Riktantenn mobilt bredband - skillnad mellan 4G/5G?

Permalänk
Medlem

Riktantenn mobilt bredband - skillnad mellan 4G/5G?

Hjälper tjejen att fixa nytt bredband till huset och det finns tyvärr bara mobilt som alternativ.
Nuvarande lösning är mobil hotspot via en surfplatta med något obegränsat 4G-dito, men har nu övertalat om att fixa en dedikerad router med 5G istället.

Hon blev pålurad en riktantenn tidigare trots att hon då inte hade någon router, men nu sitter det en snordyr grej på utsidan riktad not närmsta mast (100m fri sikt). Det jag undrar är om det spelar någon roll att nya abonnemanget gäller 5G? Funkar samma riktantenn för både 4G och 5G? Söker jag runt verkar det mest vara en markering-grej... Tänker alltså om jag behöver luska fram vad som sitter på väggen eller om det inte spelar någon roll.

Routern har uttag för extern antenn så på den biten är det ju lugnt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Du får nog ange märke och modell om man ska kunna svara på det.

Permalänk
Medlem

Kanske, beror helt på vad det är för antenn. Och lite vilken operatör det handlar om. Sen är även frågan om det finns 5G där. Men eftersom sakerna redan finns eller är beställt så testa och mät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske, beror helt på vad det är för antenn. Och lite vilken operatör det handlar om. Sen är även frågan om det finns 5G där. Men eftersom sakerna redan finns eller är beställt så testa och mät.

5G finns via tele2 så det bör vara lugnt. Får leta reda på stegen och kolla vad det är kanske 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite svårt o svara på utan mer info, men både 4G och 5G kan vara på samma frekvensområde, och så förhandlar det sig fram om klienten har klarar 4G eller 5G, så det är mest om antennen förstärker, inte för lång antenn kabel till router osv som ger förluster och det märker du fort efter o gått upp.

Sen kan för nära även krångla iaf med t.ex 800 Mhz frekvenserna osv, blir mycket för mycket o spekulera o förklara om.

Test är bäst!

Har en vän som lånar en Netgear M1 router ifrån mig, vars inbyggda antenn är lite bättre än de billiga brukar ha. Och han märker verkligen skillnad på "dåliga" ställen, där mobilerna o enkla "hotspotsmobiltbredband" har problem, så fungerar den mycket bättre IRL. Samma resultat får jag på en nyare Netgear M modell med både 4G o 5G o bra antenn inbyggd, extern ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Tyvärr var det ju helt andra antennuttag på routern (Huawei CPE 5 5G) än vad jag kan koppla in i så det får bli ett annat projekt..

Verkar inte heller få dedikerad 5G till routern trots att tele2 menar att det finns. Det som finns är NSA, alltså via 4G om jag förstår det hela rätt.

Oavsett är det mycket bättre än surfplattan, får ca 250Mbit ner och 110Mbit upp med 18ms svarstid 👌

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tyvärr var det ju helt andra antennuttag på routern (Huawei CPE 5 5G) än vad jag kan koppla in i så det får bli ett annat projekt..

Verkar inte heller få dedikerad 5G till routern trots att tele2 menar att det finns. Det som finns är NSA, alltså via 4G om jag förstår det hela rätt.

Oavsett är det mycket bättre än surfplattan, får ca 250Mbit ner och 110Mbit upp med 18ms svarstid 👌

Finns ingen operatör i Sverige som har 5G SA, alla har 5G NSA än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns ingen operatör i Sverige som har 5G SA, alla har 5G NSA än så länge

Ja men dåså

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja men dåså

Iallafall inte för allmänheten, däremot testar de nog 5G SA. Något annat vore förvånansvärt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad är det jag behöver för att kunna koppla in min antennkabel till routern egentligen? Kan det vara en SMA till TS-9 adapter? Inte helt enkelt att hitta info om denna router hehe, men det är en Huawei H155-383 5G CPE5

Är det någon vits att koppla in endast en kabel istället för två? Riktantennen har bara en kabel som "output", men tänker på MIMO och om det öht har någon betydelse? Är verkligen kass på det här med mobilt och vill bara få ut så hög hastighet som möjligt

Visa signatur