bryr sig om att applikationer ska se ut och kännas någorlunda enhetliga med operativsystemet de rullar i är det säkert toppen rent funktionsmässigt. Och det är väl hemma i Linux så där kan jag förstå att det är ett förstahandsval.

Kan också förstå att Apple köpte upp Pixelmator Pro – finns nog ingen bildredigerare jag testat som är känns skönare att använda än den. Om man nu bryr sig om hur appar ”känns” som sagt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

När det kommer till bildredigering så är jag bara en glad amatör.
Så GIMP räcker gott och väl.
Den är nog så avancerad och kunskapströskeln är hög men jag lär mig mer och mer knep.

Beroende på vad jag gör använder jag det i kombination med Scribus, Inkscape och gamla hederliga MS Paint.

Så 3.0 är installerat och används.
Lite skillnader i GUI'et som man får vänja sig vid.

Permalänk
Medlem

Har alltid avskytt GIMP pga dess horribla användarfientliga gränssnitt sedan första gången jag stötte på skiten för en halv evighet sedan.

Testade igen för några år sedan. Lika jävla illa fortfarande.

Men de kanske har skärpt sig nu. Får väl testa igen om jag känner mig extra masochistisk vid något tillfälle. Men jag tvivlar. Starkt.

Ok. Testade. Aningen bättre, men åker fortfarande på stryk av alla andra alternativ. T.o.m. MS Paint är trevligare att använda. Uninstall.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner GIMP idag och gav de ett försök. Jag är ingen hejjare på Photoshop men jag kan utan större problem göra mina MEMEs och andra töntiga saker. Jag fastnade när jag skulle klistra in första bilden i sitt egna lager och jag tryckte CTRL-U och inget hände. 😅

Jag fattar att det inte fungerar på samma sätt som Adobe men om ville göra tröskeln lite lägre för oss som jobbar ändå lite då och då i Photoshop, då hade gärna dessa genvägar fått vara samma. Men ja, jag suger såklart å jag klagar inte på GIMP på någotvis men jag orkar inte riktigt lägga energin på lära mig allt på samma nivå just nu.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tycker tvärt om. Speciellt LibreOffice var gränssnitt känns helt överlägset mer användarvänligt än motsvarigheten från Microsoft.

Frågan är om Gimp nu jobbar i 16 bits format? Tidigare var begränsningen 8 bit per färgkanal. Någon som har koll på detta?

Ska ha stöd för 16 och 32 bitar per kanal nu.
https://news.itsfoss.com/gimp-3-release/

Permalänk
Medlem

Min summering av GIMP version 3:

GIMP version 2 var inte roligt att använda, men gjorde säkert sitt jobb för vissa. För min egen del var det på en sådan nivå att det inte gick att använda. Med GIMP 3 så har det nu gått över till den sidan att det går att använda programmet: det är faktiskt helt OK! Vi borde ge en stor eloge till de som utvecklar det och communityt som stödjer projektet.

Men jag föredrar Affinity Photo fortfarande. Det är mer "najs"; skönare att använda.

Branschstandarprogrammet som jag inte ens nämner vid namn är dock helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag laddade ner GIMP idag och gav de ett försök. Jag är ingen hejjare på Photoshop men jag kan utan större problem göra mina MEMEs och andra töntiga saker. Jag fastnade när jag skulle klistra in första bilden i sitt egna lager och jag tryckte CTRL-U och inget hände. 😅

Jag fattar att det inte fungerar på samma sätt som Adobe men om ville göra tröskeln lite lägre för oss som jobbar ändå lite då och då i Photoshop, då hade gärna dessa genvägar fått vara samma. Men ja, jag suger såklart å jag klagar inte på GIMP på någotvis men jag orkar inte riktigt lägga energin på lära mig allt på samma nivå just nu.

Adobe har säkert trademark-skyddat genvägarna.