Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

Dessutom gör det faktiskt skillnad på om bryggningen sitter i kontakten eller inne i GPU:n därför att om den sitter i kontakten så uppstår inte problemet med att olika pins kan råka få olika bra kontakt med GPU:n.

Hm, hur menar du? Om alla pins bryggas i kontakten, och säg 1 av 6 12 V-pins får bra kontakt blir det ju fortfarande ojämn balansering? Samma spänning över alla pins, men olika resistans, så olika ström... eller missar jag något nu?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Naturligtvis, men nu handlar det om utifall detta defakto existerar som ett krav eller inte och därmed kommer tolkningen av vad de olika citaten kan innebära att spela en viss roll. Dessutom gör det faktiskt skillnad på om bryggningen sitter i kontakten eller inne i GPU:n därför att om den sitter i kontakten så uppstår inte problemet med att olika pins kan råka få olika bra kontakt med GPU:n. Så om det nu finns ett sådant krav i specen för kablaget så låter det som att det tillkommit senare som en lösning på att Nvidia plockat bort lastdelningen i 4000+ serien.

Det var ju flera tillverkare/kort som lade till extra shunt-resistorer för att mäta balansen i kabeln, men inte fick göra om singel-fas-matningen till själva kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var ju flera tillverkare/kort som lade till extra shunt-resistorer för att mäta balansen i kabeln, men inte fick göra om singel-fas-matningen till själva kortet

Och de "fick de väl inte" för att den delen kommer från Nvidia, det är iaf allt som jag har hört.

Skrivet av Thomas:

Hm, hur menar du? Om alla pins bryggas i kontakten, och säg 1 av 6 12 V-pins får bra kontakt blir det ju fortfarande ojämn balansering? Samma spänning över alla pins, men olika resistans, så olika ström... eller missar jag något nu?

Om bryggan sitter inne i kontakten så kan inte olika pins skapa olika resistans i kabeln eftersom samtliga kablar då får kontakt om en pin får kontakt, det blir obalans inne i kontakten från bryggan och ut mot pinnarna samt inne i GPUn vilket då kan förklara att det då ev finns ett krav numera för att brygga även inne i GPUn för att undvika det problemet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

Om bryggan sitter inne i kontakten så kan inte olika pins skapa olika resistans i kabeln eftersom samtliga kablar då får kontakt om en pin får kontakt, det blir obalans inne i kontakten från bryggan och ut mot pinnarna samt inne i GPUn vilket då kan förklara att det då ev finns ett krav numera för att brygga även inne i GPUn för att undvika det problemet.

Visserligen, men det är väl oftast kontakten som smälter (snarare än kablarna), så hjälper det verkligen att brygga inuti kontakten då?
Även om det bryggas på PCB:t och i kontakten så ser jag inte hur det heller förebygger att 1-2 pins har bra kontakt och resten dålig, så att all ström går genom dem.

Dvs såhär, om vi förenklar och låtsas att pins antingen har kontakt eller inte, istället för varierande motstånd:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visserligen, men det är väl oftast kontakten som smälter (snarare än kablarna), så hjälper det verkligen att brygga inuti kontakten då?
Även om det bryggas på PCB:t och i kontakten så ser jag inte hur det heller förebygger att 1-2 pins har bra kontakt och resten dålig, så att all ström går genom dem.

Dvs såhär, om vi förenklar och låtsas att pins antingen har kontakt eller inte, istället för varierande motstånd:

<Uppladdad bildlänk>

Det skulle kunna marginellt hjälpa att jämna ut belastningen på sladdarna, men jag tror inte det är den kritiska punkten sett till de som hittills haft problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

<Uppladdad bildlänk>

tänker som så att resistansskillnaden blir enormt mindre i faktiska ohm än om även måste inkludera hela kabellängden tillbaka till psun vid dålig kontakt och därmed antalet ampere också bli mindre.

Innan diskussionen dock sticker iväg i fel riktning så vill jag bara peka på att detta inte är jag som säger att detta skulle vara lösningen eller att det skulle vara bra, det är bara jag som menar att om det nu är så absurt att specen kräver bryggning så skulle det vara mindre absurt om det kravet gällde kontakten isig än inne i strömdelen hos t.ex en GPU.

Min position är fortfarande att jag inte tror att det finns ett sådant krav, enda beviset hittils är en random internetperson på Reddit som vi inte ens vet om de har läst specen eller ej, skulle inte förvåna mig en sekund om detta bara är något som någon hittat på för att försvara nvidia. Frågade faktiskt Gemini om det hela och den påstår iaf att specen har en skrivning att man bör lastdela, nu vet jag ju inte heller om den har läst specen i sitt träningsmaterial eller om den hallucinerar men om jag får välja just nu mellan random person på reddit och Gemini så låter iaf Gemini mer vettigt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|