Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Fight or flight - Action med Josh Hartnett som nån typ av agent som får slåss med en massa mördare på ett flygplan. Rätt ok premiss och den började bra men det spårar ur rätt snabbt och blir mest dumt. 5/10

Rock n rolla - Äldre action av Guy Ritchie is samma still som snatch & lock, stock, inte lika bra men med en del ljusglimtar. Klart sevärd. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The Old Guard [2020]
6.5/10
Netflix

Absolut inget nytänkande och en väldigt standardiserad story med ett manus som följer standarden till punkt och pricka.

Det som räddar den från att hamna i "meh träsket" är att den har ett lite lugnare tempo och inte enbart action på action. Den är även väldigt välgjord med skådespelarinsatser som är riktigt bra av samtliga involverade. Att de dessutom lagt in flera små "sido stories", även om de också är väldigt standard, förhöjer en aning. Väldigt förutsägbar och man vet redan vad uppföljaren kommer innehålla med "cliffhangern" på slutet. Extra plus till Charlize Theron som gör sin roll väldigt övertygande.

Det hela slutar med att det är en solid och välgjord film.

The Old Guard 2 [2025]
6.5/10
Netflix

Fem år senare kommer uppföljaren med högre budget och mer action. Det sistnämnda är inte självklart positivt. Dock får jag säga att den är något bättre än första filmen trots allt... vilket främst beror på att denna gång fick hela "squaden" synas mer och vara med i action-scenerna. Fortsatt välgjord med bra scener och bra skådespelarinsatser.

Men man kunde förutspå det mesta redan innan man sett filmen av den korta "cliffhanger" som fanns i ettan. Så fortsatt väldigt mycket standard story där man följer standarden till punkt och pricka, dock utan inläggen av flera mindre stories som ettan hade. Men även här har vi en cliffhanger till trean... som precis som i första filmen... talar om ganska exakt om vad som kommer ske i trean.

Så väldigt jämlika filmer, men just att flera fick synas och skina i denna lyckas den precis vara liiiiiite bättre.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Thunderbolts.

Eh, ett lite varmt budskap men inte jättemycket till film

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Brick

Netflix (Tysk, thriller, Dolby Vision/Atmos).

När Tim å Olivia vaknar är lägenhetshuset där de bor plötsligt omringat av en mystisk mur.
Nu måste alla grannarna samarbeta för att ta sig ut med livet i behåll.

Finns några klassiska överraskningar.
Lätt sevärd.

9/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Sicario (blu-ray).

Välgjord rulle med en bra rollista (bl.a. Emily Blunt, Josh Brolin, Benicio Del Toro och Daniel Kaluuya). Tycker skådisarna över lag gjorde bra ifrån sig, karaktärerna var bra/intressanta och storyn var bra och engagerande.

Är kanske värd nåt i stil med en 8:a av 10 för mig.

Permalänk
Medlem

Operation fortune - Ruse de guerre - Guy ritchie film men utan hårda cockney-gangsters. Istället får vi Hugh grant som suverän miljardär och Jason staham och Aubrey Plaza som agenter. Rätt ok och välgjord på alla sätt och vis men inget speciellt direkt. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Saving Private Ryan:
8.5/10 lite seg men annars bra. En äldre film så inge super bra kamera som användes. Vilket jag tycker är super viktigt i dagens filmer. En bra kamera och fina ljus är enligt mig nästan hela filmen. Men bra story, skådespeleri(stav?), lite tråkigt/sorglit slut. Men roligt o se dem fina stridsvagnarna och vapnen.
Är ingen super bra filmkritiker så vet inte riktigt vad man ska säga

Fury:
8/10
Tycker om Brad Pitt. Det som drar ned filmen lite är ju det som är lite vanligt. Att huvudkaraktären är svår dödade. Vilket

visas i slutet I scenen när stridsvagnen inte går o köra och dem dödar o dödar men aldrig kan dö. Inte ens Panzerfaust kan penetrera stridsvagnen.

Dold text

Om jag ska vara ärlig så missa jag halva filmen för polisen hade stannan någon utanför och hela huset blinkade blått. Men annars en scen när dem är i staden var väl lite seg.

