Så installerar du Windows 11 utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 / 11 Pro
Välj att du vill domän ansluta datorn, så får du skapa ett lokalt konto.

Permalänk
Medlem

Förstått det som att du kan få fram developer-console på ctrl + shift + J när den ber dig skapa MS-konto.

Där kan du skriva
WinJS.Application.restart("ms-cxh://LOCALONLY")

och då ska det direkt dyka upp en prompt om lokalt konto. Inga systemomstarter etc.

Att preppa installationsmedia genom Rufus och låta den kringgå allt sånt här lär väl rimligtvis också fortsätta fungera.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

METOD 6 som kommer snart i kommentarsfältet: KÖR LINUX!

Alla vet redan att det är den sexiga metoden

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som är emot att logga in Microsoft konto när man installerar windows? vägrar ni också att logga in med era google/apple konto på era mobiler också eller vad är grejen egentligen?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Men som nån skrev i annan tråd så funkar denna lösning bäst, precis testat den med.
shift +f10 ms-cxh:localonly

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Även om jag kan förstå att många inte vill ha ett online-konto, så förstår jag inte argumenten. Även om man inte har ett konto så kan ju Microsoft övervaka precis lika mycket, är det verkligen någon skillnad som kan bekräftas? Även om man har ett online-konto så går det ju utmärkt att blockera all reklam, så vad blir skillnaden?

Själv föredrar jag också att köra på ett användarkonto istället för administratörskonto, så man borde ju kunna ha lokalt användarkonto istället också.

Sedan vet jag inte aktuell status, men tidigare har man med online-konto kunnat överföra OEM-licenser av Windows till nya datorer, vilket för mig har gjort det värt att ha online-konto, annars hade jag också föredragit lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Går väl också bara att rycka internetkabeln?

Skrivet av 925a:

Jag har inget minne av att jag behövde skapa ett ms konto alls när jag installerade windows 11 (pro versionen)

Har också läst det här på ett par andra ställen. Ska testa det själv nästa vecka om min nya dumburk dyker upp.

Testade igår och det funkade inte för mig. Jag installerade dock inte från ett boot-media utan körde w11 reset pc.

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows 11 nyligen. Använde Rufus och klickade i alternativet för Local Account när jag skapade bootable-ISO, hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför är det så många som är emot att logga in Microsoft konto när man installerar windows? vägrar ni också att logga in med era google/apple konto på era mobiler också eller vad är grejen egentligen?

Kan bara svara för mig själv.
Det första kontot är Administratör och anser att det alltid ska vara offline. Nästa konto som jag skapar själv startar som offline och gör det ändringar som behövs och sedan görs det om till inloggat och Administratör.
Det att jag har två Adminkonton är att offlinekontot är det jag gör alla systemändringar etc där och som påverkar övriga konton.

Saknar NLite på XP-tiden där det var enkelt att anpassa systemet innan det blev installerat.
Har kollat lite snabbt på en länk om unattended till W11 och överväger att installera om med hjälp av detta för att bli av med mycket onödigt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Räcker väl med att inte ansluta sig till ett nätverk?
Eller är det en rufus-only grej?

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

För att jag preppade en speldator i januari till systersonen på 12 år. Datorn kommer dras igång 30 mil bort - där jag inte är på plats.
Jag tänker inte lägga in mitt eget microsoftkonto där - såklart.

Jag har ingen aning om han har ett microsoftkonto. Om han får ha microsoftkonto som 12åring. Och även om det skulle finnas - ska jag då få tillgång till hans lösenord för att fullfölja en installation av Windows?

Ska han sköta windowsinstallationen istället? Som present? Suprise - du får en hårdvaruhög som inte ens har ett OS på sig.
Är man hårdvarunörd så sure. Men om man bara vill spela lite så är det där en nitlott.

Ett annat exempel.
Min partner tar ibland emot datorer på jobbet. Som ibland ska ominstalleras innan försäljning.
Vilket onlinekonto ska man lägga in på dessa datorer när man inte ens vet vem som ska använda datorn?
Ska man sätta upp slask-microsoftkonton för varje dator?

