Ny Geforce-drivrutin ger stabilitet och högre prestanda

Permalänk
Medlem

Fick blackscreen av senaste drivrutinen. Fick installera om Windows till slut.

Efter ominstallation fick jag black screen igen. Drog ur DP-kabeln och satte in igen och då fungerade det (?)

Permalänk

Fungerar finfint på min nybyggda dator med 5070ti och W11. Hade redan installerat den förra versionen av drivrutinen och även den fungerade bra, fungerade utan anmärkning att avinstallera med DDU och installation av den nya drivrutinsversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Har fortfarande problem, precis som många andra, med flimmer på nedre delen av skärmen på desktop då g-sync är aktivt på mitt 5090 (inga problem i spel). Haft sen launch, och Nvidia har inte ens erkänt att det är ett problem...

Ja, har samma med mitt 5090. Men tycker det är lite mindre nu än med förra drivrutinen. Samt, sänker jag min refreshrate från 240 till 120hz så försvinner problemet helt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Har fortfarande problem, precis som många andra, med flimmer på nedre delen av skärmen på desktop då g-sync är aktivt på mitt 5090 (inga problem i spel). Haft sen launch, och Nvidia har inte ens erkänt att det är ett problem...

Skrivet av Jaw_B:

Ja, har samma med mitt 5090. Men tycker det är lite mindre nu än med förra drivrutinen. Samt, sänker jag min refreshrate från 240 till 120hz så försvinner problemet helt också.

Snackar ni om VRR-flickering? Jo tack, märkte mer av det när jag höjde uppdateringsfrekvensen till 180Hz eller 240Hz. Känner av det i vissa spel mer än andra och för mig är det mörkare partier där det syns mest (och då räknar jag inte med laddningsskärmar där det alltid synts), dock märks det knappt alls vid 120Hz. Att stänga av G-sync och bara köra V-sync är en workaround men samtidigt vill man ju använda VRR om ens skärm stödjer det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snackar ni om VRR-flickering? Jo tack, märkte mer av det när jag höjde uppdateringsfrekvensen till 180Hz eller 240Hz. Känner av det i vissa spel mer än andra och för mig är det mörkare partier där det syns mest (och då räknar jag inte med laddningsskärmar där det alltid synts), dock märks det knappt alls vid 120Hz. Att stänga av G-sync och bara köra V-sync är en workaround men samtidigt vill man ju använda VRR om ens skärm stödjer det.

I mitt fall syns det överhuvudtaget inte i spel. Endast i desktop. (där det dock kan synas väldigt påtagligt ibland.) Min teori är att det kan vara relaterat till Display Stream Compression (vilket endast är vid 240hz på min bildskärm)
VRR-flickering har jag (tyvärr) haft problem med sedan tidigare på denna skärm även med mitt 4090. Men detta beter sig på ett annat sätt visuellt.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nej, VRR flicker har alla skärmar och grafikkort mer eller mindre. Detta är något signalproblem som bara uppstår på nedre halvan av skärmen på desktop då inga fönster är uppe. Känns som att den drar för lite ström och blir ostabil eftersom det inte är några problem när man kör spel osv.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Finns en video i denna tråd från Reddit:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1iymdqd/recent...

Permalänk
Medlem

Såkallade extra prestandan folk påstått sig få var endast sockertabletter. 3DMark fick en ökning, men thats it

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Kan ju vara dp kabeln som inte är bra? Testa en certifierad 8k kabel display port kabel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av marad9na:

Fick blackscreen av senaste drivrutinen. Fick installera om Windows till slut.

Efter ominstallation fick jag black screen igen. Drog ur DP-kabeln och satte in igen och då fungerade det (?)

Fan vad sjukt, jobbigt att behöva installera om windows, vilken setup har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina största problem med 5070 Ti är fortfarande blackscreen problematik. GSync och alt-tabing funkar oftast inte alls då skärmen blir svart varje sekund fram och tillbaka, verkar dock vara ett specifikt problem med min LG skärm. Därtill blir det bara svart någon gång då och då, inte crash eller så men det blinkar till utan anledning. Inget man vill uppleva i en CS match.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att bli nyfiken på vad nvidia kommer med nästa gång. Denna serien är katastrof än så länge.
Lögner, brinner, ofullständiga gpu´s, struliga drivrutiner, ockerpriser osv.

Jag hoppas både nvidia och folk kommer ihåg allt detta om två år eller så.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skit uppdatering för mitt 3090 strix iaf . Höjde Hot Spot Temperaturen med 20c , så det blir rollback för mig del.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan ju vara dp kabeln som inte är bra? Testa en certifierad 8k kabel display port kabel?

