Windows 11 fyller snart fyra år och TPM-krav kvarstår

Permalänk
Datavetare

Är inte detta det mest relevanta problemet med att köra Windows 11 på system som saknar officiellt stöd
https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-on-dev...

"Devices that don't meet these system requirements might malfunction due to compatibility or other issues. Additionally, these devices aren't guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates."

Kan hålla med om att "cut-off" var lite tight när Windows 11 lanserades då det fanns system utan support som bara var ~4 år gamla.

Nu handlar det om 8 gamla enheter eller äldre. Det finns en icke-försumbar kostnad att hålla liv i äldre system, så i något lägre överväger fördelarna mot nackdelarna i att släppa stödet. 8-10 år känns väl ändå rimligt?

Får går inte ens att spela "e-waste" kortet. Likt vissa andra produktkategorier sker så pass stor perf/W och andra effektiviseringsförbättringar över tid att det även ur den aspekten är bättre att pensionera "gammalt junk" och ersätta det med nyare och långt effektivare enheter.

Skrivet av Ratatosk:

"Utöver TPM-villkoret tillkommer andra hårdvarurelaterade begränsningar.
Närmare bestämt krävs en processor ur Intels Core 8000-serie eller AMD:s Ryzen 2000-serie, eller nyare."

Egentligen där det faller för de flesta, min gamla Ryzen 1700 hade TPM, men saknade andra funktioner.

Vad jag läst är att äldre CPU-modeller kan normalt sett köra de nya säkerhetsfunktionerna som Windows 11 använder (minus de som kräver TPM 2 om man nu också saknar en sådan), men att det kan komma med långt högre prestandapåverkan jämfört med CPU-modeller som har officiellt stöd då dessa till stor del har HW-acceleration för funktionerna (medan äldre modeller måste köra SW-varianter).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är inte alla processorer i Ryzen 2000-serien som stödjs. APUer i 2000-serien funkar inte med win 11. Ryzen 2500G t.ex funkar inte. Beror på att cpu-delen bygger på zen 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta det mest relevanta problemet med att köra Windows 11 på system som saknar officiellt stöd

"Devices that don't meet these system requirements might malfunction due to compatibility or other issues. Additionally, these devices aren't guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates."

Det där har stått sedan Windows 11 släpptes och förutom den stora XXH2 som kommer 1 gång/år så har alla mina datorer fått uppdateringar som vanligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade inte MS precis tagit bort den möjligheten?

inget hindrar dig installera med en gammal iso och utan internet kabel

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där säger mig ingenting. Du får säga mer än att bara länka till någon sida. Ser inte något om min fråga om vad du menar med svåra att bli av med. Kan inte säga att den ändrar något mer än själva installationsprogrammets kontrollfunktion. För man får fortfarande inte den stora uppdateringen, XXH2, som kommer 1 gång/år via Windows Update, även om man installerar Windows 11 via Rufus, så den ändrar inget sånt t.ex.

Ser min text om Rufus 4.8 och 4.9 ut som reklam i dina ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Ser min text om Rufus 4.8 och 4.9 ut som reklam i dina ögon?

Reklam? Det var inte det jag frågade om. Det jag frågade om har jag fortfarande inte fått svar på. Om du inte kan säga något mer än att bara länka till en sida så kommer jag ignorera det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Kan hålla med om att "cut-off" var lite tight när Windows 11 lanserades då det fanns system utan support som bara var ~4 år gamla.

Nu handlar det om 8 gamla enheter eller äldre. Det finns en icke-försumbar kostnad att hålla liv i äldre system, så i något lägre överväger fördelarna mot nackdelarna i att släppa stödet. 8-10 år känns väl ändå rimligt?

Får går inte ens att spela "e-waste" kortet. Likt vissa andra produktkategorier sker så pass stor perf/W och andra effektiviseringsförbättringar över tid att det även ur den aspekten är bättre att pensionera "gammalt junk" och ersätta det med nyare och långt effektivare enheter.

Dold text

Vad jag läst är att äldre CPU-modeller kan normalt sett köra de nya säkerhetsfunktionerna som Windows 11 använder (minus de som kräver TPM 2 om man nu också saknar en sådan), men att det kan komma med långt högre prestandapåverkan jämfört med CPU-modeller som har officiellt stöd då dessa till stor del har HW-acceleration för funktionerna (medan äldre modeller måste köra SW-varianter).

Så uppfattade jag också saken, tycker personligen att vi borde fått välja.
I mitt fall uppgraderade jag min gamla Ryzen 1700 till en 5700x, för 1600 kr, vilket jag tycker inte är så farligt dyrt, blev ju ett prestandalyft, lite onödigt dock att slänga in även en 5700x i HTPC:n, men nu blev det som det blev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag hade win 11 på min laptop, men den blev tokseg för ett par månader sedan, så jag bytte till Linux. Nu rullar den på som om den var ny igen.

Skrivet av Jygge:

Kanske dax att starta en tråd för ersättande op när win 10 läggs ner för oss med äldre datorer som gilla att spela för det mesta .
Lämnar över det till nån som är mer hemma på ämnet Linux borde finnas som går att köra spel på?

Här är en tråd/nyhet som berör ämnet i fråga, en del bra tips där tex.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1740734-oppna-kallkods-kampanjen-end-of-10-vaxer

Och här är en annan
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1739920-vilken-linux-distro-anvander-du-just-nu-dela-garna-dina-erfarenheter

Exempel på Linux distributions: (finns många, välj i så fall någon du själv tycker om)

Bazzite (liknar windows gränssnitt) https://bazzite.gg/
Enkel och bra genomgång av JayzTwozCents (som själv inte är insatt i Linux)

Pop!_OS (liknar mac gränssnitt) jag använder denna själv då den fungerar bra med min Asus laptop från 2019 med rtx 2060.
https://system76.com/pop/

Jag bytte för några månader sedan, ren installation utan dual boot. Windows är övergivet. Har även fått battle.net att fungera bra, det var lite knöligt då det inte finns någon Linux-version.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklam? Det var inte det jag frågade om. Det jag frågade om har jag fortfarande inte fått svar på. Om du inte kan säga något mer än att bara länka till en sida så kommer jag ignorera det

Ifall du inte förstår text så bör du inte försöka gräla med folk.

Nedan är lite länkar med kritik mot Rufus och Microsoft. Mest signifikant är UEFI Blocklist och att Rufus hamnar där, samt att Rufus brukar en annan installtionstyp än Microsoft.

Data särskilt härröande Rufus kan du studera på Rufus hemsida

Skrivet av AJAJ:

Kan vara viktigt att veta om Rufus (4.8 och 4.9).

* Det är en enda utvecklare plus lite support som fixar Windows 11 för för Windows 10 -only datorer.

* Utvecklaren är sedan övergången till WIM och VS helt under kontroll av Microsoft i alla avseenden relaterat kod och Windows 11

* Rufus gör en del installationer som kan vara "svåra" att bli av med

* Rufus har en del säkerhetshål

* Microsoft kan ta sådana Windows 11 installationer och stänga ned dem från att boota. Vilket kan bli ganska jobbigt för ordinära användare och är något som börjat rulla ut nu Sommaren 2025.

Annan info:
* Svensk konsumentköprätt m.m. kräver att Microsoft fortsätter producera ett 100% fungerande operativ system 3 år efter sista säljdatum till den svenska jurisidiktionen.

* Den ledande Europeiska konsumentköprätten kräver att en såld dator ska ha sådan funktionalitet (eller i princip linux eller chrome) i 6 år från sista sälj datum. Det är dock dator säljaren /tillverkaren som är målet för lagen och inte Microsoft.

* I Norge är det 5 år.

I praktiken innebär detta att Microsoft nog kommer att ändra sig och antingen tillverka Windows 11 Basic "för alla" eller fortsätta med Windows 10 i ca. 3 år efter sista säljdatum för Windows eller upp till 6 år avseende sista säljdatum för datorer med Windows 10 (vilket nog var för typ 3 år sedan).

* Annars säger vissa internet siffror eller propaganda att Microsoft tappat 1/3 (ca. 400 miljoner lagligen licensierade kunder) sedan Windows 11 infördes, primärt till Android/Chrome, men också till Linux och Apple. Affärsmässigheten antyder att saken kommer att lösas även om det kan vara Microsofts sätt att bekriga anklagelser om Monopolbildning.

Den här är lite intrikat också https://github.com/pbatard/rufus/issues/2244

Permalänk

Det är enkelt att skaffa jobb som inte behövs. Jag har nu i sommar pga Windows 11 TPM stöd bytt ut flertalet datorer typ i7 7700K datorer med minst 32GB ram och 1TB ssd + hdd. Detta till äldre pensionärer som använder datorn till Facebook etc.
Det kändes slöseri på pengar och miljö, speciellt när laptopparna som de nu har i princip är lika slöa inget alls de gör på dem går snabbare.

Undra hur många inom företagsvärlden som tänker struntar i att uppgradera till Windows 11? Deras Windows 10 version får såklart fortfarande uppdateringar men Windows 10 är snart EOL (End of Life), de får såklart uppdateringar men det blir sämre. Vissa datorer är svårare och lättare att byta ut.

Permalänk
Medlem

Förstår inte den stora grejen med detta. Ja saker slutar att supporteras tillslut, som @Yoshman är inne på så är dessa datorer drygt 8-9 år gamla. Hur länge är det normalt att hålla hårdvara igång med framtidens mjukvara?
Senast jag tittade på en tabell över vad som stöds så var det intel gen 8 och framåt som kan köra Windows 11, räcker inte det eller ska det supporteras 15-20 år bakåt?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Blir till att uppgradera till Linux

Permalänk
Medlem

Qoura är ofta värre än reddit med konstiga idéer, konspirationsteorier o.s.v.

Skulle aldrig ta den seriöst om de inte hänvisar till något som faktiskt existerar och är relativt pålitligt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kanske dax att starta en tråd för ersättande op när win 10 läggs ner för oss med äldre datorer som gilla att spela för det mesta .
Lämnar över det till nån som är mer hemma på ämnet Linux borde finnas som går att köra spel på?

Yes, tycker swec borde skriva en guide om alternativen, fördelar, nackdelar osv.

Min farsa bryr sig inte men vill gärna att hans 2014 burk fortfarande fungerar så jag behöver dra in w11 på den inom kort. Linux är inte ett alternativ, varken för honom eller för mig att agera support åt honom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Förstår inte den stora grejen med detta. Ja saker slutar att supporteras tillslut, som @Yoshman är inne på så är dessa datorer drygt 8-9 år gamla. Hur länge är det normalt att hålla hårdvara igång med framtidens mjukvara?
Senast jag tittade på en tabell över vad som stöds så var det intel gen 8 och framåt som kan köra Windows 11, räcker inte det eller ska det supporteras 15-20 år bakåt?

Grejen är ju att det funkar hur bra som helst på äldre hårdvara, de har ju ett softlock på TPM som uppenbarligen inte är ett riktigt krav.

De kunde ju vara haft en fet varning vid installationen istället. Problemet hade ju löst sig av sig själv när hårdvaran dör tillslut.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har migrerat totalt 7 personer i min närhet över till Linux och efter 1,5 år så är de fortfarande kvar. De flesta gamers men två av dem använder datorn endast för surf, streaming och kontor.

Var länge sedan jag kände mig så engagerad och intresserad i min egen dator som efter att jag hoppade över till Linux för tre år sedan, och då har jag endå fått felsöka mindre än min tid med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Nu var det ju inte 8-9 år när Windows 11 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De kunde ju vara haft en fet varning vid installationen istället. Problemet hade ju löst sig av sig själv när hårdvaran dör tillslut.

Eller så går det plötsligt inte längre att använda hungriga chrome 🤣

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grejen är ju att det funkar hur bra som helst på äldre hårdvara, de har ju ett softlock på TPM som uppenbarligen inte är ett riktigt krav.

En fet varning tror du att vanliga människor kommer att komma ihåg och acceptera när saker sluta fungera om de hade kunnat uppgradera till Windows 11 oavsett hårdvara? Bättre för vanliga dödliga att det inte går bara och att man behöver köpa en nytt sådant fall.
Vi som är intresserade av datorer förstår att om man tar sig förbi denna softlock så kan saker sluta fungera.

Skrivet av Sysop:

Nu var det ju inte 8-9 år när Windows 11 lanserades.

Yes så är det, men och andra sida har man kunnat köra Windows 10 utan problem i ytterligare 4-5 år supporterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Min mini-PC som jag har kopplad till TV:n används fortfarande nästan dagligen och har inte stöd för Win11. Dock går det att installera Linux på den så det är inget jätteproblem. Men det finns helt klart mycket gammal hårdvara som fortfarande används, även om det inte är den primära datorn hos folk.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Min mini-PC som jag har kopplad till TV:n används fortfarande nästan dagligen och har inte stöd för Win11. Dock går det att installera Linux på den så det är inget jätteproblem. Men det finns helt klart mycket gammal hårdvara som fortfarande används, även om det inte är den primära datorn hos folk.

Jag har inte sagt att det inte finns mycket hårdvara som fortfarande används. Frågan är fortfarande är det rimligt att supportera denna gamla hårdvara med ny mjukvara? Om du inte vill uppgradera din mini-pc till något nyare får du väl som du säger uppgradera OS till Linux eller krångla dig igenom att fuluppgradera till Windows 11 och hoppas att den lever ett tag till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jag har inte sagt att det inte finns mycket hårdvara som fortfarande används. Frågan är fortfarande är det rimligt att supportera denna gamla hårdvara med ny mjukvara? Om du inte vill uppgradera din mini-pc till något nyare får du väl som du säger uppgradera OS till Linux eller krångla dig igenom att fuluppgradera till Windows 11 och hoppas att den lever ett tag till.