Jag upplever att det här inte är helt genomtänkt från MS håll

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att jag preppade en speldator i januari till systersonen på 12 år. Datorn kommer dras igång 30 mil bort - där jag inte är på plats.
Jag tänker inte lägga in mitt eget microsoftkonto där - såklart.

Jag har ingen aning om han har ett microsoftkonto. Om han får ha microsoftkonto som 12åring. Och även om det skulle finnas - ska jag då få tillgång till hans lösenord för att fullfölja en installation av operativsystemet?

Ska han sköta windowsinstallationen istället? Som present? Suprise - du får en hårdvaruhög som inte ens har ett OS på sig.
Är man hårdvarunörd så sure. Men om man bara vill spela lite så är det där en nitlott.

Det är ett otroligt jädra trassel att sätta upp datorer till andra när MS aktivt sätter krokben för en.

Ett annat exempel.
Min partner tar ibland emot datorer på jobbet. Som ibland ska ominstalleras innan försäljning.
Vilket onlinekonto ska man lägga in på de när man inte ens vet vem som ska använda datorn?

Logga in med Microsoft konto gör man väl Windows redan är installerat så bör inte vara ett problem?

Dock förstår jag det om ska förberedda datorn till någon som inte är så kunnig så att rätt drivrutiner installeras istället för något gammal drivrutin som windows hittar själv.

Men det undra mest är varför folk är så anti Microsoft konto men Google/apple konto på mobilen är okej alla dessa företag samlar ju in data från deras användare ändå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freezer64Pro:

Saknar NLite på XP-tiden där det var enkelt att anpassa systemet innan det blev installerat.
Har kollat lite snabbt på en länk om unattended till W11 och överväger att installera om med hjälp av detta för att bli av med mycket onödigt.

Det finns ju verktyg på MDL Forum och sen har du NTLite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Logga in med Microsoft konto gör man väl Windows redan är installerat så bör inte vara ett problem?

Dock förstår jag det om ska förberedda datorn till någon som inte är så kunnig så att rätt drivrutiner installeras istället för något gammal drivrutin som windows hittar själv.

Men det undra mest är varför folk är så anti Microsoft konto men Google/apple konto på mobilen är okej alla dessa företag samlar ju in data från deras användare ändå.

Åååkej. Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen

Det är jag som missförstått när kravet sätts in här. Har tidigare haft ett härke med windowsinstallationer som på riktigt är så dumma så klockorna stannar ( har en tråd om det här )- så jag trodde så var fallet även här.

Men det är jag som inte förstått! Jag har inge bra svar på frågan då hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte låta en välja namn på användarmappen när man installerar med konto???
Enda anledning man gör lokalt i början så man får rätt namn på användarmappen..
Kan väl inte vara så himla svårt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man inte använder Microsofts produkter eller tjänster (Outlook, Onedrive, Copilot osv) på datorn så ser jag personligen inget syfte med att logga in med Microsoft-konto. Det är väl ingen som vill att möjligheten att logga in med Microsoft-konto ska försvinna utan det handlar bara om att båda varianterna bör finnas för att passa olika personers behov.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det finns ju verktyg på MDL Forum och sen har du NTLite

Tack för tipset om NTLite. Hade missat att det fanns.
Ska kolla om det kan hjälpa mig med föreningsdatorer jag är ansvarig för. De ska ställas in på samma sätt och hittills har jag gjort alla ändringar manuellt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freezer64Pro:

Tack för tipset om NTLite. Hade missat att det fanns.
Ska kolla om det kan hjälpa mig med föreningsdatorer jag är ansvarig för. De ska ställas in på samma sätt och hittills har jag gjort alla ändringar manuellt.

AutoUnattend.xml (huvudsakligen) specialize.cmd, OOBE.cmd är väl enklast egentligen isåfall där man klistrar in allt man vill ändra.
Även Chris Titus där man kan skapa en något slimmad ISO mha val man gör: https://christitus.com/windows-tool/

Vill man gå in lite mer avancerat kan man läsa på om audit mode och sysprep/capture, liksom Chris verktyg blir det specifikt för den version man bearbetar.

Jag blev i princip ombedd att skapa en guide för hur jag gör och hade en på gång men när det är såpass enkelt med en xml fil vettefan om den blir färdig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om man inte använder Microsofts produkter eller tjänster (Outlook, Onedrive, Copilot osv) på datorn så ser jag personligen inget syfte med att logga in med Microsoft-konto. Det är väl ingen som vill att möjligheten att logga in med Microsoft-konto ska försvinna utan det handlar bara om att båda varianterna bör finnas för att passa olika personers behov.

Inte använder Microsofts produkter? Så vad är Windows för produkt om inte Microsofts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Inte använder Microsofts produkter? Så vad är Windows för produkt om inte Microsofts?

Produkter som i sin tur bygger på Microsoft-konto menar jag. Glömde den detaljen

Alltså vad finns det för vits med att logga in med Microsoft-konto om man inte använder deras ekosystem i övrigt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Räcker väl med att inte ansluta sig till ett nätverk?
Eller är det en rufus-only grej?

Du har inte någon knapp för för att gå vidare utan att ansluta till Wi-Fi på en oredigerad Windows 11 installation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du har inte någon knapp för för att gå vidare utan att ansluta till Wi-Fi på en oredigerad Windows 11 installation

Ahh. Vad drygt.. föredrar alltid o bara köra lokala konton.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Shift+F10 sen skriv "ncpa.cpl" som öppnar nätverksanslutningar fönstret sen bara inaktivera wifi kortet och ethernet kortet.
Sen aktivera igen när du kommit in i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Shift+F10 sen skriv "ncpa.cpl" som öppnar nätverksanslutningar fönstret sen bara inaktivera wifi kortet och ethernet kortet.

Fast det spelar väl ingen roll om datorn saknar uppkoppling, så tolkar jag det i alla fall? Eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Produkter som i sin tur bygger på Microsoft-konto menar jag. Glömde den detaljen

Alltså vad finns det för vits med att logga in med Microsoft-konto om man inte använder deras ekosystem i övrigt?

I hear you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du tänker att alla bolag är samma sak, och om man har konto hos en så är man villig att ha det hos samtliga? Låter som ett tankefel. En person kan ha mer tillit till Apple än Microsoft.

Men nej, jag försöker logga in så lite som möjligt. Verkar som flera tror att bara för att man inte kan ta bort all kränkning av den personliga integriteten är det ingen poäng i att försöka ta bort en del. Android, Windows och Apple-produkter är svåra att undvika i dagens samhälle där vi behöver utföra uppgifter digitalt både privat och på jobbet. Det betyder inte att jag kommer tillåta dem att ta mer än minimum.

Finns ingen fördel för mig att ha konton online, än mindre att låta dem samla data om mig. Ge mig betalt så ska jag dela med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fast det spelar väl ingen roll om datorn saknar uppkoppling, så tolkar jag det i alla fall? Eller??

Om den inte känner av något nätverkskort så skapar den lokalt konto, använder detta sättet flera gånger i veckan på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Om den inte känner av något nätverkskort så skapar den lokalt konto, använder detta sättet flera gånger i veckan på jobbet.

Okej, här är en Home Edition i VMware Fusion utan nätverkskort, hur går jag vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, här är en Home Edition i VMware Fusion utan nätverkskort, hur går jag vidare?

<Uppladdad bildlänk>

hmm kanske de har blockat detta med, när jag gör detta på datorer så brukar den direkt gå till lokalt konto när man klickar fram dit.
Har aldrig fått en sådan ruta.
Oftast laptops med 11 Pro fast borde väl inte vara någon skillnad, måste testa imorgon

inaktiverade du innan du klickade dig fram till nätverk/konto skapningen eller när du redan var framme ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Skrivet av Sephrena:

Skrivet av Sephrena:

hmm kanske de har blockat detta med, när jag gör detta på datorer så brukar den direkt gå till lokalt konto när man klickar fram dit.
Har aldrig fått en sådan ruta.
Oftast laptops med 11 Pro fast borde väl inte vara någon skillnad, måste testa imorgon

inaktiverade du innan du klickade dig fram till konto skapningen eller när du redan var framme ?

Jag har en Dell XPS 9350 2016 modell som med en clean Windows 11 installation inte har några drivrutiner för varken ethernet eller Wi-Fi kortet och kan inte komma förbi internetdelen under startup guiden på en oredigerad Windows 11 24H2 eller 23H2 och detta med Pro licens.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig