Vilket grafikkort skall jag välja för att få en tyst dator?

Permalänk

Vilket grafikkort skall jag välja för att få en tyst dator?

Sitter och ska skaffa ny dator inom kort och vill ha så tyst dator som möjligt men ändå hög prestanda (ca. 30-40tkr). Har idag ett 2080 TI som jag var lite besviken på att det låter så mycket under belastning trots att man valt silence-modeller av tillverkare på både fläktar, chassi och processorkylning (vatten).

Denna omgång tänkte jag kolla lite extra på ljudvolymer och sånt. Någon som vet ifall det finns någon som jämfört den nya 5000-seriens ljudnivåer? Kan tänka mig 5070 ti, 5080 eller 5090 men osäker på ifall bättre kort låter mycket mer.

Just nu när jag kör något på ultra high behöver jag ha hörlurar på mig annars räcker inte skrivsbordshögtalarna till... typ

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Alltså ROG Astral RTX 5090 kommer såklart låta minst för samma belastning/fps, men då betalar man överpris och får sätta fps cap för att inte belasta hela kortet.

Ifall du vill belasta hela kortet och få bra "bang for buck" så ju lägre modell ju tystare pga. att de drar mindre ström, sikta definitivt på Rtx 5070 ti då, men kylarmodell spelar också mycket roll. Samtidigt är det inte värt att spendera många tusingar på bättre kylare, utan istället kan man då köpa Rtx 5080 och underclocka den istället.

Eg:
Billigaste 5070 ti: 9999 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365360
5070ti med bättre/tystare kylare: 11289 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365107
Rtx 5080: 12990 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365394

5070 Ti Rog Strix för 12490 kr är inte värt det pga. att man kan då betala 500kr extra för 5080 och underclocka den. Men det finns som fyndvara hos Webhallen från 11 890 kr, och större rabatt ifall man har högre kundnivå hos dem, då kan det vara värt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365099

I ditt fall blir nog 5070ti TUF bäst val för tyst kort, 5080 kan funka ifall du inte använder Raytracing och DLSS för då belastas inte kortet till 100% ändå (pga. en stor del RT och Tensor (Ai) kärnor)

Permalänk
Medlem

Chassit spelar stor roll med, hade kollat recensioner på dessa med. Ett chassi med hög luftflöde kommer leda till lägre temperaturer för CPU/GPU. Samtidigt kommer chassifläktarna låta själva så det är lite av en tradeoff. Hade inte köpt ett ljuddämpat chassi idag utan mer fokuserat på ett chassi med högt luftflöde.

Permalänk
Medlem

Här kan du se ljudnivån på olika kort. Skulle säga att de flesta korten verkar vara rätt tysta utom Ventus som ligger över 40 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-ga...

Permalänk
Medlem

Ja även Palit kommer i vilket fall vara tystare än ditt 2080ti under belastning, kylarna har blivit bra mycket större och även lite bättre design generellt. Inte minst ifall du inte har en high-end modell som Strix.

Finns en video där de jämför ett par modeller inklusive Palit Gamerock och Asus TUF:
https://www.youtube.com/watch?v=aGMZDeDlVE4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Här kan du se ljudnivån på olika kort. Skulle säga att de flesta korten verkar vara rätt tysta utom Ventus som ligger över 40 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-ga...

Det testet visar dock på ett av problemen med 5000-serien (och kanske äldre serier också), de är låsta till minst 30% fläkthastighet. Kollar man på graferna så ser man t.ex. att det testade kortet hoppar direkt upp till 1200 RPM och ligger sen ganska stadigt där.

Istället för att fläktarna varvar upp och ner med temperaturen så har kortet med andra ord i stort sett bara två hastigheter på fläktarna: av och på. Det kan bli rätt störande i situationer där kortet ligger på gränsen till att fläktarna behövs och hoppar mellan 0 och 1200 RPM hela tiden.

Kollar man istället på t.ex. Asus TUF-modellen så har den bättre anpassade fläktar som startar på ~600 RPM och ökar sakta vid behov, d.v.s. det kortet har en faktisk fläktkurva och inte bara en rak linje.

Så även om de flesta 5070 Ti-modeller är hyffsat tysta vid full belastning så kan de bete sig väldigt olika vid lägre belastning, vilket kan vara minst lika viktigt. Men det är tyvärr också något som recensioner sällan testar, TechPowerUp är en av de bättre sidorna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det testet visar dock på ett av problemen med 5000-serien (och kanske äldre serier också), de är låsta till minst 30% fläkthastighet. Kollar man på graferna så ser man t.ex. att det testade kortet hoppar direkt upp till 1200 RPM och ligger sen ganska stadigt där.

