Erfarenhet använda engelskt tangentbord som svenskt

Permalänk
Medlem

Erfarenhet använda engelskt tangentbord som svenskt

Hej!
Alienware kör nuförtiden enbart engelska tangentbord, men är fortfarande sugen på en.
Jag skriver dock nästan varje dag på svenska, så detta är troligtvis ett no go.
Men jag antar att det i Windows går att ställa in Svensk layout och att köpa tangentklisterlappar på nätet från tredjepart?
Är det någon som har erfarenhet av att använda engelsk tangentlayout fast kör på svenska på detta eller liknande sätt?
Mvh
/Marcus

Visa signatur

ACER PREDATOR HELIOS 500 PH517-52, RTX3080m, I7 11800H

Permalänk
Medlem

Om du med "engelsk" menar "amerikansk" så skiljer det sig inte bara vad som står på tangenterna, utan även hur tangenterna sitter. Det mest störande enligt mig är att amerikansk layout saknar knappen nere till vänster mellan z och shift som används för <>|. Jag använder amerikansk layout när jag programmerar, och det är framför allt då jag behöver göra de tecknen, så då stör det mig inte. Men om jag behöver skriva svensk text med t ex matematik eller html-taggar där man använder <> blir det snabbt tröttsamt att byta fram och tillbaka mellan svensk och amerikansk layout.

Permalänk
Medlem

är det inte bara att köra alt + shift för att byta mellan engelsk och svensk layout på tangentbordet?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ja, man kan göra så, men p.g.a Layout-skillnad (ANSI vs ISO) så är det riktigt jobbigt, speciellt om du ofta byter mellan ANSI och ISO. Skulle rekommendera emot det. Varför behöver det just vara en Alienware?

Permalänk
Medlem

@dlq84
Företaget har en Dell only policy, och Alienware är close enough.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man vänjer sig ganska snabbt. Du kan använda swerty ( https://johanegustafsson.net/projects/swerty/ ) som bas och sen installera msklc ( https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1021... ) om du vill skapa lite exotiska kombinationer för det du saknar. Funkar utmärkt

Permalänk
Medlem

@Hothep
Tack för tipset!
Menar du swerty som inspiration eller behöver båda installeras?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Swerty är en färdig svensk layout för ansi tangentbord. Msklc kan du installera om du vill binda om knappar, tex om du inte är nöjd med något eller vill hitta på några egna kombinationer. Om du tycker det smidigaste för att skriva 'ö' är en kombination av alt+ctrl o så kan du göra det relativt enkelt med msklc

Permalänk
Medlem

Har nu kört Alienware:n med amerikanskt tangentbord några veckor.
Hade förhoppningar om Alienware Command Centers remapping funktion, men fick det inte att funka som jag tänkt.
Valde helt enkelt Svensk tangentbordalayout i Windows (11) vilket var enkelt och har funkat bra.
Det jag stört mig på är Entertangenten som är halvhöjd (endast en rad hög), vilket jag inte trodde skulle vara ett problem, samt
att specialtecknen på siffertangenterna ligger förskjutet 1 steg åt sidan, vilket jag missat.
Köpte transparenta tangentklistermärken från Keyshorts som "märker ut" vart alla tecken sitter med Svensk layout, detta för att se Å Ä Ö och specialtecknens placering. Satte på dem igår, och även om de var dyra och verkar vara bra kvalitet, lyckas jag inte få bort alla små luftbubblor, vilket gör att de ser lite dimmiga ut. Hoppas på att detta löser sig av sig självt på några dagar.

Dell har precis släppt sina Dell Pro Max Plus som har någorlunda likvärdig hårdvaruprestanda som den Alienware:n jag köpte (16X Aurora), och dessa kostar mycket mer. Byggkvaliteten är nog bättre, men jag är ute efter max prestanda inom budget och datorn behöver bara hålla 2 år, så trots tangentbordet gjorde jag rätt val för mig.

Visa signatur