Permalänk
Medlem

Router till router med lankabel??

Hej!
Jag har en huvudrouter som är kopplad till fiber i huset. Nyligen fick jag en till router som jag skulle vilja koppla in i en av huvudrouterns LAN utgångar och vidare ned i källaren där jag vill ha den andra routern.

Jag kommer bara använda LAN utgångarna på den nya routern i källaren så wifi måste inte fungera(men det skadar ju inte heller om den gör det).

Min fråga är om det är något som jag bör tänka på med inställningar i någon av routrarna eller är det i mitt ovan beskrivna fall bara att koppla in.

Huvudrouter:
ASUS RTN66U

Router jag vill koppla in i huvudrouter:
ASUS RT-AC66U B1

Mvh Lerniz

Visa signatur

NewB Ndz Hlp

Permalänk
Medlem

Du vill inte ha två enheter som agerar routrar, så du vill stänga av DHCP (och Router Advertisements (RA), om du kör IPv6) på den sekundära routern och som du säger enbart använda LAN-portarna. Om den har ett AP-läge eller liknande är det ett smidigt sätt att stänga av det du bör stänga av.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den som är sekundär ska sättas i Access Point mode. Det kan vara olika mellan olika modeller var du ska sätta in kabeln i nr2 för att det ska fungera korrekt. ASUS instruktionsvideo var hjälpsam när jag fixade 2st routrar i tandem.

https://www.youtube.com/watch?v=gbTE1YK1mMQ

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Det du beskriver är en switch. Med tanke på vad en switch kostar så föreslår jag att du skaffar en sådan istället för att pilla med en gammal router.
https://www.amazon.se/TP-Link-LS1005G-Auto-Negotiation-energi...

Du behöver göra flera inställningar i din andra router för att den ska fungera som det är tänkt, och får du inte rätt på det är risken att du får problem med ditt nätverk på grund av det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok nu börjar jag fatta vad jag skall ha koll på. Tack till samtliga för bra förklaringar. Guld värt!

Mvh Lerniz

Visa signatur

NewB Ndz Hlp