Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

librewolf. En säkrare variant av firefox.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

qutebrowser hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNeXi:

Gick över till Firefox när Chrome tog bort möjligheten att använda adblockers.

Jag hade AdBlock med Chrome för en vecka sen, så när tog dom bort den möjligheten? Har dock bytt till Brave Browser med inbyggd adblocker.

Permalänk

Håller mig till Firefox. Underbar.

Permalänk
Medlem

Firefox alla år ser ingen anledning byta heller.

Permalänk
Medlem

https://zen-browser.app/ - firefox i botten, men lite finare.

Permalänk

Kör fortfarande Opera. Började med Opera vid version 5 då det var smidigt att kunna ha samma browser både för Unix och Windows. Sedan mest av lathet då den fungerar bra och mouse gestures är ett krav.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Firefox sedan 1.5

Permalänk
Medlem

Jag har under året bytt min huvudbrowser till Brave. Har alltid kört Firefox innan men lessnade till slut på allt strul med YouTube, som aldrig verkar lösas. Det som till slut var droppen var att en massa videos (dock inte alla, lustigt nog) vägrar spela >720p trots att det finns bättre. Okänd anledning - gissar att Google jävlas med dem. Brave har inga sådana problem och YouTube flyter mycket bättre med den, och 4K funkar till 100%.

Använder fortfarande Firefox och LibreWolf till allt annat, men inte media vilket är min primära aktivitet på webben. Brave har helt enkelt blivit min Google-browser, så jag isolerar allt som hör till Google till den. Känns rätt smart.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Kör Chrome, inte orkat byta på 15 år? Lite mindre intresserad av att testa Firefox igen pga alla problem dom verkar ha med kompatibilitet

Permalänk
Medlem

Kör med Brave pga dess annonsblockering. Tyvärr måste jag tillstå att man ännu stöter på sidor som inte fungerar på Brave men däremot på Chrome och Edge. Så någon av dessa måste man ändå ha installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag har under året bytt min huvudbrowser till Brave. Har alltid kört Firefox innan men lessnade till slut på allt strul med YouTube, som aldrig verkar lösas. Det som till slut var droppen var att en massa videos (dock inte alla, lustigt nog) vägrar spela >720p trots att det finns bättre. Okänd anledning - gissar att Google jävlas med dem. Brave har inga sådana problem och YouTube flyter mycket bättre med den, och 4K funkar till 100%.

Använder fortfarande Firefox och LibreWolf till allt annat, men inte media vilket är min primära aktivitet på webben. Brave har helt enkelt blivit min Google-browser, så jag isolerar allt som hör till Google till den. Känns rätt smart.

Inga problem med YouTube för mig. 1080p videor spelas för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dijidijidiji:

Zen är fin.

funkar den bra som daily driver?

Har provat den tidigare, men den det var ett tag sedan och då var den lite buggig

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag använder Chromium. Det är Chrome med något mindre Google.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

bara 4 på mullvad lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inga problem med YouTube för mig. 1080p videor spelas för mig

Då har du haft tur.

Jag har fyra maskiner med olika OS på varje, och det är samma strul på allihopa. Både Windows och Linux, både Win 10 och 11.

Men som jag säger: det är inte konsekvent. Vissa videos spelar fint i såväl 1080p som 4K, vissa vägrar hitta något bättre än 720p. Om jag då startar vilken Chromium-browser som helst (på samma maskin) hittar den direkt bättre strömmar. Det verkar helt uppenbart att Google jävlas med Mozilla. Och för att vara tydlig: vi pratar om up-to-date browsers, med eller utan extensions - spelar ingen roll.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

LibreWolf.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

bara 4 på mullvad lol

Vart kund hos Mullvad i mer än åtta år och detta är första gången jag ens hört talas om att de har en egen webbläsare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Firefox, men administrerar min hemsida med Chrome. För min Huawei 4.4.2 använder jag Via Browser, som är snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Då har du haft tur.

Jag har fyra maskiner med olika OS på varje, och det är samma strul på allihopa. Både Windows och Linux, både Win 10 och 11.

Men som jag säger: det är inte konsekvent. Vissa videos spelar fint i såväl 1080p som 4K, vissa vägrar hitta något bättre än 720p. Om jag då startar vilken Chromium-browser som helst (på samma maskin) hittar den direkt bättre strömmar. Det verkar helt uppenbart att Google jävlas med Mozilla. Och för att vara tydlig: vi pratar om up-to-date browsers, med eller utan extensions - spelar ingen roll.

Låter mycket märkligt. Jag har också flera maskiner. Du är nog den första jag hör som har dessa probelm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag hade AdBlock med Chrome för en vecka sen, så när tog dom bort den möjligheten? Har dock bytt till Brave Browser med inbyggd adblocker.

De tog bort specifikt ublock origin för lite drygt 4 månader sedan. Det finns säkert workarounds, men enklare att bara byta webbläsare. Hur trivs du med Brave?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Edge på jobbdator
Opera på min privata
Safari på min mobil

Duckduckgo som sökmotor på allt ovan.

Trött på chrome och firefox men ser ut att finnas ett par intressanta med bra integritet. Bara lathet som inte gjort att jag kollat mer på det. Men tack för alla tips här med denna lista 👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chrome på macen, Safari i iPhone.

Permalänk
Medlem

Brave. Använde Firefox is över 15 år innan och tyvärr blev det ju bara sämre med åren.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett udda tips - om du använder VR och vill ha en webläsare som liknar Firefox med möjlighet till Ublock:

https://wolvic.com/en/

Permalänk
Medlem

Jag använder Ungoogled Chromium, tycker helt enkelt att uppl med en Chromium-baserad läsare är mycket bättre än Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Kör fortfarande Opera. Började med Opera vid version 5 då det var smidigt att kunna ha samma browser både för Unix och Windows. Sedan mest av lathet då den fungerar bra och mouse gestures är ett krav.

Ungefär samma för mig. Vet inte vilken version av Opera jag började på, men det var strax efter år 2000 nån gång, den var fortfarande betalvariant då har jag för mig. Hade gravt underbestyckade datorer och Mozilla (och dess derivat) var för tungkörda. Använde Opera under Windows NT, Windows 2000, Win XP och Windows 2003 parallellt ett tag på olika datorer. När Opera sedan fick synkronisering av bokmärken var det smidigt att kunna köra Opera på Windows, OSX, Linux på flera maskiner och ha det viktigaste synkat. Mouse gestures funkade mycket bättre i Opera än som plugin i andra läsare. Och så körde jag ju Opera Mini på mobilen för typ 20 år sedan, har fortsatt med det.

Opera hade en grav svacka när de lämnade sin egen motor Presto och bytte ner sig till Chromium/Webkit, så jag kombinerade med Firefox. Det har jag egentligen gjort de senaste 15 åren, haft FF som andraläsare. På Linuxar kör jag numera oftast den medskickade (oftast nån FF-variant) då jag sällan surfar runt i Linux.

Kör adblocker osv på Opera, när något inte funkar drar jag bara upp det i FF istället. Funkar det inte där heller är det förmodligen skräp.

Har försökt med Vivaldi några gånger men inte riktigt fastnat. Men det blir nog fler försök, iaf om de får en bra mobilläsare.

Brave har jag ratat mestadels pga namnet.

På datorn jag sitter nu kör jag Firefox ESR 115 eftersom det är enda större browsern som är uppdaterad (MacOS 10.14).
I höst ryker supporten kanske, så då får det väl bli Firefox Dynasty kanske. (Orsaken till att datorn ligger på MacOS 10.14 är inte att den är gammal, utan för att den ska kunna köra Iphoto, Aperture och Itunes, och ett par 32-bitarsprogram)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Firefox.
Var trogen Edge från start, men bytte för cirka ett år sedan.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

SWECLOCKER ÄR INTE SOM RESTEN AV VÄRLDEN. inte för det är direkt nått fel på Firefox, Dock var det länge sen den var problem fri. Lite Sjukt att nästan 50% av sweclockers användare anväder Firefox, Resten av värden ligger siffran på knappt kommer upp till 8%

Permalänk
Medlem

Lär edge. Har försökt byta till firefox flera gånger men antingen är det något strul eller är det något med UIt jag inte gillar. Det senaste jag störde mig på var att om man har många tabbar så försvinner de och inte som i edge där de bara blir mindre