Geforce RTX 5080 Super på gång

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 5080 Super på gång

Kopite7kimi har delat specifikationer på det nya kortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Man hade hoppats på lite fler kärnor också som de initiala läckorna. I alla fall någon procent minst som 4070ti super eller lite mer.

Med tanke på vilket gap det är mellan 5080 och 5090, så skulle jag inte bli förvånad om Nvidia sparar fler kärnor till ett framtida 5080 Ti istället (om de väl bestämmer sig för att göra ett 5080 Ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Med tanke på vilket gap det är mellan 5080 och 5090, så skulle jag inte bli förvånad om Nvidia sparar fler kärnor till ett framtida 5080 Ti istället (om de väl bestämmer sig för att göra ett 5080 Ti).

Det skulle jag, det är uppenbart medveten taktik att ha mycket emellan xx90 och xx80 korten som troligen gynnar dem mer. Det såg vi också med 40 serien. Det är därför jag hade hoppats på lite fler kärnor med 5080 super. Men men, vem vet, kanske det lanseras med samma msrp som 5080 istället?

Det kan ändå bli 1-5% snabbare överlag pga. högre clockning (& bättre bins) men det är ju knappt värt att nämna. (Moores Law rapporterade att någon från Nvidia tänker att de kan uppnå 7-15% snabbare än icke-super varianterna men det tvivlar jag otroligt starkt på. Förutom i situtioner som drar nytta av extra vram alltså.)

Permalänk
Medlem

Det är det här kortet som borde ha varit 5080 från början. Då hade Nvidia sluppit en massa dåliga recensioner och kritik.

Faktiskt förutspådde jag att det skulle dyka upp ett sånt här kort just av den anledningen, och för en gångs skull visade det sig att jag hade rätt.

Permalänk
Medlem

Det känns som ett kort som på riktigt skulle kunna hänga med in i nästa konsoll-generation, 16 GB lär ju vara minst lika marginellt som 12GB är idag, det fungerar men kan ge problem om man vill köra max och slå på alla PC-features så som extra RT.

Dom borde ge 5070Ti denna treatment istället, 5080 kostar för mycket för hur mycket snabbare det är.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Se om man kan hitta många begagnade 5080 16GB sen då för runt 8-9 tusen

Permalänk
Medlem

Om man skulle jämföra med release av föregående generationers 'super'kort, är det i slutet av året eller i början på 2026 som release sker?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

5080 har väl egentligen ett 32MT/s minne men kommer levererat i 30MT/s?
Jag kör dock mitt kort i 36 utan problem.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Se om man kan hitta många begagnade 5080 16GB sen då för runt 8-9 tusen

Proshop har inno3ds variant av 5070 ti 16gb som är riktigt nära 5080 i prestanda för 9499 nu.

Skiljer sig några cuda kärnor annars verkar det mesta i specifikationerna nästan vara samma.

Permalänk
Medlem

Hoppas på mer info till hösten om dessa.
Jag hade planer att köpa ett 5080 till typ november men om 5080 super släpps bara någon månad senare så känns det mer värt att vänta.

Då jag typ byter gpu väldigt sällan så känns det mer tryggt med 24gb.
Störigt dock, hade sett fram emot gaming i vintern, har en enorm backlog med spel nu som jag inte kunnat spela

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man betta på att de lanserar det dyrare än 5080, samtidigt som det är otillgängligt för det priset?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Ja det har ju ryktats ett tag om att Nvidia någon gång under 5000 seriens livstid kommer med en refresh och att de sannolikt kommer ha 3GB GDDR7 minneschip istället för 2GB minneschip.

Skrivet av Laxen123:

Om man skulle jämföra med release av föregående generationers 'super'kort, är det i slutet av året eller i början på 2026 som release sker?

Jag gissar på 2026. Men vet inte säkert.

Citat:

Uppdaterade RTX 5070-modeller med 16 GB minne eller 5060-modeller med 12 GB är kanske troligare.

12GB /2 = 6
6*3 = 18

5070 18GB borde vara mer sannolikt.
Jag vet att 18GB inte är en traditionell minnesmängd.
Men så har inte grafikkorten traditionellt haft 3GB minneschip heller.

Citat:

Om Nvidia skulle använda dessa i ett RTX 5090 Ti/Super skulle det innebära ett kort med upp till 48 GB minne, vilket inte är så troligt med tanke på risken att proffskunder väljer det kortet istället för något av de betydligt dyrare RTX Pro-korten.

Jag tror i så fall att Nvidia väljer att spara 48GB x90 kort till nästa generation.

Verkar mer sannolikt att de som har 5090 eller 4090 skulle uppgradera till ett RTX 6090 48GB än ett RTX 5090 Super 48GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Hur mycket ska man betta på att de lanserar det dyrare än 5080, samtidigt som det är otillgängligt för det priset?

Menar du billigare? Annars förstår jag inte riktigt din poäng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det har ju ryktats ett tag om att Nvidia någon gång under 5000 seriens livstid kommer med en refresh och att de sannolikt kommer ha 3GB GDDR7 minneschip istället för 2GB minneschip.

Jag gissar på 2026. Men vet inte säkert.

12GB /2 = 6
6*3 = 18

5070 18GB borde vara mer sannolikt.
Jag vet att 18GB inte är en traditionell minnesmängd.
Men så har inte grafikkorten traditionellt haft 3GB minneschip heller.

Jag tror i så fall att Nvidia väljer att spara 48GB x90 kort till nästa generation.

Verkar mer sannolikt att de som har 5090 eller 4090 skulle uppgradera till ett RTX 6090 48GB än ett RTX 5090 Super 48GB.

Ja 18GB borde det bli isf.
8GB * 1.5 = 12GB
12GB * 1.5 = 18GB

Permalänk
Medlem

Wow!
Öka minnesmängden och kalla det "Super".
Vad har 5060 16GB för snajdigt namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow!
Öka minnesmängden och kalla det "Super".
Vad har 5060 16GB för snajdigt namn?

Nu har du ju inte hängt med.. Förra veckan eller när det var lanserade Hardware Unboxed idén att samma kort med olika minnesmängd måste ha olika namn. Annars är det fulspel. Det räcker inte att skriva minnesmäng på kartongen eller i web listningar.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ja överklockningsmarginalen var ju generös på 5080 så ställer de strömbudgeten till ca 400W så lär det ju ändå kännas som ett okej "super".

Lite förvånad ändå att de inte bara helt enkelt kallar det för 5080 Ti i så fall. "Super" brukar ju vara en mellanliggande uppdatering till ett liknande eller lägre pris ställt mot ursprunglig modell. "Ti" är ju något de brukar kunna ta extra betalt för. 24GB VRAM dessutom så man tänker ju sig att de vill öka riktpriset bara pga det.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Menar du billigare? Annars förstår jag inte riktigt din poäng.

Nvidia? Billigare?
Jag förstår inte din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu har du ju inte hängt med.. Förra veckan eller när det var lanserade Hardware Unboxed idén att samma kort med olika minnesmängd måste ha olika namn. Annars är det fulspel. Det räcker inte att skriva minnesmäng på kartongen eller i web listningar.

...så hur kommer det sig att 5060 med 16GB inte heter 5060 Super då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

...så hur kommer det sig att 5060 med 16GB inte heter 5060 Super då?

För att "Super" används för att indikera en "refresh" eller en "upgrade" av en befintlig, tidigare releasad, modell.

Permalänk
Medlem

Om det bara är mer minne så lär det väl inte va snabbare än vanliga 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Enl ryktet så har effekten ökats från 360 till 400W så det lär i så fall vara lite snabbare oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

TDP ska även öka med 40W enligt ryktet, vilket sannolikt innebär att det kommer vara lite högre klockat. Men det lär inte vara mycket snabbare än 5080 oavsett, poängen är väl mest att locka köpare som inte hoppat på 5000-serien än. Det skulle inte förvåna mig om de bara ersätter 5080 med 5080 Super till samma pris, men det beror väl på hur försäljningen av 5080 går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det skulle jag, det är uppenbart medveten taktik att ha mycket emellan xx90 och xx80 korten som troligen gynnar dem mer. Det såg vi också med 40 serien. Det är därför jag hade hoppats på lite fler kärnor med 5080 super. Men men, vem vet, kanske det lanseras med samma msrp som 5080 istället?

Det kan ändå bli 1-5% snabbare överlag pga. högre clockning (& bättre bins) men det är ju knappt värt att nämna. (Moores Law rapporterade att någon från Nvidia tänker att de kan uppnå 7-15% snabbare än icke-super varianterna men det tvivlar jag otroligt starkt på. Förutom i situtioner som drar nytta av extra vram alltså.)

