Anmäl dig till Roborock Challenge!

Microsoft simulerar Quake 2 med AI

Permalänk
Medlem

Som vanligt med 99% av dagens tillämpningar av av "AI" - ett monumentalt slöseri med tid och energi som inte bidrar med något positivt för mänskligheten och bara fyller en handfull techbros fickor och göder deras egon. Det finns värre exempel än detta, men det är väldigt symptomatiskt.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Visa aldrig prototyper eller research projekt för konsumenter. Det kommer nya milestones mer eller mindre varje månad inom AI nu, men är det inte perfekt så ser 95% bara felen. Jag tror också det kommer ta ett tag till mycket länge innan detta är 100% fungerande och säljbart, däremot kanske det går att göra t.ex en global illumination lösning med enbart AI inom rimlig tid.

I branchen jag jobbar måste UX folket göra svartvita mockups för användarinterface, annars ser folk bara fel färg. Spelar ingen roll om det förklaras att färgen inte är viktig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Som vanligt med 99% av dagens tillämpningar av av "AI" - ett monumentalt slöseri med tid och energi som inte bidrar med något positivt för mänskligheten och bara fyller en handfull techbros fickor och göder deras egon. Det finns värre exempel än detta, men det är väldigt symptomatiskt.

Ge gärna flera exempel. Tycker AI kommit långt sedan jag själv pillade på området för över 20 år sedan.

Vad är en "techbro" för något?

AI tar över jobb och förenklar som den alltid gjort genom automatisering. Har jobbat med robot teknik och tror AI verkligen kan ge den delen ett rejält uppsving.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

ITT: Folk som överskattar LLM-tekniken.

Steg 1. Hyr personal att koda/skapa ett spel på traditionellt.
Steg 2. Träna en LLM på videos/bilder från spelet.
Steg 3. Du kan nu "spela" en 1000x sämre version av spelet i Steg 1 och du slösade ENORMA resurser på det. Grattis.

Steg 4-80000. Någon sorts LLM-utopi där en LLM kan generera påhittade saker ala Star Trek holodecks utan att tränas upp på något material före tydligen?

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ge gärna flera exempel. Tycker AI kommit långt sedan jag själv pillade på området för över 20 år sedan.

Vad är en "techbro" för något?

AI tar över jobb och förenklar som den alltid gjort genom automatisering. Har jobbat med robot teknik och tror AI verkligen kan ge den delen ett rejält uppsving.

Jag följer inte branschen nära nog för att kunna ge direkta källhänvisningar, men se t.ex. de ständiga uppsägningarna inom spelbranschen parallellt som företagen inte kan sluta skryta om sina AI-satsningar. OpenAI, kanske den största på AI-området, går med kontinuerlig brakförlust med exakt allt de gör (på en löpande nota på mångmiljardbelopp i USD) och hittills har de inte bidragit mycket till världen. ChatGPT är knappast pålitlig och baseras på kopiering av andras arbete på gigantisk skala. Deras forskningsverktyg verkar vara ungefär lika effektivt som en Google-sökning. Osv.

Mycket av dagens AI verkar inriktat på att ta ifrån oss det som gör oss människor - skapande, uttryck, fantasi - istället för att lösa riktiga problem och göra oss friare och lyckligare. Om ett år kommer jag att skriva en masteruppsats om hur AI assisterar vid glaukomdiagnos inom ögonsjukvården: där har du en konkret, bra och nyttig tillämpning av AI. Mer sånt! Robotteknik som du nämner är inte mitt ämne men det låter också som rätt område att testa AI-tillämpningar. Mindre fysisk utslitning och mer tid till fritid och familj är det vi rimligen bör sträva efter. Att återskapa Quake 2 i skitkvalitet är knappast något positivt för någon.

"Techbro" som jag ser det: snubbig snubbe som tror att alla problem kan lösas med teknologi och kapitalism; ser rikedom som något gott i sig; pratar gärna om objektivitet och meritokrati men kommer påfallande ofta från en privilegierad bakgrund med goda kontakter som redan från början ger dem fördelar (se: Gates, Musk, Bezos, Bankman-Fried mfl).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som flera säger så kanske detta eventuellt är bra för utveckling men som sagt, ett enorm slöseri med resurser / el.

Jag vill ha en AI som kan göra tex en nyare och större variant av Heroes Quest 1-3 och där jag får reda på hur mycket el det drar och får betala el-räkningen

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Det de vill visa är att deras modell börjar bli så snabb på att "hitta på" en värld att den går att interagera med i realtid. Quake 2 är bara ett exempel på en värld.

