Hjälp ERP (Monitor) koppla filer pga av rättigheter Windows

Permalänk

Hjälp ERP (Monitor) koppla filer pga av rättigheter Windows

Hej alla Sweclockare,

Vi skulle behöva hjälp med ett problem med vårat ERP system Monitor.

Problemet är att Monitor kommer inte åt att koppla filer från vår filserver på nätverket.

Vi har lokaliserat att det är Monitor servern som inte kan ge korrekta rättigheter till Monitor pga av användarkontot på servern. Användarkontot är ett lokalt Windows konto.

Och här tar det stopp, vi har provat att dela ut mappen på NAS:en och ge servern fullständiga rättigheter vilken den har men Monitor behöver tillgång på ”register” nivå om jag förstår det hela rätt.

Så är det någon som är duktig på användarkonton/rättigheter och nätverk så mottages all hjälp vi kan få.

Varför frågar jag här då?
Jo för jag tycker denna problematik är intressant så ja hoppas att lära mig något på vägen och jag har full förståelse att systemet i fråga inte kan pilla på vår server.

Tack så länge!

Permalänk
Skrivet av Guldmedaljen:

Hej alla Sweclockare,

Vi skulle behöva hjälp med ett problem med vårat ERP system Monitor.

Problemet är att Monitor kommer inte åt att koppla filer från vår filserver på nätverket.

Vi har lokaliserat att det är Monitor servern som inte kan ge korrekta rättigheter till Monitor pga av användarkontot på servern. Användarkontot är ett lokalt Windows konto.

Och här tar det stopp, vi har provat att dela ut mappen på NAS:en och ge servern fullständiga rättigheter vilken den har men Monitor behöver tillgång på ”register” nivå om jag förstår det hela rätt.

Så är det någon som är duktig på användarkonton/rättigheter och nätverk så mottages all hjälp vi kan få.

Varför frågar jag här då?
Jo för jag tycker denna problematik är intressant så ja hoppas att lära mig något på vägen och jag har full förståelse att systemet i fråga inte kan pilla på vår server.

Tack så länge!

Har ni en Windows Active Directory-domän på jobbet, så att man kan förutsätta att NAS och applikationsserver skulle kunna använda ett och samma konto för att köra ERP-systemet och komma åt filer på NAS? Då är det rätt ställe att börja, skulle jag säga: Skapa ett konto för ERP-systemet, ge kontot tillräckliga (men inte överdrivna) rättigheter på applikationsservern för att fungera, och tilldela kontot tillräckliga rättigheter på rätt område på NAS för att kunna hantera filer på rätt sätt.

Har ni inte Active Directory, skapa en användare på NAS som ERP-systemet kan använda för att komma åt filer, ge denna användare korrekta rättigheter (inte för mycket, inte för lite), och mappa sedan en enhetsbokstav till rätt område på NAS med denna användares inloggningsuppgifter.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har ni en Windows Active Directory-domän på jobbet, så att man kan förutsätta att NAS och applikationsserver skulle kunna använda ett och samma konto för att köra ERP-systemet och komma åt filer på NAS? Då är det rätt ställe att börja, skulle jag säga: Skapa ett konto för ERP-systemet, ge kontot tillräckliga (men inte överdrivna) rättigheter på applikationsservern för att fungera, och tilldela kontot tillräckliga rättigheter på rätt område på NAS för att kunna hantera filer på rätt sätt.

Har ni inte Active Directory, skapa en användare på NAS som ERP-systemet kan använda för att komma åt filer, ge denna användare korrekta rättigheter (inte för mycket, inte för lite), och mappa sedan en enhetsbokstav till rätt område på NAS med denna användares inloggningsuppgifter.

Tack så mycket för svar!

Nej någon Active Directory-domän har vi inte.

Alla datorer kopplade på nätverket som ska ha tillgång till NAS:en har egna konton och så har vi på de datorerna så det ser ut som en delad hårddisk(vet inte vad detta heter på IT språk).
Servern har också ett eget Konto på NAS:en och kommer åt den på nätverket med de rättigheter som behövs för att kunna ”läsa och skriva” från den över ”Nätverks ikonen”. Ska dock kolla detta en gång till

Har även provat att göra ett User konto på nätverket för just servern utan framgång att ERP systemet kommer åt den. Detta är Egenskaper —> Säkerhet på mappen på Nätverket.
Det är här som ERP systemet(Monitor support) säger att ”den inte har tillgång” till NAS:en.

Sen en annan sak som är konstigt är att vi har en äldre NAS och den kommer ERP systemet åt men inte den nya.

Permalänk
Medlem

Ni har alltså någon sorts delad databas på en NAS share?

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ni har alltså någon sorts delad databas på en NAS share?

Nej ingen databas, det är endast filhantering som finns på NAS:en, tex pdf i en mappstruktur. Och denna mappstruktur måste ERP systemet komma åt för att vi ska kunna koppla filerna till ERP systemet.

Permalänk

Det löste sig, det var så enkelt att göra en användare på NASen med samma användarnamn och lösenord som på servern. Och då fick ERP systemet kontakt med NASen över nätverket.

Ska absolut undersöka närmare ang Active directory.

Tack så mycket för hjälpen.