TV-guiden Special: Välj rätt OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag blir lite lockad av att testa en portabel 16" 4K OLED skärm med HDR1000 när de går att köpa för ca 3500:- från Aliexpress, (länk) men det finns säkert massor av hakar

Jag testar - nu är den beställd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av datta:

Såg inte det nämnas nåt om röda subpuxlar som tar slut, men det kan ju vara ett problem man lyckats åtgärda också.
Föräldrarnas tv tog slut på det sättet. En röd testbild drog väldigt åt det grå i mitten efter typ 3-4 år och märktes mycket på ansikten i nyheter osv.

https://www.avforums.com/threads/lg-oled-red-color-issue.2257...

Det mesta pekar på att detta är ett problem som främst drabbade panelerna innan EX-panelerna och var uttalat bekymmer med 10-talets modeller. Jag har inte alls hört något om detta på moderna apparater utan typexemplet är någons B8 eller B9-modell som körts rätt friskt i flera år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pulver:

Tittar man på obskyra kinesiska märken ser man att det finns ännu fler HDR format, förutom HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG hittar jag även HDR600 och HDR1000 (där HDR1000 tydligen är det bättre alternativet när Dolby Vision saknas)

Vi tar det igen (var ändå ett tag sedan sist)...

HDR-format är följande:
HDR10, även känt som PQ, eller ST.2084 är HDR-formatet och det underförstådda formatet som alla menar när de talar om HDR. Detta är också är basen för HDR10+ och Dolby Vision för dynamisk metadata. Dessa utökade format faller alltid tillbaka på HDR10 om det utökade formatet inte är tillgängligt.
HLG (hybrid log gamma) som är ett format där man har en signal men applicerar olika transferfunktioner beroende på det är HDR eller SDR-omfång. Används inte så ofta utan är tänkt för broadcast. Finns en del på Youtube. Typ så.

I praktiken finns det alltså endast ett HDR-format, HDR10 och det är HDR10 man underförstått menar med "HDR".

HDR-certifieringar är följande:
VESA DisplayHDR används för bildskärmar som certifierar att produkten hanterar HDR10-formatet, att de lyser på den specificerade nivån enligt vissa kriterier. Detta är alltså ett verifierar intyg på att bildskärmen gör vad den ska på den nivå den är certifierad till, vilket är bra grejjer. Man kan läsa mer om detaljerna här: https://displayhdr.org/

HDR-mumbo jumbo är följande:
"HDR600", "HDR1000" etc. är ingen certifiering. Det är inte samma sak som VESA DisplayHDR utan en påhittad, icke-kontrollerad beteckning som är tänkt att lura dig som köpare att blanda ihop det hela med VESA DisplayHDR. Detta är en så omfattande spridd missinformation att VESA varnat för det i flera år: https://displayhdr.org/not-all-hdr-is-created-equal/

I bästa fall kan "HDR600" betyda att tillverkaren hävdar att deras skärm kan lysa med 600 nits i HDR. Fast det finns inget som garanterar att den hanterar HDR på rätt sätt. Eller att det ens faktiskt lyser? Du kan bara hoppas tillverkaren håller nivån de implicit lovar. Ofta gör de inte det.

Permalänk
Medlem

Tål helt klart att upprepas, tackar Laxpudding!

Permalänk
Medlem

Hade nog satsat på en S95F 77" om jag varit i marknaden för en riktigt bra TV idag!

Permalänk
Medlem

Gick emot mitt vanliga mönster och köpte inte en toppklass, det blev en C4 efter julen, de har helt okej bild efter en snabb kalibrering, direkt ur kartong var bilden inte alls bra, det var stor skillnad efteråt när jag la före och efterbild bredvid varandra.

G4-5 är mer ljusstarka, men när behöver man egentligen det ljuset?
En nackdel med iaf G4, jag antar att även G5 har en matt panel, de suger åt sig damm och är väldigt mycket känsligare mot husdjursklor.

Permalänk
Medlem

Då kan man alltså inte få en Samsung i 83 tum med senaste paneltekniken.

Permalänk
Medlem

Funderar på att ev. köpa en LG G5 65" till vintern om den kommer ner till ca 20k. Har idag en LG CX 65" som köptes med ps5an. Jag är väldigt nöjd med den egentligen (förutom bandingen). Är det en märkbar skillnad i bildkvalite mellan dessa två modeller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Gick emot mitt vanliga mönster och köpte inte en toppklass, det blev en C4 efter julen, de har helt okej bild efter en snabb kalibrering, direkt ur kartong var bilden inte alls bra, det var stor skillnad efteråt när jag la före och efterbild bredvid varandra.

G4-5 är mer ljusstarka, men när behöver man egentligen det ljuset?
En nackdel med iaf G4, jag antar att även G5 har en matt panel, de suger åt sig damm och är väldigt mycket känsligare mot husdjursklor.

Hur kalibrerade du den?
Annars funkar filmmakermode riktigt bra i allra flesta lägen, tycker bilden blir riktigt bra och bekväm i FM mode och energisparläge avstängt givetvis. Fast i Dolby Vision händer det vi drar på cinema home istället för FM mode när det är ljust i rummet, fast gått in i settings och dragit ner sharpness till 0 och noll på alla dom ”bildförbättringarna” och stängt av motion.

C3an är det jag menar nu, årets innan c4

Permalänk

Hoppas det kommer ett bra pris på MQLED85 85 tum på black friday. Annars blir det nog en LG 65" OLED evo G3 tror den kommer sälja för 12k på black friday, power sålde den väl för 14k nu när dom öppnade en ny butik.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur kalibrerade du den?
Annars funkar filmmakermode riktigt bra i allra flesta lägen, tycker bilden blir riktigt bra och bekväm i FM mode och energisparläge avstängt givetvis. Fast i Dolby Vision händer det vi drar på cinema home istället för FM mode när det är ljust i rummet, fast gått in i settings och dragit ner sharpness till 0 och noll på alla dom ”bildförbättringarna” och stängt av motion.

C3an är det jag menar nu, årets innan c4

Jag använde en Spyder Pro och kalibrerade manuellt med datacolors mjukvara.
Man kan köpa programvara från Calman för att automatisera det, vet inte om det blir bättre dock.

Jag körde också FM någon dag innan jag kalibrerade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Man kan köpa programvara från Calman för att automatisera det, vet inte om det blir bättre dock.

Nice! Blev det sån stor skillnad från FM lägena? 🙂
Är det svårt att lära sig hur man kalibrerar ned spyder?
Kom hit på en kaffe eller öl och visa
😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nice! Blev det sån stor skillnad från FM lägena? 🙂
Är det svårt att lära sig hur man kalibrerar ned spyder?
Kom hit på en kaffe eller öl och visa
😄

Det är väldigt enkelt att kalibrera, programvaran talar om vad man ska justera och hur mycket.
Jag kopplade en laptop till TV’n och körde igång, tog ungefär 15min.
Det jag gillar med kalibrering är att man får ner ljusstyrkan ordentligt med bibehållna färger och på köpet får man en betydligt lägre strömförbrukning och det tar längre tid innan det kommer inbränningar.
Jag använder inte FM efter kalibreringen utan kör på samma profil hela tiden, men det är en smaksak, FM har lite överdrivna färger och en del gillar just det.

Min förra TV också en LG från 2015 har lite inbränningar men det är bara synligt när man kör ett inbränningstest, de syns inte vid normalt tittande och den kalibrerade jag också direkt när jag fick hem den.

Har man en kalibreringsapparat så kan man dessutom kalibrera alla andra skärmar man har hemma som mobil, paddor, datorer etc. 😊

Permalänk
Medlem

Hej, läste artikeln men såg ingen diskussion om reklam och användardata och hur de olika tillverkarna hanterar detta. LG har ju blivit något ökända för att de visar reklam och skickar maximalt med användardata till tillverkaren för kommersiell användning.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kirigoe:

Kanske inte en streaming-box direkt men jag har kört en Intel NUC med Windows i 11 år pga osmart TV från 2003 (!), då har man 100% kontroll över appar, möjlighet till VPN, ingen reklam/spårning etc. När jag byter till en 4K-TV så blir det nog en ASUS NUC, minisforum eller motsvarande.

Hade UHD på streamingtjänster funkat på Windows så hade det ju varit något! Av någon anledning får jag inte det att fungera på varken Disney Plus eller Netflix, det är 1080 som gäller.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phiphler:

Hej, läste artikeln men såg ingen diskussion om reklam och användardata och hur de olika tillverkarna hanterar detta. LG har ju blivit något ökända för att de visar reklam och skickar maximalt med användardata till tillverkaren för kommersiell användning.

Du ser alldeles rätt eftersom artikeln handlar om OLED-panelteknik. Det finns hundratals andra ämnesområden kring TV-apparater, till exempel det ämne du funderar över. Detta är inte en av de artiklarna du letar efter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stegdoza:

Funderar på att ev. köpa en LG G5 65" till vintern om den kommer ner till ca 20k. Har idag en LG CX 65" som köptes med ps5an. Jag är väldigt nöjd med den egentligen (förutom bandingen). Är det en märkbar skillnad i bildkvalite mellan dessa två modeller?

Det är stor skillnad på en G5 och en CX i bildkvalitet. Ljusstyrkan är det uppenbara. Lyftet senaste åren handlar också om jämnhet över ytan på panelerna, mindre posterisering och inte lika tydliga halvtoner. Vilket är mindre uppenbara förbättringar. Samtidig viktiga skillnader för den som har de kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är stor skillnad på en G5 och en CX i bildkvalitet. Ljusstyrkan är det uppenbara. Lyftet senaste åren handlar också om jämnhet över ytan på panelerna, mindre posterisering och inte lika tydliga halvtoner. Vilket är mindre uppenbara förbättringar. Samtidig viktiga skillnader för den som har de kraven.

Tack för svaret, uppskattas. Låter som att det då kan vara dags för en uppgradering till G5an. Hade det enbart varit ljusstyrkan som förbättrats så är det inte befogat med en uppgradering (imo).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

QD-OLED

Tycker fokus på att S95 QD är mycket bättre än S90 känns lite överdrivet. Jag köpte S90C efter mycket forskande.
Tech with KG är en trevlig yt-kanal. Sett många jämförelser och det är extrem diminishing return på top of the line tvs.

https://youtu.be/Hvh6YO3zqm8?si=J9bI1WLDldXkCMT0

Permalänk
Medlem

För oss tog det ca tre år att få permanenta inbränningar på vår LG. COD ca 3h per tillfälle ca 4ggr i veckan. Främst kollat vanlig tv på den.
Nu, ca åtta år efter köp, är det ordentligt mkt inbränningar som syns.. alla jäkla statiska ljusa grafiska symboler i spel ställer till det.

Nästa tv kommer ej få använas till spel. 🙄
Gamla tv får flyttas till en man cave. 😅
Blir sannolikt LG igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

För oss tog det ca tre år att få permanenta inbränningar på vår LG. COD ca 3h per tillfälle ca 4ggr i veckan. Främst kollat vanlig tv på den.
Nu, ca åtta år efter köp, är det ordentligt mkt inbränningar som syns.. alla jäkla statiska ljusa grafiska symboler i spel ställer till det.

Nästa tv kommer ej få använas till spel. 🙄
Gamla tv får flyttas till en man cave. 😅
Blir sannolikt LG igen.

Panelerna för 8 år sedan var mycket mer känsliga vilket man ser på de långtkörande testen som funnits ett tag. De nyare panelerna (efter CX ungefär) verkar inte visa samma tydliga permanenta förändringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skickat PM angående spyder pro 😅