Permalänk

Får ingen bild, hyfsat nytt bygge

Tja!

Byggde ny dator för ca 4 månader sedan och allt har funkat perfekt tills igår då helt plötsligt efter att ha haft datorn i viloläge över natten( som jag brukar) så fick jag ingen signal/bild på skärmen.

Har testat följande:
- Kopplat skärmen till en annan dator, alltså inget fel på hdmi kabeln eller skärmen
- Kollat över alla komponenter så att det sitter korrekt
- Plockat ur ram-minnena och testa boota med endast ett ram minne i olika slots
- Resetat CMOS
- Testat att försöka gå in i BIOS och även spamma ctr-alt-delete men händer ingenting när jag använder mus eller tangentbord

Specs:
CPU: Amd Ryzen 7 7800x3d

Moderkort: Asrock b650i lightning wifi

RAM: Kingston fury beast black 32gb(2x 16gb)

GPU: Inno3D GeForce RTX 4060 Compact - 8GB GDDR6 RAM

Kylare: Noctua NH-L9a-AM5 chromax.black

PSU: FSP FlexGURU Strömförsörjning - 500 Watt - ATX - 80 Plus Gold certificate

Chassi: A07 Mini ITX Computer Case Chassis HTPC Case USB3.0 ITX

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat så inte kabeln sitter i det integrerade bildkontakten istället för i grafikkortet?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Pröva ta bort allt förutom CPU, 1 ram sticka för att se om moderkortet börja lysa upp. Kan också pröva med en annan psu om du har tillgång till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du dubbelkollat så inte kabeln sitter i det integrerade bildkontakten istället för i grafikkortet?

Känns osannolikt att TS plötsligt fått för sig att flytta kablen till ett annat uttag och sen glömt av det...

Däremot så borde TS nog testa att sätta kabeln i den integrerade bildkontakten för att förhoppningsvis utesluta att det är fel på 4060-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Känns osannolikt att TS plötsligt fått för sig att flytta kablen till ett annat uttag och sen glömt av det...

Däremot så borde TS nog testa att sätta kabeln i den integrerade bildkontakten för att förhoppningsvis utesluta att det är fel på 4060-kortet.

Efter att ha jobbat i datorbutik under många år så ska du veta hur vanligt det är att folk råkat välja fel portar.
Att fela är mänskligt trots allt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Proffsmoddare

Vet inte om en biosuppdatering kan ha triggat något men det är möjligt att du har en riserkabel som bara stödjer PCI-Express Gen 3 och eftersom moderkortet och grafikkortet är Gen 4 försöker datorn boota via auto/gen 4 vilket inte fungerar eller ger någon bild. Testa kör grafikkortet direkt i PCI Express sloten utan riserkabel och se om det fungerar. Får du bild då så justera i BIOS tilll gen 3 för PCI-E så ska det nog fungera med kabeln.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Efter att ha jobbat i datorbutik under många år så ska du veta hur vanligt det är att folk råkat välja fel portar.
Att fela är mänskligt trots allt.

Blev lite felkoppling i huvudet (men bara lite), du tänkte att TS kopplade fel efter att hen hade kopplat in saker igen... Det är sant, det kan ha hänt. Dock så borde hen fortfarande testa om igpu:n ger bild.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog plocka ur CPU och kolla sockeln https://www.youtube.com/watch?v=IDX0l5kaYsc&t=161s

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blev lite felkoppling i huvudet (men bara lite), du tänkte att TS kopplade fel efter att hen hade kopplat in saker igen... Det är sant, det kan ha hänt. Dock så borde hen fortfarande testa om igpu:n ger bild.

Ja. Det var precis det jag tänkte.
Men håller med om att TS borde se om den integrerade ger bild överhuvudtaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Har inte satt hdmi kabeln fel och har även testat att sätta hdmi i den integrerade, ingen bild där heller.

Datorn startar men utan att se så verkar den inte kunna gå till bios eller till windows. Så högst troligt inget fel på gpun
Alla fläktar snurrar osv

Permalänk
Skrivet av Knumskull:

Pröva ta bort allt förutom CPU, 1 ram sticka för att se om moderkortet börja lysa upp. Kan också pröva med en annan psu om du har tillgång till det.

Skrivet av timpelay:

Vet inte om en biosuppdatering kan ha triggat något men det är möjligt att du har en riserkabel som bara stödjer PCI-Express Gen 3 och eftersom moderkortet och grafikkortet är Gen 4 försöker datorn boota via auto/gen 4 vilket inte fungerar eller ger någon bild. Testa kör grafikkortet direkt i PCI Express sloten utan riserkabel och se om det fungerar. Får du bild då så justera i BIOS tilll gen 3 för PCI-E så ska det nog fungera med kabeln.

Skrivet av Ldarax:

Jag skulle nog plocka ur CPU och kolla sockeln https://www.youtube.com/watch?v=IDX0l5kaYsc&t=161s

Tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av timpelay:

Testade men funkade ej men när datorn var nybyggd då var jag tvungen att ändra den inställningen i BIOS. Dock fick jag bild skärmen men väldigt låg fps