Befintliga 5080 är ju hur enkelt som helst att klocka till 12-15% med en strömbudget på 374w. Så att de ska nå 15% med 400w känns mer än rimligt så jag tror inte på ditt "tvivlar jag otroligt starkt på"

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Befintliga 5080 är ju hur enkelt som helst att klocka till 12-15% med en strömbudget på 374w. Så att de ska nå 15% med 400w känns mer än rimligt så jag tror inte på ditt "tvivlar jag otroligt starkt på"

Okej jag kanske bör omformulera mig. Jag tror inte att det blir så mycket snabbare max överclockat generellt sett. Jag bryr mig ej ifall det är stock eller "överclockad". Samma effektivitet och temperaturer, då kan man bara överclocka sitt vanliga 5080 istället. 1-5% kan 5080s ändå vara bättre generellt sett max överclockad pga. bättre bins, men jag tror ej 15% nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

TDP ska även öka med 40W enligt ryktet, vilket sannolikt innebär att det kommer vara lite högre klockat. Men det lär inte vara mycket snabbare än 5080 oavsett, poängen är väl mest att locka köpare som inte hoppat på 5000-serien än. Det skulle inte förvåna mig om de bara ersätter 5080 med 5080 Super till samma pris, men det beror väl på hur försäljningen av 5080 går.

Jo de gjorde ju så med 4000serien, fasade ut gamla när super kom, men o andra sidan så är det något inom mig som antar att Nvidia inte tackar nej till ta ut lite extra för super och ha båda versionerna ute.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inget enormt hopp från 5080 men närmare vad 5080 borde varit. Trist att grafikkort mer och mer blir som telefonerna; dyrare varje år men mindre förbättringar och nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har du någon källa som styrker det påståendet? Överklockning är i regel en individuell bonus snarare än något man bör räkna med i generella prestandabedömningar. Dessutom varierar resultatet kraftigt beroende på silikonkvalitet, kylning, och andra faktorer – och det medför potentiella nackdelar som ökad värmeutveckling, högre ljudnivå, samt möjligtvis reducerad livslängd.

Värt att notera är att moderna GPU:er, särskilt från Nvidia, redan boostar dynamiskt inom den givna strömbudgeten och temperaturgränsen. Utrymmet för manuell överklockning är därför betydligt mindre än förr. Att anta att ett kort systematiskt och stabilt kan pressas ytterligare 12–15 % över referensprestanda enbart genom OC är därför inte något man kan ta för givet, och det bör i så fall styrkas med tydliga och återkommande tester från oberoende källor.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Förmodligen inget enormt hopp från 5080 men närmare vad 5080 borde varit. Trist att grafikkort mer och mer blir som telefonerna; dyrare varje år men mindre förbättringar och nyheter.

Visst är det tråkigt med den avtagande generationsutvecklingen, men en stor del av förklaringen i 5000-serien ligger nog i att man fortsatt använda samma tillverkningsteknik (TSMC 4N) som i 4000-serien. Utan ett nodhopp finns det begränsat utrymme för stora prestandalyft, vilket gör att förbättringarna i t.ex. 5090 snarare kommer från en större die – alltså fler CUDA-kärnor snarare än högre klock eller energieffektivitet. Det innebär förstås lägre yield (färre fungerande chip per wafer), vilket i sig driver upp kostnaderna.

Sedan säger jag inte att Nvidia inte också passar på att justera marginalerna uppåt mellan generationerna – det är trots allt en premiumprodukt i en marknad med låg konkurrens i det absoluta toppsegmentet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas på mer info till hösten om dessa.
Jag hade planer att köpa ett 5080 till typ november men om 5080 super släpps bara någon månad senare så känns det mer värt att vänta.

Då jag typ byter gpu väldigt sällan så känns det mer tryggt med 24gb.
Störigt dock, hade sett fram emot gaming i vintern, har en enorm backlog med spel nu som jag inte kunnat spela

Skulle definitivt föreslå att vänta och isf. köpa det bättre 5080 Super med mer VRAM, men alternativet är ju att köpa ett billigare kort nu, och sedan uppgradera i framtiden. Allting beror ju vad du har just nu och vilka spel och features du vill köra, ex. 9070 xt finns ju som mellanting. Inte fullt så kraftfullt som 5080, men 5000 kr billigare.