Istället för att fläktarna varvar upp och ner med temperaturen så har kortet med andra ord i stort sett bara två hastigheter på fläktarna: av och på. Det kan bli rätt störande i situationer där kortet ligger på gränsen till att fläktarna behövs och hoppar mellan 0 och 1200 RPM hela tiden.

Kollar man istället på t.ex. Asus TUF-modellen så har den bättre anpassade fläktar som startar på ~600 RPM och ökar sakta vid behov, d.v.s. det kortet har en faktisk fläktkurva och inte bara en rak linje.

Så även om de flesta 5070 Ti-modeller är hyffsat tysta vid full belastning så kan de bete sig väldigt olika vid lägre belastning, vilket kan vara minst lika viktigt. Men det är tyvärr också något som recensioner sällan testar, TechPowerUp är en av de bättre sidorna där.

Absolut. Vi snackar dock ca 1 300 kr extra för TUF. Tror inte hoppandet blir något problem då fläktarna alltid lär vara igång under spel och aldrig vara igång annars. Det är min erfarenhet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

30% behöver inte vara något dåligt. Testade ett Windforce som började på 30% vilket var ca 1000RPM vilket inte hördes överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Själv har jag prioriterat ljudvolym över allt annat, så om du vill ha det riktigt tyst rekommenderar jag custom loop med extern radiator. Dock får man räkna med att betala en hög premium och extra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

30% behöver inte vara något dåligt. Testade ett Windforce som började på 30% vilket var ca 1000RPM vilket inte hördes överhuvudtaget.

Poängen är att 30% betyder olika på olika modeller. Jag blev själv tvungen att byta ut ett Zotac AMP-kort för att det blev så störande när det rivstartade fläktarna på 1200 RPM hela tiden. Men det är förstås väldigt personligt hur störande man tycker sånt är, och hur högljudd ens dator är i övrigt.

Men det är i alla fall värt att känna till att korten har ett lägsta varvtal som kan vara förvånansvärt högt, och som inte går att justera via mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskarn81:

Sitter och ska skaffa ny dator inom kort och vill ha så tyst dator som möjligt men ändå hög prestanda (ca. 30-40tkr). Har idag ett 2080 TI som jag var lite besviken på att det låter så mycket under belastning trots att man valt silence-modeller av tillverkare på både fläktar, chassi och processorkylning (vatten).

Denna omgång tänkte jag kolla lite extra på ljudvolymer och sånt. Någon som vet ifall det finns någon som jämfört den nya 5000-seriens ljudnivåer? Kan tänka mig 5070 ti, 5080 eller 5090 men osäker på ifall bättre kort låter mycket mer.

Just nu när jag kör något på ultra high behöver jag ha hörlurar på mig annars räcker inte skrivsbordshögtalarna till... typ

du har inte funderat på custome vatten kylning? (går att göra väldigt tyst)
vill du slippa underhållet kör med kobalt silver blandat med batteri vatten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om du prioriterar låg ljudnivå så köp vilket kort du vill och ta bort fläktarna och ersätt med två 120mm av bra modell.
Så gör jag. Alltid.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om du prioriterar låg ljudnivå så köp vilket kort du vill och ta bort fläktarna och ersätt med två 120mm av bra modell.
Så gör jag. Alltid.

Håller med och det rekommenderas verkligen!

Det här gjorde jag för några veckor sedan på mitt 4070 Super. Gick från väldigt högljudda 92mm-fläktar där grafikkortet hamnade på 85 grader vid spel till 2st Noctua NF-A12x25. Ljudnivån är nu extremt mycket lägre (hörs knappt alls vid 70% som jag satte som max) och grafikkortet når istället 66 grader. Nästan 20 grader skillnad bara genom att byta fläktar.

Med någon slags volym igång så hörs dom inte överhuvudtaget, men är det helt knäpptyst i vardagsrummet så kan man höra ett lågt sus.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Håller med och det rekommenderas verkligen!

Det här gjorde jag för några veckor sedan på mitt 4070 Super. Gick från väldigt högljudda 92mm-fläktar där grafikkortet hamnade på 85 grader vid spel till 2st Noctua NF-A12x25. Ljudnivån är nu extremt mycket lägre (hörs knappt alls vid 70% som jag satte som max) och grafikkortet når istället 66 grader. Nästan 20 grader skillnad bara genom att byta fläktar.

Med någon slags volym igång så hörs dom inte överhuvudtaget, men är det helt knäpptyst i vardagsrummet så kan man höra ett lågt sus.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Snyggt 👍
Så här gjorde jag. #20848914

Helt rätt. Det är sjukt vilken skillnad byte av fläktar kan göra. Det kan göra ett värdelöst kort helt användbart.
Mitt Asus Dual OC 1070 var så. Världens sämsta kylare stock. Med två 120mm var det helt ok.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.