Grafenblad påstås vara 17 gånger bättre än kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan säga att 3-5°c är inom felmarginalen. du kan lägga samma pasta typ 20 gånger och få 20 olika resultat på +-~5°c avg temp.

Menar du att felmarginalen är så hög? Låter otroligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

om testet är gjort helt manuellt så ja ska mycket till att du får exakt samma mängd och spridning varje gång exakt samma kylartryck osv osv.

möjligen att en maskin skulle kunna få ner felmarginalen mer men en felmarginal kommer ändå att finnas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Grafenblad låter som ett efternamn. ;P
Frågan är väl vad det kostar.

Jag läste det som ett adligt namn, högvälborne Graafenblaad...
Smart annars med grafenblad om det funkar, fast jag har Arctic Silver kvar i bra att ha-lådan.

Permalänk
Medlem

om testet är gjort helt manuellt så ja ska mycket till att du får exakt samma mängd och spridning varje gång exakt samma kylartryck osv osv.

möjligen att en maskin skulle kunna få ner felmarginalen mer men en felmarginal kommer ändå att finnas.

Borde gå med spruta och väga innan? Och köra ärtan? Svårt att tro sådan skillnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Instämmer, har aldrig upplevt detta under mina 15+ år med att bygga och underhålla datorer åt mig själv och min familj, eller som support på DH.

+-5 grader är extremt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

kan säga att 3-5°c är inom felmarginalen. du kan lägga samma pasta typ 20 gånger och få 20 olika resultat på +-~5°c avg temp.

nej då har du nog monterat nånting fel, finns gott om videos som visar att det är tydlig skillnad på pasta

https://www.youtube.com/watch?v=RhaEOEGDb94

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fenrisulvfan:

Grafenblad låter som ett efternamn. ;P
Frågan är väl vad det kostar.

Fru Grafvenblad

Permalänk
Medlem

Det är ju bättre där det är kontakt, men är det kontakt på tillräckligt många ställen för att det ska bli avsevärt bättre på totalen? Ser gärna ett test på dessa

Permalänk
Medlem

Om man ska tro på uttalandet rakt av så låter det ju väldigt bra.
Men vill se tester innan jag litar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Knappast, vi pratar redan nu om en skillnad på 3-5 grader mellan kylpastorna, sett upp till 10 graders skillnad i vissa tester

om en pasta ger 10 grader är jag på månen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

om en pasta ger 10 grader är jag på månen.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/miyqdy/changed...

skulle du kunna ta med en av stenarna hem till mig? hade varit coolt att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

17 gånger bättre som i temperatur kommer betyda max 0,5c med största vattenkylaren i världen. Att folk bryr sig om sånt här är komiskt.

Ja det låter ju så otroligt bra men precis som du säger så blir det i faktiskt prestanda troligen knappt märkbart

Permalänk
Medlem

Ju tunnare förbindelse mellan IHS och kylaren desto bättre. Man får ju tänka på att "kylpastan" relativt metallerna agerar en termisk isolator trotts allt (dock bättre än luft). Som en del säger så bygger det på att grafenbladet trotts sin tunnhet får kontakt åt båda hållen och någon sorts "fyllnadsmaterial" har de väl använt för att få grafenet hanterbart?

Väntar på nästa YT-video där de diskuterar om de ska gnida in ett tunnt lager kylpasta på någon av blad-sidorna.

Permalänk

det är per per kvadratmeter antar jag bara att de latat sig och bara skrivit ut det per m.

Killgissning much ?

Det blir W/mK för att överföringen av värmeeffekt beror arean men också tjockleken av materialet , så enheten på konstanten blir W*m / m^2*K, vilket förkortas till W/mK

Hela formeln är Q = kA(T1-T2) / d

Där Q är effekt, k är den nämda konstanten (Watt per meter-Kelvin), A är arean , T1 och T2 temperaturerna på var sin sida av materialet med tjockleken d.

Simsalabim blir tar alla meter och kelvin ut varandra och kvar blir watt

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom kommer göra för att se till så man måste köpa en ny vid varje CPU-byte, annars lär dom ju missa på massa inkomst.

Permalänk
Medlem

ThermalGrizzly släppte Kryosheet i grafen för något år sedan: https://www.thermal-grizzly.com/en/kryosheet/s-tg-ks-24-12

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett vettigt alternativ!

Jag gillar när CPU kylaren redan är färdig med pasta och man behöver bara dra bort en liten skyddsplast, så slipper man joxxa med kylpasta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hittade den här "Yatagarasu" testen från 2023-12-15
https://www.sweclockers.com/testpilot/37729-testpilot-thermal...

Citat:

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på ny kylteknik från Thermal Grizzly i form av grafenblad. Kan detta vara en värdig ersättare till den traditionella kylpastan?

Permalänk
Medlem

Låter iaf verkligen intressant, varje grad kan göra stor skillnad på fläkt kurvan

Jag gick ner nån enstaka grad från Artic 6 till PTM, troligen fake med oxh inte honeywell, tror det var 15x15 ish cm ark från Aliexpres.
Det var mindre kul att montera.

Permalänk

Stora frågan blir väl hur mycket gods tjocklek får du? Blir det lika tjockt lager med grafen som kylpasta och grafen leder värme så mycket bättre så är det ingen diskussion.

17 gånger bättre ledning men 30 gånger så mycket tjocklek blir det meningslöst.

Sen är ju livslängd också relevant.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara något swecs testlabb borde sätta tänderna i. Var länge sedan jag såg ett hederligt kylpasta test. Och med dessa grafenblad och kanse även ett par andra moderna alternativ kan det bli riktigt intressant.

Körde ss5 i väldigt många år och har testat ett par olika under åren och just nu gillar jag mx-4.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tydligen hade Kungen varit på besök i fabriken i Kina.
Efter besöket hade han uttryckt; Nu vänder vi blad🙃

Permalänk
Medlem

Jag har kört Conductonaut på min 1950x sedan 2017/2018 skiftet med Noctua kylaren. Måste gjort perfekt applicering då.

Öppen för grafenblad nästa 2nm CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visten:

Undrar om svenska SHT kommer vara med i matchen 🤔
https://smarthightech.com/about-us/

Thermalgrizzly Kryosheet tillverkas av en svensk firma så de kanske redan är med i matchen?

Permalänk

Om den redan funnits ute en tid för Intel så borde någon redan ha testat den, hade den då varit 17 gånger bättre än befintliga alternativ så borde man hört något om det kan jag tycka... detta låter som motsvarigheten till kinesiska watt på förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Detta kan vara något swecs testlabb borde sätta tänderna i. Var länge sedan jag såg ett hederligt kylpasta test. Och med dessa grafenblad och kanse även ett par andra moderna alternativ kan det bli riktigt intressant.

Körde ss5 i väldigt många år och har testat ett par olika under åren och just nu gillar jag mx-4.

PTM som ett modernt alternativ.
Sådan Phase change material som ändrar tillstånd med temperatur.
Som Honeywell PTM 7950 som ändrar tillstånd vid ca 40°C
Över ~40°C är den mer "flytande" och under 40°C är den mer "fast".

Just den punkten är svårt att testa ...
Men Honywell säger bl.a.
* Industry-proven superior long-term reliability

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

PTM som ett modernt alternativ.
Sådan Phase change material som ändrar tillstånd med temperatur.
Som Honeywell PTM 7950 som ändrar tillstånd vid ca 40°C
Över ~40°C är den mer "flytande" och under 40°C är den mer "fast".

Just den punkten är svårt att testa ...
Men Honywell säger bl.a.
* Industry-proven superior long-term reliability

Ja är intresserad av hur den presterar bara inte vad den gör och inte gör vid olika temperaturer, men gillar man sånt så bör det såklart vara med ändå.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kinesiska tillverkaren? Nej tack.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja är intresserad av hur den presterar bara inte vad den gör och inte gör vid olika temperaturer, men gillar man sånt så bör det såklart vara med ändå.

Jo men de flesta som har testat verkar anse att de presterar bra.

Men skulle man köra kylning med flytande kväve eller kompressorkylning eller något annat där komponenterna inte kommer över 40°C ens vid belastning så presterar de väl sämre.

Permalänk
Medlem

Produktnamnet är missvisande. Något enskilt grafenblad är det inte tal om. Det går inte att hantera på så sätt och även om det gick skulle det inte synas. Och dessutom skulle det vara så tunt att det skulle tryckas ner i ojämnheter och kontakt skulle ej uppstå mellan cpu och kylare. Grafen är det bara om det är ett (och endast ett) atomlager tjockt, annars är det grafit. Så om det uppenbarligen inte är grafen, vad är det?