Vinn nätagg från Seasonic

Edit – Windows får ny textredigerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

ytterligare en telemetribubbla

PDB är bara en snäll Program-Debug databas som skickas till Microsoft då och då

Känner mig lite lurad i påståendet att Edit i sig bara är 240 kilobyte, när det bundlas med en liten databas.

Tack, men nej tack!

Edit:
Har testkört i edit.exe i Windows 10 Version 1809 här och det funkar perfekt. Edit.pdb åkte däremot i papperskorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

PDB är bara en snäll Program-Debug databas som skickas till Microsoft då och då

Känner mig lite lurad i påståendet att Edit i sig bara är 240 kilobyte, när det bundlas med en databas som lär växa med tiden?

Tack, men nej tack!

Jag vet inte om du trollar eller är på riktigt, men en pdb-fil i sammanhanget är en separat fil med debugsymboler, i princip. Generarad av kompilatorn sida vid sida med exe-filen och fyller bara ett syfte om man tänker ladda in exen i en debugger.

Inget som "fylls på" eller som det finns någon anledning att skicka någonstans.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Diskhantering i Windows likt fstab på Linux, when?

nu är jag inte speciellt insatt i linux. känner igen "fstab" men kan inte sätta fingret på om det är linux motsvarighet till diskpart eller inte rätt säker på att jag använt fstab nån gång men minns inte i vilket samanhang.

om de är liknande i funktionalitet så har ju diskpart varit tillgängligt iaf sedan win 95/98 nån gång troligen redan i DOS inte säker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dagens programmerar måste tydligen ha ett UI för att klara av att editera en fil. Mins när man satt och editerade filer med edlin. Mest förvånad att inte Microsoft har tryck in AI i den nya editorn. Hur ska kidsen klara sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Dagens programmerar måste tydligen ha ett UI för att klara av att editera en fil. Mins när man satt och editerade filer med edlin. Mest förvånad att inte Microsoft har tryck in AI i den nya editorn. Hur ska kidsen klara sig.

De får väl använda Notepad, som inte klarat sig undan den behandlingen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu är jag inte speciellt insatt i linux. känner igen "fstab" men kan inte sätta fingret på om det är linux motsvarighet till diskpart eller inte rätt säker på att jag använt fstab nån gång men minns inte i vilket samanhang.

om de är liknande i funktionalitet så har ju diskpart varit tillgängligt iaf sedan win 95/98 nån gång troligen redan i DOS inte säker.

/etc/fstab är en fil som håller information om vilken disk med vilket filsystem som ska mountas vart med vilka parametrar.

Diskpart i Linux är mer fdisk och dylikt

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Har bestämt för mig att edit existerade i dos o att man var inne där av nån anledning vid installation av typ windows 95?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jättebra om det följer med en standardtexteditor för terminalen.
Sedan kan man förstås installera någon annan själv om man vill.
Jag gillar helix bättre än vim.
https://helix-editor.com/

när du skriver helix så tänker jag genast på det Helix som finns i Huddinge: Helix Rättspsyk

Permalänk
Skrivet av Berduf:

/etc/fstab är en fil som håller information om vilken disk med vilket filsystem som ska mountas vart med vilka parametrar.

Diskpart i Linux är mer fdisk och dylikt

Var nog fdisk jag blandade ihop det med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

<Uppladdad bildlänk>
Nej, det är något du trycker för att komma in i kommandoläget. Och det borde vara w(rite)q(uit), annars avslutar du innan du sparar, och då klagar vi på att du har osparade ändringar.

Måste vara jobbigt att skriva kolon om det inte är ctrl+kolon eller liknande.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om du trollar eller är på riktigt, men en pdb-fil i sammanhanget är en separat fil med debugsymboler, i princip. Generarad av kompilatorn sida vid sida med exe-filen och fyller bara ett syfte om man tänker ladda in exen i en debugger.

Jag försökte på mig både och faktiskt.

Testade edit.exe som hastigast och det verkar fungera perfekt i min gamla Windows 10 installation här Även utan pdb-filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Har bestämt för mig att edit existerade i dos o att man var inne där av nån anledning vid installation av typ windows 95?

fanns redan i ms-dos, långt innan win 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

när du skriver helix så tänker jag genast på det Helix som finns i Huddinge: Helix Rättspsyk

Annars hade jag nog tänkt på en åkattraktion på Liseberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

fanns redan i ms-dos, långt innan win 3

Ja precis därför jag skrev att det fanns i dos?

Så dom har bara återvunnit det nu då?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Du hoppar ut ur läget du är i med ESC, sen ger du kommando till vi om att äntra ett nytt läge, t ex e för att editera filen du tittar på. Det är ganska logiskt jämfört med att lära sig en massa ctrl-kombos, men det kräver istället att man lär sig hålla reda på vilket mode man är i.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Så dom har bara återvunnit det nu då?

Alltså det gamla edit för MSDOS följde ju med i 32-bit Windows. Men poängen här verkar ju ha varit just att 64-bit Windows inte haft någon editor tillgänglig öht i kommandoraden.