Sen kan man ju tycka att SS-soldaterna som var kända för att vara ”bättre” skulle kunna ta ut en stilla stående stridsvagn ganska mycket lättare

Vrf jag kolla på dessa filmer:)
Är mitt inne i HLL (Hell let loose, ett 50 vs 50 dator spel som utspelar sig under andra världskriget) och blir då sjukt insatt i allt om andra världskriget osv. En natt så satt jag bara o kolla o läste på om olika militär grader/ranker bara för att.

Samma gällde när jag spelade om rdr2 (red dead redemption 2)
Då kollade jag på filmer och serier om den vilda västern (the wild wide west(cowboy filmer))

//TM

spoilers - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av TM23:

Saving Private Ryan:
8.5/10 lite seg men annars bra. En äldre film så inge super bra kamera som användes. Vilket jag tycker är super viktigt i dagens filmer. En bra kamera och fina ljus är enligt mig nästan hela filmen.

Den filmades på 35mm film, vilken i bästa fall ger lååångt mer detaljer än vanlig 4k kan återge.
Och kamerorna var definitivt i toppklass.
Så du kan vara helt övertygad att om bilden är annat än perfekt så var det ett artistiskt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den filmades på 35mm film, vilken i bästa fall ger lååångt mer detaljer än vanlig 4k kan återge.
Så du kan vara helt övertygad att om bilden är annat än perfekt så var det ett artistiskt val

Senaste filmen jag såg var Spiderman från 2002, också filmad på 35mm. Hade kunnat tro den var från 70-talet. Hänt en del vad gäller ljud och bild på över 20 år Sen tycker jag såklart riktig film rent principiellt är rätt coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det stämmer att det var ett artistiskt val: om jag minns rätt så använde de medvetet (äldre?) linser med sämre anti glare mm för att få en mer vintage look. Framgick i extramaterialet till filmen kommer jag ihåg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM23:

Saving Private Ryan:
8.5/10 lite seg men annars bra. En äldre film så inge super bra kamera som användes. Vilket jag tycker är super viktigt i dagens filmer. En bra kamera och fina ljus är enligt mig nästan hela filmen. Men bra story, skådespeleri(stav?), lite tråkigt/sorglit slut. Men roligt o se dem fina stridsvagnarna och vapnen.
Är ingen super bra filmkritiker så vet inte riktigt vad man ska säga

Fury:
8/10
Tycker om Brad Pitt. Det som drar ned filmen lite är ju det som är lite vanligt. Att huvudkaraktären är svår dödade. Vilket

visas i slutet I scenen när stridsvagnen inte går o köra och dem dödar o dödar men aldrig kan dö. Inte ens Panzerfaust kan penetrera stridsvagnen.

Dold text

Om jag ska vara ärlig så missa jag halva filmen för polisen hade stannan någon utanför och hela huset blinkade blått. Men annars en scen när dem är i staden var väl lite seg.

Sen kan man ju tycka att SS-soldaterna som var kända för att vara ”bättre” skulle kunna ta ut en stilla stående stridsvagn ganska mycket lättare

Vrf jag kolla på dessa filmer:)
Är mitt inne i HLL (Hell let loose, ett 50 vs 50 dator spel som utspelar sig under andra världskriget) och blir då sjukt insatt i allt om andra världskriget osv. En natt så satt jag bara o kolla o läste på om olika militär grader/ranker bara för att.

Samma gällde när jag spelade om rdr2 (red dead redemption 2)
Då kollade jag på filmer och serier om den vilda västern (the wild wide west(cowboy filmer))

//TM

Sherman ersatte M3 Lee/Grant stridsvagnen.

Britterna bytte ut kanonen 75 mm till 76,2 mm å blev kallad " Firefly".

Har inte sett "Fury" på ett bra tag, kommer inte ihåg om det är den brittiska "Firefly" som används av Brad Pitt å besättningen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Sicario 2 (blu-ray)

Bra uppföljare, även om den inte riktigt når upp till samma nivå som första filmen. Satt och spekulerade, efter att ha sett första filmen, om att det hade varit intressant att se vad som hände sen med Emily Blunts karaktär (typ hämndhistoria el.dyl.). Men dom valde att gå en annan väg, som också funkade bra i.o.f.s.

Kan vara värd nåt i stil med 7.5 av 10 kanske.