Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det låter som det värsta snake oil exemplet jag hört på senare tid 😂

Deras förra produkt, GroundARAY, vilken jag postade en review av ovan, är IMHO en bit värre för den kommer som en sticka att stoppa in olika portar (usb, hdmi, rj45 osv) i din utrustning och ska då minska på brus inne i din dator bara genom att vara inkopplade där. Kostar 7800:- per ledig port du har i datorn/stereon/switchen/osv.

Citat:

The GroundARAY is a next-generation high-frequency-noise-reduction device that connects to unused sockets on hi-fi and/or audiovisual equipment providing a low-impedance route for HF noise to pass through, directly improving the noise floor of the ‘host’ product.

The GroundARAY is a cylindrical design made from precision CNC-machined thick-walled aluminium; the thick walls themselves stop the device from contributing HF noise. Available in multiple termination options, including USB A, RCA, DIN, XLR, BNC, RJ45, HDMI, for a wide range of digital and analogue devices, the GroundARAY benefits from five separate noise-reduction systems, all working across different HF noise ranges and operating in parallel to convert undesirable HF electrical noise into heat.

The advanced technologies provide a very low-impedance, high-bandwidth route for HF noise to pass into, effectively ‘pulling’ noise from the signal ground of the host equipment.

Å andra sidan så brukar audiofilprodukter vara undermåligt tillverkade (se video nedan), så mycket möjligt att några av dem är sämre än det billigaste du kan hitta på Temu och därmed kan ta in störningar i oanvända portar...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det går nog att lösa hyfsat bra med AI så att man får ett lägre brusgolv, men tror knappast att den där Chord innehåller en lokal AI-modell.

Det enklaste sättet är att trixa med dynamiken dvs att komprimera allt över säg minus 60dB och sänka ljudnivån på allt under -60dB till -100 dB typ. Man kommer att missa viss mikroinformation men det lär bli skapligt brusfritt.

Ja, en lokal AI modell kan vi nog glömma.

Fine att man kan köra en expander. Men den behöver ju ställas in rätt beroende på materialet. Vem gör det i en sådan box? Sen kommer det ju låta lite spännande. Knappast hifi.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Om du har vägarna förbi en hifibutik så kan du fråga om en demo och höra själv…

Jag förstår att du behöver intala dig själv att det gör skillnad då du lagt ut massa pengar på det.

Digital information som skickas via nätverksprotokollet som används är 1:1 kopia med felcheckning. Det finns inte kvalitetsskillnader i informationen som skickas.
Antingen kommer den fram eller inte.

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem

När det gäller demo i butik så minns jag några fantastiska upplevelser från början av 90-talet. Det var i en butik som sålde Linn-prylar och han som demade dessa var minst sagt entusiatisk. Vi som lyssnade hade dock svårt att höra alla de olika nyanserna som skulle finnas där men det var lätt att ryckas med i stämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När det gäller demo i butik så minns jag några fantastiska upplevelser från början av 90-talet. Det var i en butik som sålde Linn-prylar och han som demade dessa var minst sagt entusiatisk. Vi som lyssnade hade dock svårt att höra alla de olika nyanserna som skulle finnas där men det var lätt att ryckas med i stämningen.

Detta låter ungefär som ett besök i en hifi butik 🤣

https://www.tiktok.com/@mysundqvists1/video/72879914335108662...

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Apple kör ju med egna mixar ibland (”mastered for itunes”) så det kan vara det, men det kan faktiskt vara så enkelt som att Apple kanske kör 1 db högre volym än Spotify med samma volyminställning.

Säger inte att så är fallet, bara att det skulle kunna vara det. De flesta lyssnare kommer tycka att lite högre volym låter bättre/fylligare/mer detaljerat även om det egentligen är samma ljudkvalite.

Album med stickern "Mastered for iTunes" (numera Apple Digital Masters) mixas inte av Apple själva utan av de som levererar musiken till Apple efter Apples guidelines. De är rätt anal med hur musiken ska vara för att få denna sticker. De vill inte ha fyrkantiga sinusvågor med loudness war från helvetet exempelvis (jag tittar på er, Metallica)

Jag vet inte hur Spotify gör eftersom jag avslutade kontot där för länge sen. Meeen efter en liten snabbsökning så normaliserar Spotify volymen på låtar/album till -14 LUFS och Apple till -16 LUFS men appen bryr sig bara om det ifall du slår på Volume Normalization respektive Sound Check. Resten är upp till källmaterialet. Återigen, efter Apples och eventuellt Spotifys guidelines. Såvitt jag vet!

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det finns Qobuz Connect numera oxå.

Har kollat på det och mitt problem är att min Yamaha har inbyggd Spotify Connect. Övriga, t ex Tidal Connect får man bara med deras Musiccast. I praktiken innebär det att Spotify är enkelt att spela upp i förstärkaren, övriga är det inte pga Musiccast.

Och då jag är insnöad på Yamaha efter att min förra förstärkare lade av strax innan vi skulle fira 40 år tillsammans så är byte av märke inte aktuellt:)

Då jag inte är audiofil till mer än 10% så kan jag säga att vill man ha bra ljud kan jag rekommendera hdtt. De gör DSD (och FLAC) av gamla analoga inspelningar, främst klassiskt men även mycket jazz. Resultatet är fantastiskt (då originalinspelningarna ofta är oerhört bra) och man lägger ned diskussionen om vad som är bäst av AAC, MP3, Ogg vorbis, FLAC, ALAC och andra fjantformat:)

Så då jag förväntar mig att skillnaden på Spotify Hifi (om det nu kommer) och t ex Tidal blir knappt hörbar i min hemanläggning för en stor del av musiken och enkelhet är en viktig faktor inväntar jag Spotify och lyssnar tills vidare på mina hdtt-inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Budtuck:

Har kollat på det och mitt problem är att min Yamaha har inbyggd Spotify Connect. Övriga, t ex Tidal Connect får man bara med deras Musiccast. I praktiken innebär det att Spotify är enkelt att spela upp i förstärkaren, övriga är det inte pga Musiccast.

