Det här är RX 9060 XT: Specifikationer bekräftade

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med 8GB.
Problemet är priset, vad modellen heter och hur den presenteras.

Jag menar om om 9060XT 8GB istället heter 9050XT 8GB och har ett pris därefter och lanseras som 1080p E-sport så är allt frid o fröjd enligt mig.
Det är ett kort som räcker till.. otroligt många faktiskt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ser inga problem med 8GB.
Problemet är priset, vad modellen heter och hur den presenteras.

Jag menar om om 9060XT 8GB istället heter 9050XT 8GB och har ett pris därefter och lanseras som 1080p E-sport så är allt frid o fröjd enligt mig.
Det är ett kort som räcker till.. otroligt många faktiskt.

Det rimliga esportkortet kommer nog senare. 9060 8GB för 200$ hade ju varit klockrent för den målgruppen men mer troligt är väl 250$.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Nej. Eftersom chippet har 128 bit buss.

... fast vilka gav den 128-bitars buss?

Kanske behövs det för att nå acceptabelt pris, men det är inte ett vattentätt argument; de kunde ha designat kortet annorlunda.

Hoppas att detta löser sig snart med 3 GB-kretsar dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske behövs det för att nå acceptabelt pris, men det är inte ett vattentätt argument; de kunde ha designat kortet annorlunda.

Precis, om man förändrar ekvationen med ett helt annat chip så får man även leva med att det potentiellt handlar om ett annat pris. Vilket gör diskussionen lite poänglös. Eller iaf som minst att man frångår ursprungsfrågan.

Citat:

Det är, på sätt och vis, redan löst med clam-shell.

Och 3GB lär inte komma till GDDR6 oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Känns sjukt onödigt att släppa en 8 och 16GB modell, kunde väl ha släppt en som var 12GB istället?

Skrivet av ipac:

Nej. Eftersom chippet har 128 bit buss.

Skrivet av Thomas:

De borde väl kunna ha löst ett 12GB grafikkort utan att kostnaden drar iväg om de istället hade gjort ett kort med 96 bitars buss.
Men det hade ju gett ännu lägre minnesbandbredd.
Så på så vis hade det kunnat bli ännu mer av ett 1080p kort.

Skrivet av Kvicksilver:

Och 3GB lär inte komma till GDDR6 oavsett.

Ja känns som att GDDR6 håller tillbaka Radeon RX 9000 serien.

Radeon RX 9060 XT
128-bit
GDDR6
320 GB/s

Geforce RTX 5060
128-bit
GDDR7
448 GB/s

Nvidias kort har markant mer minnesbandbredd även vid samma minnesbussbredd tack vare att de använder GDDR7 minnen som är snabbare per minneschip istället.
Om/när de beryktade 3GB GDDR7 minneschippen kommer så kommer Nvidia också ha större flexibilitet med vilka minnesmängder de kan erbjuda.

Det hade också varit trevligt att se AMD erbjuda UHBR20 stöd utan att behöva gå på de dyra Pro korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror inte de kunde löst det inom prisbilden...
Att gått upp till 160 eller 192 hade blivit ett mycket större kisel och dyrare produkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om/när de beryktade 3GB GDDR7 minneschippen kommer

De har ju redan kommit.
Om än i mindre skala, än så länge.

Den där 96 bits buss idén är bra skön. Man skulle ju hellre ta ett 5060 med 96 bits buss och clam shell än dagens 5060 (128 bit buss utan clam shell).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De har ju redan kommit.
Om än i mindre skala, än så länge.

Jag har inte sett några RTX 5000 kort som använder 3GB chip ?

RTX 5090
512-bit
32 GB

RTX 5080
256-bit
16 GB

RTX 5070 Ti
256-bit
16 GB

RTX 5070
192-bit
12 GB

RTX 5060 Ti
128-bit
8 GB eller 16 GB

RTX 5060
128-bit
8 GB

Jag får det till bara 2GB chip ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

5090 Laptop använder 3GB-kretsar, 24GB på 256-bitars buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad jag menade var är att de bevisligen redan finns. Att sen RTX5000 inte har dem (mobila 5090 undantagen) ser jag lite som en annan fråga (och det är ju ganska självklart, korten är nya och strategin var att börja med GDDR7 i 2GB-kostym).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

5090 Laptop använder 3GB-kretsar, 24GB på 256-bitars buss.

Ah fast lite svårt att använda det i en stationär dator.
Förutom kanske om ens stationära dator är en laptop som ligger i ett vanligt ATX chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad jag menade var är att de bevisligen redan finns. Att sen RTX5000 inte har dem (mobila 5090 undantagen) ser jag lite som en annan fråga (och det är ju ganska självklart, korten är nya och strategin var att börja med GDDR7 i 2GB-kostym).

Fast det där med "finns" blir lite av ett relativt begrepp om man pratar om saker som teoretiskt finns men inte går att få tag på.

Lite som att formellt så har vi haft PCI Express 6.0 sen 2022, men jag har fortfarande inte sett några moderkort eller instickskort som använder det.
Det "finns" i bemärkelsen att PCI-SIG påstår att det finns.
Men i praktiken går det inte att få tag på.

Den relativiteten på finns jag avsåg i detta sammanhanget, är att om man är villig att lägga massa pengar på ett nytt grafikkort kan man köpa ett och sätta det i sin stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast det där med "finns" blir lite av ett relativt begrepp om man pratar om saker som teoretiskt finns men inte går att få tag på.

Lite som att formellt så har vi haft PCI Express 6.0 sen 2022, men jag har fortfarande inte sett några moderkort eller instickskort som använder det.
Det "finns" i bemärkelsen att PCI-SIG påstår att det finns.
Men i praktiken går det inte att få tag på.

Det du beskriver är inte ens i närheten av samna sak. Du pratar om en standard som ännu inte har realiseras i praktiken.

GDDR7 3GB är realiserat i högsta grad. Det finns produkter att köpa. Att det sen ännu inte finns i den form (5090M) eller till de priser (RTX 6000 Blackwell) du vill innebär inte på något sätt att de inte finns alls.

Citat:

Den relativiteten på finns jag avsåg i detta sammanhanget, är att om man är villig att lägga massa pengar på ett nytt grafikkort kan man köpa ett och sätta det i sin stationära dator.

Jo förstår nu att det var den kontexten du avsåg men det var inte självklart från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det du beskriver är inte ens i närheten av samna sak. Du pratar om en standard som ännu inte har realiseras i praktiken.

GDDR7 3GB är realiserat i högsta grad. Det finns produkter att köpa. Att det sen ännu inte finns i den form (5090M) eller till de priser (RTX 6000 Blackwell) du vill innebär inte på något sätt att de inte finns alls.

Jo förstår nu att det var den kontexten du avsåg men det var inte självklart från början

Som exempelvis produktutveckling kan ta mer än 1 dag från ide till färdig produkt.
Om ett företag utvecklar en prototyp, finns den eller finns den inte ?

Som exemplet med PCIe 6.0
Jag har hört hårdvaruutvecklare prata om att de gör tester/utveckling mot PCIe 6.0
Om folk som kört PCIe 6.0 kommunikationstester i labb miljö.
Vid det här laget så går det också hitta företag som säljer testutrustning för PCIe 6.0 utrustning.

Ett exempel: VIAVI Solutions - PCIe 6.0

Så i någon mening finns PCIe 6.0 mer än som bara en ide eller något som bara finns på papperet.
Men dyr testutrustning för hårdvaruutvecklare som troligtvis bara säljs B2B är inte speciellt intressant att försöka få tag på varken för privatkonsumenter eller för någon som driver serverhall/datacenter.
Det är väl sannolikt att stora hårdvaruföretag inom IT, likt Intel, AMD, Nvidia, Asus, MSI, Asrock, Gigabyte, mfl har.
Om du träffar rätt personer och blir insläppt på rätt ställen så skulle du kunna få se någon form av PCIe 6.0 hårdvara som går att ta på.

Så i någon form finns det ju.
Men det är inget du kan beställa från en vanlig återförsäljare som säljer till vem som helst.
Så något kan både finnas och inte finnas, beroende på hur man definierar "finns".

Det finns ju vissa entusiaster som är bra på lödning som lyckas byta minneschip på grafikkort för att öka minnesmängden mot vad kortet levererades med från början.
Om minneschipen i de vanliga korten och för de mobila GPU är kompatibla så hade det kanske varit möjligt för någon att köpa ett RTX 5080 och en laptop med Mobile 5090 och löda bort minneschippen från laptopen och sätta de på det stationära RTX 5080 för att göra en one off av ett väldigt dyrt RTX 5080 24GB.

Men jag hade väl tänkt något som går att köpa med garanti,
har tillräckligt bra prestanda/kr att ett vanligt RTX 5090 inte har flerfaldigt bättre prestanda/kr
och går att sätta i en stationär dator med PCIe X16 slott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Allt går att lösa till någon kostnad. AMD körde ju med 512-bitars minnesbuss på Hawaii. Poängen är att alla sätt att få till mer än 8GB minne kostar pengar. Nu erbjuder AMD ett sätt att få det, genom en clamshell till 16GB. Att använda samma trick för att nå 12GB (1+2GB per controller, om det ens går) hade inte blivit märkbart billigare. AMD har valt att instegskortet skall ha 128-bitars minnesbuss, och det har de haft i 20 år nu. Om det inte räcker för att få nog med minne så kör de en clamshell.

Skrivet av GuessWho:

De borde väl kunna ha löst ett 12GB grafikkort utan att kostnaden drar iväg om de istället hade gjort ett kort med 96 bitars buss.
Men det hade ju gett ännu lägre minnesbandbredd.
Så på så vis hade det kunnat bli ännu mer av ett 1080p kort.

Ja för 9060 är det en dålig idé. För 5060 hade det dock varit en tanke - 96bitars buss med clamshell för 12GB minne, 336GB/s bandbredd. Det är ändå mer än 4060Ti, som kortet i övrigt är extremt likt, så det hade antagligen inte påverkat prestandan alls.

Skrivet av GuessWho:

Ja känns som att GDDR6 håller tillbaka Radeon RX 9000 serien.

Radeon RX 9060 XT
128-bit
GDDR6
320 GB/s

Geforce RTX 5060
128-bit
GDDR7
448 GB/s

Nvidias kort har markant mer minnesbandbredd även vid samma minnesbussbredd tack vare att de använder GDDR7 minnen som är snabbare per minneschip istället.
Om/när de beryktade 3GB GDDR7 minneschippen kommer så kommer Nvidia också ha större flexibilitet med vilka minnesmängder de kan erbjuda.

Finns inget som tyder på att AMD flaskar på minnesbandbredden. AMD behöver mindre av den i vilket fall som helst, eftersom de har ett bättre cache-system. Blir det helt omöjligt att sälja 9060 vanilla med 8GB minne så får de väl köra clamshell till 16GB då. Inte alls säkert att det är dyrare än GDDR7 i närtid. GDDR7 kommer att komma ner i pris och dessutom gå upp till 4GB per chip, så någon gång måste man byta, men om AMD är en generation sen så är det inte hela världen.

Skrivet av GuessWho:

Det hade också varit trevligt att se AMD erbjuda UHBR20 stöd utan att behöva gå på de dyra Pro korten.

De var ju ensamma med UHBR13.5 en hel generation utan att någon knappt märkte det. Tror inte att någon bryr sig (än).

Visa signatur

5900X | 6700XT