Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Någon som vet hur det ser ut med managering av Linux desktops? Jag har bara jobbat med Windows-klienter, och där är det ofta massor med inställningar osv man vill trycka ut centralt på både på dator- och användarnivå. Finns det verkligen motsvarande för Linux desktops? Hur ser det ut med katalogtjänster?

Sådant måste finnas för att företag av lite större storlek ens ska titta åt det hållet, och då har vi inte ens börjat på kompatibla applikationer och skjuta ut dem centralt eller sköta patchning för den delen... Det är mycket som måste klaffa helt enkelt.

Jag gillar Linux, körde det på både laptop och desktop när jag pluggade för sisådär 15 år sedan. Men väl i yrkeslivet har MS dominerat totalt, så jag har inte lika bra koll där längre.

Det ser alldeles utmärkt ut. Ansible och Puppet är de stora i sammanhanget när det kommer till konfigurationsmanagering. Katalogtjänster, ja där är det Active Directory som oftast är det man dras med på enterprisenivå eftersom, well ... Windows. För småskaliga miljöer - för hemmabruk exempelvis - kan man dock med fördel dra upp en FreeIPA på en pissepaus.

Att skjuta ut applikationer och sköta patchning är inte heller det något problem, och det finns givetvis åtskilliga varianter på hur man hanterar det baserat på behoven.

Jag jobbar själv mot ett företag med tiotusentals anställda med just detta, så ja ... Verktygen finns, användarna finns, men se mitt föregående inlägg om vad jag upplever står i vägen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Dubbelfel.

1. För det som de flesta använder en dator till, så behöver man inte terminalen.

2. Terminalen är inget ålderdomligt eller dåligt. För den som vill lära sig så kan man göra saker väldigt effektivt i terminalen. För många uppgifter går det snabbare än gui för den som är van. Och man slipper installera nya verktyg för minsta lilla grej man kan tänkas vilja automatisera. Terminalen är grym, men som sagt man måste inte använda den.

Här har vi lite av själva essensen till varför gemene dubbelklickande webbsurfare inte kommer, eller ens borde byta till Linux. Är man osäker på varför det skulle kunna vara ett bra OS för en så är det troligtvis inte ett bra OS för en.

Att terminalen är en fundamental del i Linux och närbesläktade OS är liksom inget misstag, utan by design. Det är heller ingen slump att vi fick PowerShell istället för batch-filer för knappt 20 år sen, vilket i sammanhanget är ganska nyligen.

Linux är inte främst ett OS för "vanliga användare" och det har heller aldrig varit syftet. Att sen utvecklingen har kommit så pass långt att det i många fall funkar utmärkt för många fler än programmerare och "nördar" är en annan sak. Som tur är har vi dock olika system och verktyg för olika personer och uppgifter.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SHOP.01media.com:

Nej, ta över kommer inte Linux att göra så klart. Men håller inte med dig att det är ingen poäng att använda det alls. Även om man inte bryr sig om allt du skriver så de flesta använder datorer de för att bara surfa och olika onlinetjänster. Speciellt på en lite klenare dator är det perfekt med Linux. Tyvärr vet inte de flesta om nåt som heter Linux och inga affärer säljer datorer med förinstallerat Linux.

Det är och förblir ett nischat OS. Men Mac OS är också nischat och litet, bara 10% använder Mac OS, 71% Windows (som är mycket mindre än det var inte så länge sedan...) och Linux hamnar på drygt 4%... Det måste finnas en poäng för många med den i så fall, eller är det bara "nördar" som är de 4% ?

Flera av mina icke datorkunniga bekanta och kunder använder Linux desktop med framgång och helt utan strul eller klagomål. Många gånger när jag hjälper nån, speciellt med lite klenare dator som är "färdig att skrota", frågar om det är det är OK med Linux istället för att slänga pengar på en ny billig dator med Windows 11 som är redan slö från dag ett! Svaret är oftast "bara det funkar och liknar Windows så spelar det ingen roll". Att det blir t.ex. mycket säkrare osv är bara en bonus.

PS. 4% är förresten lika mycket som krävs att ett parti ska komma in i riksdagen

Vet inte om du svarade mig, men det låter så. Visst kan det finnas en del poänger, problemet är väl att dessa poänger inte direkt är något dessa potentiella OS-migranter bryr sig särskilt mycket om. Dessutom har de redan Windows och det funkar ok.

Om elektronikkedjorna började sälja samma laptops en tusenlapp billigare med Linux skulle det troligtvis se lite annorlunda ut om några år. Inte revolutionerande annorlunda, men det hade nog varit en viss skillnad. Linux på en lite äldre eller budgetlaptop är ju rena blixten jämfört med Windows (eller macOS för den delen).

Linux och macOS är nischade OS idag, men macOS har växt enormt på inte särskilt många år (det är inte överdrivet länge sen macOS låg under 4%) och är väldigt mycket populärare hos den yngre generationen. Dessa kommer börja ställa krav på att få använda Mac på jobbet och dessa kommer bli chefer på IT-avdelningen med mera. Troligtvis kommer macOS fortsätta växa ett betydande antal procent medan Linux ligger kvar på ungefär samma som alltid. Även om alla desktopsystem kommer backa i förhållande till Android och iOS.

I det stora hela är det dock rätt poänglöst för någon utan särskilda behov av Linux eller ett intresse att ge sig på ett byte som med stor sannolikhet skulle medföra en hel del frustration och besvikelse. Och det är där vi befinner oss idag.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daniel75:

Precis detta. Vi lämnade DOS för rätt länge sedan och sitta med terminalkommandon är så 1990 tal som det kan bli. Om Linux upphör med terminalberoendet så kommer det nog ta fart samt så klart drivrutinstöd.

Vill man sänka sin produktivitetsnivå och skippa terminalen, så går det faktiskt ganska bra sedan länge även i Linux, i alla fall med vissa distributioner.

Förhoppningsvis fortsätter Windows-användarna att vara i majoritet och hålla sig borta från terminalen. Annars måste man ju börja anstränga sig för att göra saker flera gånger snabbare än dem…

Nej, ta över kommer inte Linux att göra så klart. Men håller inte med dig att det är ingen poäng att använda det alls. Även om man inte bryr sig om allt du skriver så de flesta använder datorer de för att bara surfa och olika onlinetjänster. Speciellt på en lite klenare dator är det perfekt med Linux. Tyvärr vet inte de flesta om nåt som heter Linux och inga affärer säljer datorer med förinstallerat Linux.

Det är och förblir ett nischat OS. Men Mac OS är också nischat och litet, bara 10% använder Mac OS, 71% Windows (som är mycket mindre än det var inte så länge sedan...) och Linux hamnar på drygt 4%... Det måste finnas en poäng för många med den i så fall, eller är det bara "nördar" som är de 4% ?

Flera av mina icke datorkunniga bekanta och kunder använder Linux desktop med framgång och helt utan strul eller klagomål. Många gånger när jag hjälper nån, speciellt med lite klenare dator som är "färdig att skrota", frågar om det är det är OK med Linux istället för att slänga pengar på en ny billig dator med Windows 11 som är redan slö från dag ett! Svaret är oftast "bara det funkar och liknar Windows så spelar det ingen roll". Att det blir t.ex. mycket säkrare osv är bara en bonus.

PS. 4% är förresten lika mycket som krävs att ett parti ska komma in i riksdagen

Tror också att det är en bra bit kvar innan Linux även tar över skrivbordet. Vilket är ironiskt ändå, givet att Linux idag dominerar nästan alla segment förutom det segment som dess skapare ursprungligen tog fram Linux för.

Sen är macOS nischat och lär så förbli, givet att det bara finns en leverantör. Det har cirka 15 % (för det ser ut som att du hämtar dina siffror från Statcounter) om man räknar ihop macOS och OS X.

Och om man zoomar ut på just Statcounter ser man att bland enheter som folk använder för att surfa på nätet, så är Windows redan ett nischat OS — det har cirka 26 %, medan Android (Linux-baserat) har 46 %. Mobilplattformarna (Android + iOS) står för två tredjedelar av den marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nej men snälla Du tänker på hur det var 10-20 år sedan.. Installera Linux Mint t.ex. eller kör den utan att installera från ett usb minne. Det är mycket enklare att installera och använda än Windows, dessutom snabbare (inga problem att köra den på en gammal dator med 4Gb RAM, 100Gb disk som knappt orkar starta nån version av Windows), säkrare och framför allt ingen samlar in all information om dig, vad du gör, tvingar dig registrera dig etc... Inga antivirus är nödvändiga heller. Eventuella nätverksdiskar, skrivare och webcam hittas automatiskt. Du kan lätt hitta massor av program som är bra att ha, utan att surfa runt och leta på webben. Inga som helst problem med uppdateringar heller.

Det här med att det finns färre saker som "stör" medan du använder datorn är en stor grej på Linux desktop. Man kan koncentrera sig och jobba i fred så att säga. Jag kan så klart optimera och stänga av massa saker på Windows 10/11 också, men det tar tid och kunskap. Upplevelsen out-of-the-box är en katastrof på Windows tycker jag... Den försöker hjälpa dig även om du inte vill med allt möjligt och pracka på dig deras lösningar, program och reklam... Du har noll av sånt på Linux. Rent, prydligt och det är du som bestämmer, inte operativsystemet hur det ska fungera, se ut och om/när det ska uppdateras.

Klart det finns en uppsjö av andra mindre nybörjarvänliga distributioner, men Mint är det självklara valet för nån som "vill bara att det fungerar och kan inget om datorer". Så länge du inte måste använda några specifika windowsprogram klara du dig med allt man brukar använda datorer till. Känns att många har ingen aning hur långt har Linux desktop kommit, eller så provar de fel distribution.

I dag är det mycket mer strul och störande saker i Windows än i distributioner som Linux Mint, eller Ubuntu eller varför inte Garuda KDE Dragonized ? Det sista kan vara lite mer för nördar men trotts det fungerar blixt snabbt och stabilt. Andra nybörjarvänliga distributioner kan vara OpenSuse eller Zorin OS, bara att prova det kostar inget ju! Skillnader för vanliga människor är oftast bara utseendet... Lycka till !

Jag jobbar med linux dagligen sedan 10år+ så har full koll på användarupplevelse skillnaderna dualbootar även Garuda privat.

Om vi bortser från surfa på nätet "svenssons" utan istället ej "nördiga" powerusers.

Windows har plug and play inom professionella världen man har nästa nästa nästa stöd för "all mjukvara", man har brett stöd hantering för all form av mass hantering,policys klienter RMM, MDM osv. Bara det faktum att Office 365 inte har officiellt stöd är en kniv rakt i magen.

Även om linux blir bättre och bättre på många punkter så är det långt kvar, en annan sak så är det problematiskt hur det är uppbyggt på gällande uppdateringar vilket bla linux torvalds själv sagt som enskilld punkt kommer stoppa linux från att bli ett windows just för man blir dålig på kompatibiletet vilket är akillies hälen om och om igen.
Program installerar eller kompileras med beroenden till andra paket som i sin tur försvinner vid nästa systemuppdatering och så sitter du där med en mjukvara som plötsligt inte lirar och måste installeras om.

Här kommer en räddning av Docker där man då faktiskt kan köra uppdateringar på allt utan att fundera på vad det bryter eller undanta paket..

Oavsett Linux har en lång väg kvar till att "bara funka" om man vill göra något som inte "ingår" i os:et eller finns i "app storen"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Program installerar eller kompileras med beroenden till andra paket som i sin tur försvinner vid nästa systemuppdatering och så sitter du där med en mjukvara som plötsligt inte lirar och måste installeras om.

Märkligt, jag kan inte minnas att jag någonsin har upplevt att program helt plötsligt inte fungerar p.g.a. en systemuppdatering under de över 20 åren jag har använt linux. Kanske har jag haft tur? Kanske har jag valt vettiga distributioner där sådant inte har hänt?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Märkligt, jag kan inte minnas att jag någonsin har upplevt att program helt plötsligt inte fungerar p.g.a. en systemuppdatering under de över 20 åren jag har använt linux. Kanske har jag haft tur? Kanske har jag valt vettiga distributioner där sådant inte har hänt?

Jag kan inte svara på vad du använder, vad du menar med systemuppdatering, jag syftar på allt som skulle följa med i en apt upgrade eller yum, zypper osv, jobbar man på server sidan finns det mängder med grejer som kan brytas och har inte med distro att göra.
Går många saker gå runt ja , är det smidigt nej ? Hade det behövts i windows ? Nej.

Oavsett är jag inte sugen på att bråka om det ena eller det andra. Som jag sa använder linux själv i stor utsträckning men jag tänker inte gå korståg för att få det till något det inte är. Är det nice med flexibilitet ? Ja, kommer det till ett pris ? Ja.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jag kan inte svara på vad du använder, vad du menar med systemuppdatering, jag syftar på allt som skulle följa med i en apt upgrade eller yum, zypper osv, jobbar man på server sidan finns det mängder med grejer som kan brytas och har inte med distro att göra.
Går många saker gå runt ja , är det smidigt nej ? Hade det behövts i windows ? Nej.

Oavsett är jag inte sugen på att bråka om det ena eller det andra. Som jag sa använder linux själv i stor utsträckning men jag tänker inte gå korståg för att få det till något det inte är. Är det nice med flexibilitet ? Ja, kommer det till ett pris ? Ja.

https://youtu.be/Pzl1B7nB9Kc?si=RjHc-7v6StwdYFMg&t=175

Då har vi samma definition av systemuppdatering iallafall
Du pratar om server, vilket är något annat än vad som diskuteras här i tråden. Alla desktopdistros jag använt de senaste 20 åren har jag iallafall aldrig haft något problem med att en systemuppgradering har tagit sönder ett installerat program.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Det beror på distributionen och vilka program och pakethanterare man använder, som nämns föregående inlägg kan det "skita sig" ibland, helt korrekt. Därför finns det Snap m.fl. men de har andra nackdelar... För min del har Mint och Garuda varit klockrena senaste några år åtminstone. Men har haft krascher efter större uppdateringar, eller uppdateringar som inte har gjorts på läge på distro som Manjaro och KDE Neon som exempel ... Kan hålla med om att i vissa fall är inte Linux desktop det optimala så klart, men i väldigt många fall är det helt OK. Samma som Chrome OS t.ex. som duger bra för många men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Här har vi lite av själva essensen till varför gemene dubbelklickande webbsurfare inte kommer, eller ens borde byta till Linux. Är man osäker på varför det skulle kunna vara ett bra OS för en så är det troligtvis inte ett bra OS för en.

Jag vidhåller fortfarande att en dubbelklickande webbsurfare, och kanske särskilt den målgruppen, skulle uppleva att linux funkar väldigt bra för dem.

Vad dom sen faktiskt använder eller vill använda är en annan sak, det lägger jag mig inte i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag vidhåller fortfarande att en dubbelklickande webbsurfare, och kanske särskilt den målgruppen, skulle uppleva att linux funkar väldigt bra för dem.

Tror ärligt talat att många användare inte ens hade märkt någon skillnad.

Har själv glömt bort om jag kör Windows eller GNU/Linux vid ett flertal tillfällen Många program är närmast identiska med varandra!

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Nu för tiden så kör du installern och sedan är det klart.

Testat flera distar och fungerade inte med min rigg i sign + 3080TI jag körde då. Bytte till röda laget nu och inte testat igen meeen 3 skärmar har ingen dist fått funka med "bara installern" samt försökt fixa och kört kommandon och kollat guider men får det aldrig funka.
Den dagen det funkar out of the box med 1x 4k skärm @ 240 hz och 2x 27tum 1440p 60hz skärmar så överväger jag

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧Airpods max / Sony xm5|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Att terminalen är en fundamental del i Linux och närbesläktade OS är liksom inget misstag, utan by design. Det är heller ingen slump att vi fick PowerShell istället för batch-filer för knappt 20 år sen, vilket i sammanhanget är ganska nyligen.

Linux är inte främst ett OS för "vanliga användare" och det har heller aldrig varit syftet. Att sen utvecklingen har kommit så pass långt att det i många fall funkar utmärkt för många fler än programmerare och "nördar" är en annan sak. Som tur är har vi dock olika system och verktyg för olika personer och uppgifter.

Terminalen är ganska så fundamental även i Windows. Senast i helgen försökte jag hitta en lösning på ett problem med task-baren i Windows11. Jag hamnade snabbt på ett windows supportforum där en Microsoftanställd gav ett powershell-commando som lösning. Även för mig som jobbar mycket i terminalen på linux var det otroligt svårläst. Och till råga på allt funkade inte kommandot.

Hade det varit motsvarande situation i linux så hade jag förmodligen också suttit i terminalen. Men jag hade haft myclet bättre odds att kunna lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det händer men är alltid ett resultat av att programmerarna inte definierat packet definitioner ordentligt i beroende kedjor. Nuförtiden blir sådana effektivitets problem lösta genom att programmen har alla sina paket med sig och uppdateringar blir beroende av programmakaren och inte paketmakaren.

Sedan finns det element av sabotage i Linux världen också. Ett sätt att fucka upp beroende kedjor är genom att ge sig på 2-5+ beroenden i hierarkin, särskilt som många hierarki-kedjor bara kollar 1-2 stage beroenden. Detta är varför hela program med alla paket blivit populärt på Linux i takt med att hårddisk utrymmet ökar.

Däremot är det extremt ovanligt att sådant sker i Linux kärnan själv iochmed Linux Torvalds m.fl. vårdar den tämligen ömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Det händer men är alltid ett resultat av att programmerarna inte definierat packet definitioner ordentligt i beroende kedjor. Nuförtiden blir sådana effektivitets problem lösta genom att programmen har alla sina paket med sig och uppdateringar blir beroende av programmakaren och inte paketmakaren.

Men det är väl inte särskilt många distros som använder sig av paket som innehåller sina beroende - du syftar väl på flatpak eller snap antar jag.

Ubuntu gör väl det (snap), och jag kan LÄTT säga att jag har haft mer problem med Ubuntu än vad jag har haft med distributionen som jag helst använder (Debian) - som INTE använder sig av varken snap eller flatpak i sin officiella pakethanterare.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Linux och använder det ofta och gärna och jag har testat många distributioner men jag håller inte riktigt med om vad vissa har skrivit i tråden.

Jag är ingen Linux-expert men jag anser att även de mest användarvänliga distributionerna forfarande inte är lika polerade och lättanvända som Windows. Linux har enligt min åsiskt en mkt högre learning curve.

Jag ser gärna att Linux växer på skrivbordet och att Windows krymper men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända så länge Linux inte görs betydligt mer användarvänligt dvs enklare att installera använda och konfigurera. Kravet på att använda terminalen för att få saker och ting gjorda behöver minska betydligt och istället behöver fler saker kunna uträttas grafiskt som i Windows.

Jag tror också att fragmentering i Linuxvärlden förhindrar Linux tillväxt. Windows är enhetlligt medans Linux finns i femtielva varianter som gör saker och och ting på olika sätt ser väldigt annorlunda ut. Många gånger saknas det kompatibilitet mellan distarna.

Permalänk
Medlem

Många skriver att det är fragmentering inom linuxvärlden - det finns så många olika distros. Visst gör det det. Men är det fragmentering? Det är samma program som används i i princip ALLA distros. När det gäller skrivbordsmiljöer har du Gnome, KDE, Xfce, MATE och några till. ALLA distros har dom. Det samma gäller typ alla program - det är några val, och samma val i alla distros. Visst är det olika standard-program i olika distros, men dessa är valda från en ganska liten mängd program. Och alla distros skickar (förhoppningsvis) sina patchar för dessa program / skrivbordsmiljöer / bibliotek / whatever uppströms, så dom kan utnyttjas av ALLA användare av alla distros. Folk verkar inte koppla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Testat flera distar och fungerade inte med min rigg i sign + 3080TI jag körde då. Bytte till röda laget nu och inte testat igen meeen 3 skärmar har ingen dist fått funka med "bara installern" samt försökt fixa och kört kommandon och kollat guider men får det aldrig funka.
Den dagen det funkar out of the box med 1x 4k skärm @ 240 hz och 2x 27tum 1440p 60hz skärmar så överväger jag

Jag har 4 skärmar som "bara funkar".

KDE Wayland på Fedora 41 (uppgraderad till Fc42).

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Terminalen är ganska så fundamental även i Windows. Senast i helgen försökte jag hitta en lösning på ett problem med task-baren i Windows11. Jag hamnade snabbt på ett windows supportforum där en Microsoftanställd gav ett powershell-commando som lösning. Även för mig som jobbar mycket i terminalen på linux var det otroligt svårläst. Och till råga på allt funkade inte kommandot.

Hade det varit motsvarande situation i linux så hade jag förmodligen också suttit i terminalen. Men jag hade haft myclet bättre odds att kunna lösa problemet.

Typ sätta nätverkskategori för ett interface måste man använda Powershell.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad dom sen faktiskt använder eller vill använda är en annan sak, det lägger jag mig inte i

Jag håller med dig men bara om du med linux syftar på ChromeOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

PowerShell är så verbose att det blir omöjligt att både läsa för någon som är van vid tex bash, samt att använda on the fly som ett normalt shell. Prova att ta bort en katalog, göra en symlänk eller flytta något. Får skriva en halv roman innan man är färdig. Det enda man kan göra med PowerShell är att skriva script som man sen exekverar. Om man inte lägger ett par månader på att författa alias (en del alias finns redan, ett gäng har tom GNU-syntax).

Fördelen är att alla kommandon följer samma namnschema och har exakt samma parametrar. Vissa har fler, andra färre, men de som är samma heter alltid samma sak. Tab completion är också riktigt bra i PowerShell, även om man rätt ofta får skriva en kvarts roman ändå eftersom så många parametrar och kommandon heter nästan samma sak och man inte vill trycka på tab 28 gånger.

I sammanhanget är det rätt roligt att PowerShell går att köra på Linux och macOS om man är särskilt masokistiskt lagd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har 4 skärmar som "bara funkar".

KDE Wayland på Fedora 41 (uppgraderad till Fc42).

Kan inte komma ihåg att jag heller haft några problem med flera skärmar sen tiden då man fick pilla ihop sin egen XF86Config. Och det var väl mer eller mindre på den gamla goda CRT-tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Många skriver att det är fragmentering inom linuxvärlden - det finns så många olika distros. Visst gör det det. Men är det fragmentering? Det är samma program som används i i princip ALLA distros. När det gäller skrivbordsmiljöer har du Gnome, KDE, Xfce, MATE och några till. ALLA distros har dom. Det samma gäller typ alla program - det är några val, och samma val i alla distros. Visst är det olika standard-program i olika distros, men dessa är valda från en ganska liten mängd program. Och alla distros skickar (förhoppningsvis) sina patchar för dessa program / skrivbordsmiljöer / bibliotek / whatever uppströms, så dom kan utnyttjas av ALLA användare av alla distros. Folk verkar inte koppla detta.

De allra flesta distributioner har dessutom väldigt små skillnader. 98% av dem kör Systemd, har samma filsystemslayout och så vidare. Håller man sig till de större namnen, vilket så gott som alla de andra är baserade på ändå, så är skillnaderna sällan särskilt mycket större än pakethanterare.

I realiteten finns det Debian, Redhat, Suse och Arch som alla andra bygger på. Med några andra egna som Slackware, Gentoo, Void Linux, Solus och NixOS. Men kör man dessa får man både räkna med och är sannolikt medveten om att man får lösa sin skit på egen hand.

Instämmer i att de påstådda problemen med fragmentering är kraftigt överdrivna, och ser mycket större ut för den oinvigde än de faktiskt är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror på distributionen och vilka program och pakethanterare man använder, som nämns föregående inlägg kan det "skita sig" ibland, helt korrekt. Därför finns det Snap m.fl. men de har andra nackdelar... För min del har Mint och Garuda varit klockrena senaste några år åtminstone. Men har haft krascher efter större uppdateringar, eller uppdateringar som inte har gjorts på läge på distro som Manjaro och KDE Neon som exempel ... Kan hålla med om att i vissa fall är inte Linux desktop det optimala så klart, men i väldigt många fall är det helt OK. Samma som Chrome OS t.ex. som duger bra för många men inte alla.

