Rösta fram t-shirt till communityt!

Bitcoin-mining inte längre lönsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Så man får bara "utdelning" om man vinner eller blir det nått lägre under tiden man mine:ar? Sett på blocket att folk säljer iväg mining anläggningar för 100k och ibland ännu högre priser, om man leker med tanken så här på sista april, man har en anläggning som kostar 500k och gratis el 300 000 kWh per år hur bra ligger man till då? Fortfarande inte lönsamt kanske?

Nja, typ, men som liten aktör så får man istället slå sig ihop med andra så att man "tillsammans" "vinner" och delar sen på summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Så man får bara "utdelning" om man vinner eller blir det nått lägre under tiden man mine:ar? Sett på blocket att folk säljer iväg mining anläggningar för 100k och ibland ännu högre priser, om man leker med tanken så här på sista april, man har en anläggning som kostar 500k och gratis el 300 000 kWh per år hur bra ligger man till då? Fortfarande inte lönsamt kanske?

Du måste vara först mest svaren, för att få betalt, så att säga.
Många mine:ar i grupp och delar på belöningen mellan alla som hjälper till.

Om jag minns rätt, så får du en stor klump med siffror och bokstäver, som du sedan ska kalkylera fram en checksumma på för varje rad, tills du kan skicka rätt checksumma till var-den-nu-ska-in-nånstans, först på bollen får belöning, alla andra får inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ser kryptovalutor, handelskrig och AI som världens svar på mänskligt självskadebeteende

Varför är AI ett svar på mänskligt självskadebeteende?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

För att det är en mänsklig kreation och blir därför aldrig något annat än en mänsklig spegel-bild.

Så förväntan att den ska bli något annat (t.ex.super-intelligent) är nästan en perfekt definition/svar på självskadebeteende.

Alla människor ägnar sig åt någon form av självskadebeteende, och alla vet att när man är klar, är man som bäst tillbaka precis där man började, och troligtvis på ett värre ställe, om inte annat så på grund av alla resurser man har lagt ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Har du gratis el så är det nog alltid lönsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag har minat många år och gör det fortfarande i liten skala, jag kör Kheavyhash men det funkar likadant.

Du har en eller flera maskiner som minar. Det dom gör är att lösa matematiska tal när när talet matchar matematiskt högre än svårighetsgraden får du en "vinst", det är då ett block spaas i kedjan. Det blocket innehåller då alla transaktioner som skett sedan förra blocket träffades. Svårighetsgraden ökar när föer miners ansluts eftersom fler matematiska uträkningar = snabbare blockträffar. Bitcoin är designat att snitta 1 block per 10 min. Det kan variera, men då kompenseras svårighetsgraden över tid så den ska bli så nära 10 min som möjligt.

Ett block på BTC är idag värt drygt 3 BTC plus de transfer fees som sker i blcoket (dessa betalas ut till miners också).

Så hitttar du ett block blir du rik. Men oddsen för det är rätt obefintliga, nästan vilken hårdvara du än har. Så därför finns pools. Det är då föera tusen miners som hjälps åt. Poolen hpller koll på shares. Din miner gör samma uträkningar, men tror den hittar block för den får em lägre difficulty av poolen. Shares blir få sättet poolen har koll på hur snabbt du bidrar och blir tilldelad rätt fraktion av den btc någon miner hittar i samma pool som dig.

Solo mining = sjuk lotto på BTC. Verkligen nål i en höstack.
Pool mining = du har jämnt inflöde av BTC, men trist om det faktiskt är du hittar ett block

Permalänk
Medlem

Skulle någon för 20 år sedan sagt att vi spenderar 137k dollar för att gräva en virtuell valuta skulle alla tro det var skämt.

Helt otroligt vad mycket resurser som läggs på något som inte är mer än några ettor och nollor i slutändan och inte ger något till mänskligheten.

Ett företag som säljer skor eller telefoner eller bilar tillför åtminstone något som befolkningen har nytta av. Även guld och diamanter kan användas i olika sammanhang till saker. Virtuella valutor är bara som papperspengar med enda skillnaden att det är en begränsning i hur mycket som trycks upp och att det kostar betydligt mycket mer energi att skapa mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle någon för 20 år sedan sagt att vi spenderar 137k dollar för att gräva en virtuell valuta skulle alla tro det var skämt.

Helt otroligt vad mycket resurser som läggs på något som inte är mer än några ettor och nollor i slutändan och inte ger något till mänskligheten.

Ett företag som säljer skor eller telefoner eller bilar tillför åtminstone något som befolkningen har nytta av. Även guld och diamanter kan användas i olika sammanhang till saker. Virtuella valutor är bara som papperspengar med enda skillnaden att det är en begränsning i hur mycket som trycks upp och att det kostar betydligt mycket mer energi att skapa mer.

Vad är det för värld du lever i där befolkningen inte har nytta av pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

All valuta i (väst-)världen är mer eller mindre virtuell redan. Glöm att bankerna har sedlar och mynt för att täcka upp ens 10% av "pengarna" som finns digitalt idag, det är bara virtuella 1:or och 0:or.

Bankerna kan ju tillverka pengar när du tar lån, så länge de kan "backa" bara 10% av lånet, resten skapas från ingenstans.

Permalänk

När jag gick i Gymnasium kunde jag köpa 1000 bitcoins för 5000kr när allt var nytt. Naturligtvis tackade iag nej då det kändes så skumt. I dagens läge jäklar vad jag ångrar mig för det beslutet.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är det för värld du lever i där befolkningen inte har nytta av pengar?

Det säger hen väl inte, hen säger bara att Bitcoin är ett idiotiskt ineffektivt sätt att göra det på, vilket är objektivt sant (åtminstone den ineffektiva delen).

Det är också ett bra exempel på att "den fria marknaden" inte är någon lösning (kontra statligt kontrollerade banker) eftersom dom gör exakt samma sak, fast ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Jag har minat många år och gör det fortfarande i liten skala, jag kör Kheavyhash men det funkar likadant.

Du har en eller flera maskiner som minar. Det dom gör är att lösa matematiska tal när när talet matchar matematiskt högre än svårighetsgraden får du en "vinst", det är då ett block spaas i kedjan. Det blocket innehåller då alla transaktioner som skett sedan förra blocket träffades. Svårighetsgraden ökar när föer miners ansluts eftersom fler matematiska uträkningar = snabbare blockträffar. Bitcoin är designat att snitta 1 block per 10 min. Det kan variera, men då kompenseras svårighetsgraden över tid så den ska bli så nära 10 min som möjligt.

Ett block på BTC är idag värt drygt 3 BTC plus de transfer fees som sker i blcoket (dessa betalas ut till miners också).

Så hitttar du ett block blir du rik. Men oddsen för det är rätt obefintliga, nästan vilken hårdvara du än har. Så därför finns pools. Det är då föera tusen miners som hjälps åt. Poolen hpller koll på shares. Din miner gör samma uträkningar, men tror den hittar block för den får em lägre difficulty av poolen. Shares blir få sättet poolen har koll på hur snabbt du bidrar och blir tilldelad rätt fraktion av den btc någon miner hittar i samma pool som dig.

Solo mining = sjuk lotto på BTC. Verkligen nål i en höstack.
Pool mining = du har jämnt inflöde av BTC, men trist om det faktiskt är du hittar ett block

Börjar förstå hur det fungerar det här med mining. Om man nu skulle haft en kraftstation som producerar 350 000 kWh per år är det kanske bättre förtjänst att sälja elen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Alla "pengar " i dagens samhälle är väl egentligen bara siffror i tomheten. In på kontot och sedan ut och dom försvinner. Förr i tiden var det i alla fall roligt att ha en bunt i plånboken som gav en trygghetskänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

All valuta i (väst-)världen är mer eller mindre virtuell redan. Glöm att bankerna har sedlar och mynt för att täcka upp ens 10% av "pengarna" som finns digitalt idag, det är bara virtuella 1:or och 0:or.

Bankerna kan ju tillverka pengar när du tar lån, så länge de kan "backa" bara 10% av lånet, resten skapas från ingenstans.

Det där är väldigt intressant och man undrar ju hur det går till när dom "tillverkar" pengar som bara ligger på konton i siffror. Vilka bestämmelser finns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

När jag gick i Gymnasium kunde jag köpa 1000 bitcoins för 5000kr när allt var nytt. Naturligtvis tackade iag nej då det kändes så skumt. I dagens läge jäklar vad jag ångrar mig för det beslutet.

Jag var också nära att köpa 100 bitcoins när dom kom men man trodde ju att det var ett slags scam så man struntade i det. En äldre dam hemma i byn ärvde skog efter sin man och köpte bitcoins för 100k och sålde många år senare och gjorde en vinst på ungefär 5 miljoner. Snacka om lyckat köp som hon inte förstod nånting alls av. Det är säkert minst tio år sedan, kanske mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Det där är väldigt intressant och man undrar ju hur det går till när dom "tillverkar" pengar som bara ligger på konton i siffror. Vilka bestämmelser finns det.

