Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fractal Design lanserar Meshify 3 & Meshify 3 XL

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Edit: korrigerade måtten på Meshify 3 då jag skrev fel på höjd och djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det känns som om Meshify 3 XL är väldigt stort och att Meshify 3 är på gränsen för litet.

Exakt, tyckte att Meshify 2 hade bra mått. 3:an tillåter bara 9 mm större GPU och XL är stort, hade behövt något mellan vanliga XLn och standdard 3:an.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Längd o höjd är ihopblandade i specen. Meshify är 507mm hög

Tack! Tänkte inte på o kolla deras egna hemsida, tog från inet. Satt o gemförde deras bilder sida vid sida o dimensionerna tänkte kan ju inte stämma men där sluta mitt investigerande xD

@Yasko Hade varit nice om meshify kunde få plats med 360mm kort men de där extra 8mm tillät ju ändå några fler kort så ser det positivt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Sitter det ett dammfilter i fronten?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa ett, men tyvärr delar de samma problem som bland annat North-serien: standardmodellen är för liten och XL-modellen är för stor.

De fick gärna knöka in en mittemellanmodell också, det vore perfekt.

Sidoutdragbart nätaggsdammfilter får dock tummen ner av mig, den dåliga idén hade Antec med sitt P280 och det lider jag av på jobbet, måste alltid stöka undan grejer bara för att komma åt det.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej, det är "bara" mesh (och tyvärr verkar man vara tvungen dra loss hela fronten om man vill rengöra ordentligt, pga att meshen är integrerad i fronten). Det enda filtret är det för nätagget på undersidan.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har länge undrat vad jag ska välja för chassi till mitt nästa, stora bygge. Hade hoppats att FD skulle släppa något men det har varit helt tyst. Jag var astaggad på releasen av Meshify 2, men lämnade tillbaka det då jag tyckte det var osymmetriskt. För smalt, kändes mesigt och som någon random Deepcool. Meshify 3 XL ser ut att ha återfått proportionerna nästan helt som det första Meshify, lite bredare vilket jag tycker stämmer mycket bättre. Chassin får inte vara för smala, om man kör mid-fulltower gör man det inte för att ge ett slimfit-intryck utan för att göra en redig burk. Att den nu återfår sin bredd, i kombination med att jag helst köper FD för att supporta, gör att det blir mitt nästa chassi (såvida inte Define 8 kommer, och övertygar ännu mer). För mig känns Fractal som ett Volvo, något jag genom min börd gärna stödjer. Tack Fractal!

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det gör det inte.. sitter endast ett under PSU. Var redo att klicka hem ett chassi men såg att det inte fanns något dammfilter i fronten. Det blir av avstå tills att en uppdaterad variant kommer då!

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Det gör det inte.. sitter endast ett under PSU. Var redo att klicka hem ett chassi men såg att det inte fanns något dammfilter i fronten. Det blir av avstå tills att en uppdaterad variant kommer då!

Det är inte möjligtvis så att det är ett fine mesh i fronten som agerar dammfilter?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är inte möjligtvis så att det är ett fine mesh i fronten som agerar dammfilter?

Hmm, det står bara "Dust filters - PSU" på specifikation. Men man kanske får kolla mer in deph review då. Känns som ett väldigt konstigt beslut att ta bort det i fronten.

Visa signatur

🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Hmm, det står bara "Dust filters - PSU" på specifikation. Men man kanske får kolla mer in deph review då. Känns som ett väldigt konstigt beslut att ta bort det i fronten.

Meshify 3 XL
Dust Maintenance - Underhåll av dammfilter (sidan 44 i manualen)
Dammfiltret sitter på utsidan av fronten, enligt bild!
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2025/01/Meshify-3-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Någon som har testat de medföljande fläktarna?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Meshify 3 XL
Dust Maintenance - Underhåll av dammfilter (sidan 44 i manualen)
Dammfiltret sitter på utsidan av fronten, enligt bild!
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2025/01/Meshify-3-...

<Uppladdad bildlänk>

Ah okej! Men verkar ändå inte vara ett "riktigt" dammfilter. Skickade mejl till Fractal och fick svar från Daniel, se hans svar nedan.

"Det enda filter som medföljer i Meshify 3 är PSU filter, då det är alldeles för stora hål i botten utan något filter.
Både topp och front har däremot såpass små hål, så att det inte släpper igenom så mycket damm, och det som kommer in kommer att cirkulera ut igen med tanke på chassits luftflöde.
Givetvis kan det ju hända att det finns ett litet skikt av damm om man inte rengjort chassit på ett tag."

Så ah är kluven

Visa signatur

🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah okej! Men verkar ändå inte vara ett "riktigt" dammfilter. Skickade mejl till Fractal och fick svar från Daniel, se hans svar nedan.

"Det enda filter som medföljer i Meshify 3 är PSU filter, då det är alldeles för stora hål i botten utan något filter.
Både topp och front har däremot såpass små hål, så att det inte släpper igenom så mycket damm, och det som kommer in kommer att cirkulera ut igen med tanke på chassits luftflöde.
Givetvis kan det ju hända att det finns ett litet skikt av damm om man inte rengjort chassit på ett tag."

Så ah är kluven

Det lät ju rätt bra ändå. Det sitter inte någon förinstallerad fläkt längst bak. Jag funderar på vilken fläkt man skulle köpa till för att installera där.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det lät ju rätt bra ändå. Det sitter inte någon förinstallerad fläkt längst bak. Jag funderar på vilken flält man skulle köpa till för att installera där.

Ah tror det funkar ändå! Man är skapligt sugen! Om du kör på RGB varianten av chassit så köper du ju en Fractal Momentum RGB fläkt. Köper du chassit utan RGB så kan du ju köra på vilken svart fläkt som helst egentligen.

Visa signatur

🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Skulle förvåna mig om det kommer en variant med dammfilter. Mesh och finmaskigt dammfilter skulle innebära alldeles för mycket luftmotstånd. Det är antingen mer eller mindre öppet (t.ex. FD North) med dammfilter eller mesh som gäller. Finns tredjepartsfilter att köpa som borde kunna fungera, t.ex. Silverstone SST-FF146B.

Skrivet av landahl:

Det lät ju rätt bra ändå. Det sitter inte någon förinstallerad fläkt längst bak. Jag funderar på vilken fläkt man skulle köpa till för att installera där.

Gissar att det är ganska överflödigt om man kör 3x140 i fronten med allt övertryck, men annars skulle jag satsa på något med högt luftflöde men lågt statiskt tryck. T.ex. Noctua NF-S12A. Eller vänta in nya NF-A14x25 G2.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti