Fairphone 6 får full pott av Ifixit

Permalänk
Melding Plague

Fairphone 6 får full pott av Ifixit

Fairphone fortsätter göra telefoner som är lätta för dig att laga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behöver inte ny telefon än, min gamla från 2021 håller fortfarande. Men om denna kommer på rea så kan det bli ett köp.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Skulle inte betala det priset för de specifikationerna, men jag är glad att ett företag visar vägen och att det är fullt möjligt att bygga en telefon som går att reparera. Slut på ursäkter från limmande företag nu.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är inte en produkt för mig men jag uppskattar verkligen initiativet och konceptet.

Permalänk

Varför kommer den med så usel Qualcomm processor?

Permalänk
Medlem

De fungerar alldeles utmärkt som jobbtelefon, om man ska ringa, ta lite bilder och använda Office-paketet för mobil. Jag tycker prestandan är fullt tillräcklig i 4 och 5, som vi har på jobbet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Just nu känner jag att högre IP-klass är viktigare. Tappade min s23 ur båten förra veckan, men det var bara att dyka i och hämta den och den fungerar fortfarande lika bra som innan.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Usel? Det är bra midrange CPU. Man behöver inte alltid ha top of the line CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dom brukar köra de industriella modellerna eftersom det då går att få garanterad livslängd på underhåll av mjukvara från Qualcomm.

Om processorn är usel eller inte har jag ingen aning om, men om företaget överlever så finns det i alla fall förutsättningar för att man som kund kan få säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på en Unihertz Jelly Pro. 2.4" mobil från 2019 med Android 7.0 och specs från 2011, inköpt för 360kr i år... Har bytt ut-, och stängt av alla google appar och kör på lätta open source alternativ istället. Skönt med en liten mobil som endast väger 60g. Batteriet räcker i strax över 24h med min vanliga användning (lite musiklyssning, 1-3 samtal). Dock räcker den oftast i 3 dagar eftersom den mest står i standby med internet och bluetooth inaktiverat. En smart, internet-kapabel dumbphone helt enkelt. mycket snabbare än vad man kan tro när man tagit bort alla appar som kräver backgrunds-sync.

Jag har en spegellös DLSR kamera som jag fotograferar med, överför bilder trådlöst till telefonens 256GB SD-kort via wi-fi som i sin tur laddas upp på min nextcloud server. Har lite quality of life appar som Skånetrafiken (förköper biljett hemma inann jag ska iväg, kan aktiveras senare), Mii Fitness (smartklocka), Parkster, Organic Maps (offline GPS). Ifall jag behöver googles tjänster så finns webbläsaren (men har insett ganska snabbt att jag inte behöver dem)

Jag hade kunnat tänkt mig en fairphone, däremot kommer jag aldrig gå tillbaka till en stor mobil igen, använder hellre min surf/ritplatta hemma (Lenovo Tab Pro 12.7") till allt sådant, mobilen är bara till för att bli kontaktad på när man är ute och rör på sig... skönt att slippa sociala medier och onödiga distraktioner. Det negativa är att man inte kan ha BankID eller Swish på Android 8 eller äldre. Men jag betalar med kort, skriver upp vad jag är skyldig och utför sådana saker när jag kommer hem istället. kan tänka mig att Köpa något i still med Unihertz Jelly Star i framtiden... Samma koncept, Dock med Android 13 och på så sätt kompatibel med bankid och swish.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av KAD:

Dom brukar köra de industriella modellerna eftersom det då går att få garanterad livslängd på underhåll av mjukvara från Qualcomm.

Om processorn är usel eller inte har jag ingen aning om, men om företaget överlever så finns det i alla fall förutsättningar för att man som kund kan få säkerhetsuppdateringar.

