Bara vissa IKEA batteridrivna enheter visar batteristyrka i Home Assistant

Permalänk

Bara vissa IKEA batteridrivna enheter visar batteristyrka i Home Assistant

Hej.
Jag kör HAOS på en Intel NUC ihop med Home Assistant Sky Connect.
Jag har ett antal dimmers/kontroller och sensorer som drivs via AAA batterier.
Mitt problem är att det är bara vissa av dom som visar batteristyrkan.
Jag har bland annat 2 St IKEA parasoll som är en dörr/fönster sensor. En visar hur mycket batteri det är kvar och den andra visar det inte.
Samma sak är det på dom Styrbar kontroller jag har.
Jag har även en rörelsesensor (Vallhorn) som inte visar batteristyrkan.
Varför blir det såhär?
Jag har försökt att återställ otaliga gånger och ta bort dom och lägga till dom i HA igen. Men inget verkar ösa sig.
Någon som har en lösning på problemet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Har enheterna samma version på firmware?

Permalänk
Skrivet av Linus:

Har enheterna samma version på firmware?

Det vet jag inte. Det står Unknown.
Just nu håller jag på att lära mig hur jag uppdaterar firmware på mina enheter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

På mina enheter med batteri så finns det en ruta som heter "diagnostics" när man kollar på dom i devices menyn som jag la till dashboard för att se batteristatus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

På mina enheter med batteri så finns det en ruta som heter "diagnostics" när man kollar på dom i devices menyn som jag la till dashboard för att se batteristatus.

Jag har hittat diagnostics. Det enda jag kan trycka på är "Identify"
Försö.ker fortfarande att få fram vilken Firmware det är. Det står unknown på alla enheter.
Och sen så hittar jag inget användbart för att kunna uppdatera firmware.
Det ända jag hittar är att firmware updates skall komma med HAOS updateringarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka på är firmware. Kör inte zha själv kör z2m istället så inte mycket till hjälp.

Ett tag verkade det som att man var tvungen att aktivera firmware-uppdateringar. https://community.home-assistant.io/t/zha-device-firmware-upd...

Det verkar också vara problem med att de äter batteri i z2m. https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2013.html

Permalänk
Medlem

Med följande i min configuration.yaml så får jag uppdateringar till mina Ikea komponenter (och Ledvance, men det kan du rensa bort). Var beredd på att de batteridrivna grejerna tar en smärre evighet att uppdatera.

zha: zigpy_config: ota: otau_directory: /config/zigpy_ota/ extra_providers: [{'type': 'ikea'},{'type': 'ledvance'}]

Permalänk
Medlem

Testa att öppna/stänga sensorns några gånger så kanske attributen kan komma igång efter några dagar.
Du måst "väcka" enheten för att kunna kommunicera med den.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Med följande i min configuration.yaml så får jag uppdateringar till mina Ikea komponenter (och Ledvance, men det kan du rensa bort). Var beredd på att de batteridrivna grejerna tar en smärre evighet att uppdatera.

zha: zigpy_config: ota: otau_directory: /config/zigpy_ota/ extra_providers: [{'type': 'ikea'},{'type': 'ledvance'}]

Så jag har laggt till scriptet i config.yml nu. Uppdateringarna kommer automatiskt eller behvöer jag göra något annat än att gå till Settins->System->Update och kilcka på refresh?

Edit:
Nu såg jagcatt den första uppdateringen av en av Styrbar Knapparna hade kommit in.
Stod även en varning att det kan ta flera timmar.
Tack

Mer info
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du ZHA eller zigbee2mqtt?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Kör du ZHA eller zigbee2mqtt?

ZHA

Jag har uppdaterat 2 enheter redan. Den tredje uppdateras nu.
Tar tid men värt det kan jag tycka.

Visa signatur