Affärsbankspengar skapas av bankerna. När en bank lånar ut pengar, exempelvis till bostadsköp, får kunden en skuld till banken motsvarande storleken på lånet. Samtidigt sätter banken in pengar motsvarande det lånade beloppet på kundens konto som kunden i sin tur använder för att betala bostaden med. På så sätt skapar det nya lånet nya pengar i systemet och penningmängden ökar. På motsvarande vis minskar penningmängden när kunder betalar tillbaka sina lån till banken. Även om de ligger i bankernas intresse att öka sin utlåning för att på så vis öka sina ränteintäkter, så kan de inte låna ut obegränsat med pengar. Tvärtom, bankernas verksamheter, däribland hur mycket pengar de kan låna ut, begränsas av lagar och regler.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/finansiell-ekonomi/vad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

Det finns både flertalet rena forkar av Bitcoin (Bitcoin Cash mest känd), och copy/paste/modifikationer (exempelvis Litecoin och Dogecoin) – ingen av dessa är dock Bitcoin. På Coinmarketcap listas nära 15 miljoner kryptovalutor, endast en av dessa är Bitcoin.

Man kan kritisera Bitcoin för allt möjligt, men att det "bara är att göra en kopia/skapa fler" tyder på en total avsaknad av förståelse för hur/varför Bitcoin fungerar, och inte bara överlever utan även växer som investeringklass.

Om jag kan handla för en annan kryptovaluta än Bitcoin, vad är då vinsten med att använda bitcoin istället?

Och i det fall att du inte svarar, nej, det finns ingen vinst. Bitcoin är som aktier i ett bolag som saknar kostnader eller intäkter. Det kan inte gå i konkurs. Dess existens är enbart beroende av att folk skaffar valutan i hopp om att sälja den dyrare senare. Det är själva definitionen av pyramidspel.

Ett bevis på detta är att om jag skaffade alla bitcoin för mig själv, för x kronor, och sedan erbjöd mig att sälja dom tillbaks till er för dubbla priset, så hade ni gett mig fingret och använt en annan valuta som fungerar precis lika bra. För det handlar inte om bitcoin. Det handlar om att tjäna pengar på pyramidspelet, och det har varit fullständigt uppenbart sedan dag 1.

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Jag var också nära att köpa 100 bitcoins när dom kom men man trodde ju att det var ett slags scam så man struntade i det. En äldre dam hemma i byn ärvde skog efter sin man och köpte bitcoins för 100k och sålde många år senare och gjorde en vinst på ungefär 5 miljoner. Snacka om lyckat köp som hon inte förstod nånting alls av. Det är säkert minst tio år sedan, kanske mer.

Ja ibland önskar man en tidsmaskin

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade man varit en multimiljardär idag om jag hade ett RTX 5090 och minade med det år 2012?

Ja, förvisso - Men enklare än att uppfinna ett 5090 2012 eller uppfinna tidsresor idag hade varit att bara köpa några BTC på Blocket för typ 200kr. Historiskt sett har det alltid varit enklare/billigare/osv att bara köpa och hålla ett tag.

Skrivet av AndreaX:

Har tydligen runt 13 stycken. Trodde de var värda några tusen typ. :0

Känner du för att starta företag är jag arbetslös och har 16 YoE inom web (m focus på backend) samt sitter på circa 10044568 ideer. Säljer gör du hur som helst i Tyskland där skatten är 0% om du hålt på grejjerna i mer än 12mån (i Sverige är det hiskeliga 60%...), glöm för all del inte folkbokföra dig i Tyskland och avfolkbokföra dig ur Sverige först.

Skrivet av Hackers:

Kan absolut ingenting om bitcoin men såg en gård till salu som hade ett eget vatten kraftverk, producerar ungefär 350 000 kWh per år. Skulle det då vara lönsamt och hur mycket el går det åt för att mina 1 bitcoin?

Du måste fortfarande ha hårdvaran, och den är dyr och blir utdaterad snabbt... Gratis el är relativt enkelt skaffa, iaf om du har en villa eller lite tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Man kan inte resonera så. Det är bara att köpa idag, om 15 år kanske de är värda 100 gånger mer än vad de är nu.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det kommer aldrig existera fler än 21 miljoner bitcoin men inget hindrar mig eller någon annan att skapa bitcoin series 2 och 21 miljoner till. Och det är därför det är så bottenlöst korkat att köpa bitcoin. Det är så långt ifrån ändligt det går att bli.

Lite precis som med guld, fiatvalutor och aktier, då mao - Detta är sedan länge

Skrivet av Hackers:

Kan absolut ingenting om bitcoin men såg en gård till salu som hade ett eget vatten kraftverk, producerar ungefär 350 000 kWh per år. Skulle det då vara lönsamt och hur mycket el går det åt för att mina 1 bitcoin?

Linky vore nicy!
Det är ju relativt till vilken hårdvara du använder, ASICs är effektivast, men det är också därför de är riktigt dyra.

Skrivet av VinterSolen:

Hur långt är ett snöre?

