Oblivion Remastered ute nu

Permalänk
Medlem

Finns på 10% rabatt på Gamesplanet, så 49,49€ eller 58,49€ för D-lux.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

blir att köpa och testa hur det flyter i 4k med min hårdvara.

har spelat og på xobx och sedan på pc.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt inte det ser bra, ännu ett tråkigt generic UE5 spel med hemska tillhörande grafiska problem.

Originalets visual style är helt borta i remastern

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Har kollat lite streams, Grafik osv ser grymt ut

Men verkar vara extremt många buggar så jag väntar nog ett tag innan jag köper

Som vanligt måste moddarna fixa spelet först

Permalänk

Intressant att det verkar som att det är flera här som precis som jag aldrig spelade klart spelet när det kom. Jag kan inte minnas varför bara.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem

Gillade aldrig originalet då det kändes som ett fördummat Elder Scrolls, anpassat för att sälja till konsol. Remastern ser amatörmässig ut. Snygga miljöer men till resten ser det ut som de importerat alla modeller och riggar från originalet. Animationerna är pinsamt dåliga. Fast det hör kanske till Bethesdas signum: dåliga animationer och ännu sämre karaktärsmodeller (framförallt ansikten).

Husomhelst står jag nog över den här gången också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gillade aldrig originalet då det kändes som ett fördummat Elder Scrolls, anpassat för att sälja till konsol. Remastern ser amatörmässig ut. Snygga miljöer men till resten ser det ut som de importerat alla modeller och riggar från originalet. Animationerna är pinsamt dåliga. Fast det hör kanske till Bethesdas signum: dåliga animationer och ännu sämre karaktärsmodeller (framförallt ansikten).

Hade hellre sett en remake av Daggerfall. Var kanske en produkt av mina egna förväntningar när det begav sig, men jag kommer bara ihåg hur besviken jag var på Oblivion. Var snyggt men tyckte de hade förstört själva spelet. Verkar relativt ensam om att tycka det dock🙂

Permalänk
Medlem

Detta kommer jag fixa framöver! 🙂

Har originalet på Xbox 360. Dock så tror jag det ingick i ngn bundle där Forza Motorsport ingick eller ngt... Eller var det kanske Bioshock, så var det nog! Två spel i samma fodral typ som man hittade i ngn reaback på Gekås i Ullared eller ngt xD. Jag testade Oblivion men fattade inget och rörde det inte mer sen. Ska krypa till korset och erkänna att jag helt enkelt inte kunde spela det pga spelet inte höll handen ordentligt, det var grundorsaken till att jag stängde av efter några minuter...Nu älskar jag ju den typen av spel. Föredrar att inte bli guidad utan läsa och lyssna mig fram till var jag ska osv.

Lirat Skyrim en hel del däremot. Dock aldrig klarat ut det haha, sidoaktiviteter lockade mer än storyn, och sen en del moddande på det så den glömdes helt enkelt bort. Lite pinsamt egentligen. Numera ser jag alltid till att avsluta spel jag startar. Kom dock rätt långt i storyn iaf...

Kommer dock avvakta buggfixande innan jag ger mig på detta. Misstänker att det, som alltid i stora öppna spel, kommer finnas en del.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlatMM:

Hade hellre sett en remake av Daggerfall. Var kanske en produkt av mina egna förväntningar när det begav sig, men jag kommer bara ihåg hur besviken jag var på Oblivion. Var snyggt men tyckte de hade förstört själva spelet. Verkar relativt ensam om att tycka det dock🙂

Jag är inte riktigt någon gamer på många år — men Oblivion har jag ju iaf hört talas om och till och med spelat lite som casual gamer när det kom! Daggerfall har jag emellertid aldrig hört talas om eller hört om någon som kör, så jag skulle gissa att det inte är lika känt?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Intressant att det verkar som att det är flera här som precis som jag aldrig spelade klart spelet när det kom. Jag kan inte minnas varför bara.

Jag har visserligen aldrig klarat hela main quest i ett TES-spel, och då blev det ändå ett par hundra timmar i Skyrim och Morrowind. Men Oblivion tror jag att jag lade bort ganska snabbt och jag minns inte heller varför riktigt.

Kommer nog ge det ett försök igen om priset känns rätt om ett tag.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var det dom var ute efter. Vad jag förstått så är allt typ en direkt kopia, eller orginalkod, med ett snyggare yttre. Precis vad många ville ha.

Permalänk
Medlem

Varsågoda. nexusmods.com

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en release av Morrowind. Fick det av min mamma, minns inte varför och varför EB Games övertalade henne att det passade till en nioåring. Minns att jag inte fattade mycket.🤣 Men jag och kompisarna hade ändå kul med det på xboxen. Där runt 2006-2007 sen när vi var äldre och hade 360 så var vi galna i Oblivion. Minns när vi sov över, spelade 30 minuter var på varsin gubbe på en gammal 13" TV nätterna i ända. Runt 2010 så gick vi alla över till PC och moddade Oblivion en del och sen blev det Skyrim.

Jag blev lite taggad av remastern av Bethesdas video, särskilt musiken är ju underbar och fick så mycket nostalgi. Synd att jag har så ont om speltid numera och en för svag dator. Sen var det ju ganska janky, mycket laddningstider, särskilt på xbox 360 och oblivion gates var ju trista som tusan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är faktiskt ett av få Bethesda spel jag faktiskt skulle kunna tänka mig prova, måste bara orka kolla hur omständligt det är att logga in med en annan mail på Xbox appen för att få tillgång till gamepass.

Skrivet av ELF:

Ännu ett Unreal Engine spel och det är inte äns Unreal

Unreal har väl inte varit en grej på länge? Senaste dom släppte om jag mins rätt va till och med bara tänkt som ett tech demo för just UE och va aldrig menat som ett fullbordat spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller förstås med om att det är hög tid för en ny titel, men jag vet inte om åldern är något att uppröras över (givet att man tar betalt för en nylansering)? Skulle det vara mindre upprörande om det var 10 år gammalt (eller ett)?

Åldern i kombination med priset det är där problemet ligger. 40 euro hade varit mer rimligt ifall du frågar mig. Hade det varit 10 år så hade samma sak gällt, lägre pris. För ett så hade det bara varit ett hån mot fansen, men så fort förekommer ändå inte såvida inte spelmakaren har ställt till det och drar in det på grund av det men sånt sker över uppdateringar idag ändå.

JKag själv skulle kunna tänka mig att skaffa det men bara för att det denna gången går att spela det i VR enkelt med Unreal VR injector.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Hedersmedlem

Går spelet alltså att modda? Jag trodde att detta inte var möjligt... Kul i alla fall!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Går spelet alltså att modda? Jag trodde att detta inte var möjligt... Kul i alla fall!

Varför skulle det inte gå?
Du kan alltid modda spel på ett eller annat sätt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det är fortfarande samma spelmotor i grunden med UE5 ovanpå som sköter grafiken. Det är förstås en hel del som ändrats som gör moddar inkompatibla på olika sätt, men en del gamla moddar som inte använder OBSE fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Ni behöver senaste drivrutinen Adrenalin Edition 25.4.1 för att kunna köra FSR4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Game Pass 💪
Helt fantastiskt remaster. 👍

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Tydligen är performance horribel FPS-mässigt i utomhusmiljöer.
Detta blir att vänta att köpa fram till att det antingen kostar under 100 spänn eller om dom faktiskt kan fixa prestandan i spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Slarvigt formulerat av mig, vad jag menade var att det nog inte skulle komma ut moddar till spelet på grund av att de använt olika spelmotorer utifrån vad @perost skrev nedan. Att moddar inte skulle komma ut var åtminstone intrycket jag fått under gårdagen. Kul vilket som att se att de redan varit produktiva på moddscenen.

Skrivet av perost:

Det är fortfarande samma spelmotor i grunden med UE5 ovanpå som sköter grafiken. Det är förstås en hel del som ändrats som gör moddar inkompatibla på olika sätt, men en del gamla moddar som inte använder OBSE fungerar fortfarande.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Körde en timme igår kväll innan det kraschade till desktop, kör via Gamepass. Jag spelade Oblivion när originalet kom men kommer inte ihåg ett jota så upplevelsen är i princip helt ny, och hittills gillar jag det. Men jag inser att jag kanske har lägre förväntingar än gemene man, för mig är detta ett tjugo år gammalt spel med allt vad det innebär som putsats upp med lite ny färg. Det blir vad det blir.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Körde en timme igår kväll innan det kraschade till desktop, kör via Gamepass. Jag spelade Oblivion när originalet kom men kommer inte ihåg ett jota så upplevelsen är i princip helt ny, och hittills gillar jag det. Men jag inser att jag kanske har lägre förväntingar än gemene man, för mig är detta ett tjugo år gammalt spel med allt vad det innebär som putsats upp med lite ny färg. Det blir vad det blir.

Slumpmässiga krasher till desktop är 100% korrekt upplevelse från orginalet xD

Permalänk
Medlem

Själv spelade jag tre timmar igår utan ett enda problem.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker de har lyckats riktigt bra med den här remastern. Originalspelets känsla är bevarad men allt är så mycket snyggare. Att det är lite jank hör till i det här fallet, oblivion är ju känt för sina knäppa buggar så det gör inget. Det kraschade inte för mig under mina 2,5h. En grej som känns lite svagare är magieffekterna, de är lite för bleka jämfört med hur det kändes i originalet. Dock så är miljöerna, himlen, texturerna 10/10. Dock lite svårt att känna igen ansiktena, man kan knappt ana originaldragen på gubbarna som går runt i världen.

Prestandan är inte jättebra, utomhus får jag 80 FPS i high på allt, hade gärna sett 100 FPS i alla fall. Har en Ryzen 5800X, 16GB RAM och RTX 4070 Ti. I grottor ligger jag på 110-120. Testade med DLSS och som vanligt så blir spelet så mycket fulare. Alla löv på träden blir bara en enda smet. Det blir inte skarpt förrän man står helt stilla. Eftersom man rör på sig så mycket i spel så tycker jag denna teknik är helt värdelös. Lägg därtill att man får mer input lag, när man tittar runt känns det som att det släpar efter och stannar lite efter man stannade med musen. Visst, FPS räknaren går upp till 120, men det är fejk-frames. Och det märks.

Har kört multiplayerspel i många år nu och det är rätt skönt att hoppa in i sin egen värld. Är lite trött på att höra alla andras åsikter om allt stup i kvarten. Det här spelet känns som en påminnelse om varför jag började spela från första början. Så det var värt köpet skulle jag säga.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har försökt med gamepass spel innan men mapparna var skyddade.
Bra att det funkar nu iaf. Skall testas.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Tydligen är performance horribel FPS-mässigt i utomhusmiljöer.
Detta blir att vänta att köpa fram till att det antingen kostar under 100 spänn eller om dom faktiskt kan fixa prestandan i spelet.

Vad menar du? Vad är bra bra fps enligt dig och i vilken upplösning och settings?
För vad jag har sett är det helt ok. Såg en som spelade på ett RTX 3060 och det var helt spelbart. (Enligt mig)

Visa signatur