TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rolfhjak:

Hjälp om detta är en bra och prisvärd tv
Hej. Ska köpa ny tv.

Är detta en bra och prisvärd tv?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

LG:S QNED7-serie (NANO) är ingenting särskilt. De har en tunn design vilket en del uppskattar men de har ingen extra av något.

Frågan ifall en TV är bra har alltid en motfråga: bra på vad? Hantera ljusa rum? Gaming? Filmer? QNED7 är inte bra, men heller inte dålig, på något av detta utan ger basnivåprestanda.

Frågan om den är prisvärd har alltid svaret är det är endast du som kan avgöra vad dina pengar är värda. Priset du länkar är 9kkr för en 75:a från 2023 med basnivåprestanda fast i en lite lyxigare design. Det är rejäl rea för kollar du modellens prishistorik på prisjakt kostade den 29 900 kronor som ny. Då är rean väldigt generös vilket kanske kan tolkas som prisvärt?

Själva TV:n i sig är dock inget särskilt och har du önskemål om en TV som är bättre än någon annan på något är det inte rätt produkt. Då kan det vara fel TV för rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du utgår från rtings tester så är det förmodligen så att de har jämfört QNED85T (2024) mot QNED85 (2023) vilket då borde ha hetat QNED85R om exakt samma modell fanns i Europa. R=2023-modell. Någon sådan modell fanns inte. Den QNED85 (2023) som rtings testat motsvaras istället av modellen QNED86/87R i Europa och den har en FALD.

Det vill säga att om du söker den nivå av QNED85 (2023) som rtings testat ska du välja QNED86/87T (2024) istället.

Rtings tittar på modeller i nordamerika och dessa är på QNED- och NANO-nivån inte identiska i beteckning mot Europeiska modeller. Teknik och kapacitet kan skilja sig åt. Ibland inte alls, ibland rejält.

Det som gör LG:s OLED-serie så attraktiv är tydligheten och att den är global. En B4 är samma TV världen över. Man vet precis vad man köper för något.

Kriterierna har smalnat avsevärt. LG eller Samsung, 65” och max 10.000kr.

Permalänk
Medlem

@hamstah: Grundtipset om budgeten kan sträckas med cirka 1000kr till är QN85D:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13429105

Om nej, här är ett filter från Prisjakt på 65" för ovan märken med pristak 10 000kr. Välj modell och matcha mot TV-guiden.

Svårt att hitta något extra än basmodeller med denna budget även om det kan gå att hitta guldkorn likt ovan om man är beredd skjuta till lite extra $:

https://www.prisjakt.nu/c/tv?brand=13%7C8&r_lowestPrice=211-1...

Permalänk
Medlem

@hamstah: Om man köper direkt via Samsung så kan man använda nedan metod för att få ner priset ytterligare cirka ~500kr:

"Beställ via Samsung-appen med kod SHOPAPP5 för ytterligare 5% rabatt på första köpet"

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en 65-75" Mini LED TV att ersätta en SONY KD-55XE9005. Använder TVn mest för netflix, hbo, youtube och en del PS5-spel, men det är bra om det går att kolla på fotboll också

Krav: Ska funka fint i ett ljust rum utan ge för mycket reflexer och ha ok betraktningsvinklar.
Budget: ca 15-25 tkr.

SONY Bravia 9 verkar toppen men är lite väl dyr. Samsung QN90D eller QN95D verkar ok. Har även funderat på TCL C855 / nya C8K.

Är det någon annan modell jag bör kika på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dev2null:

Är på jakt efter en 65-75" Mini LED TV att ersätta en SONY KD-55XE9005. Använder TVn mest för netflix, hbo, youtube och en del PS5-spel, men det är bra om det går att kolla på fotboll också

Krav: Ska funka fint i ett ljust rum utan ge för mycket reflexer och ha ok betraktningsvinklar.
Budget: ca 15-25 tkr.

SONY Bravia 9 verkar toppen men är lite väl dyr. Samsung QN90D eller QN95D verkar ok. Har även funderat på TCL C855 / nya C8K.

Är det någon annan modell jag bör kika på?

Du har plockat ut vettiga alternativ. Bravia 7 skulle också kunna fungera om du vill vara kvar på Sony-spåret. Bravia 9 är på ett sätt ersättaren i samma kategori som din Sony E9. Men det är också en helt annan best. Iofs väldigt diskutabelt om du kan välja något bättre än Bravia 9 i denna kategori.

Permalänk

La en beställning på en Samsung 65 S95D hos Netonnet nu när dom hade utförsäljning på den modellen efter jag tröttnat lite på min Samsung 55 Q7:a från 2017. Tyvärr fick jag veta att dom inte skulle få in fler S95D:or från leverantören för någon vecka sedan, men att jag sedan skulle få min order utbytt till en S95F tackade jag inte nej till.

Nu har jag äntligen packat upp TV:n och herregud vilken uppgradering, jag har inte börjat pilla så mycket med inställningarna ännu men är redan väldigt nöjd över mitt köp.

Permalänk

Jag har just nu en 60” Samsung KS7005 från 2016 och blev sugen på att uppgradera till en OLED på minst 65” men helst 77”. Har kollat lite på rean nu och verkar vara främst LG C4 och C5 som är intressanta prismässigt just nu. Vill inte lägga mer än 30k och gärna ner mot 20k. Kollar på serier, filmer YouTube och spelar på min Switch 2. Använder även GeForce now ibland via NVIDIA Shield.

Tankarna går lite såhär att rent prismässigt är nog C4 trevligast just nu men är orolig att den inte är tillräckligt ljusstark då den ska vara i ett ganska ljust rum. I princip hela väggen bredvid TVn består av fönster. Så då kanske det är bättre att köpa en C5 då den är mycket ljusstarkare? Problemet med den är hela HDR10 problemet som inte verkar vara riktigt löst ännu. Är C4 tillräckligt ljusstark med tanke på att den tappar mycket ljusstyrka i Game mode? Bör man bara vänta tills Black Friday och se om HDR problemet på C5 är löst då?

Förbättra formulering
Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jag har just nu en 60” Samsung KS7005 från 2016 och blev sugen på att uppgradera till en OLED på minst 65” men helst 77”. Har kollat lite på rean nu och verkar vara främst LG C4 och C5 som är intressanta prismässigt just nu. Vill inte lägga mer än 30k och gärna ner mot 20k. Kollar på serier, filmer YouTube och spelar på min Switch 2. Använder även GeForce now ibland via NVIDIA Shield.

Tankarna går lite såhär att rent prismässigt är nog C4 trevligast just nu men är orolig att den inte är tillräckligt ljusstark då den ska vara i ett ganska ljust rum. I princip hela väggen bredvid TVn består av fönster. Så då kanske det är bättre att köpa en C5 då den är mycket ljusstarkare? Problemet med den är hela HDR10 problemet som inte verkar vara riktigt löst ännu. Är C4 tillräckligt ljusstark med tanke på att den tappar mycket ljusstyrka i Game mode? Bör man bara vänta tills Black Friday och se om HDR problemet på C5 är löst då?

Benify

C4 77” kostar lätt inom din budget

Permalänk
Skrivet av medbor:

Benify

C4 77” kostar lätt inom din budget

Förstår inte riktigt. Är det inte något som ens arbetsgivare måste tillhandahålla? Folk skriver ofta att man ska använda Benify här dock. Ger alla arbetsgivare utom min tillgång till Benify eller vad är grejen?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Förstår inte riktigt. Är det inte något som ens arbetsgivare måste tillhandahålla? Folk skriver ofta att man ska använda Benify här dock. Ger alla arbetsgivare utom min tillgång till Benify eller vad är grejen?

https://benifydealsprivat.se/

Engångskostnad på 149kr

Spara 5k på en tv

Enkelt val enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jag fiskade upp en C4 på en power sale och är väldigt nöjd. Kör runt 60% i ljusstyrka och det fungerar utan problem en ljus dag med stora fönster.

Kan passa på att tacka den som tipsade om powers event, sparade ett par tusenlappar

Permalänk
Skrivet av medbor:

https://benifydealsprivat.se/

Engångskostnad på 149kr

Spara 5k på en tv

Enkelt val enligt mig

Ok tack! Jag signade upp nu och kollar runt vad för deals där finns. Fattade aldrig att de var öppna för privatpersoner att bara signa upp.

Skrivet av andreasekman:

Jag fiskade upp en C4 på en power sale och är väldigt nöjd. Kör runt 60% i ljusstyrka och det fungerar utan problem en ljus dag med stora fönster.

Kan passa på att tacka den som tipsade om powers event, sparade ett par tusenlappar

Ok nice. Känns som C4 är bättre köp eftersom den är både billigare och inte har någon bugg. Enda frågetecknet va just ljusstyrkan. Har du testat ljusstyrkan i spel läge också? Den ska tydligen tappa en del ljusstyrka om man sätter på spelläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tankarna går lite såhär att rent prismässigt är nog C4 trevligast just nu men är orolig att den inte är tillräckligt ljusstark då den ska vara i ett ganska ljust rum. I princip hela väggen bredvid TVn består av fönster. Så då kanske det är bättre att köpa en C5 då den är mycket ljusstarkare? Problemet med den är hela HDR10 problemet som inte verkar vara riktigt löst ännu. Är C4 tillräckligt ljusstark med tanke på att den tappar mycket ljusstyrka i Game mode? Bör man bara vänta tills Black Friday och se om HDR problemet på C5 är löst

Tänkte med köpa C4 i söndags men såg sen att lg g4 var nersatt till 29999, så täcker din bugdet det så spana in den med den är ljus starkare och helt fenomenal överlag.

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ok tack! Jag signade upp nu och kollar runt vad för deals där finns. Fattade aldrig att de var öppna för privatpersoner att bara signa upp.

Ok nice. Känns som C4 är bättre köp eftersom den är både billigare och inte har någon bugg. Enda frågetecknet va just ljusstyrkan. Har du testat ljusstyrkan i spel läge också? Den ska tydligen tappa en del ljusstyrka om man sätter på spelläget.

Kört både ps4 och switch 2, inte tänkt alla på ljusstyrkan faktiskt. Gick från en Panasonic VT50Y så det mesta som tillverkas idag är ju bra mycket ljusare

Är det något speciellt du vill att jag provar eller tar en bild på så kan jag lösa det. Bor du i Göteborg/Partille for du gärna komma förbi och kolla.

Permalänk
Skrivet av plexx:

Tänkte med köpa C4 i söndags men såg sen att lg g4 var nersatt till 29999, så täcker din bugdet det så spana in den med den är ljus starkare och helt fenomenal överlag.

Ja, är sugen på den men vill inte hänga på väggen och den levereras bara med väggfäste. Lite tråkigt att man måste köpa en sämre modell bara för man ej vill hänga upp den 😐

Skrivet av andreasekman:

Kört både ps4 och switch 2, inte tänkt alla på ljusstyrkan faktiskt. Gick från en Panasonic VT50Y så det mesta som tillverkas idag är ju bra mycket ljusare

Är det något speciellt du vill att jag provar eller tar en bild på så kan jag lösa det. Bor du i Göteborg/Partille for du gärna komma förbi och kolla.

Bara att aktivera ”Game optimizer mode” som det heter om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ja, är sugen på den men vill inte hänga på väggen och den levereras bara med väggfäste. Lite tråkigt att man måste köpa en sämre modell bara för man ej vill hänga upp

Går att köpa foten separat ( eller annan fot ) 😁👍 extra kostnad iofs

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem

@Insanity92: Med rabattkod från Benify (Till exempel BENI25_ALLALG) samt att du blir LG-medlem och loggar in så får du loss en C4 77" för 19 395,18 kr direkt från LG. Det är ett bra pris för en 77" OLED!

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled77c44la/

Permalänk
Skrivet av plexx:

Går att köpa foten separat ( eller annan fot ) 😁👍 extra kostnad iofs

Yes men enligt folk på Reddit tiltar den liksom framåt hela tiden så det ser ut som den håller på att ramla. Iaf på 77”. Känns inte bra för mig tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ja, är sugen på den men vill inte hänga på väggen och den levereras bara med väggfäste. Lite tråkigt att man måste köpa en sämre modell bara för man ej vill hänga upp den 😐

Bara att aktivera ”Game optimizer mode” som det heter om jag förstått saken rätt.

Läget sätts även på automatiskt när den detekterar spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Insanity92:

Det som utmärker en KS7005 är att den ändå är rätt ljusstark för sin tid och kan hålla ganska höga 400–500 nits i SDR. Om du idag använder detta för exempelvis vintersport dagtid så riskerar en standard-OLED likt C4 att upplevas sämre i dessa situationer. Däremot lär OLED:n vara ett lyft i filmtittande och särskilt HDR. Samsungs HDR-hantering på den tiden var inte helt hundra.

Så ska du säkra ljusstyrkan som de har idag och dessutom klia över till OLED behöver du gå till G-serien eller motsvarande från andra tillverkare. Samsungs S95F till exempel. Alternativt tittar du på något av Samsungs nyare modeller i QN-serien. Särskilt sådana modeller som QN90 och QN95 är vad du har fast bättre på alla punkter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det som utmärker en KS7005 är att den ändå är rätt ljusstark för sin tid och kan hålla ganska höga 400–500 nits i SDR. Om du idag använder detta för exempelvis vintersport dagtid så riskerar en standard-OLED likt C4 att upplevas sämre i dessa situationer. Däremot lär OLED:n vara ett lyft i filmtittande och särskilt HDR. Samsungs HDR-hantering på den tiden var inte helt hundra.

Så ska du säkra ljusstyrkan som de har idag och dessutom klia över till OLED behöver du gå till G-serien eller motsvarande från andra tillverkare. Samsungs S95F till exempel. Alternativt tittar du på något av Samsungs nyare modeller i QN-serien. Särskilt sådana modeller som QN90 och QN95 är vad du har fast bättre på alla punkter.

Är även C5 inte tillräckligt ljusstark? Den är som jag förstår det nästan lika ljusstark som G4 förutom i game mode.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Insanity92:

Är även C5 inte tillräckligt ljusstark? Den är som jag förstår det nästan lika ljusstark som G4 förutom i game mode.

Den verkar hålla en ny ljusnivå för C-serien som är intressant. Den är dock ny och lär inte vara lika enkel att få för samma priser lika ofta som förra årets modeller. Men om du finner den för priser som fungerar för dig så är den också intressant på samma sätt som G4:n är intressant i och med att den förbättrar utan att försämra något mot din gamla Samsung-TV.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den verkar hålla en ny ljusnivå för C-serien som är intressant. Den är dock ny och lär inte vara lika enkel att få för samma priser lika ofta som förra årets modeller. Men om du finner den för priser som fungerar för dig så är den också intressant på samma sätt som G4:n är intressant i och med att den förbättrar utan att försämra något mot din gamla Samsung-TV.

Man kan få 77” för 26k med Benify som en annan tipsade mig om i tråden. Tror det lutar åt den om det inte vore för HDR10 buggen som inte är riktigt fixad ännu. Funderar på att köpa den ändå och lita på att LG fixar den buggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

C765 är alltså samma skärm som Mqled85? Var påväg att hämta 65" från elgiganten men ser att man får en 75" för 400:- mer, endast.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Sitter vesa-fästen generellt på samma höjd från underkant, dels mellan olika modeller / tillverkare men också mellan storlekar?
Har en 65" som håller på att dö, lite sugen på 75" istället men vill undvika att borra nya hål.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sub:

C765 är alltså samma skärm som Mqled85? Var påväg att hämta 65" från elgiganten men ser att man får en 75" för 400:- mer, endast.

Yes, det är samma modell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dhanjel:

Sitter vesa-fästen generellt på samma höjd från underkant, dels mellan olika modeller / tillverkare men också mellan storlekar?
Har en 65" som håller på att dö, lite sugen på 75" istället men vill undvika att borra nya hål.

Det kan vara olika beroende på fästpunkter i konstruktionen och fördelning av vikten. Detta är mer sällan ett problem eftersom man typiskt justerar fästets placering. Till exempel de skenor man skruvar fast på baksidan har en möjlighet att variera hur högt eller lågt de fästs. Vore dumt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan vara olika beroende på fästpunkter i konstruktionen och fördelning av vikten. Detta är mer sällan ett problem eftersom man typiskt justerar fästets placering. Till exempel de skenor man skruvar fast på baksidan har en möjlighet att variera hur högt eller lågt de fästs. Vore dumt annars.

Sant det ger ju en viss flexibilitet, men risken kvarstår om det skiljer för mkt.
Får kolla de specifika modellerna när man väl är redo för inköp så man kan undvika det om möjligt. Så länge man håller sig till samma storlek så borde det vara lugnt. Men 75" hade onekligen varit trevligt.

Permalänk
Medlem

Har en fråga jag hoppas få svar på. Har en Sony KD65A87 som jag är mycket nöjd med. Den kom som modell 2020. Vill ha en större TV o funderar på att gå direkt på en LG 83" Finns en C3 strax under 25 000:-.
Har jag mycket att vinna på byte av TV, vad det gäller bildkvalite, risk för inbränningar, ljusstyrka, you name it..

Sitter i ett inte speciellt ljust rum då jag har persiennerna neddragna, tittar mest på serier o film, lite F1 och ishockey. Spelar inte. Då jag pga dålig hälsa inte arbetar så blir det mycket TV tittande, 10 timmar om dagen, eller (mycket) mer beroende på måendet.

Är lite orolig för inbränningar i min nuvarande TV, behöver jag vara det?

Är en C3 ett bra val med tanke på vad jag tittar på, o hur mycket jag tittar? Andra tips i prisklassen mottages tacksamt!

Btw hur är begagnatmarknaden för en Sony OledTV, vad kan vara vettigt att begära för den om man vill bli av med den hyfsat fort?

Nåra bra deals på Benify som kan tänkas uppfylla mina krav/behov?