Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Så tog just emot från franska Amazon. Kartongen från Amazon utan konstigheter men noterade att själva klistermärket/plomberingen på Switch-kartongen var brutet. Allt verkar vara i och ser orört ut, men ska själva koden för Mario Kart ligga löst som en papperslapp i? Funderar på om det är nåt fuffens eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orik:

Så tog just emot från franska Amazon. Kartongen från Amazon utan konstigheter men noterade att själva klistermärket/plomberingen på Switch-kartongen var brutet. Allt verkar vara i och ser orört ut, men ska själva koden för Mario Kart ligga löst som en papperslapp i? Funderar på om det är nåt fuffens eller ej.

Tror det är på grund av följande:

Skrivet av Mirialia:

https://www.inet.se/nyhet/11731/infor-releasen-av-nintendo-sw...

Enligt inet så är förseglingen av dålig kvalitet och har gått upp på rätt många kartonger.

"Nedladdningskoden för Mario Kart World är tryckt på en liten papperslapp som ligger i samma fack som manualen, under konsolen i kartongen. Observera att koden är tryckt direkt på lappen och inte skyddad av något skraplager."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orik:

https://www.inet.se/nyhet/11731/infor-releasen-av-nintendo-sw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror det är på grund av följande:

"Nedladdningskoden för Mario Kart World är tryckt på en liten papperslapp som ligger i samma fack som manualen, under konsolen i kartongen. Observera att koden är tryckt direkt på lappen och inte skyddad av något skraplager."

Tack, verkar stämma! Hittade koden också och även denna tråd: https://www.reddit.com/r/Switch/comments/1l3ugi5/currys_switc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara fake-HDR som ställer till det. Prova att ändra Settings > Display > HDR Output till Compatible Software Only.

För HDR kan det även vara bra att slå på HGIG-läget på TV:n om den har ett sånt, för att undvika att TV:n lägger på sin egen tonemapping. Men då brukar det vara det motsatta problemet, att bilden ser blek ut.

I dockat läge kör jag på en kalibrerad Samsung Q9FN dvs en lite äldre tv. HDR fungerar ypperligt til film och PS5.

Switchen har "HDR compatible software only" inställt, TVn detekterar HDR-flaggan och är i HDR-mode, och spel ser helt fina ut.....förutom MarioKart World som är sjukt översaturerat. Kontrast och annat ser korrekt ut och spelet ser ganska bra ut generellt - förutom just färgerna som är galet saturerade.

Det blir svårt att ställa om saker på själva TVn då blir det ju fel på PS5 vilket blir dumt.

Jag tror inte ens jag har någon HGIG-justering. Alla filter och allting annat är avslått och som sagt kalibrerad til D65.

Om jag ska justera HDR tills solen försvinner så blir det 64 klick mot det ljusa räknat från botten, då fräter jag inte ut moln osv och som sagt det mesta ser bra ut förutom färger i MaroKartWorld. Om jag testar (bara för att testa) 32 klick uppåt så jag fortfarande ser solen klart och tydling (dvs halvparten til där den igentligen skal vara) så blir det faktiskt bättre, men sammtidigt aningen aningen mörkt så det verkar inte heller vara riktig framgångssätt.

Jag tror dom gjort färgerna på detta sätt så spelet ska "poppa" på den innbyggda LCDn, vilket är helt galimatias enligt mig.

Permalänk
Medlem

Konstigt med Amazon fr. Verkar va stor skillnad på leveranstiderna. Mina tillbehör lämnade Amazon på fredagen och hamnade blixtsnabbt i Hanover i Tyskland några timmar senare, dvs halva resan gjord. Sen har den legat där sen dess och leveransen är som vid köpet planerat på Tisdag. Ganska säker på jag valde express. Leveransen är i Södra Sverige med. Inget jag behöver nu men ändå skumt hur det kan skilja så.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag har den svarta, kanske gammal revision?

Har två av den svarta här också. Hoppas på att kunna tests imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag har den svarta, kanske gammal revision? Som jag ska pröva när jag får konsolen tisdag. Någon skrev att de inte hade problem med billiga AliExpress kontroller så verkar inte som alla kontroller behöver firmware uppdateringar.

https://www.reddit.com/r/Switch/comments/1l4jtj8/comment/mw9k...

Kontroller till Switch 1 fungerar tydligen på Switch 2. Kanske tappar någon funktionalitet som förmåga att starta Switch 2 med kontrollen till Switch 1. Folk har skrivit att Pro 1 kontrollen fungerar fint men kan ej starta maskinen med den. Man får gå upp och starta för hand.

Permalänk
Medlem

@Kriistoffer du har fixat solen.

Prova sedan att ändra paper white också när du ser Mario Wonder-bilden.

Nätet säger medelpunkten är 5 höger från noll istället för i mitten.
Jag testade själv på två TV jag har och landade på 6 för att bli nöjd.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Kontroller till Switch 1 fungerar tydligen på Switch 2. Kanske tappar någon funktionalitet som förmåga att starta Switch 2 med kontrollen till Switch 1. Folk har skrivit att Pro 1 kontrollen fungerar fint men kan ej starta maskinen med den. Man får gå upp och starta för hand.

Aaa de flesta verkar funka, det var 8BitDo dosor som krånglade på release men de flesta av deras har fått firmware uppdatering för att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Kriistoffer du har fixat solen.

Prova sedan att ändra paper white också när du ser Mario Wonder-bilden.

Nätet säger medelpunkten är 5 höger från noll istället för i mitten.
Jag testade själv på två TV jag har och landade på 6 för att bli nöjd.

Så först dra längst til vänster, och sen 5-6 hack til höger?

Permalänk
Medlem

Ok 5 hack skal vara 200 nits vilket borde vara referens för HDR så det borde bli bra, ska testa sen när tvn är ledig.

Permalänk
Medlem

fick min nyss från amazon.de
stod att det skulle komma på tisdag egentligen.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

fick min nyss från amazon.de
stod att det skulle komma på tisdag egentligen.

Kom den hem så sent? 😅

Permalänk
Moderator
Moderator

Inlägg som enbart innehåller ett länkat videoklipp kan komma plockas bort i enlighet med § 1.6. Ett sådant inlägg och lite småtjafs därefter har raderats.

Hittar man en fräck video man tycker är av intresse för andra kan man också skriva ihop några meningar om varför videon har relevans. Vad handlar den om? Vad tyckte du om det? Vad tillför videon till den aktuella diskussionen?

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Kom den hem så sent? 😅

haha japp strax innan kl 22

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av hajvan:

haha japp strax innan kl 22

Mine has postponed to 11 pm at first and then at 10:30 pm it postponed to tomorrow...

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk
Medlem

Undrar om wn Switch 2 OLED är på horisonten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror de kör precis som Switch 1 med en refresh med mer effektivt chipp (bättre batteritid) typ 2027, sen OLED 2028-2029. Just nu är vissa tydliga med att de tänker vänta till OLED men frågan är hur många som viker sig om typ Odyssey 2 eller ett mainline Zelda spel kommer? Konsolerna säljer dessutom ut i stora mängder (förmodligen den mest sålda konsol launchen någonsin) så tvivlar på Nintendo har bråttom att få ut en OLED.

Personligen ville jag inte vänta, om det visar sig att OLED är en rejäl uppgradering får jag sälja min konsol och uppgradera. Men jag tror det är rätt många år fram.

Permalänk
Medlem

Ni som tänker sätta på ett skal till er Switch 2, vilket kommer ni köra på? Har själv redan köpt Spigens skärmskydd samt ”Nano Pop case”. Är dock lite tveksam till caset då det trots vad Spigen skriver verkar vara lite tight när man skall docka konsolen med det på.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ni som tänker sätta på ett skal till er Switch 2, vilket kommer ni köra på? Har själv redan köpt Spigens skärmskydd samt ”Nano Pop case”. Är dock lite tveksam till caset då det trots vad Spigen skriver verkar vara lite tight när man skall docka konsolen med det på.

Blev en Savage Raven som förhoppningsvis kommer i veckan, men osäkert. Kollade Nano Pop men man behövde väl typ klistra in Joy-Consen för att de ska stanna i skyddet? Tyckte inte det såg ut som de la till jättestort grepp heller, känns som jag skulle tycka de är för små ändå men jag har relativt stora händer. Men vill man kunna ta bort joy-cons är den ju riktigt nice, använder dock sällan de så ingen big deal för mig att inte kunna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Kommer köpa Dbrands variant, tycker den ser överlägset bäst ut och skönast.

https://dbrand.com/shop/killswitch/nintendo-switch-2-cases

Annars är Satisfyes riktigt bra, men att de sticker ut på sidan gör att det är lite längre till knapparna

https://www.satisfye.com/products/zengrip-2-standalone

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Lär nog dröja precis som med switch1... rätt korkat inte lansera oled vid launch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Blev en Savage Raven som förhoppningsvis kommer i veckan, men osäkert. Kollade Nano Pop men man behövde väl typ klistra in Joy-Consen för att de ska stanna i skyddet? Tyckte inte det såg ut som de la till jättestort grepp heller, känns som jag skulle tycka de är för små ändå men jag har relativt stora händer. Men vill man kunna ta bort joy-cons är den ju riktigt nice, använder dock sällan de så ingen big deal för mig att inte kunna göra det.

Vilket av de olika varianterna från Savage Raven köpte du och är det ”dockbart” med caset på?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Vilket av de olika varianterna från Savage Raven köpte du och är det ”dockbart” med caset på?

Ja det är dockbart. Har kört deras på alla andra switch jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Här är mitt inlägg och recensionen jag kollade:

Skrivet av Entash:

Savage Raven Neogrip gör det. Jag har beställt men hört lite blandat om kvalitén. Annars tror jag typ dbrand (med adaptern man måste sätta på) och Genkis men de är riktigt dyra med frakt från USA, typ runt 700 för genki och 1000 för dbrand.

https://www.amazon.se/Savage-Raven-NeoGrip-Nintendo-Switch/dp...

Recension: (5:42 sätter han den i dock)

https://www.youtube.com/watch?v=aRS6Mb1NV8E&ab_channel=CTA-te...

Förresten när jag ändå lägger ut denna inlägg, är det någon som var skickade från Polen fredag kväll som hört något mer? Står fortfarande 21:42 6 juni senaste uppdatering :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Lär nog dröja precis som med switch1... rätt korkat inte lansera oled vid launch...

Affärsstrategiskt är det smart att inte lansera det vid launch.

1) Det finns ingen OLED med VRR/HDR i den storleken, vilket innebär högre kostnader, när de redan är höga. Bättre då vänta in några år för att få ner kostnader på övriga komponenter så att man kan slänga in en sådan skärm.

2) Folk dubbeldippar + att det håller Switch 2 i mannaminne längre tid.

Hade själv velat ha en. Intrycken av folk som köpt verkar dock vara att LCD-skärmen är riktigt bra för att vara LCD med kantbelysning.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Verkar som min switch 2 kommer idag och har inte fått mitt skärmskydd än. Hur är det att spela i dockat läge med risk för repor? Hörde att första switchen fick lite skador på skärmen när den skulle dockas. Skärmskyddet kommer först imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Verkar som min switch 2 kommer idag och har inte fått mitt skärmskydd än. Hur är det att spela i dockat läge med risk för repor? Hörde att första switchen fick lite skador på skärmen när den skulle dockas. Skärmskyddet kommer först imorgon.

Du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Entash:

Här är mitt inlägg och recensionen jag kollade:

Förresten när jag ändå lägger ut denna inlägg, är det någon som var skickade från Polen fredag kväll som hört något mer? Står fortfarande 21:42 6 juni senaste uppdatering :/

Senaste uppdateringen "06 jun 21:42 Försändelsen har lämnat DHL:s terminal POZNAN - POLAND" här också.
Ska komma fram till Dalarna idag enligt DHL, inte lika säker jag

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB