Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Än en gång, är det vad som antas att en konsument ska behöva kolla för att se om ett pris är "uppenbart felaktigt"?

Ja.... Jag väntar fortfarande att någon skall visa mig en gpu som sålts med 34% rabatt under msrp första halvåret från release 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Någon som har fått något svar från Kompletts kundtjänst när ni frågat om varför er order blev makulerad?
Bad om ett likvärdigt kort för samma belopp, men inte hört ett knyst från dem.
Kommer definitivt att bojkotta Komplett framöver och välja andra aktörer istället när de sköter det så dåligt.
Kanske bör man ta kontakt med ARN ändå.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Du säger att ingen kräver att företag ska korsfästas men drar ändå hela diskussionen till att folk är giriga eller överdriver.

Va? Nu rör du nog ihop det...

Skrivet av smel:

Det går att kritisera Kompletts hantering utan att vara extrem. Det är just det många gör, påpekar att kampanjen var aktiv, beställningar togs emot, och att slumpmässig hantering av ordrar inte är seriöst. Det är knappast att "dra det hela vägen", det är att ställa rimliga krav.

Ja precis, och även jag är kritisk mot dem redan i min ursprungliga inlägg. Jag har aldrig hävdat motsatsen. Du valde dock självmant att svara på det inlägget utan att det var riktat specifikt mot dig. Så det verkar onekligen som att du trots det känner dig väldigt träffad och nu försöker tillskriva mig ståndpunkter som jag inte har givit uttryck för.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Va? Nu rör du nog ihop det...

Ja precis, och även jag är kritisk mot dem redan i min ursprungliga inlägg. Jag har aldrig hävdat motsatsen. Du valde dock självmant att svara på det inlägget utan att det var riktat specifikt mot dig. Så det verkar onekligen som att du trots det känner dig väldigt träffad och nu försöker tillskriva mig ståndpunkter som jag inte har givit uttryck för.

Ja absolut jag ser att du också varit kritisk mot Komplett och det är så klart helt okej jag menade inte att påstå att du sagt saker du inte sagt heller. Det är lätt att det blir lite snett i en diskussion där många tycker mycket och svar går kors och tvärs. Jag svarade mest eftersom det du skrev kändes riktat lite bredare men om så inte var fallet så fine. Tycker ändå vi verkar vara ganska överens om att Komplett inte direkt glänste i hanteringen av det här.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Någon som har fått något svar från Kompletts kundtjänst när ni frågat om varför er order blev makulerad?
Bad om ett likvärdigt kort för samma belopp, men inte hört ett knyst från dem.
Kommer definitivt att bojkotta Komplett framöver och välja andra aktörer istället när de sköter det så dåligt.
Kanske bör man ta kontakt med ARN ändå.

jag fick ett kort och koncist svar. Tror inte det är första gången Oliver svarar på denna fråga idag..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

jag fick ett kort och koncist svar. Tror inte det är första gången Oliver svarar på denna fråga idag..<Uppladdad bildlänk>

Aha okej, tack!

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja.... Jag väntar fortfarande att någon skall visa mig en gpu som sålts med 34% rabatt under msrp första halvåret från release 🙂

Jag tror att den springande punkten egentligen är om du behöver vara så insatt i datordelsmarknaden att du vet att det är rimligt att en CPU får 44% rabatt men inte en GPU, det är lite som att en tröja är helt ok att sälja för 50% rabatt, men inte byxor, och det bör den allmänna konsumenten ha koll på.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Ja absolut jag ser att du också varit kritisk mot Komplett och det är så klart helt okej jag menade inte att påstå att du sagt saker du inte sagt heller. Det är lätt att det blir lite snett i en diskussion där många tycker mycket och svar går kors och tvärs. Jag svarade mest eftersom det du skrev kändes riktat lite bredare men om så inte var fallet så fine. Tycker ändå vi verkar vara ganska överens om att Komplett inte direkt glänste i hanteringen av det här.

Komplett har betett sig som klåpare i och med att de låtit denna situationen uppstå från första början. Deras ursäkt var definitivt på sin plats. Därom är vi ense.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sweisdapro:

okej, men hur menar du att någon som inte är insatt i datorhårdvara ska kunna utröna att 44% är felaktigt på den ena men inte den andra produkten, för mig veterligen är det det som menas när KKL pratar om "uppenbart felaktigt pris"

Konsumentköplagen (KKöpL) nämner över huvud taget ingenting om felaktig prissättning, utan det lagrum som används är Avtalslagens 4 kap. 32 §:

Citat:

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Det där med "uppenbart felaktigt" är en lite mer generaliserad term som används istället bland annat i betydelsen "insåg eller borde ha insett att det var felaktigt", men det är inte ett citat ur något lagstycke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komplett har svarat mig att de har avtalat bort orderbekräftelsen med den lilla notis som stod på produktsidan. De hänvisade till ARN om jag inte höll med.

Fortfarande inget om priset utan bara att de inte har kort att skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Konsumentköplagen (KKöpL) nämner över huvud taget ingenting om felaktig prissättning, utan det lagrum som används är Avtalslagens 4 kap. 32 §:

Det där med "uppenbart felaktigt" är en lite mer generaliserad term som används istället bland annat i betydelsen "insåg eller borde ha insett att det var felaktigt", men det är inte ett citat ur något lagstycke.

Tackar, bra att veta!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Komplett har svarat mig att de har avtalat bort orderbekräftelsen med den lilla notis som stod på produktsidan. De hänvisade till ARN om jag inte höll med.

Fortfarande inget om priset utan bara att de inte har kort att skicka.

vilken lilla notis är menar de, den om hur länge erbjudandet gäller, eller så länge lagret räcker?
Har svårt att se att det skulle hålla som förklaring hos arn; "ja vi tog emot pengar, och godkände ordrar, men eftersom vi skrivit detta kan vi bara makulera alla som blev för många"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

vilken lilla notis är menar de, den om hur länge erbjudandet gäller, eller så länge lagret räcker?
Har svårt att se att det skulle hålla som förklaring hos arn; "ja vi tog emot pengar, och godkände ordrar, men eftersom vi skrivit detta kan vi bara makulera alla som blev för många"

"Max 1 st per kund. Observera att det är hög efterfrågan och osäker leverans efter lanseringen. Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

"Max 1 st per kund. Observera att det är hög efterfrågan och osäker leverans efter lanseringen. Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid."

Då ska de inte heller ta betalt. Men det går så klart bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Då ska de inte heller ta betalt. Men det går så klart bra.

men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid.
Har de inte lagt till den texten i efterhand nu?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Vill faktiskt minnas att det stod vid beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid.

Nej, det tror jag inte.
Rutan ovanför finns på i stort sett alla grafikkort men det råder ingen direkt brist sen ett tag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Vill faktiskt minnas att det stod vid beställning

Ok, men de borde informerat om felaktigt pris om det nu var så och sedan makulerat alla ordrar.
Inte som nu skickat ut till vissa utan någon som helst turordning. Har de lottat eller hur kom de fram till vilka som de skickade kort till egentligen? Vet någon det?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Ok, men de borde informerat om felaktigt pris om det nu var så och sedan makulerat alla ordrar.
Inte som nu skickat ut till vissa utan någon som helst turordning. Har de lottat eller hur kom de fram till vilka som de skickade kort till egentligen? Vet någon det?

Utifrån vad de säger låter det som att de beställningarna som behandlades först fick sina kort, fram tills korten tog slut.
Men att beställningarna behandlades i oordning pga det "orderkaos" som artikeln handlar om, så om inte slumpmässigt åtminstone inte i köordning, men utan någon avsikt bakom det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån vad de säger låter det som att de beställningarna som behandlades först fick sina kort, fram tills korten tog slut.
Men att beställningarna behandlades i oordning pga det "orderkaos" som artikeln handlar om, så om inte slumpmässigt åtminstone inte i köordning, men utan någon avsikt bakom det.

Kan detta kaos gjort att alla beställningar fick samma tid på ordern?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att den springande punkten egentligen är om du behöver vara så insatt i datordelsmarknaden att du vet att det är rimligt att en CPU får 44% rabatt men inte en GPU, det är lite som att en tröja är helt ok att sälja för 50% rabatt, men inte byxor, och det bör den allmänna konsumenten ha koll på.

De har inget med det att göra... Skulle komplett påvisa att gpuer någonsin sålts med så hög rabatt så skulle de vinna i arn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut är det så, men har företaget ändå skickat ut en orderbekräftelse så gäller det ändå att de högst troligen är skyldiga att stå för ett täckningsköp.
Därför brukar det vara så att det är manuell genomgång som gäller för produkter som förväntas ha högt tryck (ja, ARN har slagit fast att automatiserade bekräftelser gäller om det inte framgår supertydligt från dem att det inte är en orderbekräftelse)

Men det är knappast någon självklarhet. ARN kan också fatta beslut åt andra hållet så att säga.

Allmänna
En konsument har beställt en vara från näringsidkarens hemsida och fått en beställningsbekräftelse. Näringsidkaren har därefter annullerat beställningen. Fråga om bindande avtal har uppstått mellan parterna.

Avgörande
2017-06-14

Ärendenummer
2016-09392

https://adokweb.arn.se/digiforms2/sessionInitializer?xsessiontag=1184531124

Skrivet av Allmänna reklamations nämnden:

Nämndens bedömning

Direkt efter FR:s beställning skickade FS AB ett mejl till honom med rubriken
beställningsbekräftelse. Den avgörande frågan är om den bekräftelsen utgör en bindande
accept och om ett avtal därigenom har träffats mellan parterna, eller om den endast är en
bekräftelse på att företaget har tagit emot FR:s beställning.

Utgångspunkten enligt den traditionella avtalsmodellen är att bekräftelsen utgör en accept, om
inte parterna har kommit överens om någon annan modell för avtalsslutande. Eftersom den
avtalsmodell som företaget påstår skulle tillämpas mellan parterna alltså utgör ett avsteg från
den traditionella modellen, måste detta avsteg tydligt framgå av avtalsvillkoren eller av
bekräftelsen som sådan.

I samband med att FR gjorde beställningen på företagets hemsida godkände han företagets
köpevillkor.

Lite senare följer.

Skrivet av Allmänna reklamations nämnden:

Nämnden anser att den bekräftelse som företaget skickade ut, sedd för sig, kan uppfattas som
en accept. Innebörden av bekräftelsen är alltså oklar, vilket är något som bör belasta
näringsidkaren och inte konsumenten. Däremot är företagets köpevillkor klara och relativt
lättillgängliga. Av villkoren framgår tydligt att beställningsbekräftelsen inte utgör en accept.
Genom att ha godkänt köpevillkoren måste FR anses ha gått med på att en viss avtalsmodell
gällde för köpet;
enligt den modellen har företaget förbehållit sig rätten att avslå en köpares
anbud till dess att en orderbekräftelse – en accept – har skickats ut.

FS AB har inte skickat någon orderbekräftelse till FR. Kort tid efter beställningen tog
företaget kontakt med honom och förklarade att köpet annullerades. Nämnden anser därför att
något bindande avtal inte har ingåtts mellan parterna. Att köpesumman har dragits från FR:s
konto i samband med beställningen ändrar inte den bedömningen. FR:s krav ska därför avslås.

Det är alltså inte bara fråga om ifall en orderbekräftelse har skickats ut eller inte, eller om den specifikt kallas beställningsbekräftelse/orderbekräftelse eller något annat, som är avgörande utan även företagets köpevillkor är väldigt viktiga i sammanhanget. Att det läggs sån vikt vid de benämningarna i just det här fallet är för att de benämningarna även förekommer i företagets köpevillkor gällande när de anser sig ha lämnat en s k accept. Om man sedan kollar Kompletts hemsida hittar man bland annat följande.

Skrivet av Komplett:

5. Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen.

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Ni som väljer att driva det vidare hos ARN lär behöva ett stort lycka till för att inte få avslag. Läs gärna igenom hela referatet (det är bara 2,5 sidor) ifall mina utdrag inte blev tillräckligt sammanhängande/övertygande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan detta kaos gjort att alla beställningar fick samma tid på ordern?

Ja, det är väl en tänkbar tolkning, eller att en del beställningar under "orderkaoset" fastnade på något steg i processen och hamnade efter beställningar som egentligen gjordes senare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skickade fråga om varför de ej gjorde så att de skickade kort enligt orderdatum & tid. Med exempel ifrån andra tråden osv.
Då det var det som folk var upprörda efter, att de helt enkelt inte kollade över orders, och skickade ut sina exemplar till de första som beställde.

Fick detta som svar:

"På produktsidan var det meddelat att det var høg efterfrågan och osäker leverans. Det blev också preciserat att alla som la en beställning, ville motta en orderbekräftelse men att vi inte kan garantera leverans eller tidpunkt för leverans. Därför utgör inte orderbekräftelsen ett bindande avtal som du hävdar.

Formuleringen om att "Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid" vara särskilt tydliga på att vi inte kan garantera leverans, och inte bara att leveranstiden var osäker, som du hävdar."

Ärligt talat vet jag inte vad de snackar om. Jag skrev ingenstans att orderbekräftelsen är bindande avtal.
Det enda de försöker hävda är att de går efter deras information om få kort, högt tryck, kan ej garantera kort osv.
Dvs inget om det jag frågade och tog upp.

De vill inte svara riktigt på frågan om varför de ej gått enligt beställningstid.

Jag personligen förstår inte varför de helt enkelt inte skrev något som en annan skrev i andra tråden ex,

""Hej, på grund av ett tekniskt fel, bla bla, hög efterfrågan stort antal beställningar, vi går igenom och skickar alla beställningar i tur och ordning tills lagret är slut, övriga beställningar kommer att avbokas. Tyvärr gäller kampanjpriset endast korten vi hade på lager"

Och agerat efter detta. Men istället ger de inget svar på varför de skickat ut kort till synes helt slumpmässigt utan någon form av order i tur och ordning.

Är det något jag personligen avskyr är det företag som försöker agera undvikande och inte ge klar information.
Inte för någon bryr sig, men jag personligen får stark avsmak ifrån företag som beter sig såhär, så jag kommer undvika komplett framöver iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Men det är knappast någon självklarhet. ARN kan också fatta beslut åt andra hållet så att säga.

Allmänna
En konsument har beställt en vara från näringsidkarens hemsida och fått en beställningsbekräftelse. Näringsidkaren har därefter annullerat beställningen. Fråga om bindande avtal har uppstått mellan parterna.

Avgörande
2017-06-14

Ärendenummer
2016-09392

https://adokweb.arn.se/digiforms2/sessionInitializer?xsessiontag=1184531124

Lite senare följer.

Det är alltså inte bara fråga om ifall en orderbekräftelse har skickats ut eller inte, eller om den specifikt kallas beställningsbekräftelse/orderbekräftelse eller något annat, som är avgörande utan även företagets köpevillkor är väldigt viktiga i sammanhanget. Att det läggs sån vikt vid de benämningarna i just det här fallet är för att de benämningarna även förekommer i företagets köpevillkor gällande när de anser sig ha lämnat en s k accept. Om man sedan kollar Kompletts hemsida hittar man bland annat följande.

Ni som väljer att driva det vidare hos ARN lär behöva ett stort lycka till för att inte få avslag. Läs gärna igenom hela referatet (det är bara 2,5 sidor) ifall mina utdrag inte blev tillräckligt sammanhängande/övertygande.

Okej, kanske värt att dra det till ARN ändå.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag skickade fråga om varför de ej gjorde så att de skickade kort enligt orderdatum & tid. Med exempel ifrån andra tråden osv.
Då det var det som folk var upprörda efter, att de helt enkelt inte kollade över orders, och skickade ut sina exemplar till de första som beställde.

Fick detta som svar:

"På produktsidan var det meddelat att det var høg efterfrågan och osäker leverans. Det blev också preciserat att alla som la en beställning, ville motta en orderbekräftelse men att vi inte kan garantera leverans eller tidpunkt för leverans. Därför utgör inte orderbekräftelsen ett bindande avtal som du hävdar.

Formuleringen om att "Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid" vara särskilt tydliga på att vi inte kan garantera leverans, och inte bara att leveranstiden var osäker, som du hävdar."

Ärligt talat vet jag inte vad de snackar om. Jag skrev ingenstans att orderbekräftelsen är bindande avtal.
Det enda de säger som jag ser är samma som i massutskicket att de är hög efterfrågan, få kort, inte kan leverera osv osv.

Men de vill inte svara riktigt på frågan om varför de ej gått enligt beställningstid?

Jag personligen förstår inte varför de helt enkelt inte skrev något som en annan skrev i andra tråden ex,

""Hej, på grund av ett tekniskt fel, bla bla, hög efterfrågan stort antal beställningar, vi går igenom och skickar alla beställningar i tur och ordning tills lagret är slut, övriga beställningar kommer att avbokas. Tyvärr gäller kampanjpriset endast korten vi hade på lager"

Och agerat efter detta. Men istället ger de inget svar på varför de skickat ut kort till synes helt slumpmässigt utan någon form av order i tur och ordning.

Är det något jag personligen avskyr är det företag som försöker agera undvikande och inte ge klar information.
Inte för någon bryr sig, men jag personligen får stark avsmak ifrån företag som beter sig såhär, så jag kommer undvika komplett framöver iaf.

Skrivet av xerez99:

Okej, kanske värt att dra det till ARN ändå.

Det är tydligt att Komplett försöker luta sig hårt mot formuleringen på produktsidan för att undkomma ansvar.

Men det kan absolut ifrågasättas. Att nämna att leverans inte kan garanteras säger egentligen bara att de inte vet exakt när korten kan levereras, inte att själva köpet är ogiltigt. Det är skillnad på osäker leverans och att makulera hela ordern utan att hänvisa till exempelvis prisfel.

Så mitt råd: stå på er om ni känner att något inte stämmer. Det är fullt rimligt att begära ett tydligare svar och ni har all rätt att ta det vidare till ARN om ni vill. Flera här följer detta med intresse så du är inte ensam.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tackar!
Dock ser jag inte hur den skulle förhandla bort orderbekräftelse, då det i sin tur handlar om att Komplett bekräftat att du har ingått ett avtal med dem om att de ska leverera ett kort, som sagt, blir intressant om någon tar det till ARN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fick detta som svar:

Det enda de säger som jag ser är samma som i massutskicket att de är hög efterfrågan, få kort, inte kan leverera osv osv.

Men de vill inte svara riktigt på frågan om varför de ej gått enligt beställningstid?

Det är samma text som de skickar till alla. Det passade inte riktigt in som svar i mailet jag skickade till dem heller

Max 1 st per kund. Observera att det är hög efterfrågan och osäker leverans efter lanseringen. Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid.

Skrivet av sweisdapro:

Tackar!
Dock ser jag inte hur den skulle förhandla bort orderbekräftelse, då det i sin tur handlar om att Komplett bekräftat att du har ingått ett avtal med dem om att de ska leverera ett kort, som sagt, blir intressant om någon tar det till ARN.

Tyckte svaret jag fick från dem var mycket snävt och, bemötte mig ej personligt och på gränsen till otrevligt så sitter jag och skapar ett ärende hos ARN just nu (enligt deras rekommendation )

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om de faktiskt helt enkelt lottat ut korten och varit tydliga med det.

Kommer inte tjafsa mer med Komplett. Bad dem stänga ned mitt konto hos dem. Varit kund i 25år. Inte för de bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fick detta som svar:

Det enda de försöker hävda är att de går efter deras information om få kort, högt tryck, kan ej garantera kort osv.
Dvs inget om det jag frågade och tog upp.

De vill inte svara riktigt på frågan om varför de ej gått enligt beställningstid.

Ha jag har fått exakt samma nonsenssvar tillbaka där dom skriver att jag hävdar saker som jag inte sagt. Dom verkar ju bara skicka ut svar efter nån mall utan att ens läsa vad man skriver. Riktigt uselt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow