Microsoft simulerar Quake 2 med AI

Permalänk
Melding Plague

Microsoft simulerar Quake 2 med AI

WHAMM är en spelbar, helt AI-baserad version av det 28 år gamla spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så man kan använda NPU och TOPS och grejer för att spela en sämre version av Quake 2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tom's Hardware skriver att även om modellen är imponerande så har den extremt långt kvar till att kunna ersätta ett vanligt spel. WHAMM är begränsad till en bana i spelet, inmatnings­fördröjningen är skyhög, interaktioner med fiender är ”suddiga” och spelet lagrar statistik som hälsa och skada fel. Och det ovanpå den låga upplösningen och bildfrekvensen – i ett spel som först släpptes 1997.

Jo, det är väl dock i linje med förväntan när något sånt här presenteras i nuläget.
Imponerande att det öht går att få att "nästan fungera", men inte oväntat att det är något slags feberdröm.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så man kan använda NPU och TOPS och grejer för att spela en sämre version av Quake 2 ?

Det är ju coolt att rendera utan att rendera alls

Det borde gå att göra coola saker med liknande tekniker. Ingen kod alls. Man kanske kan spela fritt i världen för en TV-serie eller annat, utan att alls koda eller bygga ett spel

Permalänk
Medlem

Ge inte Nvidia ideer nu Microsoft 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det här är bland det dummaste jag hört på väldigt länge. Visst, tekniskt imponerande osv, men till vilken nytta? Snacka om resursslöseri.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här är bland det dummaste jag hört på väldigt länge. Visst, tekniskt imponerande osv, men till vilken nytta? Snacka om resursslöseri.

Poängen i förlängningen måste ju vara att kunna automatgenerera helt nya spelupplevelser, snarare än det nuvarande experimenterandet med att försöka spegla befintliga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Någon satte sig ner och gjorde ett spel som med dagens måt kan spelas på wifi styrd glödlampa...

Techbro tänker jag vill göra en AI som imiterar samma sak utan att faktiskt göra samma sak och som kräver magnityder av mer prestanda för att kunna köras i en tiondel av prestandan man kunde få ut ur en vardags dator året 1997...

Yepp...
Som idé är detta väl häftigt men jag har väldigt svårt att se vad man ska använda detta till? Det är ju inte reverse engineering så kan inte kalla det för game preservation... Det verkar bara vara en form av kuriosa och techdemo som eventuellt kanske kan bli något...

Permalänk
Medlem

Varför Quake 2? Ettan är bättre.

Säkert imponerande, men den mängd energi som går åt till dylika projekt kanske kunde använts till något mer samhällsberikande.

Permalänk
Musikälskare

Jag är så trött på AI, AI-utmattning?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag är så trött på AI, AI-utmattning?

Jag menar, det är inte hårdvara, men som teknologi-entusiast måste man bara älska hur fort utvecklingen går.
Jag minns för några år sen hur fascinerad jag var av 2-minutes papers presentationer av forskingen OCH NU ÄR VI HÄR!
Så jäkla ballt.

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

"Computer!. Ge mig ett bra spel med de här variablerna :"

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ViXoN:

Jag menar, det är inte hårdvara, men som teknologi-entusiast måste man bara älska hur fort utvecklingen går.
Jag minns för några år sen hur fascinerad jag var av 2-minutes papers presentationer av forskingen OCH NU ÄR VI HÄR!
Så jäkla ballt.

Jo ja, jag är trött

Det finns ingen själ i detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ViXoN:

Så jäkla ballt.

För mig påminner det om VR tekniken. Det var kom på 70 talet det var dåligt, det kom igen och igen med tio års interval ungefär... Tillslut blev det ju en grej som (relativt) normala människor ville ha.

Vad jag säger är att det bästa för AI hade kanske varit att försvinna under radarn, bli bättre och sen komma upp igen. Men det går inte för tech jättar har spenderar miljard belopp och än så länge har vad jag förstått ingen gjort någon vinst på detta ännu och marknaden har nog aldrig varit så mättad på ett koncept någonsin i mänsklig teknik historia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Var är "HÄR"?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Var är "HÄR"?

Framtiden

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Imponerande! Det blir intressant att se vad det leder till 3-10år i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Imponerande! Det blir intressant att se vad det leder till 3-10år i framtiden.

DLSS 16^27?

Gällande artikeln, skippa quake (bra som det är) och skapa HL3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Resursslöseri nu, men om 10 år? 20?
Eliten kan döda 90% av befolkningen och ändå få nya spel

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Jag håller med spel på dator är resursslöseri. Men syftet med detta är att utveckla teknik som kan användas till annat i framtiden. Det är svårt att veta exakt vad i framtiden, men det behöver utvecklas en hel del.

Permalänk
Medlem

Slop

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Dummaste?

Kan se otroligt många vettiga saker detta kan användas till, får man till det med latensen så tillexempel att enkelt i vr kunna hoppa in i valfri värld från en film utan att faktiskt behöva göra ett spelbart spel av det.

Eller varför inte en avbildning av ett helt land i battlefield där kartan genereras genom Google maps (dock ofantligt läskigt med tanke på hur det kan användas av ontsinnade)

Finns massvis, om inte annat så skulle spel baserade på det här kanske kunna så småningom göra ett spel spelbart vid lansering istället för att allt alltid är en beta vid release.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Antar att Microsoft får alldeles för bra deal på sina elpriser.

Permalänk
Medlem

Dumt och fullständigt meningslöst. För en tusendels om inte miljontedels samma energimängd, kan man bara ladda och exekvera Quake II på en budgetdator.

Ironin är ju desstom att detta enbart existerar för att ett gäng utvecklare skapade Quake II först, där tusentals spelare sedan har tillgängliggjort hundratusentals timmar video, som senare kunnats användas för att kunna träna AI:n på att hallucinera fram Quake II: Alzheimers Edition.

AI bro's vurmar över att detta är framtiden, men det kommer det garanterat aldrig att vara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dummaste?

Kan se otroligt många vettiga saker detta kan användas till, får man till det med latensen så tillexempel att enkelt i vr kunna hoppa in i valfri värld från en film utan att faktiskt behöva göra ett spelbart spel av det.

Eller varför inte en avbildning av ett helt land i battlefield där kartan genereras genom Google maps (dock ofantligt läskigt med tanke på hur det kan användas av ontsinnade)

Finns massvis, om inte annat så skulle spel baserade på det här kanske kunna så småningom göra ett spel spelbart vid lansering istället för att allt alltid är en beta vid release.

Nu hoppar du över steg 2 - 4982, ungefär. Inget av det du nämner är realistiskt, och jag kan inte se hur denna tech demo bidrar till något som kan åstadkomma vad du nämner - varken idag eller om 10 år.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ViXoN:

Så jäkla ballt.

What a time to be aliiive!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så många utan fantasi i tråden!
AIn vet inte att Quake har "dålig grafik". Det skulle lika gärna vara foton o filmer den matas med och sen producera ett "spel" med perfekt verklighetstrogen grafik. Visst, lite incoherence att lösa, men det blir bättre för varje iteration.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så många utan fantasi i tråden!
AIn vet inte att Quake har "dålig grafik". Det skulle lika gärna vara foton o filmer den matas med och sen producera ett "spel" med perfekt verklighetstrogen grafik. Visst, lite incoherence att lösa, men det blir bättre för varje iteration.

Nej, bara vi som faktiskt vet hur tekniken fungerar och dess fundamentala begränsningar.

Du beskriver är Science-Fiction, en verklighet som aldrig kommer att existera, i alla fall inte baserat på nuvarande forskningsspår och utveckling med LLM'er. Teknologin är helt enkelt inte ämnad för det.

Sedan finns det inga framsteg i världen som skulle göra AI genererade spel, billigare att köra än traditionellt skapade fel, då detta skulle kräva att man bryter mot termodynamikens lagar. På sin höjd skulle man kunna generera innehållet och koden som kan köras på GPU och CPU, och även det är en optimistisk tanke.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det borde gå åt en sjuhelvetes massa energi att köra spel på det sättet…. Jag som tyckte 5090 var törstigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nu hoppar du över steg 2 - 4982, ungefär. Inget av det du nämner är realistiskt, och jag kan inte se hur denna tech demo bidrar till något som kan åstadkomma vad du nämner - varken idag eller om 10 år.

Är det inte? Sure kanske inte om ett år eller två men inom två år tror jag utan tvekan, kolla bara chattbottar idag jämfört med för några år sen, är en ENORM skillnad. Hell kolla på MS bott nu jämfört med versionen innan och dom enorma framsteg dom gjort på bara några månader, håller dom en bråkdel av den taken så kommer mina båda mina förslag vara realistiska inom 10 år!

Sen att använda verktyg som dessa för att spel inte är fundamentalt trasiga vid release är nog möjligt inom väldigt snar framtid! Men samtidigt är det kanske inte så relevant för just denna typ av AI modell.

Edit: Samt vem vet, man kanske gör samma framsteg med AI som man gjorde med mining där det kom hårdvara som va likvärdiga och ibland bättre än dom bästa grafikkorten men drog vadå 4-10% av energin som krävdes med ett grafikkort.

Visa signatur

here we go!