Krönika: Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll det är om priser på spel

1995 kostade spel till SNES 899:-
Då var medelinkomsten 16000 SEK

2025 30!! ÅR SENARE kostar spel 799:-
Nu är medelinkomsten 37000 SEK

Rent logiskt borde spel kosta ca 2100 SEK om vi bara ska förhålla oss till Inflation.

GNÄLLFASONER !

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag löste in senaste Assassin's Creed. Hade lika gärna kunnat ge bort det, lär ju aldrig spela spelet (har inte spelat något i serien).

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dels sparar du många sköna kronor, dels är dagens spel alltid bättre efter en patch eller fem. Win, win.

Här måste jag plocka fram min trogna gamla käpphäst: det där är inte win–win, och det ska inte skrivas "win, win" heller. Win–win är en överenskommelse eller omständighet som båda parter vinner på, inte att en part vinner dubbelt.

Kanske därför han skrev win, win och inte win-win. Dvs. något i den här stilen; "Dels sparar du många sköna kronor, win. Dels är dagens spel alltid bättre efter en patch eller fem, win." 😉

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Upptäckte att själv spelar jag typ samma spel som för typ 7-10 år sedan (IL-2 , War Thunder).

Kan rekommendera, community-skapad gratis multiplayer á la Total Annihilation - Beyond All Reason !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Rent logiskt borde spel kosta ca 2100 SEK om vi bara ska förhålla oss till Inflation.

GNÄLLFASONER !

Helt rätt, men idag äger man inte spelet i 99% av fallen och kan inte sälja det vidare för halva priset, så det är ju bara värt hälften.
En annan faktor är också att det släpps många fler skräpspel idag och många spel är inte färdiga vid släpp, samt kräver abonnemang eller mikrotransaktioner.
Så listan av spel värda 999Kr är ganska kort och i slutänden handlar det om hur många timmar glädje man år ut av spelet.
Tyvärr spär en del spel ut glädjen med sysslor som tar tid också, så dom timmarna får man räkna bort i glädjekalkylen.
Laddskärmar ramlar här dessutom in på minuskontot (5 min loading shaders = nästkommande 5 minuter av skoj räknas inte)

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

GNÄLLFASONER !

Jag tycker resonemanget är lite väl förenklat. Boende- och levnadskostnader har ökat kraftigt sedan 1995 – särskilt boendekostnaderna, som skenat långt över inflationstakten. Det innebär att en mindre andel av inkomsten idag kan läggas på nöje och fritid. Många födda på 70-talet eller tidigare påverkas inte i samma utsträckning, eftersom de kunnat glida med på Stefan Ingves välsmorda bostadsräkmacka, men för en stor del av dagens spelarbas ser verkligheten annorlunda ut.

Samtidigt är distributionskostnaderna för spel i stort sett eliminerade jämfört med 1995, och spelarbasen har vuxit explosionsartat. Det borde rimligen påverka både prisbild och vinstmarginaler i en annan riktning.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxxT:

Varför ska du lägga 600,:- på ett spel om du ändå lägger det på "hyllan" för spela klart alla andra du har på 'hyllan"

Är det så folk fungerar då? En stor del av upplevelsen är kanske att längta (allt intensivare ju närmare det kommer) och till slut känna tillfredsställelsen när man äntligen har det i handen. Sedan har man kanske inte riktigt tid att spela det (eller så var det inte så kul) så det kanske hamnar på hyllan bland de andra. Och chansen att man plockar fram något därifrån är kanske inte jättestor…

Permalänk
Medlem

Köper enbart när de är på rea och är det singleplayer ska det vara Game of the year/complete edition annars får det vara.
Tyvärr är man WoW nörd så där blire aldrig nån rea.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Köper inget för nypris förutom enstaka indie-multiplayer spel när polarna vill lira något nytt. Men då är det oftast några tior till ett par hundra max ändå.
Annars är det exklusivt Steam-rea som gäller. Om jag kan vänta och få en komplett utgåva med alla DLC, buggfixar och annat för 30% av nypriset (eller billigare) fem år senare så väntar jag fem år. Har inget bråttom och kommer aldrig förstå mig på förhandsbokning och sådant i en digital värld där nästan alla spel släpps trasiga och ofärdiga.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det så folk fungerar då? En stor del av upplevelsen är kanske att längta (allt intensivare ju närmare det kommer) och till slut känna tillfredsställelsen när man äntligen har det i handen. Sedan har man kanske inte riktigt tid att spela det (eller så var det inte så kul) så det kanske hamnar på hyllan bland de andra. Och chansen att man plockar fram något därifrån är kanske inte jättestor…

"Handen"
Digitalt..

Många skulle vara mer öppna att köpa spel om man verkligen fick något i handen att hålla i, något att ställa på hyllan.
Ens andra hälft kanske inte skulle bli överlycklig med alla lådor, tänker på de boxar man fick under 90-talet.

Nu måste man spendera över 1000:- för få hålla något, tex collection legendary Ed.
Oftast räcker inte ens 1000:-

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxxT:

"Handen"
Digitalt..

Jag övervägde att förtydliga att det kanske var lite metaforiskt numera, men det viktiga är väl att man äntligen får tillgång till det där man har gått och längtat efter? Boxar, skivor och liknande har väl aldrig givit något större glädje egentligen (till skillnad mot de påkostade manualerna enstaka titlar kostade på sig ibland)?

Permalänk
Medlem

AAA-titlar brukar jag vänta med att köpa till fullpris om det inte är någon extra-ordinärt.
AA och Indie blir desto oftare fullpris. Speciellt om någon liten studio lyckats skapa ett väldigt bra spel, då vill jag stödköpa också så då är fullpris okej. Fler bra spel från kreativa små studios vill man ha.

Annars har jag 400+ spel på Steam wishlist som är som min backlogg.. Har lixom inte köpt spelen i min backlogg ännu utan dom köper jag allt eftersom jag faktiskt ska spela dom. Blir billigare så än att köpa först

Permalänk
Medlem

Är något spel intressant för mig, så lägger jag den i wishlist på steam, sedan väntar jag tills det blir minst 50% "rabatt", eller om spelet blir övergivet av utvecklaren.

Har även hänt väldigt ofta att efter något halvår, att ett spel blivit read, men då hade jag helt tappat intresset för just det spelet, att jag tog bort från wishlist istället.

Permalänk
Medlem

Det kostar pengar att ha kul! Vi är frekventa restaurangbesökare och då på "lite bättre ställen" så normala notor ligger på mellan 3-12.000:- (2 pers) vi tycker det är kul, och drar in på annat.
Tycker man att det är saftigt med 1000-1200:- för GTA VI så ja, då får man ju börja lägga undan innan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tycker att betala fullpris beror helt på vad det är. Snackar vi typ Need for Speed och jag bara tänkt köra campaign? Då är det ovärt att skaffa det till fullpris. Snackar vi ett multiplayerspel med en livslängd på mindre än 6 månader? Då kanske jag får punga ut fullpris för att kunna lira det ordentligt innan livslängden på spelet har passerat.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Tycker att betala fullpris beror helt på vad det är. Snackar vi typ Need for Speed och jag bara tänkt köra campaign? Då är det ovärt att skaffa det till fullpris. Snackar vi ett multiplayerspel med en livslängd på mindre än 6 månader? Då kanske jag får punga ut fullpris för att kunna lira det ordentligt innan livslängden på spelet har passerat.

Om ett multiplayer spel förväntas ha en livslängd på 6 månader, borde inte det inte undvikas helt och hållet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Om ett multiplayer spel förväntas ha en livslängd på 6 månader, borde inte det inte undvikas helt och hållet då?

Helt rimligt att tänka så. Det var inte det bästa exemplet. Det finns det vissa spel som jag personligen tycker är roliga som inte alltid tar fart och då gäller det att få in roliga timmar när spelet fortfarande lever.

Sen finns det ju spel likt Need for Speed som jag nämnde där spelet har en större multiplayerscen i början och sedan gradvis avtar innan nästa spel släpps och då följer samma cykel igen. Samma gäller ju Call of Duty att spelet kan tappa rejält i multiplayer och sedan släpps ett nytt spel där det tar fart igen. Det var främst den typen av situation jag tänkte på. Är det kul att lägga 900-1000 kr per år på ett nytt CoD? Troligtvis inte. Men får man ut en 100h+ med underhållning för 900 kr så är det inte alls särskilt farligt enligt mig.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det där med att köpa på REA börjar bli allt svårare. På exempelvis Steam har spelen sällan lika bra realisationspris som under de tidigare åren då reorna först kom, prisnedsättningar på 75% eller mer var rätt vanliga då. Om en titel har ett grundpris på 1000 kr och distributören snålar med enbart 30% rea så kostar ju spelet nästan lika mycket som spel kostade vid släpp förr. Inte ens 50% rabatt på ett fyrsiffrigt belopp lockar.

