Nybyggd dator i FD Ridge - CPU-fläkt högljudd

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator i FD Ridge - CPU-fläkt högljudd

Jag har nyligen byggt klart en ny dator i ett Fractal Design Ridge med ett Ryzen 7600X och 9070 XT Hellhound.
Spelade God of War en stund idag och CPU-fläkten är väldigt påtagligt högljudd även om jag sitter flera meter bort på soffan.

Jag har 3st 80mm och 2st 140mm fläktar som insug och en Noctua NH-L12S som CPU-kylare i chassit.
Vad kan jag göra för att försöka få bättre ordning på det här?

Alternativ som jag kommer att tänka på;
- Försöka underklocka CPU/GPU för att minska ner värmen
- Byta chassi till nåt som motsvarar Ridge men har bättre kylning
- Sätta dit ett Low Noise-adapter på CPU-kylaren så att den blir tystare och datorn får gå varmare helt enkelt.

Någon annan som har erfarenhet av samma problem i Ridge (eller generellt?), vilka åtgärder är det som kan ge bäst resultat?

Permalänk
Medlem

borde inte låta så mycket. Nått e galet. vad ligger temp på cpu? Grafikkortet borde inte låta så mycket, Har exakt samma model och det sitter i ett Minitower chassi, och låter knappt nått alls

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen? , räcker en kylare som klarar 90W?

Säker på att det är just cpu kylaren som låter?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Hur är temperaturen? , räcker en kylare som klarar 90W?

Säker på att det är just cpu kylaren som låter?

Har inte kollat temperaturen än, måste se hur man får fram det på Bazzite som jag kör.
Det är CPU-kylaren som låter utifrån var jag kan observera, PSU hade inte spunnit upp när jag kollade och GPUn är inte heller så högljudd.

NH-L12S klarar 95W och CPU:n maxar på 105W, så det är väl ett gap på 10W där i teorin, men det verkar vara många som kör med den här kylaren ändå eftersom det är en av dom bästa som passar i Ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har inte kollat temperaturen än, måste se hur man får fram det på Bazzite som jag kör.
Det är CPU-kylaren som låter utifrån var jag kan observera, PSU hade inte spunnit upp när jag kollade och GPUn är inte heller så högljudd.

NH-L12S klarar 95W och CPU:n maxar på 105W, så det är väl ett gap på 10W där i teorin, men det verkar vara många som kör med den här kylaren ändå eftersom det är en av dom bästa som passar i Ridge.

Den ska även låta 23,9 dB, vilket är för dom flesta tyst.

Ända jag hittar om Hellhound är att över 50% är den inte tyst, se om du kan kolla/ställa detta, även se om temperaturen är ok

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

OCCT ska finnas till linux nu och där borde man kunna se allt från temp till fläkthastigheter etc

https://www.ocbase.com/download

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite mer. Har gått igenom fläktljuden och det är helt klart CPU-fläkten som låter mest, den hade fläktkurva som går upp till 100%. De där 23,9dB som Noctua anger kan inte stämma med kylfläns inkluderat, när fläkten blåser på vid 1850rpm (max) igenom kylflänsen är det väldigt påtagligt. Ljudvolymen kanske är angiven för fläkten utan kylfläns eller nåt.

Kollade temperaturerna mha Steam Overlay som visar tydligt vad CPUn ligger på i realtid - när jag startar datorn från viloläge så var det ca 42C, idle Steams menyer går den upp till ca 52C, och när jag startar God of War så att steam processar Vulkan Shaders vilket är CPU-intensivt så skjuter den direkt upp till ca 90C.

Jag var in och ställde PBO i AsRocks BIOS till Tjmax=85C -20mV, så den throttlar vid 85C, dvs den går inte upp till 90C+ som innan den här inställningen. Det kan jag se i Steam Overlay också, men den går upp dit på bara 2 sekunder när lasten väl läggs på. I och för sig så låter min desktopdator också ganska mycket om jag startar något som lägger maxlast på CPUn, så jag vet inte om man ska anse det här vara normalt?

EDIT: Lämnar jag datorn i God of Wars huvudmeny en stund (det är en 3D-scen från spelmotorn som bakgrund), så lägger sig temperaturen strax över 70C med en tystare fläktkurva som inte drar upp CPU-fläkten över 50% vilket är där det börjar låta störande mycket.