Kan inte logga in på Telenor routers inställningar ..

Permalänk

Kan inte logga in på Telenor routers inställningar ..

Hej. Bor i en HSB fastighet där det ingår Telenor internet och deras router. Ja har nu försökt logga in på routern då Jag vill ändra inställningar och lösenord. (Tar gärna tips på vilka inställningar på denna router) Detta går inte. Väljer jag den IP som Telenor hävda ska funka så händer ingenting. Känns som att browsern bara står och tuggar. Väljer jag exakt den gateway IP som står på routern så får jag en varning att det är en osäker uppkoppling och att någon vill komma åt osv osv... Är det normalt?

Nollade routern så fort jag flyttade in. Så inget borde ju egentligen vara konstigt. Försöker alltså logga in utan att använda kabel, då jag sluppit det tidigare då jag hade Telia. Det ska väl funka eller?

Sen undrar jag lite hur gammal den här routern är Och om Telenor har skickat ut nyare till kunder som HSB och till deras bostäder (eller är nya modeller något man måste be om själv?). TG799vac är modellen av den technicolor som finns.

Tack.

Ta gärna tips i fråga om att logga in och ändra på inställningar samt om den här routern är ok ännu. Funderar på att köpa en annan router men har inte hunnit testa vad denna går för.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej. Bor i en HSB fastighet där det ingår Telenor internet och deras router. Ja har nu försökt logga in på routern då Jag vill ändra inställningar och lösenord. (Tar gärna tips på vilka inställningar på denna router) Detta går inte. Väljer jag den IP som Telenor hävda ska funka så händer ingenting. Känns som att browsern bara står och tuggar. Väljer jag exakt den gateway IP som står på routern så får jag en varning att det är en osäker uppkoppling och att någon vill komma åt osv osv... Är det normalt?

Varningen du får (låter som Chrome?) tyder bara på att det inte är en krypterad anslutning (HTTPS) utan vanlig HTTP. Är det en intern IP-adress du anger så är det inga problem att gå vidare ändå

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

I Firefox kan man lägga till undantag verkar inte gå i Chrome.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Routermodellen är från 2017, även om ditt exemplar kanske är nyare än så. Telenors nya router som dom kallar i4882 började Telenor skicka till kunder från oktober - november 2020.

Du kan givetvis byta routern till en egenköpt från butik.