Folk brukar hävda att spel minsann kostade lika mycket förr om man justerar för inflationen. Visst, det gjorde de kaske. Men marknaden för att sälja spel var så mycket mindre. Att utveckla spel och samtidigt gå med rejäl vinst var rätt ovanligt. Spelutvecklingen var för de allra flesta en sidosysselsättning.

Visst kostar det mer att utveckla spel numera då de tar allt mer resurser att sammanställa. Samtidigt snålar många in på kvalitetskontroll och spelen släpps allt för ofta i ett ofärdigt skick. Tyvärr säljer de ju lika stora volymer vid release ändå på grund av alla de som inte har tillräcklig kontroll på sin FOMO-nerv.

Sen tar vi den sociala biten. Om bara välbeställda till slut har råd med spelen så skapar man en klyfta i gamingsfären också. Spel, tycker jag, ska vara tillgängligt för alla. Det är en kulturyttring som många andra. Ta film som exempel. Hur hade cineasterna tyckt om priset på en bluray-release baserades på inspelningskostnaderna för vissa storfilmer?

Nä, som med mycket annat nu för tiden: vinstsiffrorna ska gå upp. Det handlar till syvene och sist bara om det.

Håller inte med, plockade nyligen upp Need for Speed: Unbound och Need for Speed: Heat för i princip ingenting då de var på 90% rea på steam, nu var Unbound totalt ospelbart men Heat har varit kul iallafall

Man får bara vara tålmodig och vänta.

Unbound lanserades för cirka 2,5 år sen och är det senaste Need for Speed spelet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Haha, ingen tvingar dig att betala. Väldigt billigt per spenderad timme. Väldigt billig underhållning. Kommer ihåg när jag för typ 30 år sedan köpte SNES-spel för 700 kr, låt oss säga att inflationen varit 3% per år sedan dess, då skulle spelet kosta 1700 kr idag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så lätt att komma undan billigare nu för tiden, med reor, streaming-tjänster och begagnat(tradera). Har inte köpt ett spel för nypris på flera år och kommer aldrig göra det heller.

Permalänk
Medlem

Finns en del saker man helst endast bör köpa på rea. Skor. Vitvaror. Kläder. Spel. Ost. Etc. Skillnaderna mot fullpris är ofta väldigt stora.

Däremot, om frysen plötsligt går sönder, eller ett spel man MÅSTE HA DIREKT släpps, tja, vad gör man. Fram med kontokortet bara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kingdom Come Deliverence 2 var fan helt klart värt att köpa i förväg. Det var ju klart vid release.

Du får ursäkta att jag frågar - men varför?
Blev spelet bättre än om man skulle köpt det på releasedagen eller första veckan efter release?
(rimligen är det inte rätt svar).

Eller är det någon form av fear of missing out?
Typ - jag SKA ha det här spelet oavsett så jag säkrar mitt köp så att det inte mot förmodan tar slut?

Jag tänker såhär.
Med tanke på att alla möjliga spel får problem emellanåt vid release så är det lite av ett lotteri om det är värt att ens ha spelet första veckan eller så.
Men med den speciella reglen att man kan spela på vinnanre rader - efter att man fått reda på vilka rader som är bra ;).
Alltså köp spelet första dagen - om det inte är kaos.

Jag förstår helt enkelt inte värdet i förköpsupplägget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag köper definitivt mindre och mindre spel till nypris runt release dagen. En av anledningarna är ju som artikeln är inne på, priserna. Men det främsta är nog att fler och fler spel släpps ofärdiga/trasiga, så att dom känns mindre värda prisökningarna som skett dom senaste åren.

Sen så släpps det ju expansioner/dlc till väldigt många spel idag, vilket gör att man ofta vill vänta på en "komplett" utgåva av spelen. Och när den väl dykt upp så kanske dom flesta allvarliga buggarna är åtgärdade, om man har tur.

Är ytterst få spel som jag känner att jag bara "måste" ha på releasen, mycket tack vare ovan nämnda anledningar.

Permalänk
Medlem

Precis och sluta förboka. Ge inte pengar till företag innan de levererat produkterna och fått dem recenserade av oberoende recensenter.
Alla som förbokar är förrädare!

Skrivet av Lilla Tiger:

GNÄLLFASONER !

I princip alla produkter blir billigare när volymerna går upp. Spelförsäljningen har ökat hundrafalt sedan dess och ändå skall de ha mer betalt.

UTSUGARFASONER !

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Precis och sluta förboka. Ge inte pengar till företag innan de levererat produkterna och fått dem recenserade av oberoende recensenter.
Alla som förbokar är förrädare!

I princip alla produkter blir billigare när volymerna går upp. Spelförsäljningen har ökat hundrafalt sedan dess och ändå skall de ha mer betalt.

UTSUGARFASONER !

Är helt upp till var och en att prissätta sin egen produkt själv. Om marknadskrafterna inte håller med säljaren om prissättningen kommer priserna om möjligt justeras ner tills dess att efterfrågan återkommer eller om kostnaderna inte tillåter så kommer säljarens verksamhet upphöra.

Detta gäller alla typer av verksamheter vars avsikt är att tjäna pengar.

Om man anser att man kan erbjuda en lika bra produkt till ett lägre pris och fortfarande vara lönsam rekommenderar jag att man gör det istället för att gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du får ursäkta att jag frågar - men varför?
Blev spelet bättre än om man skulle köpt det på releasedagen eller första veckan efter release?
(rimligen är det inte rätt svar).

Eller är det någon form av fear of missing out?
Typ - jag SKA ha det här spelet oavsett så jag säkrar mitt köp så att det inte mot förmodan tar slut?

Jag tänker såhär.
Med tanke på att alla möjliga spel får problem emellanåt vid release så är det lite av ett lotteri om det är värt att ens ha spelet första veckan eller så.
Men med den speciella reglen att man kan spela på vinnanre rader - efter att man fått reda på vilka rader som är bra ;).
Alltså köp spelet första dagen - om det inte är kaos.

Jag förstår helt enkelt inte värdet i förköpsupplägget.

Om jag jämför Cyberpunk som jag tyvärr förköpte så var Kingdom come 2 helt klart, med några små buggar som ej gjorde spelet ospelbart, bara roligare. Min poäng är att förr var spelen klara vid release, medans nu för tiden är det mer undantagsfall att det är klart.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Spelen idag är alldeles för billiga mot vad man får.

Du kan spela GTA i 10 år och ändå inte hunnit utforska eller upptäcka vissa saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag äger inget spel jag har på Steam heller, så förstår inte argumentet.

Sedan spelar jag igenom spel en gång. Betalar hellre 100kr totalt än 700kr på Steam vid release för att varva spelet en gång sen ligger det där och gör ingen nytta.

Det är samma argument som att "vänta på REA".
Köper du ett spel senare får du det billigare OCH har det kvar.
Dessutom är oftast spelen bättre och mer buggfria när man köper senare.
Varför sitta med FOMO och bara spela "det semaste" ochbfå sämsta uppöevelsen för att kunna sälja så fort som möjligt.

Att du bara spelar genom spelen en gång och hellre får en kosrnad på 100kr och sen inte kan spela spelet nå mer för att du sålde det tillhör inte diskutionen/argumentet att det skulle vara billigare med fysiska konsolspel.
Dessutom faller det felaktiga argumentet direkt du väljer att inte sälja ett spel.

Då kan man ist fråga sig varfpr du inte bara prenumererar ist då blir det väll ännu billigare för dig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Är helt upp till var och en att prissätta sin egen produkt själv. Om marknadskrafterna inte håller med säljaren om prissättningen kommer priserna om möjligt justeras ner tills dess att efterfrågan återkommer eller om kostnaderna inte tillåter så kommer säljarens verksamhet upphöra.

Detta gäller alla typer av verksamheter vars avsikt är att tjäna pengar.

Om man anser att man kan erbjuda en lika bra produkt till ett lägre pris och fortfarande vara lönsam rekommenderar jag att man gör det istället för att gnälla.

Det blir tufft att starta ett företag för alla saker en är missnöjd med och är totalt världsfrånvänt.
Att klaga är konsumentens största vapen förutom att inte köpa. Köpdelen skjuter tyvärr alla förbokare i sank som de förrädare de är.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Att vänta i 6 månader eller ett år efter release är väll mer eller mindre standar för mig nu. Då brukar spelet vara ute ur betan och företaget har fixat det (eller inte då kan man skippa spelet).

Sedan är det för mig stor skillnad på vad jag är villig att betala för grundpris beroende på detta. Har spelet microtransactions/små dlc saker i sig eller inte.