Möjligheten finns ju förstås. Men jag hade samma kabel till mitt 4090, till samma bildskärm, och där hade jag inte dessa problem. Dessutom många som rapporterat samma problem med 50xx och bildskärmar. Så jag känner mig relativt säker på att det är mitt 5090 som inte lirar jättebra med min bildskärm i 240hz. DP-kabeln jag använder är den som kom med i lådan till bildskärmen (en samsung neo g9) så tycker den borde vara tillräckligt bra.
För just VRR-filmmer så finns "VRR Control" som funktion på bildskärmen för att slippa det flimret. Men problemet jag har nu syns som ett ljust band längs med de nedre ~40% av bilden, som "flimmrar". Och som sagt endast i desktopläge. Samt, byter jag till 120hz så försvinner det till 100%. (men det är en rätt trist lösning)
Håller tummarna att, antingen nya drivrutiner fixar det helt, eller att det kommer nytt firmware till skärmen :/

Tycker det är klart bättre med de senaste drivrutinerna får jag tillägga, oftast syns det inte längre. Men ibland så drar det igång.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Möjligheten finns ju förstås. Men jag hade samma kabel till mitt 4090, till samma bildskärm, och där hade jag inte dessa problem. Dessutom många som rapporterat samma problem med 50xx och bildskärmar. Så jag känner mig relativt säker på att det är mitt 5090 som inte lirar jättebra med min bildskärm i 240hz. DP-kabeln jag använder är den som kom med i lådan till bildskärmen (en samsung neo g9) så tycker den borde vara tillräckligt bra.
För just VRR-filmmer så finns "VRR Control" som funktion på bildskärmen för att slippa det flimret. Men problemet jag har nu syns som ett ljust band längs med de nedre ~40% av bilden, som "flimmrar". Och som sagt endast i desktopläge. Samt, byter jag till 120hz så försvinner det till 100%. (men det är en rätt trist lösning)
Håller tummarna att, antingen nya drivrutiner fixar det helt, eller att det kommer nytt firmware till skärmen :/

Tycker det är klart bättre med de senaste drivrutinerna får jag tillägga, oftast syns det inte längre. Men ibland så drar det igång.

Jag har faktiskt fått en dp kabel till en 240 hz skärm som inte höll måttet, fick konstigt flimmer. Så köpte en certad kabel från KabelDirekt då funkade allt som det skulle. Säger inte att det är kabeln, men kan vara värt att testa. Kabeln jag fick med hade nog för dålig bandbredd...

Visa signatur

Permalänk

Suttit på december drivrutinerna tills nu, ingen blackscreen (ännu) och ca 10-20 fps bättre i Black Ops 6 på min 4080 Super.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem

JaysTwoCent gick precis ut med en video om denna version av drivrutiner är felaktig. Den påverkar främst de som sätter datorn i sömnläge och resumar. Det som händer är att den sluitar uppdatera hur varmt grafikkortet är. Jag kör med denna drivisen men jag har inte stött på detta problem då jag stänger av datorn när jag går och lägger mig. Anyway, check it out.

https://youtu.be/KrCEPX47vtw?si=V5gnlrQ0XIiQaS5S

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

JaysTwoCent gick precis ut med en video om denna version av drivrutiner är felaktig. Den påverkar främst de som sätter datorn i sömnläge och resumar. Det som händer är att den sluitar uppdatera hur varmt grafikkortet är. Jag kör med denna drivisen men jag har inte stött på detta problem då jag stänger av datorn när jag går och lägger mig. Anyway, check it out.

https://youtu.be/KrCEPX47vtw?si=V5gnlrQ0XIiQaS5S

Se första inlägget i denna tråden
Men bra att infon sprids. Version 576.15 ska (enligt NVIDIA) tydligen lösa problemet. Kanske börjar det bli dags att kolla på att uppgradera... Det har blivit några månader med gammal driver för mig nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Nej, VRR flicker har alla skärmar och grafikkort mer eller mindre. Detta är något signalproblem som bara uppstår på nedre halvan av skärmen på desktop då inga fönster är uppe. Känns som att den drar för lite ström och blir ostabil eftersom det inte är några problem när man kör spel osv.

Ah. Ja EXAKT så ser det ut för mig också. Men det är märkligt. Nu har jag faktiskt inte haft problem med det på flera dagar trots 240hz.

Permalänk
Medlem

What a smoking drivis!
Mitt Asus 5070 klockar som aldrig förr, Steel nomad 5412poäng, Klockad 5989poäng.
Helt stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

What a smoking drivis!
Mitt Asus 5070 klockar som aldrig förr, Steel nomad 5412poäng, Klockad 5989poäng.
Helt stabilt

What a smoking drivis! är kanske inte rätt sak att jubla över när det kommer till nvidia 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Se första inlägget i denna tråden
Men bra att infon sprids. Version 576.15 ska (enligt NVIDIA) tydligen lösa problemet. Kanske börjar det bli dags att kolla på att uppgradera... Det har blivit några månader med gammal driver för mig nu.

Hahaha ja sedär. Missade det 😁

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Mjo men det syns mycket mer på OLED än andra skärmar.

Aha, det var ju något helt annat som du säger. Vad jobbigt för de drabbade!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9