Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av dem som kommer att sakna Dustin.
En bra plats om man vill handla grejer för företag som privatperson. Har köpt både laptops, skärmar och tangentbord där.
Inte billigast men smidiga att ha att göra med.
Bra hemsida med i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt, dom har vart en klassiker sedan mitten-ish på 90talet. Det var alltid lika kul att bläddra i reklamkatalogen man fick i lådan.
Men dom har ju sällan haft låga priser, ofta var de klart övre segmentet, men leveranstiden de hade var fucking a-maaaaazing
Ofta låg paketet från Dustin i brevlådan innan man lagt beställningen, så kändes det iaf
Nu är det väl inte så stor skillnad mot övriga aktörer så det är längesedan man köpte nåt större från dom tyvärr.
Oavsett vilket så kommer dom saknas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Ingen större förlust, hade inga konkurrenskraftiga priser öht

Alla är ju inte ute efter låga priser till...vilket pris som helst..

Nu kan jag förvisso fortsätta handla från Dustin, men i slutet på 90talet hade Dustin riktiga utförsäljningar/demo/retur-produkter där man kunde göra verkliga fynd, bl.a. sålde dom cross-uppgraderingar av Adobe-programvara för "pennies on the dollar" som man sen kunde sälja vidare som fulla produkter (eftersom dom var det) och tjäna bra med pengar.

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Skulle säga att Amazon är steget över CDON ... men det är ett väldigt väldigt litet steg, i gyttja, bakom en hög tröskel och stängd och försåtsminerad dörr.

Jag älskar sökfunktionen på Amazon, man hittar alltid precis vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Permalänk
Medlem

Det jag tycker skiljer agnarna från vetet vad det gäller återförsäljare är hur de hanterar problem och returer. Något jag tycker har utmärkt Dustin är det uteblivna krånglandet från deras sida när det varit aktuellt.

Minns särskilt när jag köpte en större iFixit-klåfingersats, och hålet i en av Security Torx-bitsen var så dåligt centrerat att biten inte kunde användas. Mailade ett foto och frågade om de kunde ordna fram en ny bit, och fick omedelbart svar att nej, tyvärr, men att de skickar en ny sats istället. Den gamla satsen kunde jag behålla.

Tycker i övrigt inte att det bemötande jag fått de gånger det varit problem har antytt någon som helst tråkig attityd mot privatkunder. Snarare tvärtom i sådana fall.

Med det sagt kan jag ju tro att det sannolikt är ett sunt beslut att slopa privatförsäljningen om de är en så liten del av den totala omsättningen. Skomakare bliv vid din läst osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har jobbat på Dustin. Ett misskött företag där det stora köpet av en Nederländsk konkurrent, finansierat med lånade pengar när det var låga räntor under pandemin, var det största snedsteget. B2C har länge varit en liten parantes dock så inte konstigt att dom fokuserar allt på B2B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Jag minns deras mässor i Globen, Stockholm. Var ganska coolt och fritt inträde för alla.

Just det, det hade jag nästan glömt!
Kul att de samlade massa blandade it-relaterade företag och visade upp produkter. Mycket var ju ointressant men fanns ofta några godbitar gällande tex skärmar o kringutrustning mm att titta på.
Saknar den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Sötast

Tråkigt att se, jämför ofta med dustin när jag kollar på priset, de har alltid varit top-notch.

Permalänk
Medlem

Dustin var en gång i tiden stället där man handlade för att de var snabba och man fick bra service, mot att priserna var lite högre än konkurrenterna. Iaf i min erfarenhet. Sen började de syssla med gråimport av olika märken, och således började hänvisa support/garanti direkt till tillverkaren eller svensk firma som hanterade RMA. (Tex infocare för div märken som Lenovo, etc). Detta fick mig att ledsna på att handla via dem eftersom det alltid blev en dålig upplevelse med att få trasiga prylar utbytta eller reparerade.
Till och med när jag sökte jobb där en gång hade jag en kass upplevelse, men det är en annan diskussion.

Minns dock Dustin Expo med glädje. Alltid trevligt och man fick alltid massa fin swag där. Använde en Dustin-musmatta väldigt länge. Tror det var QPAD som tillverkade dem innan de började med sina gaming-mattor till konsument.

Dock säljer de mycket som intresserar företag fortfarande, som kanske inte finns på så många andra ställen; så på jobbet beställer jag från dem ibland. Samma usla RMA-upplevelse dock, men men…

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men de tillhör ju den skaran företag som ser privatpersonskunder som skit. Att de på nåder släpper in oss ska de inte hyllas för, utan de ska hånas och bespottas för den vidriga attityden de har. Normala, vettiga, företag behandlar alla kunder lika. Företagare kan kvitta moms, men de betalar den alltid, så det finns ingen anledning att visa priser utan moms.

Går du på kaffe avvänjning?

On topic
Har handlat där kanske en gång. Priserna har aldrig varit bra , samma med komplett (om man inte hittar något på en rea).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför fler inte gör som NetonNet och säljer till vem som på plats i deras lager.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dustin är ju inte kända för sin välgjorda hemsida med rappa respons och oslagbara filter så att man lätt hittar det man söker utan att veta namn eller artikelnummer.
Inte heller är det ett vortex in på sidan för deras ihopsjunkna priser, tvärtom så är dom så konvexa så man studsar ut därifrån likt en knuff ifrån en pilatesboll.

Dustin är inget som jag kommer att sakna iaf.
Inte ens en mörk hemsida har dom.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

jag minns när de gav bort julklappar 24:e december på deras hemsida under några års tid. alltid slumpen som gjorde om vad man fick. minns att diskussionerna här på Swec gick rätt het varje julafton om dustin

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Inte handlat där på 15 år så det är ingen förlust, åtminstone för mig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Nog för att de backat ur mycket som är intressant för "vanligare" privatpersoner, och hemsidan har inte varit så rolig på ett bra tag, men kommer sakna dem. Och det behövs inte direkt _mindre_ konkurrens bland svenska handlare. Som någon annan skrev har jag heller aldrig upplevt något direkt krångel med returer (däremot har jag nog några trådar från förr om dåligt packade försändelser ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tråkigt! Men samtidigt har jag nog främst handlat från Dustin.se framför DustinHome.se även som privatperson.

Hur då?
Jag försökte nu och om du gör det måste du ange ett organisationsnummer..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gör Dustin med garantin om man köpt något därifrån som privatperson nyligen? Är det någon som kan svara på det?

Det framgår i artikeln.

Skrivet av Artikeln:

Dustins konsumentdel kommer vara tillgänglig fram till någon gång i höst och Dustin återkommer med specifikt datum vid senare tillfälle. Tills dess kommer butiken vara öppen som vanligt och produkter som köps fram tills dess kommer täckas av garanti och support. Företaget hintar även om att en slutrea kan komma att ske i samband med avslutet i höst.

Med andra ord så bör garantin gälla som vanligt på allt som köpts där.

Skrivet av walkir:

On-Prem känns ganska dött nu?

Tvärt om börjar många företag gå tillbaka till antingen en blandning av cloud och on-prem (en så kallad "Hybrid Cloud"-strategi), eller helt on-prem. On-prem marknadsförs dock numera ofta som "Private Cloud", dvs. on-prem fast med lite cloud-liknande verktyg och API:er.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

🤣

För egen del tycker jag att Dustin varit enkla att interagera med. Deras system för avbeställning av ordrar är dock lite osmidigt eftersom man inte kan göra detta själv. I kombination med att de är så snabba på att skicka prylarna (egentligen en bra sak ) så hinner deras kundtjänst inte se avbeställningen innan den packats. Detta resulterade visserligen i att de prismatchade en bättre kampanj hos en annan återförsäljare (i enlighet med mitt förslag), så de visade att de definitivt kan vara lösningsorienterade.

Studentrabatten låg ju också kvar för evigt, även om den minskat betydligt på senare år.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av cyklonen:

Jo, men de tillhör ju den skaran företag som ser privatpersonskunder som skit. Att de på nåder släpper in oss ska de inte hyllas för, utan de ska hånas och bespottas för den vidriga attityden de har. Normala, vettiga, företag behandlar alla kunder lika.

Om ett företag i grunden är inriktat på B2B, så är de sällan lika starka eller ens intresserade av att sälja till privatpersoner. Det handlar om olika affärsmodeller.

Som exempel ser lagstiftningen olika ut mellan B2B och B2C. När det gäller B2B gäller inte ångerrätten som för privatpersoner, samt att köplagen kan förhandlas bort t.ex.

Även logistiken fungerar ofta olika. Ett företag som främst levererar stora partier på pall till andra företag har kanske inte ens kapacitet eller system för att hantera tusentals små paket till privatkunder.

Samma sak med support och kundservice. Det är ofta en stor skillnad att hantera några få stora företagskunder jämfört med att hantera tusentals enskilda konsumenter.

Ett överdrivet exempel kommer nu för att visualisera skillnaden… Tänk dig att Volvo Cars gör en stor samlad beställning av elektronikprylar från Dustin. Jämför det med om alla Volvos anställda (ca 23k) skulle lägga sina egna små beställningar för individbehov.

Företag som har som affärsidé att bedriva försäljning B2B anpassar hela sin verksamhet efter just det. Det beror inte på att företaget är dåligt, det beror på att de arbetar med en annan inriktning än till dig som konsument.

Skrivet av cyklonen:

Företagare kan kvitta moms, men de betalar den alltid, så det finns ingen anledning att visa priser utan moms.

Inom B2B pratar man alltid ex moms priser, det finns ingen anledning att visa priser med moms eftersom den betalas av slutkonsument och är således ointressant i B2B affärer. Är man fokuserad på B2B så tillhandahåller man det kunden vill ha, vilket är priser ex moms.

Skrivet av cyklonen:

Jag ser alla företag som behandlar privatpersonskunder som andra klassens medborgare, eller inte alls befattar sig med såna, som skitföretag. Har nog aldrig handlat från dem, just för att man blir så hånad när man går in på sidan och förväntas välja priser med eller utan moms. Som sagt, ett skitföretag.

Sen kan man alltid diskutera om man som B2B-inriktat företag ska stänga ute konsumenterna ifall man inte kan leverera kundnöjdhet till B2C. Jag ser dock i ditt tidigare inlägg att utestängning inte heller är ett alternativ i din värld. Ovanpå det förstod jag det som att du aldrig ens handlat av Dustin?

Är du lika arg på Skanska och NCC för att de inte erbjuder bostadsbyggen till privatpersoner?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra, minns inte när jag senast var inne på deras hemsida

Permalänk

:,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Dustinkatalogen, den var ju en höjdpunkt!

Åh vad billigt allt var! Ända tills 18 åriga jag fattade vad moms var 😅

Det här. Var jävligt nice att bläddra i vill jag minnas. Och den kom ut ofta.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att Dustin fanns kvar. Har nog inte sett dem sen före 2010.

Permalänk
Medlem

Jag är kanske lite trög, men detta gäller privat personer som handlar från dustin.se? Och inte dustinhome.se?
Eller har jag missuppfattat.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Synd! Även om de inte är billiga så har de ett brett sortiment och fungerande logistiklösningar, så man slipper få någon planekonomisk upplevelse med långa leveranstider.

Går man till Felgiganten och ska försöka kommunicera med något inkvorterat affärsbiträde som vet inte skillnaden på en Z80 och en 6502 som CPU — det blir bara fail.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Jag är kanske lite trög, men detta gäller privat personer som handlar från dustin.se? Och inte dustinhome.se?
Eller har jag missuppfattat.

Som jag förstår så gäller det privatpersoner överallt, dvs dustinhome stängs ner och Dustin.se blir för företag only.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Hur då?
Jag försökte nu och om du gör det måste du ange ett organisationsnummer..

Såg också det nu. Kanske går åren fortare än vad man vill minnas här Vet bara att jag använt Dustin.se även efter att DustinHome.se lanserats.

Blir win-win för Inet helt enkelt framöver!

Permalänk
Medlem

Dustin var ju de verkliga pionjärerna med internet försäljning.
Bodde på landet i slutet på 1990-talet och la man orden före kl 14 så stod lantbrevbäraren dan efter och tutade på gårdsplanen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

De har ju haft riktigt bra priser till privatpersoner - om man lyckats bli specialmedlem t.ex. som student eller via Benify. Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur jag blev det, och jag har för mig att de tagit bort möjligheten att registrera sig via Benify.

T.ex. kan jag som inloggad se att de tar 4527 kr för Moza R5 racing bundle, medan billigast på prisjakt är 5770 kr.

Det är ganska få produkter som priset går ner så mycket på, och jag har inte lyckats hitta någon riktig logik i det. Jag antar att det är produkter och varumärken som normalt sett har lite högre marginaler.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det är ganska få produkter som priset går ner så mycket på, och jag har inte lyckats hitta någon riktig logik i det. Jag antar att det är produkter och varumärken som normalt sett har lite högre marginaler.

För en sisådär 10-15 år sedan hade de minst tre olika interna prismodeller, per artikel, löst beroende på produkt/produkttyp/leverantör/whatever, så det är inte konstigt att det inte finns någon utifrån synbar logik i prissättningen. Rabattmodellen ovanpå det ska vi inte prata om.