Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Någon som kört Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW med takfönster? Ny bostad den här sommaren och då är det takfönster som gäller i sovrummet, en klart knepigare utmaning jämfört med ett traditionellt fönster.

Första problematiken är att slangen är alldeles för kort, den skulle behöva vara dubbelt så lång iaf. Går det att köpa förlängningsslang till denna? Jag har googlat lite men tycker det är rätt otydligt, går det att köpa en helt random slang på tex Biltema? Hur fäster man då den i den befintliga slangen sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har halvt funderat på att flytta till en annan lägenhet och då skulle vi bli av med våra luftvärmepumpar och förmodligen gå tillbaka portabla enheter. Finns det något som är iaf hysat tyst om budget är mer eller mindre obegränsad?

För kan vi inte hitta något vettigt med två slangar är det en rätt stor anledning att inte flytta .

Alla portabla enheter tycks låta en hel del även de som uppfattas som tysta i tester. Själv tänkte eventuellt prova Anderson ARC 3.9 på 16000 BTU, max ~60db men om man kör reducerat så kanske lite tystare. Frågan är bara hur kvalitén på märket, kan vara lite skiftande.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som testat Midea PortaSplit.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11953047
Är det kanske värt ~10k extra för att slippa hålla på med hemmabyggda dubbelslangslösningar.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

Någon som testat Midea PortaSplit.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11953047
Är det kanske värt ~10k extra för att slippa hålla på med hemmabyggda dubbelslangslösningar.

Hade jag inte redan en dubbelslangsmoddad EXP35 skulle jag definitivt köpa en sådan. Effektivitet lär vara betydligt bättre även jämfört med dubbelslang och ljudnivå likaså. Det där är ju vad en portabel AC borde vara.

Enda nackdelen är väl monteringen eftersom det inte går att ta loss rören mellan inne- och utedel, men har man möjlighet att alltid ha fönster/balkongdörr på glänt är det väl inga problem. Måste vara rätt värdelöst att lyfta in och ut utedelen varenda dag annars.

För min del hade det varit perfekt om man hade kunnat borra ett litet hål i altandörren och dra rören genom för en semi-permanent installation, men hade det gått att dela på hade det väl behövts samma typ av installation som för en vanlig luftvärmepump med kyltekniker som fyller systemet osv.

Den kostar €899 i Tyskland så skulle jag köpa en hade jag kollat om det finns någon säljare som skickar till Sverige.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Det kändes som ett rimligare pris, man kanske får ta en Tysklandsresa och köpa en öl och ett flak AC.
Tror dock pga vikt och storlek att kompressorn sitter i innedelen, så den är nog inte jättemycket tystare.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Jag tänkte i veckan förbereda vår portabla AC (Electrolux Comfort 600 - 12000BTU) inför sommaren och funderar lite på hur man kan göra den lite effektivare. Något jag märkte förra sommaren var att ”utblåsslangen” blev ganska varm. Har sökt runt lite och hittat att det finns redan färdiga ”värmeisolerande” överdrag till slangen och undrar om någon provat en sådan? Hittade en för 258kr på for mig en okänd butik (Vevor) och tänkte isåfall slå till på den (se länken nedan). Kanske kan det vara av intresse för någon annan.

https://eur.vevor.com/accessories-c_12572/vevor-air-condition...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Någon som har några tips kring en enkel och smidig enhet till ett litet sovrum på 15 kvm? Måste vara kortare än 71cm, ha hjul, absolut inte läcka något vatten (parkett under) och helst inte så tung (helst under 30 kg)? Tycker det här är en djungel. Vet inte vilka märken som är pålitliga och finns inte så mycket recensioner att gå efter då folk bedömer efter olika use cases.

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Någon som har några tips kring en enkel och smidig enhet till ett litet sovrum på 15 kvm? Måste vara kortare än 71cm, ha hjul, absolut inte läcka något vatten (parkett under) och helst inte så tung (helst under 30 kg)? Tycker det här är en djungel. Vet inte vilka märken som är pålitliga och finns inte så mycket recensioner att gå efter då folk bedömer efter olika use cases.

Kan tipsa om denna :
https://www.elon.se/inomhusklimat/luftforbattring/luftkonditi...

Grymt nöjd med denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Vilken av dem var det?

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Vilken av dem var det?

Ahh Sry trodde länken hänvisade till denna :
Portabel AC
Canvac CPA3802V
För den har jag och är grymt nöjd gör sitt jobb men att kyla ner våran övervåning och funka utmärk till att torka tvätten på vintern men avfuknings funktionen.

Permalänk
Medlem

https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-cortina-...

Första med två slangar på svenska marknaden?

Beror på om man själv kan kontrollera lägena.

Citat:

Två smarta AirSwitch-lägen:

AirSwitch Auto: Växlar automatiskt mellan kompressorkylning och AirSwitch som kyler med kall luft utifrån. När utomhusluften är kallare än din önskade inställda temperatur, ofta nattetid, aktiveras AirSwitch automatiskt och tar tyst och energieffektivt in renad, kall utomhusluft. Är utomhustemperaturen varmare än din satta temperatur kyler den som vanligt med kompressorn.

AirSwitch: När utomhusluften är kallare än din rumstemperatur kyler den konstant med den kallare utomhusluften tills din inställda temperatur är nådd. Om utomhusluften är varmare än i rummet slutar enheten ta in luft utifrån och går in i ventilationsläge och renar luften i rummet.

Som pollenallergiker i lägenhet blev man lite sugen. Har en AC men behöver nog köpa en till för byter till 92kvm på högsta våningen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ahh Sry trodde länken hänvisade till denna :
Portabel AC
Canvac CPA3802V
För den har jag och är grymt nöjd gör sitt jobb men att kyla ner våran övervåning och funka utmärk till att torka tvätten på vintern men avfuknings funktionen.

Behöver man ha utblåsslangen kopplad för att kunna använda avfuktningsfunktionen? Jag har alltid utgått från det men det kanske inte behövs. Varför jag frågar är därför att du nämnde att du använder avfuktningsfunktionen för att torka tvätt på vintern. Våpr lägenhet blir ganska fuktig, speciellt på vintern, dock kopplar vi alltid ut utblåsslangen på hösten men om man kan använda avfuktningsfunktionen ändå så hade det varit guld.

Skrivet av BergEr:

https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-cortina-...

Första med två slangar på svenska marknaden?

Beror på om man själv kan kontrollera lägena.

Som pollenallergiker i lägenhet blev man lite sugen. Har en AC men behöver nog köpa en till för byter till 92kvm på högsta våningen

Hade vi inte redan köpt en "Electrolux Comfort 600" förra sommaren så hade jag lätt slått till på den här. Undra vad priset blir i Sverige, kan inte hitta den infon någonstans.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hade vi inte redan köpt en "Electrolux Comfort 600" förra sommaren så hade jag lätt slått till på den här. Undra vad priset blir i Sverige, kan inte hitta den infon någonstans.

8k hos Elgiganten, verkar då vara rätt maskin (vissa siffror är fel men texten och bilder ser ut att vara för den). https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Behöver man ha utblåsslangen kopplad för att kunna använda avfuktningsfunktionen? Jag har alltid utgått från det men det kanske inte behövs. Varför jag frågar är därför att du nämnde att du använder avfuktningsfunktionen för att torka tvätt på vintern. Våpr lägenhet blir ganska fuktig, speciellt på vintern, dock kopplar vi alltid ut utblåsslangen på hösten men om man kan använda avfuktningsfunktionen ändå så hade det varit guld.

Man behöver inte ha slangen kopplad för att använda avfuknings funktionen.. ( vi har den påkopplad bara för att jag inte orkar ta bort från sommaren) luften blåses ut i rummet där den står.. tvätten torkar snabbt. Blir lite varmt i rummet där den står men det är ett litet rum. brukar ha fönstret stäng har nog inte testat att öppna fönstret på vinter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Man behöver inte ha slangen kopplad för att använda avfuknings funktionen.. ( vi har den påkopplad bara för att jag inte orkar ta bort från sommaren) luften blåses ut i rummet där den står.. tvätten torkar snabbt. Blir lite varmt i rummet där den står men det är ett litet rum. brukar ha fönstret stäng har nog inte testat att öppna fönstret på vinter..

Ok, tack. Tänkte också höra med Supporten hos Electrolux då manualen inte säger något om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår var det premiär för dönande portabla ACn. Skönt att allt verkar fungera som det ska.
Speciellt skönt nu då jag annars måste ha alla fönster hela öppna för det inte ska bli tokvarmt, men då får man in pollen precis överallt i hela lägenheten. Bättre stänga och på med ACn

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Någon som kört Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW med takfönster? Ny bostad den här sommaren och då är det takfönster som gäller i sovrummet, en klart knepigare utmaning jämfört med ett traditionellt fönster.

Första problematiken är att slangen är alldeles för kort, den skulle behöva vara dubbelt så lång iaf. Går det att köpa förlängningsslang till denna? Jag har googlat lite men tycker det är rätt otydligt, går det att köpa en helt random slang på tex Biltema? Hur fäster man då den i den befintliga slangen sen?

Det går bra, man kan köpa övergångar och sådant så att allt passar. Men effekten sjunker märkbart om du har lång slang. Använd aluminiumtejp för alla tätningar i ventilationssystem. Inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

8k hos Elgiganten, verkar då vara rätt maskin (vissa siffror är fel men texten och bilder ser ut att vara för den). https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Nej det där är inte samma?

Elgiganten
Woods WAC1205G

GTIN
7332857502547
Ingår ej fönsterkit

Woods hemsida
( W A C 1 2 0 7G)

Dålig info

Ingår fönsterkit

5g är enkla modellen 7g är dubbelslang

Min gissning är pris runt 12k

Edit 10k
https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

Edit 2

Dock är den inte dubbelslang smart då den aldrig använder luften utifrån så länge rummet är svalare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Väntar fortfarande på att utvecklingen ska ge mig en nån form av bra och tyst/portabel AC som inte behöver ett tillhörande öppet fönster+slang för att bli av med varmluften.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Behöver man ens en ac i Sverige? Väldigt sällan det blir bra somrar här uppe i nordpolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Behöver man ens en ac i Sverige? Väldigt sällan det blir bra somrar här uppe i nordpolen.

Ja det behövs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av landahl:

Behöver? Nej, men då det är som varmast är det skönt att ha en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det beror rätt mycket på diverse faktorer, exempelvis har jag en lägenhet med alla fönster åt en sida och det är en innergård och solen ligger på rätt bra. När lägenheten värms upp så är det omöjligt att kyla ner den till temperaturer som är någorlunda behagliga. Blir ju inte varje dag man kör de men de där dagarna när det är 28+ grader så är man väldigt glad att ha möjligheten till det då solen steker på en rätt bra annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det där är inte samma?

Elgiganten
Woods WAC1205G

GTIN
7332857502547
Ingår ej fönsterkit

Woods hemsida
( W A C 1 2 0 7G)

Dålig info

Ingår fönsterkit

5g är enkla modellen 7g är dubbelslang

Min gissning är pris runt 12k

Edit 10k

Edit 2

Dock är den inte dubbelslang smart då den aldrig använder luften utifrån så länge rummet är svalare.

Efter att ha kollat lite mer så verkar skillnaden enbart vara att den dyra kan värma? Så några tusen extra om man behöver värme från den också.

Skrivet av landahl:

Friska behöver inte, äldre och sjuka behöver.

Jag har redan över 26c i vardagsrummet, det är inte ovanligt att se lägenheter som är över 40c på sommaren med 100% luftfuktighet vilket är ganska farligt.

Men främst är det ju bara jävla obekvämt med 30-45c inne och fukt så det rinner efter väggarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Efter att ha kollat lite mer så verkar skillnaden enbart vara att den dyra kan värma? Så några tusen extra om man behöver värme från den också.

Friska behöver inte, äldre och sjuka behöver.

Jag har redan över 26c i vardagsrummet, det är inte ovanligt att se lägenheter som är över 40c på sommaren med 100% luftfuktighet vilket är ganska farligt.

Men främst är det ju bara jävla obekvämt med 30-45c inne och fukt så det rinner efter väggarna.

Dock fortfarande inte det man vill ha,enda fördelen att den automatisk använder luften som är svalast.
Anledningen man vill ha dubbelslang är väl för att minimera undertryck och att man då drar in varmare luft

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 2 delad ac, nu i vintras, har inte packat upp den än men ska bli kul att testa den nu i sommar att ha i sovrummet.

Electrolux jag har var så högljudd på nätterna, så det är jobbigt att ha den igång då, lösningen var att tok kyla sovrummet innan man skulle sova.

Tanken med denna är ju mer att man ska ha den igång hela natten på låg nivå så det blir mer behagligt, men vi får se hur det blir.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Jag köpte en 2 delad ac, nu i vintras, har inte packat upp den än men ska bli kul att testa den nu i sommar att ha i sovrummet.

Electrolux jag har var så högljudd på nätterna, så det är jobbigt att ha den igång då, lösningen var att tok kyla sovrummet innan man skulle sova.

Tanken med denna är ju mer att man ska ha den igång hela natten på låg nivå så det blir mer behagligt, men vi får se hur det blir.

Bor du i hus? Med tanke på regler om överhängande saker för oss i lägenhet så kan man enbart nyttja denna på bottenvåningen.

Dock är jag intresserad av resultatet,vilket är det viktigaste

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bor du i hus? Med tanke på regler om överhängande saker för oss i lägenhet så kan man enbart nyttja denna på bottenvåningen.

Dock är jag intresserad av resultatet,vilket är det viktigaste

jag bor i lägenhet, men mitt sovrumsfönster är granne med min balkong så tänkte ställa utedelen där, så rätt bra lösning för mig iaf. Skall leta reda på något man kan ha mellan fönstret så man inte klämmer sönder kablar mm plus att man vill stänga ute oljudet från kompressorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk

Själv är jag en besviken köpare av en Woods portabel AC (minns inte vilken modell men den hade "Silent" i namnet vilket måste ha varit menat som ett skämt).

Ni som ännu inte gjort mitt misstag bör vara medvetna om att alla portabla AC låter så mycket att man inte kan vara i rummet när de är i gång. Man behöver också någon anordning för att täcka fönstrets öppning där slangen går ut, ev medföljande anordningar för detta är så gott som alltid skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

jag bor i lägenhet, men mitt sovrumsfönster är granne med min balkong så tänkte ställa utedelen där, så rätt bra lösning för mig iaf. Skall leta reda på något man kan ha mellan fönstret så man inte klämmer sönder kablar mm plus att man vill stänga ute oljudet från kompressorn.

Tur för vissa, kolla att du inte behöver lov från fastighetsägaren att ha den där pga oljudet.

Visa signatur