Då förstår jag! Men jag ser inte denna vara direkt kvick om två, tre år när laggen från en långsam processor gör sig påtagliga. Dessutom kör den fortfarande Android 14. Det minsta man hade förväntat sig är Android 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Själv kör jag på en Unihertz Jelly Pro. 2.4" mobil från 2019 med Android 7.0 och specs från 2011, inköpt för 360kr i år... Har bytt ut-, och stängt av alla google appar och kör på lätta open source alternativ istället. Skönt med en liten mobil som endast väger 60g. Batteriet räcker i strax över 24h med min vanliga användning (lite musiklyssning, 1-3 samtal). Dock räcker den oftast i 3 dagar eftersom den mest står i standby med internet och bluetooth inaktiverat. En smart, internet-kapabel dumbphone helt enkelt. mycket snabbare än vad man kan tro när man tagit bort alla appar som kräver backgrunds-sync. https://i.pinimg.com/originals/e3/19/68/e3196898a5be77361994468a44391268.jpg

Jag har en spegellös DLSR kamera som jag fotograferar med, överför bilder trådlöst till telefonens 256GB SD-kort via wi-fi som i sin tur laddas upp på min nextcloud server. Har lite quality of life appar som Skånetrafiken, Mii Fitness (smartklocka), Parkster, Organic Maps (offline GPS). Ifall jag behöver googles tjänster så finns webbläsaren (men har insett ganska snabbt att jag inte behöver dem)

Jag hade kunnat tänkt mig en fairphone, däremot kommer jag aldrig gå tillbaka till en stor mobil igen, använder hellre min surf/ritplatta hemma (Lenovo Tab Pro 12.7") till allt sådant, mobilen är bara till för att bli kontaktad på när man är ute och rör på sig... skönt att slippa sociala medier och onödiga distraktioner. Det negativa är att man inte kan ha BankID eller Swish på den, men jag skriver bara upp det och utför sådana saker när jag kommer hem istället. kan tänka mig att Köpa något i still med Unihertz Jelly Star i framtiden... Samma koncept, men den är modern nog för bankid och swish iaf.

Får du VoLTE stöd med den? Om inte så kommer du ha problem rätt så snart

Skrivet av Dinkefing:

Då förstår jag! Men jag ser inte denna vara direkt kvick om två, tre år när laggen från en långsam processor gör sig påtagliga. Dessutom kör den fortfarande Android 14. Det minsta man hade förväntat sig är Android 15.

Fairphone 6 kommer med Android 15 out of the box

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Själv kör jag på en Unihertz Jelly Pro. 2.4" mobil från 2019 med Android 7.0 och specs från 2011, inköpt för 360kr i år... Har bytt ut-, och stängt av alla google appar och kör på lätta open source alternativ istället. Skönt med en liten mobil som endast väger 60g. Batteriet räcker i strax över 24h med min vanliga användning (lite musiklyssning, 1-3 samtal). Dock räcker den oftast i 3 dagar eftersom den mest står i standby med internet och bluetooth inaktiverat. En smart, internet-kapabel dumbphone helt enkelt. mycket snabbare än vad man kan tro när man tagit bort alla appar som kräver backgrunds-sync. https://i.pinimg.com/originals/e3/19/68/e3196898a5be77361994468a44391268.jpg

Jag har en spegellös DLSR kamera som jag fotograferar med, överför bilder trådlöst till telefonens 256GB SD-kort via wi-fi som i sin tur laddas upp på min nextcloud server. Har lite quality of life appar som Skånetrafiken, Mii Fitness (smartklocka), Parkster, Organic Maps (offline GPS). Ifall jag behöver googles tjänster så finns webbläsaren (men har insett ganska snabbt att jag inte behöver dem)

Jag hade kunnat tänkt mig en fairphone, däremot kommer jag aldrig gå tillbaka till en stor mobil igen, använder hellre min surf/ritplatta hemma (Lenovo Tab Pro 12.7") till allt sådant, mobilen är bara till för att bli kontaktad på när man är ute och rör på sig... skönt att slippa sociala medier och onödiga distraktioner. Det negativa är att man inte kan ha BankID eller Swish på den, men jag skriver bara upp det och utför sådana saker när jag kommer hem istället. kan tänka mig att Köpa något i still med Unihertz Jelly Star i framtiden... Samma koncept, men den är modern nog för bankid och swish iaf.

Hur har du löst Bankid?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hur har du löst Bankid?

Utför det på min Lenovo Tab Pro (surf-/ritplatta) där hemma. Den kör modern Android version och änvänds främst till Krita och Moonlight (trådlös display till min dator). Men bankid går ju även att lösa med en gammal mobil liggandes hemma. Den här lilla mobilen har varit en fantastisk detox för min del. Jag letade upp bra och lättviktiga open source-appar i f-droid store, inaktiverade google's varianter. sedan installerade jag netguard. Där jag kan gå in och inaktivera internet trafik till appar. inkl. google play store. Med andra ord tillåts ingen bakgrundssync såvida jag inte ber om det. Och 98% av fallen så är Wi-Fi och LTE inaktiverat. enbart SMS, telefon och on-demand internetanvänding.

Vad som är trevligt med telefonen är att det fortfarande är android, så man kan ha bluetooth-hörlurar och andra moderniteter i ett gränsnitt som är bekant och lättanvändt. Vill man lägga ner lite mer pengar så finns det ju Unihertz Jelly 2/2e och Jelly Star, den sista är den senaste "lilla telefonen" med Android 13, med mid-range specs och mid-range kamera.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skulle inte betala det priset för de specifikationerna, men jag är glad att ett företag visar vägen och att det är fullt möjligt att bygga en telefon som går att reparera. Slut på ursäkter från limmande företag nu.

Hade du betalat ett högre pris för bättre specifikationer? (om vi föreställer oss någon slags linjär ökning)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att kunna laga skärm hemma för ok pris och byta batteri själv. Samt 8 år av uppdateringar är bra.

Priset är högre än Nothing 3a som har samma CPU men den kan man inte laga själv och ger bara 2-3 uppdateringar. Så i längden är fairphone nog bättre.

Sen priset är inte alls högt jämfört med iPhone. Är billigare än 16e som är deras billigaste.

Men jag känner att det är svårt att lämna Apple när man väl är i ekosystemet med Macs, iPad, AirPods Watch osv. Inte behov av nu telefon heller. Min 14pro har fortfarande hyfsat batteri med 91% hälsa.

Optimala vore iPhone lika reparerbar som fairphone men kör inte hända.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Specs idag betyder knappt något såvida man inte gör något krävande. Var kul i början på smartphone eran där man verkligen såg och märkte skillnad i tex scrollning och öppnandet av program.
I vanligt användande märker jag ingen skillnad mellan en telefon för 5k eller 25k. Bara om jag spelar eller gör andra krävande saker men det har jag datorn till.

Min stora problem är hur stora alla telefoner är. Nära 7 tum är som en surfplatta nästan. 4,7 tum var nog sweetspot för mig.

Gör dom en med 5 tums skärm blir det köp direkt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Specs idag betyder knappt något såvida man inte gör något krävande. Var kul i början på smartphone eran där man verkligen såg och märkte skillnad i tex scrollning och öppnandet av program.
I vanligt användande märker jag ingen skillnad mellan en telefon för 5k eller 25k. Bara om jag spelar eller gör andra krävande saker men det har jag datorn till.

Min stora problem är hur stora alla telefoner är. Nära 7 tum är som en surfplatta nästan. 4,7 tum var nog sweetspot för mig.

Nu för tiden får man mer gå på fysiska mått, än skärmstorlek. Denna tycker jag har sköna fysiska mått.73mm på bredden t.ex. är rätt så litet jämfört med många andra telefoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ip-klass varit 68 hade jag köpt, hade den också haft 3,5 mm hade jag köpt direkt. Har saknat 3,5 och sd-card på min Samsung-telefon. Misstänker dock att det jah önskar gör telefonen betydligt besvärligare att öppna och stänga tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt den direkt om den hade trådlös laddning. :-/
Gillar att den byggs i EU och att de har en bra företagsfilosofi.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en telefon som dockar mot usb-c och blir en Linux dator

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Jag skulle köpt den direkt om den hade trådlös laddning. :-/
Gillar att den byggs i EU och att de har en bra företagsfilosofi.

Instämmer helt, sen förstår jag varför man valt bort trådlös laddning men det är lite surt >(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spagh1i:

Hade ip-klass varit 68 hade jag köpt, hade den också haft 3,5 mm hade jag köpt direkt. Har saknat 3,5 och sd-card på min Samsung-telefon. Misstänker dock att det jah önskar gör telefonen betydligt besvärligare att öppna och stänga tyvärr.

Att säga att man kräver IP68 är ganska intetsägande... Tillverkaren själv specificerar djupet för testet kan vara väldigt marginell skillnad mot IP67 (som är väldigt tydligt specat iaf), eller så kan det vara upp till ca 3m vilket är ganska mycket hårdare krav.
Det går dock att designa saker som trots IP67 eller IP68 inte kan tappas i vatten (även om de flesta mobiltillverkare verkar designa så att de tål relativt mycket mer än kraven för dessa kapslingsklassningar). Detta då dessa tester sker i stillastående vatten och trycket kan bli klart högre om man simmar med eller tappar en mobil i vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vill ha en telefon som dockar mot usb-c och blir en Linux dator

Jag var inne på helt samma spår. Av alla begränsade val som gjorts känner jag att USB 2.0 var det som var svårast att leva med. I övrigt finns det en stor fördel med att gå ned lite i specs och det är att man vinner batteritid! Den mobil jag laddat minst är också den som på pappret varit "sämst", men de begränsningarna gällde inte i mitt usecase.

Permalänk
Medlem

Bättre IP rating och aningen mindre (under 150mm) hade placerat den närmare potetiellt köp.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Spagh1i:

Har min xperia 5 Gen 2 som är svår att byta ut då nya telefoner saknar just liknande funktioner. Jämförde också den generationens snapdragon 865 med denna 4 år nyare 7s gen3 och blev chockad av att prestandan är likvärdig eller till och med lite bättre i den äldre CPUn. Olika ISA (arm7 vs 8) vilket jag inte har koll på hur mycket skillnad det för för användaren men annars verkat den faktiska prestandan vara minst lika bra i min 6 år gamla telefon.

Detta är inget jag kritiserar fairphone för, jag hade definitivt kunnat tänka mig att köpa den om jag ville ersätta min xperia och den har jag aldrig upplevt som långsam. Priset är i min mening helt rimligt med tanke på vad man får och hur länge den kan användas.
Däremot är det jag blir mest förvånad över är hur lite som hänt på pappret under dessa år. Faktumet att detta midrange chip presterar som ett high end från pre corona-tider bevisar verkligen att Moores lag inte gäller längre, men det belyser också ett annat problem vilket är mjukvaran. Denna del är det som blir förlegad först och detta tror jag är ett av de största problemen med konsumentelektronik generellt idag, förbestämd designad livslängd aka planned obsolence.

Fairphone gör i min mening helt rätt här och detta är därför den enda telefonen jag varit sugen på att köpa på flera års tid, trots saknat 3,5mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Precis detta! Alla lurar är på tok för stora, får inte plats bekvämt i fickan och man når inte hela skärmen med tummen när man håller den i en hand.

Saknar min Moto G, första versionen. Hade även en gummi-liknande baksida som gjorde att man hade bra grepp.

Så jag delar din tanke, max 5tum, gärna neråt 4,5tum vore perfekt.
Våta drömmen vore om den även kom färdig i kartong med tillverkargarantier och support helt utan kopplingar till Google, MS eller Apple....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag har en spegellös DLSR kamera som jag fotograferar med, överför bilder trådlöst till telefonens 256GB SD-kort via wi-fi som i sin tur laddas upp på min nextcloud server. Har lite quality of life appar som Skånetrafiken (förköper biljett hemma inann jag ska iväg, kan aktiveras senare), Mii Fitness (smartklocka), Parkster, Organic Maps (offline GPS). Ifall jag behöver googles tjänster så finns webbläsaren (men har insett ganska snabbt att jag inte behöver dem)

Jag hade kunnat tänkt mig en fairphone, däremot kommer jag aldrig gå tillbaka till en stor mobil igen, använder hellre min surf/ritplatta hemma (Lenovo Tab Pro 12.7") till allt sådant, mobilen är bara till för att bli kontaktad på när man är ute och rör på sig... skönt att slippa sociala medier och onödiga distraktioner. Det negativa är att man inte kan ha BankID eller Swish på Android 8 eller äldre. Men jag betalar med kort, skriver upp vad jag är skyldig och utför sådana saker när jag kommer hem istället. kan tänka mig att Köpa något i still med Unihertz Jelly Star i framtiden... Samma koncept, Dock med Android 13 och på så sätt kompatibel med bankid och swish.

Det där var verkligen mysigt att se. Oklart om jag skulle gå hela vägen dit, men mycket bra att alternativen finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu för tiden får man mer gå på fysiska mått, än skärmstorlek. Denna tycker jag har sköna fysiska mått.73mm på bredden t.ex. är rätt så litet jämfört med många andra telefoner.

Min nuvarande har 68.1 på bredden, en halv centimeter är rätt mycket. Har zenfone 10 mkt PGA storleken. Tar skärmen upp hela framsidan blir det lätt att den blir för känslig där eller för oresponsiv, pest eller kolera helt enkelt.

Skrivet av Kasken:

Precis detta! Alla lurar är på tok för stora, får inte plats bekvämt i fickan och man når inte hela skärmen med tummen när man håller den i en hand.

Saknar min Moto G, första versionen. Hade även en gummi-liknande baksida som gjorde att man hade bra grepp.

Så jag delar din tanke, max 5tum, gärna neråt 4,5tum vore perfekt.
Våta drömmen vore om den även kom färdig i kartong med tillverkargarantier och support helt utan kopplingar till Google, MS eller Apple....

Min favorit var galaxy S7. 5.1 tums skärm kanske något stor men ljusår bättre än dagens kolosser.
Ja en helt "ren" telefon med ett "rent" os vore inte helt fel. Då skulle man verkligen kunna ha antik hårdvara och inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Har min xperia 5 Gen 2 som är svår att byta ut då nya telefoner saknar just liknande funktioner. Jämförde också den generationens snapdragon 865 med denna 4 år nyare 7s gen3 och blev chockad av att prestandan är likvärdig eller till och med lite bättre i den äldre CPUn. Olika ISA (arm7 vs 8) vilket jag inte har koll på hur mycket skillnad det för för användaren men annars verkat den faktiska prestandan vara minst lika bra i min 6 år gamla telefon.

Detta är inget jag kritiserar fairphone för, jag hade definitivt kunnat tänka mig att köpa den om jag ville ersätta min xperia och den har jag aldrig upplevt som långsam. Priset är i min mening helt rimligt med tanke på vad man får och hur länge den kan användas.
Däremot är det jag blir mest förvånad över är hur lite som hänt på pappret under dessa år. Faktumet att detta midrange chip presterar som ett high end från pre corona-tider bevisar verkligen att Moores lag inte gäller längre, men det belyser också ett annat problem vilket är mjukvaran. Denna del är det som blir förlegad först och detta tror jag är ett av de största problemen med konsumentelektronik generellt idag, förbestämd designad livslängd aka planned obsolence.

Fairphone gör i min mening helt rätt här och detta är därför den enda telefonen jag varit sugen på att köpa på flera års tid, trots saknat 3,5mm.

Lustigt, en xperia är den senaste telefonen jag är nöjd med på riktigt. Definitivt den snyggaste luren jag haft. Det enda bekymret jag minns med den var att den bblev löjligt varm, alltså gränsade mot att man kunde hålla i den vid längre filminspelning. Tyvärr orsakade hettan att limmet smälte över tid och tillsist dog den fuktdöden efter att varit våt i fickan.