Har ett SIM-kort med 5G. Använder min OnePlus 11 5G som router. När jag spelar spel (planetside 2, dota 2) så får jag mycket packet loss med 5G påslaget. Slår jag av det och använder 4G så fungerar allt normalt. Jag har både provat DNA och Telia. Telia fungerar iallafall mycket bättre än DNA, men ibland blir det ändå packet loss/lagg. Det jag märkt i spel är att alla spelare fortsätter gå/köra i den riktning dom hade när det händer, så antar packet loss? Jag får mellan 300-400 Mbit/s med DNA medan Telia sällan kommer över 100 Mbit/s (men mycket mindre packet loss/lagg med Telia). Telefonen är kopplad med kabel.
Marknadsföringen har varit att 5G är för gaming, men min upplevelse har inte varit så. Varför fungerar 4G bättre än 5G?
Teori: 5G masten ligger sämre till än 4G masten därav mer PL. Operatörers teckningskarta är i bästa fall en önskedröm.
Samma anledning mellan Telia och DNA (finsk operatör?), masterna är placerade olika. Skillnaden i hastighet kan dock ha att göra med att Telia begränsar den på en del av (alla?) sina abbonemang.
Varför 5G marknadsförs för gaming vet jag inte då ingen trådlös teknik idag kommer vara i närheten av att ha kabel direkt till datorn.
Du kan dock troligtvis förbättre PL (men inte ping) med dedikerad hårdvara för 5G/4G där du fixar en riktantenn+router för ändamålet.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.