Steam OS gör Legion Go betydligt snabbare

Permalänk
Melding Plague

Steam OS gör Legion Go betydligt snabbare

Även batteritiden blir bättre med Linux än med Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. RADV är en riktigt bra drivrutin.

Permalänk
Medlem

Skicka en Legion Go till mig, så kan jag slå vad om att det finns många optimeringar att göra även i Windows

Out-of-the-Box så är många Windows-installationer en mindre katastrof. Dock är inte Windows 11 så värdelöst som många verkar tro.

Visst finns det saker som jag ogillar i 11:an, men det finns workarounds för nära nog allt

Legion Space Application har stöd för att ställa TDP i Windows, så även detta borde förbättra batteritiden något enormt. Själv vill jag inte röra en Windows-burk utan ThrottleStop.

Edit:
Dead Cells och Hades rullar fint på en gammal Nintendo Switch, så dessa borde Legion Go kunna köra sovandes

Permalänk
Medlem

Att Linux, även på desktop, i många fall är snabbare än Windows i spel verkar vara svårt att sjunka in hos många. I flertalet trådar här på Sweclockers nämns Linux/Proton mest som en axelryckning som ju "aldrig kommer vara snabbare än Windows i spel".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att Linux, även på desktop, i många fall är snabbare än Windows i spel verkar vara svårt att sjunka in hos många. I flertalet trådar här på Sweclockers nämns Linux/Proton mest som en axelryckning som ju "aldrig kommer vara snabbare än Windows i spel".

Ja, de flesta behöver ha ett stort företag som berättar/bevisar det för dem, de vägrar tro på det annars

Permalänk
Medlem

I artikeln nämns bara Legion Go/bild på Legion Go ,men testet är på Legion Go S. Är inte det lite missvisande? Men det kanske inte skiljer så mycket mellan modellerna? Legion Go har en annan skärm.

Jag köper att det är skillnader, Steam OS är optimerat för viss hårdvara/spel och tweakat etc. Men skillnaderna är i vissa fall lite för stora för att det ska kännas helt trovärdigt. Vill man testa något och få resultatet biased/åt ett visst håll så kan man ju såklart få det.

Permalänk
Medlem

Rätt förväntat för mig. Nämns inte i videon men speciellt dem lägre frametime percentilerna som 1% och 0.1% brukar Linux, speciellt med AMD GPUer som dessa, slå Windows på fingrarna. För att inte nämna laddtiderna tack vare förkompilerade shaders.

Fick testa både Legion Go och Asus ROG Ally, visserligen innan lansering så med pre-release mjukvara, och jag märkte direkt att Windows inte alls var ett lämpligt operativsystem att köra för speciellt det syftet. Var väldigt klumpigt, kändes verkligen som en gaffatejp lösning. Kul att se vettigare lösningar lanseras för det är ett segment jag vill se konkurrens på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ja att Steam Deck fungerar så väl som den gör är lika mycket tack vare mjukvaran som hårdvaran. Roligt att fler datorer får SteamOS.

Permalänk
Medlem

För en som är totalt oinsatt i bärbara konsoler är detta helt mind blown. Snacka om bust att släppa skiten med windows från början.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

För en som är totalt oinsatt i bärbara konsoler är detta helt mind blown. Snacka om bust att släppa skiten med windows från början.

Jag tror fortfarande att det var bäst beslut för den tiden som det kom ut. Att de alla skulle snickra ihop ett eget Steam OS hade nog varit en större dödsstöt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att min ROG Ally är snabbare också.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Ser gärna att någon tillverkare tillsammans med Valve lanserar ett steamOS kompatibelt AM5 moderkort i matx eller itx.

https://www.gamingonlinux.com/2025/05/steamos-manager-for-bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Ser gärna att någon tillverkare tillsammans med Valve lanserar ett steamOS kompatibelt AM5 moderkort i matx eller itx.

https://www.gamingonlinux.com/2025/05/steamos-manager-for-bio...

Alla moderkort är kompatibla med SteamOS redan tack vare att de kör Linux-kärnan. Det handlar bara om att släppa på spärrarna. Men visst, officiellt stöd lär väl komma snart, högst troligt att vi får se Steam Machines 2.0.

Permalänk
Medlem

Det var ju helt galen batteriskillnad. Måste nästan vara någon sorts bugg i Windows 11 där eller just på den installationen som Lenovo har på den maskinen. Kanske nått med power states på CPU

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla moderkort är kompatibla med SteamOS redan tack vare att de kör Linux-kärnan. Det handlar bara om att släppa på spärrarna.

Jo, jag skrev otydligt. Länken jag postade berättar att SteamOS manager är släppt som opensource, hanterar lite av varje som kan vara bra att ha. Men då måste moderkorten hänga med om man vill bygga en egen steammachine 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Alla har inte hela sitt spelbibliotek på steam. Har en Rog Ally med både windows och steam os. Föredrar å ha windows som standard för de spel som inte fungerar på steam os och för gamepass spel osv.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det var ju helt galen batteriskillnad. Måste nästan vara någon sorts bugg i Windows 11 där eller just på den installationen som Lenovo har på den maskinen. Kanske nått med power states på CPU

Räcker väl med att Widgets, CoPilot, Windows Update, Windows Defender samt Task Scheduler äter upp alla resurser samtidigt som TDP körs på högsta läget? Att över 150 tjänster körs i onödan hjälper knappast heller.

Stäng av "all of the above" och ersätt Explorer.exe med Steam, så borde vi ha ett resurssnålt system även på Windows-sidan

Har optimerat Windows för en Atom-platta tidigare, så det finns massor att göra! Allt över 700MB RAM vid uppstart är bloat!

Permalänk
Medlem

Bara att batteritiden blir markant mycket längre trots en större skärm kontra Steam Deck blir jag väldigt sugen på en handhållen enhet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skicka en Legion Go till mig, så kan jag slå vad om att det finns många optimeringar att göra även i Windows

Out-of-the-Box så är många Windows-installationer en mindre katastrof. Dock är inte Windows 11 så värdelöst som många verkar tro.

Visst finns det saker som jag ogillar i 11:an, men det finns workarounds för nära nog allt

Legion Space Application har stöd för att ställa TDP i Windows, så även detta borde förbättra batteritiden något enormt. Själv vill jag inte röra en Windows-burk utan ThrottleStop.

Edit:
Dead Cells och Hades rullar fint på en gammal Nintendo Switch, så dessa borde Legion Go kunna köra sovandes

Tycker du att man ska behöva djupdyka i Windows 11 för att få det att fungera väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Jo, jag skrev otydligt. Länken jag postade berättar att SteamOS manager är släppt som opensource, hanterar lite av varje som kan vara bra att ha. Men då måste moderkorten hänga med om man vill bygga en egen steammachine 2.0

Är det nån särskillt du tänker på som saknas? Jag tror alla AMD APU:er under Ryzen (AM4/AM5) fungerar bra. kör själv deras recovery image på en 5600G med B350 chipset moderkort, Mini ITX. Funkar väldigt fint.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla moderkort är kompatibla med SteamOS redan tack vare att de kör Linux-kärnan. Det handlar bara om att släppa på spärrarna. Men visst, officiellt stöd lär väl komma snart, högst troligt att vi får se Steam Machines 2.0.

På temat hade jag gärna sett Sweclockers redaktionen prova att sätta ihop en steam machine, finns exempel att hitta på nätet på folk som byggt stationär dator och köra SteamOS, men tänker att redaktionen kanske hade kunnat ge en bra bild av hur svårt det är och vad som är möjligt idag.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

På temat hade jag gärna sett Sweclockers redaktionen prova att sätta ihop en steam machine, finns exempel att hitta på nätet på folk som byggt stationär dator och köra SteamOS, men tänker att redaktionen kanske hade kunnat ge en bra bild av hur svårt det är och vad som är möjligt idag.

Vill man ha fullscreen som man styr med handkontroll, till exempelvis en TV, fungerar det med grafikkort från AMD och nedladdning från https://bazzite.gg/ (en distro som fungerar som SteamOS). Det är nuförtiden faktiskt inte svårare än att ladda ner iso-filen, skriva den till usb, installera (vilket är typ att klicka på nästa några gånger), logga in i Steam, och börja spela.

Ska man inte ha datorn kopplad till en TV så kan man köra med grafikkort från Intel och Nvidia också. Då är datorn som en vanlig dator, istället för en steam machine.

Edit: Mitt enda problem med min steam-dator är att HDMI 2.1 inte fungerar med AMDs drivrutiner i Linux. Ska man köra 120Hz eller HDR så behöver man en aktiv DP -> HDMI 2.1-adapter. Det fungerar för det mesta, men kan strula ibland.

Permalänk

Just dead cells exemplet visade sig vara lite missvisande. Windows var inställd på standard profilen och drog på med 15-20W när spelet bara behövde 6W.

The phaux (stavning?), justerade manuellt ner TDP till 6W och spelet flöt på med 60 FPS. Han fick total system förbrukning till 9W vilket borde resultera i ca 6 timmar.

Så det är inte att Windows är mer tungrott, Windows kan i vissa fall inte anpassa enhetens strömförbrukning till arbetsuppgiften i fråga. Inte tungrott, bara icke-optimalt 😉

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se direkt jämförelse med CachyOS.

Skrivet av walkir:

Edit:

Problemet är att inte ens när du lägger massa tid på att försöka få Windows dugligt så är det i närheten av vad en modern linux distro är out-of-the-box.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Du tänker helt rätt och det har The Phaux (YouTube kanal) konstaterat. Windows låser TDP för systemet på 15-20W, medan SteamOS låter SOC gå ner till 6W. Han justerar ner TDP Manuelt och får snarlika resultat. Dock hade jag förväntat mig att Windows 11 skulle vara så pass smart att identifiera hur mycket ström den behöver till Dead Cells. Man ska inte behöva gå in och manuellt ställa in inställningarna för att ett 2D spel inte ska tömma batteriet. Undrar vad Windows gör med resterande strömbudget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tycker du att man ska behöva djupdyka i Windows 11 för att få det att fungera väl?

Nä, jag tycker att Microsoft själva borde släppt en mer optimerad version av Windows. Gärna ännu mer slimmad än LTSC, utan att förstöra grundfunktionaliteten.

Sen borde även Lenovo som OEM kunnat göra betydligt mer för att optimera Legion Go.

Ogillar bara när det körs benchmarks utan någon direkt vetenskap bakom.

Sen ser jag gärna att Linux slår igenom på fler ställen. Är troligtvis en av få som köpt en laptop med GNU/Linux förinstallerat här.

Skrivet av Aleshi:

Problemet är att inte ens när du lägger massa tid på att försöka få Windows dugligt så är det i närheten av wvad en modern linux distro är out-of-the-box.

Har du kört Ubuntu 24.04 LTS out-of-the-box?

Det intressanta är att min uppsättning med Windows 10 i QEMU/KVM använder nära nog exakt lika mycket RAM (700MB) vid uppstart som min Ubuntu 24.04 LTS

Bootar jag däremot direkt till Windows 10, så ligger jag på ~1100MB använt RAM. Tycker det är helt ok trots allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nä, jag tycker att Microsoft själva borde släppt en mer optimerad version av Windows. Gärna ännu mer slimmad än LTSC, utan att förstöra grundfunktionaliteten.

Sen borde även Lenovo som OEM kunnat göra betydligt mer för att optimera Legion Go.

Ogillar bara när det körs benchmarks utan någon direkt vetenskap bakom.

Sen ser jag gärna att Linux slår igenom på fler ställen. Är troligtvis en av få som köpt en laptop med GNU/Linux förinstallerat här.

du menar typ som ett... "Xbox OS"? gärna för mig. jag använder mig av gamepass för PC så kunde dualbootat med Steam OS...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lite ironi att man kan snabbt och intuitivt ändra TDP i ett linux baserat operativ system medans man måste in i kommandotolken i Windows för att göra samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, de flesta behöver ha ett stort företag som berättar/bevisar det för dem, de vägrar tro på det annars

Why not both igentligen. Dual bootar win 11 och Nobara. Win 11 mest för envisa anticheatspel och gamepass, och för editing i Davinci Resolve då Linux varianten inte kan använda varken opus eller AAC ljudcodecs. Resten i Linux.

Skillnaden i min mening med Linux är att den gör vad man vill helt enkelt. Sätter jag en network route för att kunna nå en server jag har utanför mitt eget nät så bara funkar det. I Windows har jag inte lyckats sätta permanent. Varje gång man startar om så måste jag administratör köra min lilla bat fil för att komma åt servern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

du menar typ som ett... "Xbox OS"? gärna för mig. jag använder mig av gamepass för PC så kunde dualbootat med Steam OS...

Lite så! Eller varför inte bara boota Windows i kiosk-läge med valfri webbläsare + Better xCloud?

Xbox OS hade varit perfekt om man bara kunnat köra valfria appar med fullt hårdvarustöd utanför sandlådan. Dev Mode är tyvärr lite begränsat där. Trots allt enda versionen av Windows 11 som jag kör frivilligt idag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Xbox_system_software#Xbox_Sys...

Skrivet av Valetudo_swe:

Lite ironi att man kan snabbt och intuitivt ändra TDP i ett linux baserat operativ system medans man måste in i kommandotolken i Windows för att göra samma sak

Just Legion Go har en app för det i Windows 11. Själv styr jag TDP via ThrottleStop i Windows i de fall FIVR inte fungerar.