Jag tycker att man iallafall borde stödja enheter som klarar av 10:an alldeles utmärkt i Windows 11 också, så som enheter som har Intels 6:e generation som släpptes 2015 ish. Till o med min dator från 2012 klarade 10:an alldeles utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så sent som 2019 sålde Microsoft själva datorer som inte får Windows 11.

Men nu är det ju ingen brådska längre när man kan få gratis säkerhetsuppdateringar till oktober 2026. Får väl se när det släpps men enligt några som testat så verkar det finnas en chans att man kan aktivera förlängningen med ett Microsoft-konto utan att sedan vara tvungen att fortsätta vara inloggad, för alla oss som mer än gärna slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Vaddå supporta? Microsoft bryr sig väl inte i ens gamla hårdvara.

Den har lagt in artificiella krav, som man bevisligen klarar sig utan hur bra som helst utan, vilken många som har installerat inofficiellt redan har bevisat i miljontalet.

Men vi får väl hoppas att windows 12 blir bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns ett Extended security updates- program som man kan gå med i för ett extra år av uppdateringar. Det är ”gratis” om man säkerhetskopierar datorn till molnet, annars kan man betala med pengar eller Microsoft-poäng.

Om man bestämmer sig för att betala för ett extra år med antingen pengar eller ms poäng vart gör jag det nånstans i windows?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hackers:

Om man bestämmer sig för att betala för ett extra år med antingen pengar eller ms poäng vart gör jag det nånstans i windows?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-consum...

Citat:

Go to Settings > Update & Security >Windows Update. If your device meets the prerequisites, you’ll see a link to enroll in ESU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Om hårdvaran fungerar i övrigt och med tanke på hållbarhetsivern i övriga samhället känns det lite illa att folk tvingas skapa onödig e-waste bara för att Microsoft inte tillåter installation av nyare versioner av sitt operativsystem på äldre hårdvara. Det handlar ju inte om inkompabilitet på grund av hårdvara utan frånvaro av specifik hårdvara. Och givetvis kan man alltid installera Linux eller försöka använda andra omvägar på sina gamla maskiner - men vilken medel-användare kommer kunna göra detta? Nä, det blir kommer bli tippen fylld med fullt fungerande hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om hårdvaran fungerar i övrigt och med tanke på hållbarhetsivern i övriga samhället känns det lite illa att folk tvingas skapa onödig e-waste bara för att Microsoft inte tillåter installation av nyare versioner av sitt operativsystem på äldre hårdvara. Det handlar ju inte om inkompabilitet på grund av hårdvara utan frånvaro av specifik hårdvara. Och givetvis kan man alltid installera Linux eller försöka använda andra omvägar på sina gamla maskiner - men vilken medel-användare kommer kunna göra detta? Nä, det blir kommer bli tippen fylld med fullt fungerande hårdvara.

Jag har inte något emot att man fortsätter med "gammal hårdvara" enligt mig är Intel gen 8 gammalt men de kan uppgradera till Windows 11.

Tror diskussionen bör rikta in sig på varför Microsoft sådant fall har ställt ett krav på att det ska finnas TPM 2.0. Enkla svaret är väl säkerhet, sen om man håller med Microsoft angående den biten eller ej är ju upp till var och en. Jag väljer och tycka att det är ok och att det är bra om gammalt återvinns och att nyare och säkrare hårdvara börjar att användas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jag har inte något emot att man fortsätter med "gammal hårdvara" enligt mig är Intel gen 8 gammalt men de kan uppgradera till Windows 11.

Tror diskussionen bör rikta in sig på varför Microsoft sådant fall har ställt ett krav på att det ska finnas TPM 2.0. Enkla svaret är väl säkerhet, sen om man håller med Microsoft angående den biten eller ej är ju upp till var och en. Jag väljer och tycka att det är ok och att det är bra om gammalt återvinns och att nyare och säkrare hårdvara börjar att användas.

Fast du behöver ju inte ha TPM för att köra Windows 11, så det argumentet håller ju inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Är det inte att många begränsningar verkar vara rätt godtyckliga som provocerar folk? Kanske har Microsoft goda anledningar att blockera äldre system (även om de har TPM2), kanske finns det tekniska skäl till att detta inte gäller surface och kanske finns det en förklaring till att det ändå verkar fungera fint att köra även på uråldriga system om man bara tar sig förbi installationsprogrammet. Ingen har dock lyckats (eller ens försökt) förklara detta.