Och då jag är insnöad på Yamaha efter att min förra förstärkare lade av strax innan vi skulle fira 40 år tillsammans så är byte av märke inte aktuellt:)

Då jag inte är audiofil till mer än 10% så kan jag säga att vill man ha bra ljud kan jag rekommendera hdtt. De gör DSD (och FLAC) av gamla analoga inspelningar, främst klassiskt men även mycket jazz. Resultatet är fantastiskt (då originalinspelningarna ofta är oerhört bra) och man lägger ned diskussionen om vad som är bäst av AAC, MP3, Ogg vorbis, FLAC, ALAC och andra fjantformat:)

Så då jag förväntar mig att skillnaden på Spotify Hifi (om det nu kommer) och t ex Tidal blir knappt hörbar i min hemanläggning för en stor del av musiken och enkelhet är en viktig faktor inväntar jag Spotify och lyssnar tills vidare på mina hdtt-inköp.

Frågan är om Spotify Hifi kommer att fungera med existerande Spotify Connect utrustning eller det kräver en uppdatering vilket då kan ställa till det på äldre utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Frågan är om Spotify Hifi kommer att fungera med existerande Spotify Connect utrustning eller det kräver en uppdatering vilket då kan ställa till det på äldre utrustning.

Vi har redan haft den diskussionen i en annan tråd. Då det handlar om att skicka en stream och Yamaha har stöd för DSD, FLAC, MP3 etc etc. borde det fungera. Om inte kommer Spotify ha skjutit sig ännu mer i foten om de slänger bort fördelen med att ha större spridning på sin Connect än konkurrenterna då Yamaha troligen inte uppdaterar modellen N602 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Och vad kommer det att kosta? 199 kr/mån? Nej, tacka vet jag Qobuz som levererar flac i 24-Bit upp till 192 kHz. Kostar $10.83/mån.

Nämnd summa på nätet av flertalet bedömare är c:a 60-65kr mer än nu.

Deezer levererar CD-kvalitet för 89kr i månaden om man betalar årsvis. Inga är så billiga med så hög kvalitet.

Spotify Premium är ju inte Premium vilket bevisats om och om igen via tester. De säljer en service som inte ens till hälften av deras katalog ger högre kvalitet än Free. Men säljer den som om den gällde ALLA deras låtar. Ett bedrägeri som alltså pågått år ut och år in utan åtal. Märkligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår att du behöver intala dig själv att det gör skillnad då du lagt ut massa pengar på det.

Digital information som skickas via nätverksprotokollet som används är 1:1 kopia med felcheckning. Det finns inte kvalitetsskillnader i informationen som skickas.
Antingen kommer den fram eller inte.

Ska väl dock nämnas att produkten ifråga inte pratar om att göra om den digitala signalen så den försöker inte göra den bättre, vad den påstår sig göra är att minska på ev brus som skulle kunna komma in via nätverkskabeln till rj-45 porten på DAC:en/datorn och att det bruset sedan skulle påverka utsignalen. Vilket naturligtvis är rent trams, men det är ett annat trams än det du pratar om.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Deezer levererar CD-kvalitet för 89kr i månaden om man betalar årsvis. Inga är så billiga med så hög kvalitet.

Inte så farligt dyrt men varifrån kommer albumen man köper? Nya masters, gamla, vad?

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

Album med stickern "Mastered for iTunes" (numera Apple Digital Masters) mixas inte av Apple själva utan av de som levererar musiken till Apple efter Apples guidelines. De är rätt anal med hur musiken ska vara för att få denna sticker. De vill inte ha fyrkantiga sinusvågor med loudness war från helvetet exempelvis (jag tittar på er, Metallica)

Ja, det viktigaste för bra ljudkvalitet är inte extremt höga samplingsfrekvenser eller en massa onödiga breda bitar som inte är intressant för slutkonsumenter, utan att man har en bra mastermix och ljudproduktion. Loudness war är det värsta som hänt HiFi de senaste 30 åren. Det är (nästan) roten till allt ont.

Allt som man kan göra för att motverka dessa illdåd, som tex. Apple försöker göra med Apple Digital Masters, är utmärkta initiativ för bättre ljud och äkta HiFi. Det är här man skall fokusera när man väljer (inte samplingsfrekvenser och bitantal). Det är just här skillnaderna i olika kvalitet på ljudet finns (när det gäller ljudkällan, annars är det högtalare och rum som påverkar mest som andra redan påpekat).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Investerade i en Eversolo DMP-A6 för några månader sedan. 8000kr med förstklassig ljudkvalitet och stöd för alla musiktjänster. Även Qobuz Connect som jag testade första gången idag.

Största ljudlyftet i min musikanläggning kom med Tidal och ny DAC. Från Spotify med Pioneer-förstärkarens inbyggda 24/96 DAC från 2013 till Tidal med dubbla ES9038Q2M (i Eversolo). Samma högtalare och förstärkare (kompaktanläggning från 2013). Med en äldre/sämre DAC så kan det vara svårt att uppfatta skillnaden i ljudkvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

Inte så farligt dyrt men varifrån kommer albumen man köper? Nya masters, gamla, vad?

Har länge undrat vem som nu köper de filippinpressade albumen man köpte billigt som fattig student på Ginza (med klippt hål). Ahh, den gamla goda tiden...