En rolling distribution med tiotals uppdateringar varje dag är ju varken särskilt jämförbart med Windows eller ens menat för samma målgrupp. Kör man bleeding edge får man vara medveten om att mjukvara testats mindre och man kan stöta på patrull som man får rodda ihop själv.

Vill man slippa sånt finns det ju andra alternativ som uppdateras mycket mer sällan och som i sammanhanget är en mycket mer rättvis jämförelse med Windows. Olika LTS, Debian Stable, RHEL med mera med mera.

Sen funkar de flesta rolling releases väldigt bra, men fokus är ju inte främst stabilitet. Kan inte minnas senast jag drabbades av något dependency hell eller att någon programvara slutade funka efter en uppdatering. Känns som rätt många i tråden lever kvar på den där förra tiden när män var män och skrev sina egna drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina barn vet inte om de kör Windows, MacOS eller Chrome OS eller vad. De "bor" i webläsaren.

Det jag ser för mig är att man dockar mobilen, gärna trådlöst, med en skärm + kanske tangentbord etc. Har kört min Galaxy S21 i flera år mot skärm, hoppas det blir vanligare (och bättre)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skitskurk:

Instämmer i att de påstådda problemen med fragmentering är kraftigt överdrivna, och ser mycket större ut för den oinvigde än de faktiskt är.

Men problemet är ju precis där. Det är upplevelsen för de oinvigda som är det stora problemet med fragmenteringen.
Eller ja, det är såkalrt subjektivt vad man tycker är stora problem - men jag tror det här är ganska relevant.

Inte att det i praktiken gör linux svåranvänt - utan för att de olika versionerna skapar en kunskapströskel för de som inte redan kan.
Om man redan kan vad en desktop environment är, vad skillnaderna är mellan versionerna, varför olika linuxdistar ligger på olika desktopversioner, vad de olika linuxdistarna innebär och erbjuder - och allt det där.
Då är det ju enkelt.
Men för de oinvigda är det en uppförsbacke att ens förstå att man behöver ha koll på en desktopmiljö utöver OSet.

Här är det alltså av relevans att förstå att för min partner, min svärmor för min kusin eller bror som är begränsat teknikintresserade tycker valet börjar bli för krångligt när man ska välja mellan ARM, x86 eller x86_64 installationen av en mjukvara.
De är inte nördar och kommer inte läsa in sig på processorarkitekturer. Än minder skillnader mellan olika linuxdistar.Men det är det inte för gemene man.
Det här tror jag underskattas rätt ordentligt av nördskaran.

Sen finns det lite andra mer praktiska problem. Tänkte inte dyka djupare där utan mer poängtera att det finns en tröskel här som invigda inte verkar se så tydligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här är det alltså av relevans att förstå att för min partner, min svärmor för min kusin eller bror som är begränsat teknikintresserade tycker valet börjar bli för krångligt när man ska välja mellan ARM, x86 eller x86_64 installationen av en mjukvara.

Och alla dom kan installera Windows utan din hjälp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gusnan:

Och alla dom kan installera Windows utan din hjälp?

Nä. Det har de heller aldrig behövt göra.

Laptops kommer färdiginstallerade. Med macOS eller Windows. Sedan rätt så länge.

Men det börjar halka iväg på ett annat spår här (i know).

Min poäng var att det finns en kunskapströskel kring fragmenteringen i linux vilken ofta förbises.
Eller avfärdas med att "det där är väl inget problem".

Nä inte för den som redan kan. Men det är just precis där problemet ligger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Kan inte komma ihåg att jag heller haft några problem med flera skärmar sen tiden då man fick pilla ihop sin egen XF86Config. Och det var väl mer eller mindre på den gamla goda CRT-tiden.

Och jag klickade bara runt lite i ett GUI för att ställa in diverse upplösningar, skalningar och hur de är placerade i förhållande till varandra, jag behövde inte peta på en pinyl i konsollen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och jag klickade bara runt lite i ett GUI för att ställa in diverse upplösningar, skalningar och hur de är placerade i förhållande till varandra, jag behövde inte peta på en pinyl i konsollen för det.

Kör du blandade upplösningar, olika skalningsfaktorer, blandade refresh rates, HDR och VRR?