Permalänk
Medlem

Det här är fantastiskt, tänk potentialien till preservering, bara det finns enormt med videos på materialet så är historisk gaming tillbaka.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du beskriver är Science-Fiction, en verklighet som aldrig kommer att existera

Någon vibe-kodande snorgärs som föddes med iphone i näven kommer koda sci-fi hela vägen till banken medan vi erfarenhetsbelastade gamlingar muttrar "det går inte" i kön på arbetsförmedlingen.

Första droppen för min del att acceptera läget var när Deepmind fick väldens bästa mänsklige Go-spelare att säga "vi människor har inte ens börjat fatta Go efter 1000 år". Go var ju länge det som datorer "aldrig" skulle bli bra på.

Realtids fotorealistisk genererad grafik från ett RTX8090 där traditionell rastrering är 1% av kretsytan och resten är en AI-accelerator? Sure, det skulle inte förvåna mig mer än AI-musiken på Spotifys topplistor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Det här är fantastiskt, tänk potentialien till preservering, bara det finns enormt med videos på materialet så är historisk gaming tillbaka.

Det är ju inte preservering

Tänk dig gå på museum du ser en mumie i en kista. Men det är allt som oftast en imitation, originalet är förhoppingavis någon annan stans i en miljö där den inte förruttnar ytterligare. Men behöver inte finnas i en samma byggnad, stad eller ens land.

Så vad AI gör här är en imitation du har alltså inte bevarat något. AI har bara gjort en interaktiv återberättelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Tänk dig gå på museum du ser en mumie i en kista. Men det är allt som oftast en imitation, originalet är förhoppingavis någon annan stans i en miljö där den inte förruttnar ytterligare. Men behöver inte finnas i en samma byggnad, stad eller ens land.

Så vad AI gör här är en imitation du har alltså inte bevarat något. AI har bara gjort en interaktiv återberättelse.

Är ju dock original på museum, inklusive mumier och allt. Inte så att man har ett mumie-lagervaruhus någonstans. De är mumier, just för att de inte ska förruttna, för övrigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goose007:

Är ju dock original på museum, inklusive mumier och allt. Inte så att man har ett mumie-lagervaruhus någonstans. De är mumier, just för att de inte ska förruttna, för övrigt.

Tyvärr har du fel. En mumie är ett begrepp som oftast kopplas till Egypten men det är ett samlings ord för alla kroppar som är preserverade men säger inte hur de blivit preserverade ifrån början. T.ex permafrost, blir den då töad i en fuktig miljö kommer mumien ta till sig fukten och sen går det vidare där ifrån och börjar ruttna.

Det är inte alltid original som visas upp på museum, det brukar stå i fotnoten på information brickan om det är en represtation eller imitation för uppvisning.

Många museer kommer blanda beroende på vad det är man talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Men ett spel är ju framförallt en upplevelse för flera sinnen!

Om en björn lägger en fjärt i skogen och en annan björn lägger en likadan fjärt och min tränade näsa tycker det doftar likadant... då har ju björn nr. 2s produktion identisk effekt. Även om processen och björnen i sak kan skilja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Men ett spel är ju framförallt en upplevelse för flera sinnen!

Om en björn lägger en fjärt i skogen och en annan björn lägger en likadan fjärt och min tränade näsa tycker det doftar likadant... då har ju björn nr. 2s produktion identisk effekt. Även om processen och björnen i sak kan skilja.

Som du själv säger dina sinnen ser en identisk reaktion. Men hur kan vi säkerställa att din reaktion är korrekt med hur verkligheten ser ut? Hur kan vi vara säkra på att din känsla att detta är quake 2 och det är exakt så som det såg ut för 28 år sedan utan att ha ett riktigt original att jämföra med?

Då har vi ju bara känslor argument.

Det är sällan man kan lita på att ett minne faktiskt är identiskt med hur det faktiskt var. Du har ju bara ditt enskilda perspektiv att förlita dig på som du sedan säger "Nej nej jag tycker dessa fisarna lukta likadant" och andra ska helt enkelt bara lita på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Jag följer inte branschen nära nog för att kunna ge direkta källhänvisningar, men se t.ex. de ständiga uppsägningarna inom spelbranschen parallellt som företagen inte kan sluta skryta om sina AI-satsningar. OpenAI, kanske den största på AI-området, går med kontinuerlig brakförlust med exakt allt de gör (på en löpande nota på mångmiljardbelopp i USD) och hittills har de inte bidragit mycket till världen. ChatGPT är knappast pålitlig och baseras på kopiering av andras arbete på gigantisk skala. Deras forskningsverktyg verkar vara ungefär lika effektivt som en Google-sökning. Osv.

Mycket av dagens AI verkar inriktat på att ta ifrån oss det som gör oss människor - skapande, uttryck, fantasi - istället för att lösa riktiga problem och göra oss friare och lyckligare. Om ett år kommer jag att skriva en masteruppsats om hur AI assisterar vid glaukomdiagnos inom ögonsjukvården: där har du en konkret, bra och nyttig tillämpning av AI. Mer sånt! Robotteknik som du nämner är inte mitt ämne men det låter också som rätt område att testa AI-tillämpningar. Mindre fysisk utslitning och mer tid till fritid och familj är det vi rimligen bör sträva efter. Att återskapa Quake 2 i skitkvalitet är knappast något positivt för någon.

"Techbro" som jag ser det: snubbig snubbe som tror att alla problem kan lösas med teknologi och kapitalism; ser rikedom som något gott i sig; pratar gärna om objektivitet och meritokrati men kommer påfallande ofta från en privilegierad bakgrund med goda kontakter som redan från början ger dem fördelar (se: Gates, Musk, Bezos, Bankman-Fried mfl).

Chat GPT är ljusår ifrån äldre bottar baserade på AIML systemen som inte kunde hålla liv i en vanlig konversation. ChatGPT är på en helt annan nivå, att jämföra det med en goggle sökning är som att jämföra en liten leksaksbil med en riktig bil.
Tills synes onödiga saker som denna quake grej kan ge insikter och lärdomar som kan vara svåra att se nu men kan komma senare? Forskning handlar mycket om att testa olika saker.

AI har redan idag bidragit till mycket bättre diagnos för olika sjukdomar och kan med robotar i framtiden bli bra hjälpredor och platoniska partners för äldre och som du säger ge mer fritid.
Bland annat BMW har redan idag robotar som arbetar sida vid sida om människor.
https://www.youtube.com/watch?v=nQoOKyA4Wj0

Misstänkte att "techbro" var ett annat över använt skräpord som förfular språk. I USA är gör det ont att lyssna på vissa som säger bro eller dawg eller båda i princip VARJE mening ibland flera gånger.
I sverige har vi bror eller kompis som alla kids säger tills öronen faller av. Brukar säga att jag inte är deras bror eller kompis.

Rikedom i sig är aldrig dåligt vad man gör med den är en annan sak...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AI and Games kanalen går igenom WHAM och andra liknande modeller och tekniker, och har en bra syn på de hela från "som ett verktyg" aspekten, hur den kan implementeras och vilken roll den kan (och inte kan) ha.

Vill man ha en mer resonabel och med mindre hype vinkel (eller så ovinklat som möjligt) så är denna video bra på ämnet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Chat GPT är ljusår ifrån äldre bottar baserade på AIML systemen som inte kunde hålla liv i en vanlig konversation. ChatGPT är på en helt annan nivå, att jämföra det med en goggle sökning är som att jämföra en liten leksaksbil med en riktig bil.
Tills synes onödiga saker som denna quake grej kan ge insikter och lärdomar som kan vara svåra att se nu men kan komma senare? Forskning handlar mycket om att testa olika saker.

Väntar fortfarande på något som imponerar med ChatGPT!

Skrivet av Aka_The_Barf:

AI har redan idag bidragit till mycket bättre diagnos för olika sjukdomar och kan med robotar i framtiden bli bra hjälpredor och platoniska partners för äldre och som du säger ge mer fritid.
Bland annat BMW har redan idag robotar som arbetar sida vid sida om människor.
https://www.youtube.com/watch?v=nQoOKyA4Wj0

Ja som sagt, så länge det inte är faktisk självmedveten AI bör den användas till att göra oss friare och friskare och mindre inspärrade i arbetslivet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Misstänkte att "techbro" var ett annat över använt skräpord som förfular språk. I USA är gör det ont att lyssna på vissa som säger bro eller dawg eller båda i princip VARJE mening ibland flera gånger.
I sverige har vi bror eller kompis som alla kids säger tills öronen faller av. Brukar säga att jag inte är deras bror eller kompis.

Äsch, folk pratar så olika

Skrivet av Aka_The_Barf:

Rikedom i sig är aldrig dåligt vad man gör med den är en annan sak...

Problemet är att rikedom i princip alltid leder till strävan efter mer rikedom. Mycket få rika människor kämpar för att minska sin egen rikedom och öka andras. Ojämlikhet är i sig något negativt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kboman:

Jag är knappast någon som hypar AI (är i grova drag negativt inställd), men nog tycker jag de har gjort många imponerande grejer där. Redan nu kan ju LLM:er göra kunskapsprov i diverse ämnen på en nivå med människor som doktorerat inom ämnet, bara att den ju kan göra det i massvis av olika ämnen och inte bara ett.

Bara det tycker jag är rätt imponerande.

Citat:

We also evaluated o1 on GPQA diamond, a difficult intelligence benchmark which tests for expertise in chemistry, physics and biology. In order to compare models to humans, we recruited experts with PhDs to answer GPQA-diamond questions. We found that o1 surpassed the performance of those human experts, becoming the first model to do so on this benchmark. These results do not imply that o1 is more capable than a PhD in all respects — only that the model is more proficient in solving some problems that a PhD would be expected to solve.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Som du själv säger dina sinnen ser en identisk reaktion. Men hur kan vi säkerställa att din reaktion är korrekt med hur verkligheten ser ut? Hur kan vi vara säkra på att din känsla att detta är quake 2 och det är exakt så som det såg ut för 28 år sedan utan att ha ett riktigt original att jämföra med?

Då har vi ju bara känslor argument.

Det är sällan man kan lita på att ett minne faktiskt är identiskt med hur det faktiskt var. Du har ju bara ditt enskilda perspektiv att förlita dig på som du sedan säger "Nej nej jag tycker dessa fisarna lukta likadant" och andra ska helt enkelt bara lita på dig.

Du måste tro på björnarna. Björnarna kan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Ojämlikhet är i sig något negativt.

Ojämlikhet är i sig positivt, det är motorn i samhället och grunden för all välfärd. Problemet är korruption och orättvisor som gör att inte alla får samma möjligheter.

På ämnet - det vore grymt om en AI kunde analysera alla händelser i aktiehandel, bolagsregister, ägarskap, riksdagsmotioner mm och objektivt utan korruption kunde identifiera misstänksam aktivitet bland politiker och företagsägare!

En publik, anonym dashboard som flaggar rött när det visar sig att de 13 olika bolagen som är inblandade i kraftverkupphandlingen via 23 andra bolag har kopplingar till energiministerns kusin, eller när priser på varor mellan påstådda konkurrenter beter sig udda på marknaden.

De stackars få grävande journalisterna som finns kvar i Robinson-spammande medier hittar nog inte ens 1% av all korruption. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Ja som sagt, så länge det inte är faktisk självmedveten AI bör den användas till att göra oss friare och friskare och mindre inspärrade i arbetslivet.

Äsch, folk pratar så olika

Problemet är att rikedom i princip alltid leder till strävan efter mer rikedom. Mycket få rika människor kämpar för att minska sin egen rikedom och öka andras. Ojämlikhet är i sig något negativt.

ChatGPT kan hålla liv i en konversation och FÖRSTÅR vad du sagt innan. Vet inte hur gammal du är men jag är straxt över 40 och det i sig är en stor grej om man testat äldre/sämre bottar som lätt undrar vad "det" är när man menar det man sa i förra inlägget. ChatGPT är stort även om du inte ser det så.

Blir AI'n medveten har vi nog väldigt stora problem på extremt många nivåer. Den ska vara såpass smart att den kan göra farliga och monotona tunga jobb som sliter ut vanligt folk och kunna vara en hjälpreda men inte mycket mer. Jag tror att äldre i framtiden kommer kunna ha mycket nytta av en hyfsat smart robot som kan hjälpa till hemma, gå och köpa mat mediciner och annat.

Bill gates är väll en filantrop som hjälper många människor med sina pengar? Gates foundation är nog ett rätt bra exempel på när det ändå används till bra saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Ojämlikhet är i sig positivt

Sorry, jag kan inte föra något samtal med någon som inleder såhär. Hoppas det går bättre för dig framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Sorry, jag kan inte föra något samtal med någon som inleder såhär. Hoppas det går bättre för dig framöver.

Det är lungt, jag är rätt säker på att du menade rättvisa när du sade jämlikhet och att vi därmed egentligen är helt överens.

