Fairphone 6 får full pott av Ifixit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Usel? Det är bra midrange CPU. Man behöver inte alltid ha top of the line CPU

Skrivet av KAD:

Dom brukar köra de industriella modellerna eftersom det då går att få garanterad livslängd på underhåll av mjukvara från Qualcomm.

Om processorn är usel eller inte har jag ingen aning om, men om företaget överlever så finns det i alla fall förutsättningar för att man som kund kan få säkerhetsuppdateringar.

Största nackdelen är helt klart den inte har stöd för AV1. Så den blir ganska omodern redan vid släpp. De fungera ju om du utesluter streaming. Sen är ju just den soc som valts löjligt svag emot resten av 7 serien. Kanske är något bättre i Fairphone.

I övrigt valde de vanligt soc med runt 4 års support från Qualcomm, de får göra mer jobb själva för att förlänga livslängden. Så inte samma strategi som tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer köra min Fairphone 4 några år till, så denna generation är inte aktuell för uppgradering. Men låter klokt att de prioriterar batteriet, det är en svaghet i 4an.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Största nackdelen är helt klart den inte har stöd för AV1. Så den blir ganska omodern redan vid släpp. De fungera ju om du utesluter streaming. Sen är ju just den soc som valts löjligt svag emot resten av 7 serien. Kanske är något bättre i Fairphone.

I övrigt valde de vanligt soc med runt 4 års support från Qualcomm, de får göra mer jobb själva för att förlänga livslängden. Så inte samma strategi som tidigare.

Måste man ha hårdvarustöd? Vad händer om man försöker streama en AV1 stream? Jag streamar väldigt lite på mobilen, men jag har en SD 480+ och den spelar upp videor från SVT Play och Telia Play och alla andra videor utan att jag märker av något problem, och SD 480+ lär inte ha AV1 stöd heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste man ha hårdvarustöd? Vad händer om man försöker streama en AV1 stream? Jag streamar väldigt lite på mobilen, men jag har en SD 480+ och den spelar upp videor från SVT Play och Telia Play och alla andra videor utan att jag märker av något problem, och SD 480+ lär inte ha AV1 stöd heller

Drar ju mer ström och beror mer på hur kraftigt cpu är (så kan lagga om cpu är för klen). De som har stöd idag är youtube som standard och Netflix på lägre kvalitets nivå blandat annat och tror fler kommer ha stödet som standard om de inte har de redan (just för fördelarna de ger).

Ger ju inte oss användare så många fördelar, förutom tar mindre bandbredd.

På desktop/laptop har stödet funnits länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Drar ju mer ström och beror mer på hur kraftigt cpu är (så kan lagga om cpu är för klen). De som har stöd idag är youtube som standard och Netflix på lägre kvalitets nivå blandat annat och tror fler kommer ha stödet som standard om de inte har de redan (just för fördelarna de ger).

Ger ju inte oss användare så många fördelar, förutom tar mindre bandbredd.

På desktop/laptop har stödet funnits länge.

Ok, inget jätte viktigt då, då det ändå kommer fungera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, inget jätte viktigt då, då det ändå kommer fungera

Just iden med Fairphone är ju du ska ha den 4+ år och avsaknad av funktioner som redan är standard och rejält slött soc är inget som känns framtidssäkert.

Nu sitter troligen jag på ännu slöare soc i min mobil. Men känns ju lite väl slött och den kommer mer åldras som mjölk för vara en mellan klass i den prisklassen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

folk som klagar på prestandan, hur bortskämd kan man vara? Qualcomm Snapdragon 7s Gen 3 är ju skitsnabb!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Just iden med Fairphone är ju du ska ha den 4+ år och avsaknad av funktioner som redan är standard och rejält slött soc är inget som känns framtidssäkert.

Nu sitter troligen jag på ännu slöare soc i min mobil. Men känns ju lite väl slött och den kommer mer åldras som mjölk för vara en mellan klass i den prisklassen.

Ser inte hur den kan vara så långsam, CPU:n är väl ändå en midrange CPU? Jag testade en telefon med en SD 6 gen 3 och den kändes inte alls långsam. Vad är det som gör att du säger att den skulle vara så seg? Vad jämför du mot? Flaggskepps CPU eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdateringar till 2033, nice. Kul att se tillverkare av Androidtelefoner pusha gränsen för support.
Hoppas detta pushar samtliga telefontillverkare när det gäller supportlängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spagh1i:

Hade ip-klass varit 68 hade jag köpt, hade den också haft 3,5 mm hade jag köpt direkt. Har saknat 3,5 och sd-card på min Samsung-telefon. Misstänker dock att det jah önskar gör telefonen betydligt besvärligare att öppna och stänga tyvärr.

Köp en samsung xcover 7 annars. Ip68, 3,5-jack, utbytbart batteri och stöd för minneskort. Nackdelen dock är väll prestandan, men kostar drygt 3500:- på amazon.

Finns ju även pro-modellen som har bättre skärm, inbyggd fm-radio och lite mer kräm, men den verkar tyvärr städa bort 3,5-jacket...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jättefin telefon och kul att utvecklingen går framåt. Min Fairphone 5 har dock många års tjänst kvar framför sig. När den till slut inte orkar längre kanske det har kommit en modell med trådlös laddning. Saknar är nog att ta i men det är den enda funktionen som jag känner att jag gärna hade haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Specs idag betyder knappt något såvida man inte gör något krävande. Var kul i början på smartphone eran där man verkligen såg och märkte skillnad i tex scrollning och öppnandet av program.
I vanligt användande märker jag ingen skillnad mellan en telefon för 5k eller 25k. Bara om jag spelar eller gör andra krävande saker men det har jag datorn till.

Min stora problem är hur stora alla telefoner är. Nära 7 tum är som en surfplatta nästan. 4,7 tum var nog sweetspot för mig.

Gör dom en med 5 tums skärm blir det köp direkt.

Instämmer, tyckte min motorola moto g 1st gen var perfekt storleksmässigt på 4.5 tum, ev kan en sån modell runt 5 tum få bli lite tjockare för att få med ett större batteri.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Instämmer, tyckte min motorola moto g 1st gen var perfekt storleksmässigt på 4.5 tum, ev kan en sån modell runt 5 tum få bli lite tjockare för att få med ett större batteri.

Ja de med större skärmar brukar såklart få ett större batteri men det kan lätt lösas om de bara gör den något fetare. Alla har ändå feta plånbokskal idag så ingen lär märka någon skillnad på ett par milimeter hit eller dit.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så kraftiga som dom är idag så blir det ingen skillnad i daglig användning, såvida du inte gör något speciellt som faktiskt kräver en snabb cpu. Vad det skulle vara på en mobil kan jag dock inte komma på, rendrera 3d modeller i nödfall om ens dator lagt av?

Såg att AV1 decoder nämndes tidigare, verkar inte som någon annan low/midrange har det, inte Mediatek heller. Så du får du slänga ut 10K+ för highend. Bara så du kan titta på film på en liten skärm med lite längre batteritid? Har överlevt hittills så kommer inte vara något problem framöver heller.

Sitter på en Snapdragon 732G (Redmi Note 10 Pro) från 2021 och den klarar allt jag slänger på den idag. Jag kan t om ringa på min telefon! Helt makalöst!
Nu fick ja flasha om den till LineageOS just för att det inte kom fler uppdateringar, så det är mjukvara som gjorde denna "gammal". Hårdvarumässigt duger den än idag, och troligen några år till såvida inte batteriet ger upp.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser inte hur den kan vara så långsam, CPU:n är väl ändå en midrange CPU? Jag testade en telefon med en SD 6 gen 3 och den kändes inte alls långsam. Vad är det som gör att du säger att den skulle vara så seg? Vad jämför du mot? Flaggskepps CPU eller?

Kollade tester emot andra i 7 serien (som är äldre generation). Den var ju hälften så snabb i gpu tester mot vilken annan i 7 serien och prestandan låg mer linje med 6 serien men något klenare (kommer inte ihåg om de var top chipet). Men de viktigaste är den klarar sig par år framåt och svårt se men inte byter ut denna i förtid.

Skrivet av Gelantious:

Så kraftiga som dom är idag så blir det ingen skillnad i daglig användning, såvida du inte gör något speciellt som faktiskt kräver en snabb cpu. Vad det skulle vara på en mobil kan jag dock inte komma på, rendrera 3d modeller i nödfall om ens dator lagt av?

Såg att AV1 decoder nämndes tidigare, verkar inte som någon annan low/midrange har det, inte Mediatek heller. Så du får du slänga ut 10K+ för highend. Bara så du kan titta på film på en liten skärm med lite längre batteritid? Har överlevt hittills så kommer inte vara något problem framöver heller.

Sitter på en Snapdragon 732G (Redmi Note 10 Pro) från 2021 och den klarar allt jag slänger på den idag. Jag kan t om ringa på min telefon! Helt makalöst!
Nu fick ja flasha om den till LineageOS just för att det inte kom fler uppdateringar, så det är mjukvara som gjorde denna "gammal". Hårdvarumässigt duger den än idag, och troligen några år till såvida inte batteriet ger upp.

Dock med Mediatek kan du få stödet även i en mellan klass mobil, får inte samma stöd i uppgraderingar är nackdelen. Som andra tillverkare har även på mellan klass.

Så de är fel år att ens tänka på köpa en mobil, inte bara prestanda spelar roll. Som sagt jag planerar alltid minst 4+ oavsett om den får uppdateringar eller inte. Nu när allt så dyrt dessutom för vad man får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kollade tester emot andra i 7 serien (som är äldre generation). Den var ju hälften så snabb i gpu tester mot vilken annan i 7 serien och prestandan låg mer linje med 6 serien men något klenare (kommer inte ihåg om de var top chipet). Men de viktigaste är den klarar sig par år framåt och svårt se men inte byter ut denna i förtid.

Dock med Mediatek kan du få stödet även i en mellan klass mobil, får inte samma stöd i uppgraderingar är nackdelen. Som andra tillverkare har även på mellan klass.

Så de är fel år att ens tänka på köpa en mobil, inte bara prestanda spelar roll. Som sagt jag planerar alltid minst 4+ oavsett om den får uppdateringar eller inte. Nu när allt så dyrt dessutom för vad man får.

Vilken Mediatek som är i mellanklass har det? Gelantious sa att det inte verkar finnas hos Mediatek heller i mellaklass

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Släpper dom en xl version innan slutet av november så skulle det helt klart kunna vara ett alternativ när min fold 4 ska gå i pension.

Men hoppas nog mer på att framework så småningom gör en mobil likt Google ara! Hade hoppat på det direkt!

Skrivet av Dinkefing:

Varför kommer den med så usel Qualcomm processor?

Usel? 98% av allt användande på mobiler skulle klaras av utan problem på en 10 år gammal mobil xD

Dagens bättre mobiler är totalt overkill för merparten av alla användare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Släpper dom en xl version innan slutet av november så skulle det helt klart kunna vara ett alternativ när min fold 4 ska gå i pension.

Men hoppas nog mer på att framework så småningom gör en mobil likt Google ara! Hade hoppat på det direkt!

Usel? 98% av allt användande på mobiler skulle klaras av utan problem på en 10 år gammal mobil xD

Dagens bättre mobiler är totalt overkill för merparten av alla användare.

Håller med till 110%, har aldrig stött på en person som gjort mer processkrävande saker på en mobiltelefon än vad de gjorde 2015 men ändå ska processorn uppdateras till som tätt.

Går det att mäta på något snyggt sätt hur mycket kraft ens mobil drar som med aktivitetshanteraren i windows?

Permalänk
Datavetare

Till alla som försvarar valet av systemkrets här. Det här är ändå en produkt som kostar 6800 SEK, ändå har man utrusta den med en budget-version av Snapdragon 7 (finns 7+ också som är några månader äldre) som i.o.f.s. bara verkar ha ~20-30 % lägre CPU-prestanda men ser ut att vara ~x2 skillnad i GPU-prestanda mot 7+.

För att sätta det i relation till något lite fler känner till: CPU-delen presterar mellan Iphone X och Iphone XS medan GPU-delen verkar matcha Iphone 11. Det är i.o.f.s. high-end modeller, men de lanserades perioden 2017-2019.

Vad är värt så mycket? Själv har jag så här långt aldrig behövt lagat en mobiltelefon. Har spräckt skärmen två gånger, i båda fallen var då telefonerna så gamla att allt annat än att köpa en ny kändes meningslöst.

Håller med om att CPU-prestanda nått "tillräckligt nivå" på moderna mobiler. Men då får man ha med sig att 2025 års high-end Android och 2024 års Iphone har ST-prestanda som matchar eller till och med överstiger desktop PC! Det har inte denna Fairphone 6, den presterar ca 1/3 av detta.

Just då prestanda är så bra sitter jag själv fortfarande på Iphone 12 (som CPU/GPU-mässigt verkar ligga ~50 % över Fairphone 6 och går att köpa med nytt batteri för ~3000 SEK idag). Trots uselt ifix-poäng fungerar den än, men är nu på nivån "pajar den kommer den bytas ut för det syns att den snart är 5 år gammal...

Tanken är god med Fairphone, är med på att vissa behöver använda sin telefon i miljöer där det är förhöjd risk att man behöver service. Men 6800 SEK ihop med valet av SoC känns inte riktigt optimalt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får du VoLTE stöd med den? Om inte så kommer du ha problem rätt så snart
Fairphone 6 kommer med Android 15 out of the box

det finns VoLTE på den. till och med deklarerat uppe vid 4G-symbolen. Nog för att specsen är ålderdomliga. men funktionaliteten är relativt modern (minus android 7, men det gör ju också telefonen väldigt mycket snabbare)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

det finns VoLTE på den. till och med deklarerat uppe vid 4G-symbolen. Nog för att specsen är ålderdomliga. men funktionaliteten är relativt modern (minus android 7, men det gör ju också telefonen väldigt mycket snabbare)

Och operatören verkligen accepterar den? Trodde för övrigt inte att Android 7 ens hade stöd för VoLTE. Står det verkligen 4G under ett samtal?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilken Mediatek som är i mellanklass har det? Gelantious sa att det inte verkar finnas hos Mediatek heller i mellaklass

Nu måste man inte låsa in sig på mellan klass soc från mediatek. Nu har mellan klass gått upp en del från jag köpte för par år sen.

Här är en med Dimensity 9300, men vill du komma undan ännu billigare finns även Dimensity 8300
https://www.pricerunner.se/pl/1-3334588187/Mobiltelefoner/Xia...

Eller denna om du vill komma undan billigare med Dimensity 8300
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13866359&expand=offers&...

Kan bara bekräfta soc har stödet, sen om mobiltillverkaren aktiverat AV1 verkar vara lite svårare få svar på. Så man kan behöva söka lite mer om man ska garanterat få stödet.

Sen har ju mediatek dåligt rykte, så utbudet är ganska begränsat i Sverige. Säljer bättre i inden än här, trots ganska kompetent soc idag, sen är de svårt titta bra tester som inte är syntetiska scenarion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Gillar verkligen att kunna laga skärm hemma för ok pris och byta batteri själv. Samt 8 år av uppdateringar är bra.

Priset är högre än Nothing 3a som har samma CPU men den kan man inte laga själv och ger bara 2-3 uppdateringar. Så i längden är fairphone nog bättre.

Sen priset är inte alls högt jämfört med iPhone. Är billigare än 16e som är deras billigaste.

Men jag känner att det är svårt att lämna Apple när man väl är i ekosystemet med Macs, iPad, AirPods Watch osv. Inte behov av nu telefon heller. Min 14pro har fortfarande hyfsat batteri med 91% hälsa.

Optimala vore iPhone lika reparerbar som fairphone men kör inte hända.

Jag använder fortfarande min iPhone 11 pro Max som fungerar alldeles utmärkt Kör uteslutande Qi-laddare över natten, och batteriet tar aldrig slut för mig med normal användning. Har t.o.m missat någon natt, och den har ända klarat sig till nästa kväll. Har inga planer på att byta innan som tidigast nästa år.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Med det sagt så är jag inte alls främmande för en Fairphone. Jag gillar konceptet, och jag kan tänka mig att prova en Android vid sidan om. Nu har jag inte läst hela artikeln, men hur är det med Android bloat? Man vill ju tro att man kanske slipper mycket sådant då den inte kommer från en av de större aktörerna, men stämmer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu måste man inte låsa in sig på mellan klass soc från mediatek. Nu har mellan klass gått upp en del från jag köpte för par år sen.

Här är en med Dimensity 9300, men vill du komma undan ännu billigare finns även Dimensity 8300
https://www.pricerunner.se/pl/1-3334588187/Mobiltelefoner/Xia...

Eller denna om du vill komma undan billigare med Dimensity 8300
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13866359&expand=offers&...

Kan bara bekräfta soc har stödet, sen om mobiltillverkaren aktiverat AV1 verkar vara lite svårare få svar på. Så man kan behöva söka lite mer om man ska garanterat få stödet.

Sen har ju mediatek dåligt rykte, så utbudet är ganska begränsat i Sverige. Säljer bättre i inden än här, trots ganska kompetent soc idag, sen är de svårt titta bra tester som inte är syntetiska scenarion.

Notebookcheck klassar iallafall inte 9300 som midrange, utan high end CPU.

Skrivet av Wiggin:

Med det sagt så är jag inte alls främmande för en Fairphone. Jag gillar konceptet, och jag kan tänka mig att prova en Android vid sidan om. Nu har jag inte läst hela artikeln, men hur är det med Android bloat? Man vill ju tro att man kanske slipper mycket sådant då den inte kommer från en av de större aktörerna, men stämmer det?

Vad jag sett så är det i princip vanilla Android med Googles appar, men i princip inga andra tillverkarappar, men beror ju på vad du klassar som bloat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag sett så är det i princip vanilla Android med Googles appar, men i princip inga andra tillverkarappar, men beror ju på vad du klassar som bloat.

Allt som är relaterat till chrome och Google 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det är ju med på alla Android telefoner som har Google Play Store (Google tjänsterna vilket i princip alla telefoner har med stock mjukvara) men du kan låsa upp bootloadern och installera egen mjukvara om du vill. Du kan också byta ut Chrome mot någon annan webbläsare om du vill (det går att göra utan att byta mjukvara).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Notebookcheck klassar iallafall inte 9300 som midrange, utan high end CPU.

Nu pratar jag om slutpriset till konsument för en telefon och idag verkar mellan klass ligga runt 5000-7000kr. Att man måste idag ha high end soc för få funktioner som används i stor skala idag och vissa av dessa soc med stöd är par år gamla nu. Inte så du löder dit dit eget soc på mobilen.

Har inget problem med mellan klass soc om den faktiska följer branchen. Idag får man tumma på ganska mycket utöver prestandan. Just Fairphone känns mer som budget mobil med mellanklass pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Finns ju en del bloat på en iPhone också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Just Fairphone känns mer som budget mobil med mellanklass pris.

Om vi tar bort AV1, vad är det för saker som gör att du tycker att den är budget? Tycker inte den är en budget, men inte heller en high end. Mid range tycker jag passar bra

Visa signatur