Dubbelt så fullt som det behöver vara, frfr

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Man kan inte resonera så. Det är bara att köpa idag, om 15 år kanske de är värda 100 gånger mer än vad de är nu.

Är det något man ska vara som svensk är det väl ändå bitter?

Permalänk
Medlem

Hade jag behållt alla mina mine:ade bitcoins jag fixade till 2010-2012 och sålt det när det låg som högst för ~3-4 år sedan hade jag hade i runda släng 60 mille SEK idag. Det ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hade jag behållt alla mina mine:ade bitcoins jag fixade till 2010-2012 och sålt det när det låg som högst för ~3-4 år sedan hade jag hade i runda släng 60 mille SEK idag. Det ni.

Köpte du pizza för dem …?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Köpte du pizza för dem …?

Hade några hundra extra i månaden som student, så något av dem gick nog till pizza

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Haha jo det kan

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hade jag resonerat så hade jag hellre sålt i julas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det finns bra tillämpningar för AI tex inom medicin etc, men som det mest just nu är tryckt upp i våra arslen av alla bolag som inte kan säga något eller lansera något utan AI. Sedan är de stora språk modellerna tveksamma rent etiskt då de tränats på alla data de kan komma åt utan tillstånd från upphovspersonerna i fråga. Där till drar det sjuk mängder el för åstadkomma något som de flesta gånger är av tveksamt värde.
Bara tänk om Open AI etc skulle betala för den data de tränat sina språkmodeller på? Det skulle vara i princip omöjligt, vilket visar på hur ohållbart det är. Som sjörövare som rövar data istället för skepp.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Nu är jag ingen expert på Bitcoin utan vet bara lite grundläggande hur det fungerar, men kan ha missförstått någonting och det är en förenkling så ta nedanstående med en nypa salt.

Det man gör är att man provar olika nummer slumpmässigt tills man hittar ett visst nummer som genererar en checksumma med ett visst antal nollor på slutet. När första "mine:aren" på jorden hittar ett sånt nummer publiceras det och alla börjar om. Så nej, det finns inget pris för att komma tvåa. Det är heller inte så att man är närmare att hitta ett sånt nummer ju längre man håller på, precis som du inte kommer närmare att vinna högsta vinsten på lotto ju längre du spelar.

Men sedan fick någon affärsidén att utveckla programvara och organisera "pooler" av användare, där man delar på vinsten istället (minus en andel som organisatören behåller naturligtvis). På så sätt kan man få betalt för antalet nummer man provat att räkna på istället för att få ingenting nästan alltid och en storvinst varje gång man råkar hitta rätt nummer.

De som tjänar pengar på mining idag är antagligen de som på ett eller annat sätt kan stjäla el. Om du kommer över el lagligt kan du väl lika gärna sälja den antar jag. Och att köpa ett kraftverk kommer gå ungefär jämnt upp med att köpa el i kapitalkostnader och annat. Man kan nog räkna med att det inte finns några enkla, lagliga sätt att investera pengar som ger bättre avkastning än börsen i längden. Det kanske har varit möjligt med Bitcoin tidigare, men då är det dels för att det varit en stor risk och dels för att det var väldigt nytt och okänt, vilket det knappast är längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kostnaderna steg med nästan 50 procent mellan kvartal tre och fyra 2024.

Läs hela artikeln här

För en minare så är elpriset allt fört och främst och det är elpriser man räknar på när man beräknar om det är värt att mina.

Man gör en beräkningar så att man vet i tid ungefär när man tjänat in allt kostat att köpa. När den tidpunkten är uppnådd, exakt därifrån är när man går med vinst. Det där måste man ha väldigt bra koll på när man håller på med det här.

I detta ligger det en abnorm mängd läsande kring det fakta, teknik nyheter som man måste sätta sig in i och hålla på med. Ständigt och det kan vända väldigt fort. Ett världsläge kan göra att folk börjat göra sig av med en valuta, man vill säkra upp sina tillgångar och det var ju en uppgång. nu har det kanske svalnat av lite, dom som är kvar i crypyto nu är långliggare.

Finns andra länder med gratis el eller extremt låg elkostnad. Där kan det hända att man kör vidare ett tag till. Island och Saudiarabien och dom länderna kanske. och en sån här artikel ska man ta med en rejäl skopa salt. Bicoin är värd väldigt mycket , den står ju i 97.000 per Bitcon eller vadå

Minar många då får man mindre betalt, och då slutar en del helt enkelt och det leder så småningom till att ersättningen höjs. Det har hänt att man höjt belöningen och blir väl som en naturlig händelse fram och tillbaka.

Men vi är ju där vid att oljefaten är dyra och elektroniken blir allt dyrare, då blir risken så stor att ingen vill investera längre i nästan alla länder.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k