Vandra i skogen och plocka en svamp. Nu är du inte längre jämlik någon som inte har en svamp. Men det är rättvist. Och det blev plockat en svamp, vilket är positivt.

Att förbjuda dig att plocka svamp eller tvinga alla andra att plocka svamp är jämlikt men orättvist, och negativt.

Att låta folk följa sina intressen och jobba med det de vill kommer aldrig bli jämlikt, men det leder till att mycket blir gjort, vi får en mångfald av tjänster och produkter som många kan ta del av och det finns stor frihet för alla att göra saker de gillar.

Det är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Computer!. Ge mig ett bra spel med de här variablerna :"

https://www.youtube.com/watch?v=m4zYgC6BBaA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ChatGPT kan hålla liv i en konversation och FÖRSTÅR vad du sagt innan. Vet inte hur gammal du är men jag är straxt över 40 och det i sig är en stor grej om man testat äldre/sämre bottar som lätt undrar vad "det" är när man menar det man sa i förra inlägget. ChatGPT är stort även om du inte ser det så.

Blir AI'n medveten har vi nog väldigt stora problem på extremt många nivåer. Den ska vara såpass smart att den kan göra farliga och monotona tunga jobb som sliter ut vanligt folk och kunna vara en hjälpreda men inte mycket mer. Jag tror att äldre i framtiden kommer kunna ha mycket nytta av en hyfsat smart robot som kan hjälpa till hemma, gå och köpa mat mediciner och annat.

Bill gates är väll en filantrop som hjälper många människor med sina pengar? Gates foundation är nog ett rätt bra exempel på när det ändå används till bra saker.

LOL!

ChatGPT "förstår" inte ett skit. Det är helt enkelt inte en förmåga som LLM:er besitter. Den respons man får från en LLM är inget mer än en framslumpad gissning, baserad på sannoliket och LLM:ens träningsdata.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

LOL!

ChatGPT "förstår" inte ett skit. Det är helt enkelt inte en förmåga som LLM:er besitter. Den respons man får från en LLM är inget mer än en framslumpad gissning, baserad på sannoliket och LLM:ens träningsdata.

Vi vet inte vad det innebär att "förstå" något. För allt vi vet fungerar våra hjärnor på liknande sätt som en LLM. Hur skulle vi bevisa eller motbevisa det?

När vi ber en LLM om något och får exakt det vi bad om så har den på alla för omvärlden relevanta sätt "förstått" frågan. Att det eventuellt är en helt annan underliggande mekanism än den som försiggår i hjärnan är ju irrelevant i sammanhanget.

Det är alltså helt i sin ordning att säga att en LLM "förstår" saker och att den "minns" saker även om den bakomliggande mekanismen skulle skilja sig från människans, när resultatet är oskiljbart från ordinarie "förståelse" och "minne".

Vilka termer skulle vi annars använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vi vet inte vad det innebär att "förstå" något. För allt vi vet fungerar våra hjärnor på liknande sätt som en LLM. Hur skulle vi bevisa eller motbevisa det?

När vi ber en LLM om något och får exakt det vi bad om så har den på alla för omvärlden relevanta sätt "förstått" frågan. Att det eventuellt är en helt annan underliggande mekanism än den som försiggår i hjärnan är ju irrelevant i sammanhanget.

Det är alltså helt i sin ordning att säga att en LLM "förstår" saker och att den "minns" saker även om den bakomliggande mekanismen skulle skilja sig från människans, när resultatet är oskiljbart från ordinarie "förståelse" och "minne".

Vilka dumheter.

Vi vet exakt hur en LLM fungerar, och vi vet för ett absolut faktum att det inte är så människans hjärna fungerar, annars hade det bevisats vid det här laget. Bara faktumet att vi besitter problemlösningsförmågor och förmågan att resonera, kullkastar hela den tesen.

Men eftersom du är så förtjust i LLM:er, så kanske du hellre vill höra vad ChatGPT själv har att säga om ditt inlägg.

Citat:

1. Definitionerna är centrala, inte irrelevanta
"Vi vet inte vad det innebär att 'förstå' något."

Det här är en slapp relativism. Bara för att vi inte har en exakt definition på förståelse betyder inte att vi inte har meningsfulla och användbara sådana. Till exempel: förståelse i mänsklig mening innefattar inre modellering, kausal resonemang, situationsmedvetenhet, avsikt, och ofta subjektiv upplevelse. LLM:er har ingen av dessa egenskaper.

2. Liknande output betyder inte liknande process eller egenskaper
"För allt vi vet fungerar våra hjärnor på liknande sätt som en LLM."

Nej, det gör de inte. Det finns omfattande neurovetenskaplig och kognitionsvetenskaplig forskning som visar att biologisk förståelse involverar feedback-loopar, aktiv perception, semantisk inramning, emotionella tillstånd, o.s.v. Bara för att en LLM ytligt sett kan ge liknande svar innebär det inte att processerna är jämförbara. Detta är som att säga att en flygsimulator och ett faktiskt flygplan är "samma sak" eftersom de båda "flyger".

3. Funktionalism kräver kriterier – och LLM:er klarar inte dem
"När vi ber en LLM om något och får exakt det vi bad om så har den på alla för omvärlden relevanta sätt 'förstått' frågan."

Här förväxlas funktionellt beteende med inre förståelse. Den klassiska invändningen från Searles "Chinese Room" gäller här: man kan manipulera symboler utan att förstå dem. Att ge rätt svar betyder inte att maskinen förstår – bara att den matchat mönster effektivt.

4. Språkanvändning ska spegla verkliga skillnader
"Det är alltså helt i sin ordning att säga att en LLM 'förstår' saker [...] när resultatet är oskiljbart från ordinarie 'förståelse'"

Nej. Om vi börjar kalla alla mönstermatchande system för "förstående", då urvattnar vi begreppet. Då kan vi lika gärna säga att Google Translate förstår franska. Eller att en miniräknare förstår matte. Ordval spelar roll – de styr hur vi tänker.

5. Minnesargumentet är direkt felaktigt
"Det är alltså helt i sin ordning att säga att den 'minns' saker"

En LLM har inget arbetsminne, inga semantiska koncept, inget episodiskt minne. Den kan, i vissa konfigurationer, referera till tidigare delar av prompten eller sammanhang via en kontextbuffert – men det är inte minne i psykologisk eller neurovetenskaplig mening. Minnet är inte ens ihållande mellan sessioner utan ytterligare lagring eller "finetuning".

6. Vad vi borde säga istället
"Vilka termer skulle vi annars använda?"

Säg att den:

Bearbetar språkstatistik

Simulerar förståelse

Efterliknar mänskliga svar

Producerar meningsfull output utan inre förståelse

Har kontextuellt beroende tokenbaserat "arbetsminne"

Det är mer exakt och filosofiskt redligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0cool:

Man kan tränas att göra en komplicerad matematisk formula utan att förstå grundläggande koncept som den formulan bygger på.

Så när vi bygger en LLM så byggs den ju för att ge oss svaren vi vill ha, och vi straffar den när den ger oss fel svar. "Nej, det var fel, Frankrikes huvudstad är Paris"

Så det verkar som LLMs bara kan ge oss svaren som vi vill ha och inte svaren som vi kanske behöver men inte vill höra för hur ska man kunna träna en LLM att ge oss svaren på frågorna som vi inte ens vet att vi kan ställa?

Så termen jag hade använt är tränad inte förstår.

Vad gäller minne är det lite lättare för man kan återkalla datan ifrån samma konversation sen pröva om det när ett svar inte går tillräckligt djupt eller inte passade. Minnet går inte längre än den loggen du har just exakt då och den träning som den fått.

T.ex en cancer sökande AI måste bli tränad i korrekta och felaktiga exempel innan den kan hitta cancer i röntgen bilder. Den letar efter mönstren för att sätta ett sannolikhets värde på det mönstret om det är.cancer eller inte. Men det vet inte vad cancer är, det vet bara skillnade på en bild så som en människa sagt att en frisk individ ser ut jämfört med hur en sjuk individ ser ut.

Denna förenklade AIn är vad chatgpt gör. Sätter sannolikhetsvärde på varje svar den kan ge och ger dig det som har högst värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Så det verkar som LLMs bara kan ge oss svaren som vi vill ha och inte svaren som vi kanske behöver men inte vill höra

Många vill reducera mekanismen till något så enkelt som det du säger men det stämmer inte. Ta AlphaGo och AlphaFold som två exempel på hur maskinen gör nya upptäckter och genombrott som inte har gjorts av människor tidigare.

Skrivet av anon179502:

Så termen jag hade använt är tränad inte förstår.

Måste inte vi människor också träna för att förstå saker? Pythagoras är inte medfödd kunskap, inte heller hur man skriver en haiku, översätter mellan språk mm.