Detta är ju iaf en ny editor, för Windows (inte DOS, som den gamla) och med lite nya funktioner.
Men UI-upplägget (menyer osv) är lite inspirerat av MSDOS-edit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du hoppar ut ur läget du är i med ESC, sen ger du kommando till vi om att äntra ett nytt läge, t ex e för att editera filen du tittar på. Det är ganska logiskt jämfört med att lära sig en massa ctrl-kombos, men det kräver istället att man lär sig hålla reda på vilket mode man är i.

nano visar vilka kommandon du kan trycka för att göra saker, du behöver inte lära dig annat än att läsa.
vi(m) så måste du först gå en 7-årig kurs, *veta* i vilket läge du är i för att skriva hemliga kommandon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Annars hade jag nog tänkt på en åkattraktion på Liseberg

Jag gissar att det är en viss skillnad mellan Rättspsyk och en åkattraktion på Liseberg

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Nja, i inmatningsläge kan man skriva kolon som vanligt, man måste trycka Escape först, därefter kan man skriva kolon för att komma in i kommandoläget. Förvirrande, säkert, men det finns fördelar med hur det fungerar

Permalänk
Hedersmedlem

Edit fanns med i Dos 5.0 första gången. I tidigare versioner använde man edlin.

Edit är rätt så användbart och omtyckt av mig så detta ska testas

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Jag gissar att det är en viss skillnad mellan Rättspsyk och en åkattraktion på Liseberg

De verkar alla heta Helix.
Det är nog enda likheten jag kommer på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

nano visar vilka kommandon du kan trycka för att göra saker, du behöver inte lära dig annat än att läsa.
vi(m) så måste du först gå en 7-årig kurs, *veta* i vilket läge du är i för att skriva hemliga kommandon..

Du tänkte slösa bort flera baud och rader på att rita upp en hjälptext varje gång du gör något? Sitter du på en T3:a eller? ha ha snarf snarf

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Nytt? Jag använde edit i MS-dos.
edit startade MS-DOS Editor och ville man endast se texten användes type.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mammabrada:

Emacs har en jättedålig inmatningsmodell. Antag att du vill radera 1 ord i följd. Då måste du använda en tgt kombination för att radera ord. Om du vill radera 5 ord i följd, så gör du på ett annat sätt, dvs gör ett makro. Vad du än vill göra i emacs (eller word, excel, etc) så måste du lära dig rätt tgt kombination. Det är olika tgt kombinationer för alla olika saker som kan göras. Det är flera tusen olika kombinationer att lära sig. Det skalar inte.

Tänk word. Om du vill radera ett ord, så väljer du ett menyalternativ eller hotkey. Om du vill radera 5 ord, så väljer du ett annat menyalternativ, dvs en popupruta med hur många ord du vill radera. Allt du vill göra är olika menyval. Och du måste memorera alla olika tgt kombinationer för alla dessa menyval. Det är så här Emacs funkar.

-

Vim funkar helt annorlunda. Vim är som ett språk, med verb och substantiv. Säg att jag vill radera något, då matar jag in "radera ord". Om jag vill radera 5 ord, så matar jag in "radera 5 ord". Eller 78 ord: "radera 78 ord". Eller radera 8 rader: "radera 8 rader". Eller radera 10 paragrafer: "radera 10 paragrafer". Allt funkar likadant. "Hur många gånger" + "substantiv" + "verb"

Nu måste man lära sig substantiv, dvs att "ord" heter "w". Och "rad" heter "d". Och paragraf heter "}", etc. Det finns jättemånga olika substantiv att lära sig. T.ex. paragrafen uppåt heter "{".

Och sen måste man lära sig olika verb. T.ex. "radera" heter "d". Och copy heter "y". Och paste heter "p". etc. Det finns jättemånga olika verb att lära sig.

Nu blir det enkelt. Nu kan man trycka "dw" vilket betyder radera ord. Om jag trycker 3dw så betyder det radera 3 ord.

Gissa vad "dd" betyder? Japp, radera en rad. Och vad betyder "68dd"? Radera 68 rader.

Vad betyder "57d}"? Japp, det betyder radera 57st paragrafer.

Vad händer om jag trycker "5p"? Det betyder paste 5 gånger det som jag raderade sist.

Vim är som ett språk. Mycket enklare att memorera några substantiv och verb som du sen kombinerar helt fritt. Jfr mot att memorera tusentals olika tgt kombinationer. Vim skalar mycket bättre.

I Emacs:

Ta bort 5 ord: C-u 5 M-d

Ta bort 8 rader: C-u 8 C-k

Ta bort 2 paragrafer: C-u 2 M-h C-w (markera två paragrafer, flytta markering till kill-ring)

Klistra in det senaste raderade 5 gånger: går vad jag vet inte göra rakt av (varför skulle man vilja göra det i något form av normalfall???), om man nu behöver göra det
C-x ( C-y C-x ) -> Makro som gör yank en gång, lägg i register om det är något man gör ofta...
C-u 5 C-x e -> kör senaste macro 5 gånger, som i detta fall då klistrar in det som är på toppen av kill-ring 5 gånger

C-u n går att korta ner till M-n för 0<n<10.

Som text-editor är kanske Emacs overkill i de flesta fall. Som mer eller mindre ett OS för att effektivt hantera väldigt specifika och komplicerade fall (efter man hackat de relevanta funktionerna i Elisp i sin .emacs) är det unmatched!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hon är överallt, den där jomlans Edit.

Permalänk
Medlem

Kul med en nyversion av Edit, det var till stor nytta på dostiden, och det är ju absolut inte omöjligt att det fortfarande har existensberättigande i modern skrud.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Obligatorisk XKCD:

Permalänk
Medlem

Textredigering i konsol är en rövsmärta (och där går gränsen vid pico/nano), det gör jag bara om jag absolut måste, och i Windowssammanhang händer det aldrig, eftersom Notepad även fungerar i Windows Recovery.

Det sagt så spelar det givetvis noll och ingen roll för min del, bara bra för den som har behovet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har testkört i edit.exe i Windows 10 Version 1809 här och det funkar perfekt. Edit.pdb åkte däremot i papperskorgen

Varför använda en så uråldigt version av Windows 10 ?

Permalänk
Medlem

Fanns inte detta redan i Dos? 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm