Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Budtuck:

För min del är Spotify fortfarande det enda godtagbara alternativet av den enkla anledningen att de har Spotify Connect. Och med inbyggd Connect i förstärkaren lär det bli uppgradering till hifi när/om det nu kommer.

Har testat Tidal - deras connect var inte i närheten av Spotifys (ljudmässigt givetvis bättre men smidigheten i Spotifys är oöverträffad hittills) och övriga är ännu sämre på den punkten. Har testat då jag liksom många andra övervägt att dumpa Spotify.

Det finns Qobuz Connect numera oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Frågan är hur mycket av musiken som de har lagrad i den högre kvalitén? De kanske har snålat och även lagrar den komprimerat? Och därför får/har fått uppgradera sitt bibliotek för att kunna tillhandahålla kvalitén

Ja jag har länge misstänkt att mycket i deras äldre bibliotek bara finns lagrat i typ 160 kbps mp3, en "hög" ljudkvalitet när Spotify lanserades. För många låtar låter därefter, tunt och platt.

"Äkta" 320 kbps med AAC/OGG räcker egentligen otroligt långt i ljudkvalitet och är bättre än sitt rykte, men är input-materialet sönderkomprimerat från början så hjälper det inte att konvertera upp det i efterhand och det kommer ju inte hjälpa med lossless heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tröttsamma kommentarer
Det är samma när det gäller spel, vi behöver inte mer än QQVGA, allt annat är bortkastat, eftersom vi spelar på ett gammalt oscilloskop.
Ni med plåtöron behöver ju inte lyssna på högupplöst/analog musik, var glada att ni inte märker någon skillnad det blir ju billigare så.

Tröttsamt att folk inte läser hela kommentaren innan dom drar iväg en egen rant.
Bortkastat skrev jag inget om bara att det är en väldigt liten del som har rätt förutsättningar för att få ut något av det, därav också varför jag förstår varför det inte varit prio för spotify.

Permalänk
Medlem

Gick över till Youtube Music.

+ Reklamfritt Youtube (typ)

- Ingen länkar till Youtube Music när de tipsar om musik.

- Ibland väljer den lite konstiga youtube-versioner om man ber den spela en viss låt. "Hej google, spela Little red Corvette med Prince" "Spelar upp Prince - Little Red Corvette med JanOveSTD69". Det visar sig sedan vara en uppladdad rip med låg bitrate. Tack JanOveSTD69. Tack som fan.

Edit för att vara lite on topic: visst går det höra skillnad mellan lossless och lossy om man gör A/B-tester, men jag hade ju föredragit att man fick bort lossy i dålig kvalitet. AI borde väl kunna hitta sånt som är omkomprimerat 5 ggr och ta bort det kan man tycka.

On topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag vet inte... har tröttnat på deras komprimerade ljud, speciellt nu när man uppgraderat till en bil med rejäl ljudanläggning så märker man vilken otroligt dålig kvalité vissa låtar har på Spotify medans vissa är uppladdade med betydligt bättre kvalité.

Kanske ska snegla över på Tidal? får se framöver vad jag gör vi har ju fortfarande ett familjeabonnemang som "bara" kostar 149kr då vi har någon CSN rabatt tickandes fortfarande.

Även om jag själv kör Tidal och lossless så är inte Ogg Vorbis 320 Kbit (Spotify) direkt dåligt om underlaget är bra. I bilsammanhang är det tveksamt om lossless ger så mycket extra. Det dåliga ljud du förmodligen upplever har jag hört på vissa låtar (även i Tidal) där låtarna remastrats sönder för att låta så "högt" som möjligt. I processen har de skapat distorsion som förmodligen inte funnits på studioförlagan. Vet inte vem som bär skulden för detta om det är skivbolaget eller nån mellanhand eller Spotify själv (tror inte det dock). Men det är i vart fall riktigt tydligt på vissa låtar när man lyssnar med hörlurar och bra pryttlar och inställningar som inte i sig ger distorsion. Låter skit. Skit in blir skit ut även om det är lossless.
Loudness Wars for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Även om jag själv kör Tidal och lossless så är inte Ogg Vorbis 320 Kbit (Spotify) direkt dåligt om underlaget är bra. I bilsammanhang är det tveksamt om lossless ger så mycket extra. Det dåliga ljud du förmodligen upplever har jag hört på vissa låtar (även i Tidal) där låtarna remastrats sönder för att låta så "högt" som möjligt. I processen har de skapat distorsion som förmodligen inte funnits på studioförlagan. Vet inte vem som bär skulden för detta om det är skivbolaget eller nån mellanhand eller Spotify själv (tror inte det dock). Men det är i vart fall riktigt tydligt på vissa låtar när man lyssnar med hörlurar och bra pryttlar och inställningar som inte i sig ger distorsion. Låter skit. Skit in blir skit ut även om det är lossless.
Loudness Wars for you!

Japp det är det! får dämpa diskanten för att det inte ska vara högljutt och grötigt och det skiljer något enormt, det som låter absolut bäst är från stora artister på Spotify och mindre och speciellt remixade låtar låter helt trasigt ibland...

Jag har laddat ner playlists i hög kvalité också.

Min bil har ej någon cd spelare längre heller annars skulle jag kanske börjat köpa cd-skivor igen, där får man ju ett balanserat ljud.

Även låtar som sänds över radio låter i många fall betydligt bättre än när de spelas på Spotify.

Har även stängt av alla möjliga "förbättringar" i telefonen samt stängt av loudness normalization i Spotify vilket inte fungerade alls.

Jag har dock inte testat köra ljudet i bilen genom Android Auto än men det borde väl inte göra någon skillnad? kör bluetooth streaming direkt i standard infotainment systemet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Måste ändå vara en ganska liten minoritet som sitter med så pass bra utrustning (och bra öron) att dom märker av eller bryr sig om bra komprimerat vs lossless.
Det är dock bra om det kommer för dom som har behovet men jag förstår varför Spotify har valt den väg dom valt hittills.

Ja alltså, jag kan inte tänka mig att det är många som sitter ofta med utrustning där lossless faktiskt kan sträcka sina ben.

Med tanke på att jag mest lyssnar på musik i antigen blutetooth-hörlurar, eller i bilen, så kommer det bli väldigt spännande att se om jag överhuvudtaget kommer höra någon skillnad alls. Jag vet sedan tidigare att jag absolut hörde skillnaden med något sånär vettiga högtalare (och inte skillnaderna där emellan bara, utan kunde identifiera vilka låtar som var lossless och vilka som var 312kbits)

Men senaste åren har jag mest lyssnat på Spotify i bilen. Blir spännande om bilens integrerade mjukvara och högtalare kommer kunna utynttja lossless överhuvudtaget (kuriosa är dock att det var en ganska stor skillnad mellan att streama Spotify via bluteooth till bilen, och att använda integrerade Spotify. Den integrerade Spotifyn hade klart mycket bättre ljud och lät Harman Kardon-högtalaren stretchas lite iaf)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

"Skärmdumpar delade av Spicetify visar att Spotify har valt det populära FLAC-formatet med 24-bitarsljud och 44,1 kHz samplingsfrekvens."

Nu vet jag inte vad som menas här. FLAC i sig har stöd för åtminstone 192 kHz och 32 bits. Eller är det att Spotify har valt "CD-kvalitet" som nivå för Hifi? Om man nu vill köra HiFi och lossless så är det ju studioförlagan man vill åt allra helst som då oftast har högre samplingsfrekvens än 44.1 kHz. I vart fall så länge man har tillgång till Wifi och inte lastar sin mobildata. Tidal har ju detta i sin högsta nivå. 44.1 KHz FLAC får man ju redan på standardnivån och det väljer jag i de fallen jag är på språng.
Förvisso är ju CD-kvalitet i FLAC redan det ett stort lyft om du har bra pryttlar att spela upp det på (typ en bättre hifi-pryl hemma eller lite mer audiofila lurar), men för min del stannar jag på Tidal om jag inte får den fulla upplevelsen.

Dessutom, om man nu verkligen vill köra lossless, så ska man ju se till att minimera omsamplingar av ljudet. På Android har man USB Audio Player Pro som ger bitperfect uppspelning mot en DAC tillsammans med Tidal. Eftersom min Samsung S22 inte kan ge nån av de högsta varianterna av Bluetooth så har jag skaffat en Creative BT-W6 dongel som ger stöd för AptX Lossless och AptX HD vilket är de senaste och bästa wireless standarderna idag (tillsammans med Sonys LDAC). Dongeln ses alltså som en DAC av Android. Visst wireless så får man en liten påverkan även med dessa, men det låter förtvivlat bra med mina Bower och Wilkins Pi8. Jag har i mina yngre dagar lyssnat lite på riktigt high-end audiofila grejor hos en affär i Karlstad som jag blev kompis med ägaren av. De rysningarna som den upplevelsen gav med bl.a sån extrem och potent djupbas (skaka golvet-bas) har jag inte upplevt igen förrän nu. Med den uppsättningen av prylar. Helt galet bra. Och även om de grejorna kostar några kronor så är det låååååångt ifrån vad en audiofil-ljudanläggning kostar. Mina bästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Måste ändå vara en ganska liten minoritet som sitter med så pass bra utrustning (och bra öron) att dom märker av eller bryr sig om bra komprimerat vs lossless.
Det är dock bra om det kommer för dom som har behovet men jag förstår varför Spotify har valt den väg dom valt hittills.

Från samma källa blir det rejält svårt, vilket gör att grundjobbet i detta är viktigast, är det upscaling eller samma CD kvalitet som de utgått från eller rent av rippar och gammalt internet levande mög så är det ointressant. Spotify's grund filer är av oftast dålig kvalitet och man märker tydlig skillnad mot te.x HD Tracks, Tidal och CD skivor. Komprimeringen de använder grötar ihop för mycket - lossless i sig självt fixar inte detta om man inte utgår från ordentligt basmaterial.

Mest är jag skeptisk till Spotify och deras lossless tåg...

Permalänk
Medlem

Anser fortfarande att en bra master är betydligt viktigare än all hysteri kring lossless vs lossy compression.

Skit in förblir alltid skit ut enligt mig.

Mina gamla CD:s rippar jag ofta som AAC 320kbps, så slipper jag extra konvertering vid uppspelning (BT). Låter även bra när jag kör trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

"Skärmdumpar delade av Spicetify visar att Spotify har valt det populära FLAC-formatet med 24-bitarsljud och 44,1 kHz samplingsfrekvens."

Nu vet jag inte vad som menas här. FLAC i sig har stöd för åtminstone 192 kHz och 32 bits. Eller är det att Spotify har valt "CD-kvalitet" som nivå för Hifi? Om man nu vill köra HiFi och lossless så är det ju studioförlagan man vill åt allra helst som då oftast har högre samplingsfrekvens än 44.1 kHz. I vart fall så länge man har tillgång till Wifi och inte lastar sin mobildata. Tidal har ju detta i sin högsta nivå. 44.1 KHz FLAC får man ju redan på standardnivån och det väljer jag i de fallen jag är på språng.
Förvisso är ju CD-kvalitet i FLAC redan det ett stort lyft om du har bra pryttlar att spela upp det på (typ en bättre hifi-pryl hemma eller lite mer audiofila lurar), men för min del stannar jag på Tidal om jag inte får den fulla upplevelsen.

Dessutom, om man nu verkligen vill köra lossless, så ska man ju se till att minimera omsamplingar av ljudet. På Android har man USB Audio Player Pro som ger bitperfect uppspelning mot en DAC tillsammans med Tidal. Eftersom min Samsung S22 inte kan ge nån av de högsta varianterna av Bluetooth så har jag skaffat en Creative BT-W6 dongel som ger stöd för AptX Lossless och AptX HD vilket är de senaste och bästa wireless standarderna idag (tillsammans med Sonys LDAC). Dongeln ses alltså som en DAC av Android. Visst wireless så får man en liten påverkan även med dessa, men det låter förtvivlat bra med mina Bower och Wilkins Pi8. Jag har i mina yngre dagar lyssnat lite på riktigt high-end audiofila grejor hos en affär i Karlstad som jag blev kompis med ägaren av. De rysningarna som den upplevelsen gav med bl.a sån extrem och potent djupbas (skaka golvet-bas) har jag inte upplevt igen förrän nu. Med den uppsättningen av prylar. Helt galet bra. Och även om de grejorna kostar några kronor så är det låååååångt ifrån vad en audiofil-ljudanläggning kostar. Mina bästa köp.

CD-kvalitet skulle göra mig otroligt nöjd iallafall sålänge det inte kostar extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

CD-kvalitet skulle göra mig otroligt nöjd iallafall sålänge det inte kostar extra.

De rykten jag sett tidigare skulle det ju vara en extrakostnad för HiFi. Men jag har gärna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tröttsamma kommentarer
Det är samma när det gäller spel, vi behöver inte mer än QQVGA, allt annat är bortkastat, eftersom vi spelar på ett gammalt oscilloskop.
Ni med plåtöron behöver ju inte lyssna på högupplöst/analog musik, var glada att ni inte märker någon skillnad det blir ju billigare så.

Wot?

Har du en lista med godkända åsikter som man får ha, som du inte tycker är tröttsamma?

Annars för du nog stå ut med att alla har olika åsikter, och dessutom utövar sin rätt att uttrycka dem…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har dock inte testat köra ljudet i bilen genom Android Auto än men det borde väl inte göra någon skillnad? Kör bluetooth streaming direkt i standard infotainment systemet.

Bluetooth har flera olika codecs för överföring. Om du landar i SBC som är den sämsta så låter det skit oavsett. Du kan se vilken codec systemet valt via utvecklarmenyn under Settings. Googla om hur man kopplar på och ser det. aptX (HD/Lossless etc)/LDAC/AAC är bättre standards. Om du även kan tvinga systemet att köra 44.1 kHz så slipper du en omsampling också, 48 kHz är standard i Android. Vet inte om det går utanför USB Audio Player dock (app).

Kör du med en USB-kabel direkt in i infotainmentsystemet så borde du runda BT också, på min husbil finns det en kontakt på baksidan av radion så jag har en USB-förlängningskabel ut där.

Permalänk
Medlem

Det enda som är viktigt är om du själv är nöjd med hur det låter. Allt annat är irrelevant.

Föe min egen del valde jag att gå över till Tidal från Sporify för många år sedan just för att de hade FLAC, så slipper jag mecka så mycket med mina egna CD. Kör dock Plex som komplement för saker som saknas på Tidal.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har dock inte testat köra ljudet i bilen genom Android Auto än men det borde väl inte göra någon skillnad? kör bluetooth streaming direkt i standard infotainment systemet.

För mig är den en stor skillnad mellan att köra bluetooth streaming från mobilen, och att använda integrerade Spotify-appen (i bilens mjukvara, inte android Auto). Den senare är klart bättre på alla nivåer. Det är så pass stor skillnad att även mina kvinnliga vänner som skiter fullständigt i högupplöst bild och ljud (och inte har några problem med att t.ex. lyssna på musik genom sina mobilhögtalare) kan höra skillnaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Bluetooth har flera olika codecs för överföring. Om du landar i SBC som är den sämsta så låter det skit oavsett. Du kan se vilken codec systemet valt via utvecklarmenyn under Settings. Googla om hur man kopplar på och ser det. aptX (HD/Lossless etc)/LDAC/AAC är bättre standards. Om du även kan tvinga systemet att köra 44.1 kHz så slipper du en omsampling också, 48 kHz är standard i Android. Vet inte om det går utanför USB Audio Player dock (app).

Kör du med en USB-kabel direkt in i infotainmentsystemet så borde du runda BT också, på min husbil finns det en kontakt på baksidan av radion så jag har en USB-förlängningskabel ut där.

Hittade det där, ska se vad som stöds när den connectar med bilen 👍

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Baver:

Wot?

Har du en lista med godkända åsikter som man får ha, som du inte tycker är tröttsamma?

Annars för du nog stå ut med att alla har olika åsikter, och dessutom utövar sin rätt att uttrycka dem…

Jag står ut med tröttsamma kommentarer men du verkar vara en person som inte gör det.

Permalänk
Skrivet av Budtuck:

För min del är Spotify fortfarande det enda godtagbara alternativet av den enkla anledningen att de har Spotify Connect. Och med inbyggd Connect i förstärkaren lär det bli uppgradering till hifi när/om det nu kommer.

Har testat Tidal - deras connect var inte i närheten av Spotifys (ljudmässigt givetvis bättre men smidigheten i Spotifys är oöverträffad hittills) och övriga är ännu sämre på den punkten. Har testat då jag liksom många andra övervägt att dumpa Spotify.

Det låter egentligen lite märkligt för de flesta tjänsterna använder i princip samma protokoll för att synkronisera då i form utav DLNA eller AirPlay eller liknande för att hitta just din enhet
Alla förstärkare så länge de har en streaming modul i sig kan koppla upp sig mot vilken tjänst som helst. Bara att det med så kallad Connect är mest för att sälja in en tjänst,
Det som Spotify lever på det är enkelhet i övrigt är de en tjänst som inte hängt med att det finns en viss kundgrupp som vill ha musiken i CD kvalitet. Vet ej hur stor siffran är. Åtminstone några miljoner användare,

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Det finns Qobuz Connect numera oxå.

Fungerar väldigt bra
Negativa är att AirPlay enbart stödjer 24/48 som Max

Nu sist jag var på demo var det nog TIDAL via de nya superdyra aktiva Focal, väldigt fin högtalare, not my taste

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad att folk inte kan höra, trots 20k hörlurar å en dac för 10, så hör ja t.om skillnad genom en billigare bt högtalare på spotify å tidal, dock mer i specifika låtar med mkt vokal. Spotify är ju smidigare ur flera andra perspektiv. Men sen tror ja de handlar om musikintresse med. Vissa går in på elgiganten, köper dyrt skräp å är helnöjda, medans de som verkligen lyssnar mycket vill ha bättre grejer, å framförallt komponenter som passar ihop. Sådana som inte kör sin musik genom en soundbar, lr använder en hemmabioförstärkare som förstärkare o ratar musikfestivalen för den delen med 😉

Permalänk
Medlem

I mitt fall kan det bero på förstärkaren som är en Yamaha med trådad uppkoppling. Med Spotify är det busenkelt, med Tidal (och även Qobuz) är det otroligt klumpigt eftersom DLNA verkar ha problem att hitta/tappar bort en trådad enhet från en wifi-uppkopplad även när det är samma nätverk. Har tyvärr samma problem med Plex som jag använder för att spela låtar från min samling av FLAC och DSD.
Det problemet får jag aldrig med Spotify, kan tom ha mobilen på mobiluppkoppling och ändå styra om till förstärkaren utan problem.
Av den anledningen kommer jag att avsluta Tidal när den fria prövotiden tar slut eftersom bekvämlighet är en stark drivkraft om man vill använda det ofta.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Nej, du behöver inga dyra grejer för att höra skillnad!

Även när du spelar över Bluetooth så kommer ljudet bli bättre om du börjar med lossless. Varje steg i "ljudförsämringskedjan" spelar roll.

Jag hör skillnad i bilen (Zeekr X) såväl som på min kökshögtalare Audio Pro T3 (inkopplad trådad till en LG V60).

Folk inser inte ljudkvalitén dom går miste om med Spotify...

Fel ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av dextonsweden:

Nej, du behöver inga dyra grejer för att höra skillnad!

Även när du spelar över Bluetooth så kommer ljudet bli bättre om du börjar med lossless. Varje steg i "ljudförsämringskedjan" spelar roll.

Jag hör skillnad i bilen (Zeekr X) såväl som på min kökshögtalare Audio Pro T3 (inkopplad trådad till en LG V60).

Folk inser inte ljudkvalitén dom går miste om med Spotify...

Grattis till dina utomordentligt bra öron! Eller är det en förbannelse för att du nu inte kan nöja dig med vad som helst i ljudväg? 😅
Jag skulle inte märka skillnad mellan lossless och högsta komprimerade kvaliteten på Spotify. Hur långt ner i kvalitetskjedjan jag skulle behöva gå för att märka skillnad utan A/B-test vet jag inte men troligtvis hamnar det nånstans runt 96-128Kbit mp3 från 90-talet för att jag ska snappa upp att det saknas något.
Kanske skulle det förändras om jag hade bättre grejer men det är inget jag är villigt att ekonomiskt utforska ^_^

Permalänk
Skrivet av Budtuck:

I mitt fall kan det bero på förstärkaren som är en Yamaha med trådad uppkoppling. Med Spotify är det busenkelt, med Tidal (och även Qobuz) är det otroligt klumpigt eftersom DLNA verkar ha problem att hitta/tappar bort en trådad enhet från en wifi-uppkopplad även när det är samma nätverk. Har tyvärr samma problem med Plex som jag använder för att spela låtar från min samling av FLAC och DSD.
Det problemet får jag aldrig med Spotify, kan tom ha mobilen på mobiluppkoppling och ändå styra om till förstärkaren utan problem.
Av den anledningen kommer jag att avsluta Tidal när den fria prövotiden tar slut eftersom bekvämlighet är en stark drivkraft om man vill använda det ofta.

Har du provat att återställa något
Har du provat att se om det fungerar med cast till en annan enhet
Till exempel från telefon till TV för att utesluta fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har du provat att återställa något
Har du provat att se om det fungerar med cast till en annan enhet
Till exempel från telefon till TV för att utesluta fel

Jag kan få det att fungera - både via nätverk och BT (både direkt och med Yamahas eländiga Musiccast). Men inte utan pill och stök, om jag t ex byter att styra från mobil /surfplatta/chromebook/dator. Därav Spotify, det funkar, direkt och utan pill.

Permalänk
Skrivet av Budtuck:

Jag kan få det att fungera - både via nätverk och BT (både direkt och med Yamahas eländiga Musiccast). Men inte utan pill och stök, om jag t ex byter att styra från mobil /surfplatta/chromebook/dator. Därav Spotify, det funkar, direkt och utan pill.

Låter märkligt
Själv öppnar jag Qobuz appen på IPhone, väljer artist, trycker play och går in i där det står en liten symbol längst ner i spelläge och trycker på ikonen och då dyker alla mina enheter upp som finns i nätet och väljer min Marantz streamer och den hittar med en gång.
Jag har också Qobuz på IPad. Använder helst telefonen eftersom HEOS vill gärna krångla och den är inget vidare bra.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig ändå ganska mycket om ljudkvalité men jag har oerhört svårt för att bli intresserad. Komprimerad musik i 320 kbit/s kan de allra flesta inte höra någon skillnad på jämfört med lossless.

Allra helst inte de som kommer sitta och lyssna i några komprimerade bluetooth-lurar samtidigt som man snackar om hur bra kvalté det är på nya "dyra" varianten av Spotify. Ska inte säga att det är snake oil för man får faktiskt något. Men 99%+ kommer aldrig märka om man en dag nedgraderar ljudkvalitén. Så för de flesta är det att jämför med snake oil.

Permalänk
Medlem

"Jag hade tänkt byta till Tidal/Qobuz men eftersom det snart kommer så väntar jag."
Att Spotify betalar en journalist några tusenlappar för att ljuga ihop en story om att snart kommer hifi till Spotify, just för att generera ovan tanke hos vissa användare är enda orsaken jag kommer på att denna artikel skickas ut en gång i halvåret like clockwork sedan Spotifys grundande. Syftar inte Sweclockers, utan på generellt på technews-arenan.

Jag tror 0 på det här.
När jag hör hifi ur högtalarna med Spotify då tror jag på det. Eller ärligt talat, jag kommer inte ens tro på det då vid det här laget, jag kommer tro de satt en "HQ"-knapp på alla låtar som lägger på nåt AI-filter som lurar mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jämfört med…vad?

Om jag hade fått behålla Spotify som det var typ 2012 så hade jag försvarat det med eld och lågor - allt som skett därefter har bara bloatat och gjort det svårare och svårare att lyssna på min musik (fler klick från spellistor etc).

Finns i dagsläget inget som Spotify gör annorlunda jämfört med den andra, förutom att inte erbjuda high-bitrate.

YouTube Music har konstigt nog varit förbannat bra och det gör ont att säga för jag vill att Spotify lyckas men herregud vad det bolaget är misskött

Kanske är jag hemmablind som använt spotify sedan inbjudantiden, med undantag för runt 2 år, där ena året var Deezer, och andra var Tidal.
Deezer var för länge sedan för att ge en review. Men Tidal var bara ett par år sedan och jäklar vad Spotify är överlägset på allt utom ljudkvalitén.
Där kan vi snacka om svårigheter att hitta sina egna playlists. Det var verkligen designat för att man skulle lyssna på "deras" musik istället för sin egen. Det var orsaken att jag sket i ljudkvaliteten och gick tillbaka till Spotify. På Spotify androidapp är det 1 klick att komma in till sina egna listor. 0 klick för de senast 8 lyssnade på. På PC-appen är det 0 klick.

Rekommenderade låtar; Discover Weekly, de mer genre-baserade daily mixes, artistradio, och playlistradio, är alla grymma hos Spotify - har hittat så många bra artister tack vare de/den genom åren. På Tidal fick jag amerikanskt poppigt/rnb:igt som rekommendationer vad faen jag än lyssnade på. Alltså musik som jag aldrig lyssnar på.

Håller man sig undan deras totala katastrof till Podspelare så Spotify helt fantastiskt.