Microsoft-fix öppnar ny sårbarhet

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Bara lite. W7 var sista bra Windows tycker jag
Hasta la Vista på den som kom tidigare
XP var bra
2k(3) var okej
Win9x varierade.

Jag menar att du inte kommer hitta någon Windowsversion och få operativsystem över huvud taget som inte känns tillyxade och gaffatejpade i något avseende. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som jag var inne på tidigare, om man är admin kan man ju stänga av WU rent och snyggt om man faktiskt har anledning att stänga av det. Detta är ju bara ett sätt att få saker att gå sönder när den försöker installera uppdateringar (så länge inte Microsoft fixar problemet).

Det hade varit fint om det du säger stämmer, men tyvärr är det inte så för Home och Pro-varianterna av Windows 10, man kan stänga av hur mycket man vill i de inställningar som finns (som fungerade förr i tiden) men Windows struntar i dem sedan länge nu och tvångskör Windows Update ändå.

Det finns fler än en anledning till varför Sledgehammer behövs, och varför jag kör det på alla maskiner (och det gör sambon också).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte om jag skulle vilja kalla det rent och snyggt längre. Det är väl 5 tjänster som man måste stänga av för att då bukt med Windows Update numera?

"Update Orchestrator Service" och "Windows Update Medic Service" gör väl inte mycket mer än försöker förhinda att "Windows Update Service" inte stängs av?

Håller med och det är uppenbart att MS gör sitt yttersta för att försvåra för användaren. Detta är en av de saker som irriterar mig mest med W10/11.

Stänger man av WU + de som övervakar spammas eventloggen kontinuerligt med nedanstående...

Event ID 10005 DCOM got error "1053" attempting to start the service wuauserv with arguments "Unavailable" in order to run the server: {E60687F7-01A1-40AA-86AC-DB1CBF673334} Event ID 7000 The Windows Update service failed to start due to the following error: The service did not respond to the start or control request in a timely fashion. Event ID 7009 A timeout was reached (30000 milliseconds) while waiting for the Windows Update service to connect.

Sen är det bara att ta en titt på vilken mess listan på services är. En hel del med kryptiska namn med oklar information om vad de egentligen gör och sedan som du nämner flertalet services/tasks som regelbundet körs och ser till att deras skit körs i bakgrunden.

Det är helt OK att WU och annat är på default men att MS gör det onödigt svårt att stänga av om man så önskar (även om man köpt Pro versionen) visar bara att de anser sig ha rätten att ta över din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Hela windows 11 och delar av 10/8:an är bara fulhack och silvertejp enligt mig

Att Microsoft kastade ut sin QA-avdelning samtidigt som de försökte tvinga bort utvecklarna ifrån Win32 är nog inte deras smartaste drag.

I det avseendet känns Windows 7 den sista renodlade versionen av Windows, även om faktiskt Windows 8.1 Update 1 var bättre på många punkter.

Metro, MDL, Fluent Design tillsammans med WinRT/UWP och WinUI 3 känns som något vi varit bättre helt utan.

Tycker det känns som att Microsoft inte har någon tydlig plan för Windows längre, utan fortsätter bara att sminka grisen (som bygger på Vista) efter bästa förmåga.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Att Microsoft kastade ut sin QA-avdelning samtidigt som de försökte tvinga bort utvecklarna ifrån Win32 är nog inte deras smartaste drag.

I det avseendet känns Windows 7 den sista renodlade versionen av Windows, även om faktiskt Windows 8.1 Update 1 var bättre på många punkter.

Metro, MDL, Fluent Design tillsammans med WinRT/UWP och WinUI 3 känns som något vi varit bättre helt utan.

Tycker det känns som att Microsoft inte har någon tydlig plan för Windows längre, utan fortsätter bara att sminka grisen (som bygger på Vista) efter bästa förmåga.

Charms bar var hyfsat användbar på touchscreen. Annars gillar jag inte alls UWP. Tycker det är dåligt att den försvann på win10.

Utvecklingen har gått bakåt i många delar och det finns säkert kod generad av AI i 11:an

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI