Navigera rätt i grafikkortsdjungeln

Permalänk
Medlem

Vad innebär "fasförändringsmaterial"? Går det inte att byta till konventionell kylpasta om man behöver demontera kylaren för att flasha bios med eprom?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Någon info om hur mycket klockad den prestandaprofilen är?

Edit:
Såg på MSI hemsida:

Extreme Performance: 2715 MHz (MSI Center)
Boost: 2700 MHz (GAMING & SILENT Mode)

wow, 15 MHz extreme profile xD

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-5080-16G-GAMING...

Man köper INTE ex suprim kortet för någon färdig överklockning via switchen. Man köper det för kyl prestandan den har, vilket är KNÄPPTYST. har kortet själv och har den OC'ad +1000mem och +500cpu med afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

"I brist" på såna genomgångar har jag byggt en nästan "värsting-maskin" med B850 och inser först nu vad jag missar mot X870 för bara "lite mer" stålar (my bad).

Håller helt klart med att Sweclockers borde göra en genomgång av AMD moderkortskretsarna!

Men när du valde B850 så missade du väl inte så mycket?
Du kanske missade USB4 (inte mandatory på B850) och du får lite färre lanes överlag, så brukar brukar bli lite färre av antingen USB portar, PCIE-slottar, NVME platser eller SATA kontakter, men ingen massiv skillnad. (beror ju på behovet förstås )

Resten är ju samma? Eller ja såvitt jag förstår så är inte PCIE5 mandatory för PCIE16 slotten på B850, men det verkar som typ alla tillverkare gör den till PCIE5 iallafall

(Jag köpte MSI B850 Tomahawk och ångrar mig inte )

... ursäkta lite OT!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag finner det väldigt förvirrande att välja grafikkort efter märke och inte efter prestanda, fysiska dimensioner eller utseende.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag finner det väldigt förvirrande att välja grafikkort efter märke och inte efter prestanda, fysiska dimensioner eller utseende.

Det är ungefär som att välja mellan Volvo och Saab, det beror helt och hållet på hur trogen man är "sitt" märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller helt klart med att Sweclockers borde göra en genomgång av AMD moderkortskretsarna!

Men när du valde B850 så missade du väl inte så mycket?
Du kanske missade USB4 (inte mandatory på B850) och du får lite färre lanes överlag, så brukar brukar bli lite färre av antingen USB portar, PCIE-slottar, NVME platser eller SATA kontakter, men ingen massiv skillnad. (beror ju på behovet förstås )

Resten är ju samma? Eller ja såvitt jag förstår så är inte PCIE5 mandatory för PCIE16 slotten på B850, men det verkar som typ alla tillverkare gör den till PCIE5 iallafall

(Jag köpte MSI B850 Tomahawk och ångrar mig inte )

... ursäkta lite OT!

Om vi fortsätter lite OT - GPU-entusiaster och MB-nerdar har väl hygglig överlappning ändå: njae precis, missar inte mycket med B850, Gigabyte-kortet jag valde har både PCIE 5 för grafikkortet (5080) och för NVME-disken (Samsung 9100) - så det jag tror mig teoretiskt sakna är lediga NVME med PCIE 5 ("bara" 2 till med PCIE 4) och 40 Gbit USB4 (där tom den bärbara har 2 x 40 GBit), men well, hade kunnat välja X870-versionen av samma moderkort för "bara" några hundra till som framtidssäkrat bygget i signaturen "lite till".

Håller utkik efter redaktionens krets-genomgång och/eller lite jämförande moderkortstest nånting 😊

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Om vi fortsätter lite OT - GPU-entusiaster och MB-nerdar har väl hygglig överlappning ändå: njae precis, missar inte mycket med B850, Gigabyte-kortet jag valde har både PCIE 5 för grafikkortet (5080) och för NVME-disken (Samsung 9100) - så det jag tror mig teoretiskt sakna är lediga NVME med PCIE 5 ("bara" 2 till med PCIE 4) och 40 Gbit USB4 (där tom den bärbara har 2 x 40 GBit), men well, hade kunnat välja X870-versionen av samma moderkort för "bara" några hundra till som framtidssäkrat bygget i signaturen "lite till".

Sista snäppet OT: eventuellt så har du redan två NVME platser med 5.0...
Rätt säker jag såg nån recension att Gigabytevärstingarna hade två fast specen bara säger en.

Hittade den:
https://www.thefpsreview.com/2025/01/06/gigabyte-b850-aorus-e...
"The GIGABYTE B850 AORUS ELITE WIFI7 has three M.2 expansion slots. According to the motherboard layout, the primary M2A comes from the CPU, and so does the secondary M2B, while the third M2C comes from the south bridge. According to the marketing materials, the primary M2A supports PCIe 5.0 x4, while the other two are PCIe 4.0 x4. However, we can confirm with our testing that actually both the primary and secondary (M2A and M2B) M.2 slots both support PCIe 5.0 x4 Gen5 SSDs."

(jag var inne lite på samma moderkort men valde bort det för att grafikkortet sitter i allra översta PCI-platsen - trångt till min CPU-kylare, samt att primära M2 disken blir väldigt inklämd under grafikkortet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det ett medvetet drag att Calle står framför en öken och inte en djungel?

Permalänk
Medlem

Bra genomgång i allmänhet, det tydliggör till viss del skillnaderna mellan korten.

Det som också vore intressant är om det skulle gås lite djupare än bara det man kan se.
För det finns ju skillnader mellan korten som man inte kan se, skillnader i vilka komponenter som används inte minst.
Då snackar vi inte om detaljnivå vad som är vad, mer nivån och hur det skiljer sig mellan kort i olika klasser.