Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Hade varit bättre om de faktiskt helt enkelt lottat ut korten och varit tydliga med det.

Kommer inte tjafsa mer med Komplett. Bad dem stänga ned mitt konto hos dem. Varit kund i 25år. Inte för de bryr sig.

Gjorde samma, som du säger ingen som bryr sig om det men det känns rätt för min egen del
"Kund sedan 7. juli 2008"

Att skicka samma svar till alla som inte ens handlar om det man skrev till dom gör mig bara irriterad.
Läs kritiken, var transparent och ärlig så hade jag inte haft något problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Men det är knappast någon självklarhet. ARN kan också fatta beslut åt andra hållet så att säga.

Allmänna
En konsument har beställt en vara från näringsidkarens hemsida och fått en beställningsbekräftelse. Näringsidkaren har därefter annullerat beställningen. Fråga om bindande avtal har uppstått mellan parterna.

Avgörande
2017-06-14

Ärendenummer
2016-09392

https://adokweb.arn.se/digiforms2/sessionInitializer?xsessiontag=1184531124

Lite senare följer.

Det är alltså inte bara fråga om ifall en orderbekräftelse har skickats ut eller inte, eller om den specifikt kallas beställningsbekräftelse/orderbekräftelse eller något annat, som är avgörande utan även företagets köpevillkor är väldigt viktiga i sammanhanget. Att det läggs sån vikt vid de benämningarna i just det här fallet är för att de benämningarna även förekommer i företagets köpevillkor gällande när de anser sig ha lämnat en s k accept. Om man sedan kollar Kompletts hemsida hittar man bland annat följande.

Ni som väljer att driva det vidare hos ARN lär behöva ett stort lycka till för att inte få avslag. Läs gärna igenom hela referatet (det är bara 2,5 sidor) ifall mina utdrag inte blev tillräckligt sammanhängande/övertygande.

absolut kan det gå så, däremot säger inte de villkor från komplett som du länkat något om att den orderbekräftelse som skickats ut inte är en Accept, tvärt om säger villkoren ju att de utan problem hade kunnat korrigera till "korrekt" pris för alla som lade beställningar.
Genom att inte meddela/korrigera priset har de alltså, enligt sin egna villkor, bekräftat att det låga priset är korrekt ( @Swedishchef_90 )
Det står inte heller att de kan makulera en beställning heller, utan att kunden får häva köpet, jag vet inte om det räcker för att slippa ansvaret för täckningsköp vid utskickad orderbekräftelse, men jag tvivlar på det.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har inget med det att göra... Skulle komplett påvisa att gpuer någonsin sålts med så hög rabatt så skulle de vinna i arn

fast, nu har de ju själva gjort det, till alla de levererade kort till, förstår du min poäng?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Så först blir folk sura över ett uppenbart felaktigt pris gör att deras order annulleras. (Inte ens ARN hade hjälpt till här, nästan 50% rabatt på nytt grafikkort är uppenbart felaktigt.)

Sen sätter lite kognitiv dissonans in och dom flesta inser att "oh well", det var ett uppenbart felaktigt pris, förståeligt att ordern annuleras. Trist att det inte gick, men men...

Sen kommer det ut att ett fåtal (handfull) personer fått kort iallafall, och då blir folk sura igen, avslutar sina konton m.m., - trots att inget egentligen ändrats: det är fortfarande ett ursprungligen felaktigt pris och ingen hade någonsin rätt till kortet.

Jag kan förstå att man är lite bitter över att man inte hade turen och tillhör den handfull grupp människor som fick ett kort för det priset, eller att man är lite bitter över att Komplett inte sålde till dom som klickade först eller lottar ut, men kom igen - att kalla på bojkott eller borttagning av decennier gamla Komplettkonton?

Känner ni er inte lite väl självberättigade? Har Kompletts agerande lett till någon slags personlig förlust?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Den enögda girighet som forumet och dess medlemmar visar upp i sådana här sammanhang, ihop med den drakoniska synen på företag och dess verksamhet är fan skrämmande...

Alla här vet att det var ett felaktigt pris, antingen medvetet eller undermedvetet, även de som hävdar motsatsen. Hur jag kan vara säker på det? Jo för att om det har varit ett rimligt kampanjpris, som vilket annat, och som man kan förvänta sig dyker upp igen om en månad eller nåt, så hade ni inte ens brytt er om att kommentera. Ni kanske lurar er själva men ni lurar inte mig iaf. Hade det inte handlat om ett uppenbart felaktigt pris hade det inte blivit någon uppståndelse överhuvudtaget, oavsett hur Komplett hade hanterat det. "Jaha, några fick köpa ett Radeon 9070 XT Red Devil för 500 spänn billigare än vad som är vanligt förekommande vid reor i nuläget medans andra inte fick det. Big deal..." hade alla tänkt i ett sådant fall.

Vissa hävdar att det handlar om konsumenträtt och att man ska hävda sin rätt gentemot Komplett och driva ärendet via ARN osv. Seriöst? Ni beter som att de skulle ha lurat på er en TV för 20 000 kr som egentligen bara är värd 10 000 kr eller nåt. Existerar konsumenträtten verkligen för att man ska kunna "sätta dit" företag som begår uppenbara misstag??

Att det handlar om ett misstag är uppenbart och Komplett har ju även via redaktionen erkänt att de gjort bort sig och bett om ursäkt. Att de förlorar en del i anseende för att de har ett undermåligt ordersystem (med tillhörande rutiner) som tillåter uppenbart felaktig prissättning, visar lagersaldon som inte alls stämmer och dessutom tillåter att flera tusentals ordrar fortsätter strömma in på redan slutsålda produkter är en självklarhet, men mycket mer än så borde inte det här handla om.

Medhåll.

Den morbida prisjägarmentalitet som vissa stolt gjort till livstil, och som vissa brancher drabbas mer av än andra, känner inga gränser.

Det är en sak om man som stolt prisjägare vägrar handla annat än om det mer eller mindre är garanterat att handlaren inte tjänar en spänn, men att tvinga sig på och kräva att handlaren ska göra förlust är hyfsat sinnesjukt.

Och i just denna branch där alla involverade vet att marginalerna är lövtunna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så först blir folk sura över ett uppenbart felaktigt pris gör att deras order annulleras. (Inte ens ARN hade hjälpt till här, nästan 50% rabatt på nytt grafikkort är uppenbart felaktigt.)

Sen sätter lite kognitiv dissonans in och dom flesta inser att "oh well", det var ett uppenbart felaktigt pris, förståeligt att ordern annuleras. Trist att det inte gick, men men...

Sen kommer det ut att ett fåtal (handfull) personer fått kort iallafall, och då blir folk sura igen, avslutar sina konton m.m., - trots att inget egentligen ändrats: det är fortfarande ett ursprungligen felaktigt pris och ingen hade någonsin rätt till kortet.

Jag kan förstå att man är lite bitter över att man inte hade turen och tillhör den handfull grupp människor som fick ett kort för det priset, eller att man är lite bitter över att Komplett inte sålde till dom som klickade först eller lottar ut, men kom igen - att kalla på bojkott eller borttagning av decennier gamla Komplettkonton?

Känner ni er inte lite väl självberättigade? Har Kompletts agerande lett till någon slags personlig förlust?

Jag tror du missar poängen lite. Det här handlar inte i första hand om att folk är "bittra" över att de inte fick ett kort. Det handlar om att Komplett bekräftade köp, tog emot beställningar under kampanjflagg, och först därefter makulerade dessa utan någon tydlig eller rättvis urvalsprocess. Flera har dessutom fått motstridiga besked, vissa ordrar skickades ut trots att de lades sist.

Att kalla det "uppenbart felaktigt pris" är också tveksamt. Priser sjunker snabbt efter lansering, särskilt under kampanjer. Det här låg i linje med andra aggressiva prissänkningar på marknaden. Komplett själva har inte heller angett att priset var fel, bara att det var hög efterfrågan och osäker leverans.

Så nej, det handlar inte om girighet eller att känna sig "självberättigad", det handlar om rimliga förväntningar på ett stort bolag och om att kunder behandlas konsekvent och rättvist.

Om du tycker att folk överreagerar är det förståeligt, men att förringa andras frustration som "kognitiv dissonans" eller "bittra förlorare" för diskussionen in på fel spår.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag tror du missar poängen lite. Det här handlar inte i första hand om att folk är "bittra" över att de inte fick ett kort. Det handlar om att Komplett bekräftade köp, tog emot beställningar under kampanjflagg, och först därefter makulerade dessa utan någon tydlig eller rättvis urvalsprocess. Flera har dessutom fått motstridiga besked, vissa ordrar skickades ut trots att de lades sist.

Att kalla det "uppenbart felaktigt pris" är också tveksamt. Priser sjunker snabbt efter lansering, särskilt under kampanjer. Det här låg i linje med andra aggressiva prissänkningar på marknaden. Komplett själva har inte heller angett att priset var fel, bara att det var hög efterfrågan och osäker leverans.

Så nej, det handlar inte om girighet eller att känna sig "självberättigad", det handlar om rimliga förväntningar på ett stort bolag och om att kunder behandlas konsekvent och rättvist.

Om du tycker att folk överreagerar är det förståeligt, men att förringa andras frustration som "kognitiv dissonans" eller "bittra förlorare" för diskussionen in på fel spår.

I artikeln som du nu skriver kommentarer till finns följande citat från Komplett "Detta var ett misstag från vår sida, och även om vi kommer att leverera kortet till fel pris till ett fåtal, kommer det att finnas många som känner sig besvikna och lurade. Vi ber uppriktigt om ursäkt för detta."

Kommentaren om kognitiv dissonans verkar det visst finnas en del fog för...

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Vad är det jag missar? Jag tog upp det du skrivit om ovan, och min respons till det du skrivit är "Okej?".
Jag förstår bitterheten i att dom skickat ut kort pö om pö, men det gäller typ en handfull kort - som folk ändå aldrig var berättigade till.

Skrivet av smel:

Att kalla det "uppenbart felaktigt pris" är också tveksamt. Priser sjunker snabbt efter lansering, särskilt under kampanjer. Det här låg i linje med andra aggressiva prissänkningar på marknaden.

Närmare 50% rabatt på en mindre än 3 månader gammal GPU är ett uppenbart fel.
Det är ingen tveksamhet i det alls, även vissa gärna vill intala sig detta för att må lite bättre.
Och om det nu inte är ett uppenbart fel, då är det väl ingen stor grej? Bara vänta lite så kommer säkert samma kampanj igen...

Skrivet av smel:

Komplett själva har inte heller angett att priset var fel, bara att det var hög efterfrågan och osäker leverans.

Jag ska inte gå så långt som att säga att du aktivt försöker vara oärlig då du kanske helt enkelt missat det, men detta står väldigt tydligt och tidigt i artikeln som diskuteras: "Tekniska fel påverkade lagerstatus, orderbekräftelser och priser på vissa varor, skriver företaget i en kommentar till SweClockers."

"Tekniskt fel påverkade [...]priser".

Skrivet av smel:

Fast ...att sura över att man inte fick ett kort till uppenbart felaktigt pris är girigt, självberättigande beteende.

Att Komplett av någon anledning inte skickade korten till dom, säg fem personerna som beställde först är lite märkligt, men för 99,99% av personerna som skriver i denna tråden, vad spelar det för roll?
Är Kompletts agerande verkligen så pass dåligt att det förtjänar bojkott och nerstängning av konton?
På vilket sätt hjälper det situationen (antingen köpare eller företag) och hur visar man som kund upp sina förväntningar genom kommentarer som "Komplett är skit, aldrig mer Komplett"? Vid den nivån är det ju enbart gnäll och inget annat...

Är det första gången Komplett gör en tabbe? Nej.
Kunde Komplett skött detta bättre? Ja.
Har Komplett bett om ursäkt? Ja.
Gör folk en höna av en fjäder? Ja.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

För de som känner sig särskilt besvikna och planerar att köpa elektronik inom en snar framtid, uppmanar vi er att kontakta vår kundtjänst. Vi kan inte lova något, men vi vill göra vad vi kan för att korrigera det intryck vi har lämnat.

För oss som inte tänker bojkotta Komplett för all framtid kanske detta kan vara något att glädjas åt.

Sen tycker jag Komplett har svarat på de frågorna som uppstod senaste dagarna. Finns säkert ett case att göra hos ARN men de flesta kan nog släppa det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

I artikeln som du nu skriver kommentarer till finns följande citat från Komplett "Detta var ett misstag från vår sida, och även om vi kommer att leverera kortet till fel pris till ett fåtal, kommer det att finnas många som känner sig besvikna och lurade. Vi ber uppriktigt om ursäkt för detta."

Kommentaren om kognitiv dissonans verkar det visst finnas en del fog för...

Javisst, Komplett har medgett att det var ett misstag, det är inte det som ifrågasätts. Problemet är hur man hanterat det efteråt: med otydlighet, olika besked och en uppenbart orättvis urvalsprocess. Det är där kritiken ligger.

Alla får ha sin tolkning, men jag står fast vid att det är fullt rimligt att ifrågasätta hanteringen utan att det ska förminskas.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad är det jag missar? Jag tog upp det du skrivit om ovan, och min respons till det du skrivit är "Okej?".
Jag förstår bitterheten i att dom skickat ut kort pö om pö, men det gäller typ en handfull kort - som folk ändå aldrig var berättigade till.

Närmare 50% rabatt på en mindre än 3 månader gammal GPU är ett uppenbart fel.
Det är ingen tveksamhet i det alls, även vissa gärna vill intala sig detta för att må lite bättre.
Och om det nu inte är ett uppenbart fel, då är det väl ingen stor grej? Bara vänta lite så kommer säkert samma kampanj igen...

Jag ska inte gå så långt som att säga att du aktivt försöker vara oärlig då du kanske helt enkelt missat det, men detta står väldigt tydligt och tidigt i artikeln som diskuteras: "Tekniska fel påverkade lagerstatus, orderbekräftelser och priser på vissa varor, skriver företaget i en kommentar till SweClockers."

"Tekniskt fel påverkade [...]priser".

Fast ...att sura över att man inte fick ett kort till uppenbart felaktigt pris är girigt, självberättigande beteende.

Att Komplett av någon anledning inte skickade korten till dom, säg fem personerna som beställde först är lite märkligt, men för 99,99% av personerna som skriver i denna tråden, vad spelar det för roll?
Är Kompletts agerande verkligen så pass dåligt att det förtjänar bojkott och nerstängning av konton?
På vilket sätt hjälper det situationen (antingen köpare eller företag) och hur visar man som kund upp sina förväntningar genom kommentarer som "Komplett är skit, aldrig mer Komplett"? Vid den nivån är det ju enbart gnäll och inget annat...

Är det första gången Komplett gör en tabbe? Nej.
Kunde Komplett skött detta bättre? Ja.
Har Komplett bett om ursäkt? Ja.
Gör folk en höna av en fjäder? Ja.

Vi kommer nog aldrig se helt lika på det här och det är okej. Jag har aldrig krävt något jag inte har rätt till – min kritik handlar om hur det hela hanterats. Inte om rabatten i sig, utan om att man annonserat kampanj, tagit emot beställningar, bekräftat dem och sedan behandlat kunder olika utan transparens. Det är där många upplever att det brister.

Du får kalla det gnäll om du vill, jag kallar det rimlig kritik. För min del är saken nu avslutad. Jag inväntar svar från Komplett och ser vad dem har att säga.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt att grafikkort är för dyra idag.
Så lite kul om åtminstone några fick grafikkort till bra pris.

Synd bara att det verkar ha blivit lite kaos av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

fast, nu har de ju själva gjort det, till alla de levererade kort till, förstår du min poäng?

Jag förstår men frågan är, vi vet om 3 som sagt de har fått avisering, hur många de levererar?

Har ett x antal slunkit igenom automatiskt? 3-5 st, så är det nog billigare att låta de vara än att spendera tid och pengar för omfrakt, och jag vet inte ens om en butik kan kräva tillbaka kortet efter utskick.

Och sen ropade någon "va fasen vi har typ sålt 400 st gpuer" och någon drar i bromsen och då makulerar de resten.

Jag tycker absolut att orderföljden skall vara i ordningsföljd men jag vet också med dator strul så kan det vara att när deras system uppdateras så får alla samma klockslag på beställningen.

Vi kommer aldrig få veta exakt hur de har resonerat men priset folk fick köpa kortet för är garanterat under eller på inköpspriset.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

absolut kan det gå så, däremot säger inte de villkor från komplett som du länkat något om att den orderbekräftelse som skickats ut inte är en Accept, tvärt om säger villkoren ju att de utan problem hade kunnat korrigera till "korrekt" pris för alla som lade beställningar.
Genom att inte meddela/korrigera priset har de alltså, enligt sin egna villkor, bekräftat att det låga priset är korrekt ( @Swedishchef_90 )
Det står inte heller att de kan makulera en beställning heller, utan att kunden får häva köpet, jag vet inte om det räcker för att slippa ansvaret för täckningsköp vid utskickad orderbekräftelse, men jag tvivlar på det.

Jag förstår ärligt talat inte hur du kan göra den tolkningen utefter vad jag skrev, länkade till och citerade. Det menar jag uppriktigt, försöker inte vara spydig eller liknande. Du bör verkligen läsa igenom referatet från ARN och Kompletts försäljningsvillkor i sin helhet.

Du verkar ha hängt upp dig väldigt mycket på just termen orderbekräftelse men det är inte den heliga graal som du tror att den är och den innebär inte automatiskt en accept från företagets sida bara för att en sådan skickas ut.

I sina försäljningsvillkor, som man per automatik accepterar i fall man handlar från dem, så förbehåller Kompletts sig rätten att ändra priset ända fram tills leveransdagen. Det innebär att i juridisk mening så lämnar Komplett ingen accept på ditt köp förrän de skickat din vara. Detta eftersom en accept måste innehålla ett garanterat pris och priset Komplett anger till dig som kund är reserverat ända fram tills att leverans har skett.

Stavning
Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Så komplett medger iaf äntligen att orderhanteringen var felaktig till Sweclockers.

Lite komiskt då de till andra skickat ett generic svar som inte alls handlar om det eller något relaterat till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Vi kommer nog aldrig se helt lika på det här och det är okej. Jag har aldrig krävt något jag inte har rätt till – min kritik handlar om hur det hela hanterats. Inte om rabatten i sig, utan om att man annonserat kampanj, tagit emot beställningar, bekräftat dem och sedan behandlat kunder olika utan transparens. Det är där många upplever att det brister.

Du får kalla det gnäll om du vill, jag kallar det rimlig kritik. För min del är saken nu avslutad. Jag inväntar svar från Komplett och ser vad dem har att säga.

Jag köper det fetmarkerade helt och hållet, inga konstigheter. Komplett har gjort fel, gör om, gör rätt.

Det är när folk börjar prata om hur dom minsann har rätt till något dom aldrig hade rätt till och hur dom (annars) ska bojkotta Komplett som jag (och bevisligen många andra) börjar känna "okej... lugna er lite nu."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Javisst, Komplett har medgett att det var ett misstag, det är inte det som ifrågasätts. Problemet är hur man hanterat det efteråt: med otydlighet, olika besked och en uppenbart orättvis urvalsprocess. Det är där kritiken ligger.

Alla får ha sin tolkning, men jag står fast vid att det är fullt rimligt att ifrågasätta hanteringen utan att det ska förminskas.

Jo men om man ska kritisera hur ett företag hanterar misstag som begåtts, och där du själv specifikt har kritiserat deras kommunikation kring vad som skett, så kanske man ska börja med att ha koll på vad som sagts och inte sagts. Det har ju uppenbarligen inte du eftersom du inte vet vad som står i artikeln du kommenterar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag köper det fetmarkerade helt och hållet, inga konstigheter. Komplett har gjort fel, gör om, gör rätt.

Det är när folk börjar prata om hur dom minsann har rätt till något dom aldrig hade rätt till och hur dom (annars) ska bojkotta Komplett som jag (och bevisligen många andra) börjar känna "okej... lugna er lite nu."

Man kan faktiskt välja att helt enkelt undvika komplett för man tycker de hanterat detta extremt felaktigt och speciellt i vidare kontakt med mail som skrivits om nyligen där Komplett helt undviker svar och istället skickat en mall som ej handlar om något relevant.

Det handlar inte att man försöker kräva att man har rätt till något.

Jag avskyr företag som ej är transparenta, och Komplett har varit allt annat än detta (Först nu de äntligen ger svar angående orderhanteringen till Sweclockers). Medans de samtidigt skickar ut en copy+paste till andra som ej handlar om något.

I slutändan bestämmer varje person vart gränsen går för ett agerande om de vill fortsätta stödja ett företag eller inte, svårare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jo men om man ska kritisera hur ett företag hanterar misstag som begåtts, och där du själv specifikt har kritiserat deras kommunikation kring vad som skett, så kanske man ska börja med att ha koll på vad som sagts och inte sagts. Det har ju uppenbarligen inte du eftersom du inte vet vad som står i artikeln du kommenterar...

Skönt att vi ändå kan enas om grundpoängen. Jag tror inte någon här på allvar tror att man har rätt till ett kort bara för att en order gått igenom. De flesta förstår att fel kan hända. Men jag hade faktiskt inte läst Kompletts uttalande förrän nu och det förändrar ändå en del i hur man ser på situationen.

De bekräftar själva att både priser lagerstatus och ordertider påverkades av tekniska fel och att tilldelningen av kort i praktiken blev helt slumpmässig trots att kampanjen såldes in som först till kvarn. De medger även att kommunikationen kunde ha skötts mycket bättre och att frustrationen från kunderna är förståelig. De uppmanar till och med folk att kontakta dem om man känner sig särskilt besviken vilket jag hoppas att folk gör om så är fallet.

Så nej det handlar inte om att alla ska få sitt kort utan om att ett stort företag hanterade ett haveri ganska rörigt och att kunder har all rätt att reagera precis som Komplett själva faktiskt erkänner i efterhand.

Jag har sagt vad jag vill ha sagt. Nu har jag läst in mig och fått hela bilden. Jag går vidare härifrån.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Så vad vill du att komplett skall göra för att du skall känna dig nöjd?

Permalänk
Medlem

Komplett får gärna förtydliga detta citat ” För de som känner sig särskilt besvikna och planerar att köpa elektronik inom en snar framtid, uppmanar vi er att kontakta vår kundtjänst. Vi kan inte lova något, men vi vill göra vad vi kan för att korrigera det intryck vi har lämnat.”.

Jag har kontaktat deras kundtjänst med god ton och mer eller mindre fått till mig -vi har inga skyldigheter , kontakt ARN om du vill fortsätta ärendet. Dessutom la de ord i min mun när de svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Komplett får gärna förtydliga detta citat ” För de som känner sig särskilt besvikna och planerar att köpa elektronik inom en snar framtid, uppmanar vi er att kontakta vår kundtjänst. Vi kan inte lova något, men vi vill göra vad vi kan för att korrigera det intryck vi har lämnat.”.

Jag har kontaktat deras kundtjänst med god ton och mer eller mindre fått till mig -vi har inga skyldigheter , kontakt ARN om du vill fortsätta ärendet. Dessutom la de ord i min mun när de svarade.

De sa aldrig specifikt att de skulle korrigera ditt intryck till det bättre 🤣

Men mer seriöst är det bra att vi fick ett fullständigt svar och förhoppningsvis sköter de det bättre nästa gång.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad vill du att komplett skall göra? Ta tillbaka korten och skicka dem till andra? Skicka lika många till de x första på listan? Skicka kort till alla?

I slutändan spelar det ju ingen roll att folk går på över att fel personer fick kort om det ni vill ha är att fler skall få billiga kort.

Det har folk här redan svarat på flera gånger om, men du kanske inte bemödar dig att läsa det och istället kommenterar bara som ett par andra som absolut inte följt detta.

Jag vill inte Komplett ska göra något nu, det som är gjort är gjort.
Däremot hade det ju varit trevligt om Komplett faktiskt bemödade sig att läsa mailet jag skickade till dom med information och en fråga som de helt ignorerade och skickade ett generic svar.

Jag talar bara för mig själv såklart, om de gjort ovan och förklarat vad som skett och varför så hade jag accepterat det mer.

Permalänk
Medlem

Och de som kontaktar ARN gör ju det för att få ett kort till priset som komplett uppgav, inget annat. Det är inte så att man kan driva något som man inte egentligen är part i, alltså blir det ju att hävda att någon som beställde senare fick ett kort som man skulle ha fått eller att alla skulle få billiga kort som beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad vill du att komplett skall göra? Ta tillbaka korten och skicka dem till andra? Skicka lika många till de x första på listan? Skicka kort till alla?

I slutändan spelar det ju ingen roll att folk går på över att fel personer fick kort om det ni vill ha är att fler skall få billiga kort.

I detta stadie? Exempelvis symbolisk rabattkod på valfritt grafikkort, 5-10% till de som beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och de som kontaktar ARN gör ju det för att få ett kort till priset som komplett uppgav, inget annat. Det är inte så att man kan driva något som man inte egentligen är part i, alltså blir det ju att hävda att någon som beställde senare fick ett kort som man skulle ha fått eller att alla skulle få billiga kort som beställde.

Gör det då.
Se vad ARN säger om detta.

Permalänk
Medlem

Ja skit kan hända alla butiker. Sen sköter butiker det olika snyggt. Något jag däremot har märkt är att komplett i min mening har blivit mycket sämre. Visst nu jämför jag nör jag handlade mycket från komplett, runt 2007-2012. Det kändes som dom hade större utbud. Och support och kundservice va trevliga och lätta att ha och göra med. Idag skulle jag säga att deras utbud är ganska litet, ofta slut på saker. Och att få tag i någon vettig att prata med på komplett är inte heller lätt.

Permalänk
Medlem

Varför ta kreditupplysning om man inte har intentioner att sälja kortet? Första och sista gången jag handlar på komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

Varför ta kreditupplysning om man inte har intentioner att sälja kortet? Första och sista gången jag handlar på komplett.se

För det sker automatiskt? 👍

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För det sker automatiskt? 👍

Har för mig att sådant brukar ske ungefär i samband med att en beställning ska skickas? Fick också en kreditupplysning och det har tidigare kommit i samband med ett utskick om leverans när jag beställt tidigare.

Känns som att någon drog i bromsen innan de skulle skickas efter en kreditupplysning men inget som jag kan svära på men det känns så onödigt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One